HT Subwoofer ? Scan Speak 32W4878T00 Of 2X 30W ?(Pag 3)

Started by cine(d)rama, October 8, 2015, 13:35:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theshadow

Als je daar op de bank zit idd niet. Maar als je door de ruimte loopt zijn er meerdere plekken waar je het wel goed kan horen. Wellicht onvoldoende nagedacht hoe de sub te plaatsen om een goede demo vanaf de bank te kunnen geven

speakerland

Hallo Roy (theshadow)
Je zegt:
"Nergens in mijn review geef ik aan dat de scan speak een slechte woofer is"  en in je "review" schrijf je: "De scan speak was duidelijk minder gedetailleerd, strak en in totaal niet warm (lastig om te omschrijven)."

En nu heb ik er weer niet over nagedacht hoe ik de subwoofer moet neerzetten. Wat wil je bewijzen?

Ik heb je tot 2 x toe aangeboden tijdens je bezoek om de zaak zo neer te zetten dat je op een goede manier zou kunnen beoordelen wat de sub zou doen met het door jou meegebrachte programma materiaal (stereo op CD).
In de surround configuratie werkt de sub prima, zoals André beaamt.

Jij hebt je doel bereikt met een subwoofer die voldoet aan je wensen en smaak, prima. Maar er zijn ook mensen met andere voorkeuren.
En inderdaad, dreunende autowoofers hebben mijn voorkeur niet.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

theshadow

#102
Ruud, dank voor je reactie. Bijzonder dat je als dealer je zo uitlaat. Maar om verdere discussie te voorkomen - je hebt gelijk.
Ik hou van dreunende autowoofers (kennelijk baseer je dat op eigen ervaring alhoewel je jl nog nooit hebt gehoord) en ik begrijp niet dat mensen een eigen (persoonlijke) smaak hebben, zucht.

Ook fijn dat je me geciteerd hebt. Als je goed leest lees je niet dat ik zeg dat de scan speak slecht is maar anders dan ik gewend ben\naar op zoek ben. Daarnaast geef ik niet aan dat je niet nagedacht hebt over de opstelling maar wellicht onvoldoende.



morca

Quote from: speakerland on November 18, 2015, 14:39:17
Hallo Roy (theshadow)
Je zegt:
"Nergens in mijn review geef ik aan dat de scan speak een slechte woofer is"  en in je "review" schrijf je: "De scan speak was duidelijk minder gedetailleerd, strak en in totaal niet warm (lastig om te omschrijven)."

En nu heb ik er weer niet over nagedacht hoe ik de subwoofer moet neerzetten. Wat wil je bewijzen?

Ik heb je tot 2 x toe aangeboden tijdens je bezoek om de zaak zo neer te zetten dat je op een goede manier zou kunnen beoordelen wat de sub zou doen met het door jou meegebrachte programma materiaal (stereo op CD).
In de surround configuratie werkt de sub prima, zoals André beaamt.

Jij hebt je doel bereikt met een subwoofer die voldoet aan je wensen en smaak, prima. Maar er zijn ook mensen met andere voorkeuren.
En inderdaad, dreunende autowoofers hebben mijn voorkeur niet.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Dat heet intregatie plaatsing en afstelling Ruud.
En ik lees in je dikgedrukte letters en in de rest van de communicati, dat je daar geen kaas van gegeten hebt.
Toch een flinke uitspraak wat je dan tbv JL audio doet terwijl  het door de ruimte komt dat het niet goed klinkt zeg je zelf.
Je weet niet half hoe erg je je vergist,en dat als verkoper.........

Wat wij proberen te bereiken.........een eerlijke mening die meerdere leden delen.
Verder niks dus voel je niet aangesproken zoals het leek.

speakerland

Beste Roy en Morca.
Ik geef het op.
Ik heb nu 2x uitgelegd dat weergave van stereo CD niet hetzelfde werkt als multi-channel weergave in onze opstelling die afgeregeld is op multichannel. Dus heb ik toen dat inderdaad niet goed bleek te werken met de door Roy meegebrachte CD's (ik speel daar zelf nooit stereo CD's af) hem tot 2x toe voorgesteld om de opstelling hierop aan te passen door de sub in een stereo opstelling aan te sluiten. Zodat ik mijn surround instellingen niet hoef te wijzigen.

INTERGRATIE PLAATSING EN AFSTELLING DUS

Maar dat hoefde niet van Roy. Want die ging wel ergens in de ruimte staan waar de staande golven in de ruimte zich het heftigst manifesteren. Want dan kon je goed horen wat de sub doet.

Ik zeg helemaal niets over dat dingen door de ruimte komen. Mij wordt verweten dat ik onvoldoende heb nagedacht over hoe ik een sub moet plaatsen. Zie bovenstaande uitleg.
Het constant aanbevelen van bepaalde producten door bepaalde forumdeelnemers zie ik persoonlijk niet als een eerlijke mening die meerdere leden delen. Maar ik ben dan ook (bewust) geen forumsponsor. Wel geweest overigens, Speakerland was de eerste sponsor van dit forum, ooit.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Beste Ruud.
Ik verwijt je niks,ik reageer alleen op iets.
Verder niks persoonlijk bedoeld.

Idd Hans we houden er over op,tijd voor een muziekje  :music:

cine(d)rama

#107
Cobaltje heeft een Bokito (32W plus hypex DS8.0) .

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=144675.75

Misschien kan (wil) hij hier zijn bevindingen even neerzetten ?
Ik heb hem al een PB gestuurd .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cobaltjeh

#108
Quote from: cine(d)rama on November 19, 2015, 14:39:04
Misschien kan (wil) hij hier zijn bevindingen even neerzetten ?
Ik heb hem al een PB gestuurd .

Klopt ik ben in het bezit van een Bokito, en ben er nog steeds heel erg tevreden over.
Maar op dit moment heb ik even wat weinig tijd om het hele topic even door te lezen. Zodra ik daar tijd voor heb gehad zal ik mijn bevindingen plaatsen.

Zijn er nog bepaalde vragen die er zijn betreffende deze sub?

Op het zelfbouwaudio forum heb ik wel wat meer geschreven over deze sub: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=20465&start=75

Maar de bevindingen zijn inmiddels weer wat veranderd qua muziek nu ik een hypex ncore op de front luidsprekers heb staan.
De front speakers klinken nu het beste wanneer de processor op 'pure audio' staat.

Ik heb kort even geprobeerd om de sub te integreren, maar daar heb ik nog te weinig tijd voor gehad. (De ncore speelt nu net 1,5 week)
Want het lijkt dat de processor wat andere ongewilde dingen gaat doen wanneer deze op stereo staat.

Tijdens film gebruik ik thx settings waarbij de front speakers gefilterd worden op 80hz, de bokito pakt dan alle LFE.
Maar dit is meer om de front speakers wat te sparen tijdens filmgebruik, gezien het volume dan meestal wat harder staat.

Maar bij alles blijft de ruimte de beperkende factor, zowel de frontspeakers als de bokito hebben last van een soort van staande golf / piek in het laag.
De front luidsprekers lijken hier wat meer last van te hebben, ik gok dat dit komt door het verschil in resonantie frequentie van de fonts/bokito.

cine(d)rama

#109
Zover alvast bedankt voor je reactie .

Je hoeft het hele topic niet door te lezen hoor .
Het gaat mij voornamelijk (100%) voor gebruik in mijn HT (Geen muziek)!
Ik wil een (deze) sub voor 100% film gebruik maar wil wel tot 20 HZ maar strak , accuraat en met veel detail sublaag .

Heb hem al gehoord bij Speakerland .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cobaltjeh

#110
Even kort doorgespit en ik kan het volgende toevoegen aan de 'discussie'.
Dit is overigens mijn persoonlijke mening om geen verdere discussie te veroorzaken.

Ik ben van oorsprong begonnen met de car audio, de merken Pioneer, Rockford Fosgate en JL zijn geen onbekende voor me.
Dit waren de subwoofers die ik interessant vond toen ik in mijn jongere jaren wat aandacht tekort kwam.
De JL is duidelijk een van de betere woofers die ik in die tijd tegen ben gekomen maar daar was de prijs ook naar.
Het gros van deze woofers is in mijn ogen meer gebouwd voor het extreme in plaats van muziekaal. (eerlijk is eerlijk, ik heb deze woofer alleen gehoord in belachelijke situaties die puur op SPL gebaseerd waren)
Maar later ben ik overgestapt naar de subwoofers van Audiosystem / exact deze klonken beter in de auto, want echt laag in een auto is toch redelijk onmogelijk gezien deze frequenties eerder buiten te auto vallen. Dit was een rebrand van vifa/peerless/scanspeak dacht ik.

Daarna heb ik vele jaren gespeeld met subwoofers van het merk peerless, maar dit bracht nooit het geluid waar ik naar op zoek was.

Ik kan mezelf vinden bij de mening van Ruud, en subwoofer moet voor mij niet te onderscheiden zijn van de rest van de set.
Wanneer een sub aangaat moet ik meer detail en meer diepte horen, maar zeker niet meer laag.
Ik heb in dezelfde luisterruimte de bokito beluisterd, en inderdaad stereo daar is de set niet op afgesteld.
Maar met 5.1 materiaal klonk het indrukwekkend.

Om toch een goed idee te krijgen hebben we toen een set monitoren neergezet, en wat met de knopjes gespeeld om zo een goed idee te krijgen voor stereo.
Ik heb toen zelf kunnen beluisteren met en zonder sub. (door de sub aan/uit te zetten) En dit klonk erg lekker, nadat ik de juiste instellingen gevonden had op de DS8.0.

Tijdens deze luistersessie heb ik ook nog wat andere subwoofer modellen van speakerland beluisterd maar deze waren totaal geen match voor de bokito.
Bij deze andere subwoofers was duidelijk te horen dat het een ge-poort ontwerp was met wat ik kan beschrijven als een pompend hoemppff geluid.

Maar om even duidelijk te zijn, het is niet alleen de Scanspeak 32W, die belangrijk is in het ontwerp, ook de Hypex DS8.0 draagt zijn steentje mee.

Daarnaast het aller belangrijkste bij een subwoofer, deze moet goed ingesteld zijn, op een goede plek staan. En dan heb je altijd 1 kleine plek in de ruimte waar hij echt goed klinkt.

Voor mij was de bokito dus een perfecte sub, en goede match voor het muzikale gedeelte. Meer als genoeg power en diepgang voor een film.
En de instelmogelijkheden op de versterker helpen de integratie, daarnaast zorgt de gebalanceerde ingang voor minder problemen bij de lange kabellengte.
En de prijs was ook ongeveer het maximale wat ik uit wou geven, want er zullen best nog betere modellen / ontwerpen zijn.

cobaltjeh

Quote from: cine(d)rama on November 19, 2015, 16:36:50

Het gaat mij voornamelijk (100%) voor gebruik in mijn HT (Geen muziek)!
Ik wil een (deze) sub voor 100% film gebruik maar wil wel tot 20 HZ maar strak , accuraat en met veel detail sublaag .

Gr André

Ik zou me niet doodstaren op de 20hz, want ik vraag me af of je ruimte deze golf wel kan plaatsen.
Je buren hebben hier eerder plezier van denk ik.

De bokito voldoet naar mijn idee prima aan de rest van de wensen.
Maar met luisteren kom je er toch pas echt achter of het iets is voor je.

Als je de bokito nogmaals wilt horen in een wat kleinere meer betonnen ruimte, ben je natuurlijk een keer welkom in mijn ruimte.

morca

Quote from: cobaltjeh on November 19, 2015, 15:31:41


Maar bij alles blijft de ruimte de beperkende factor, zowel de frontspeakers als de bokito hebben last van een soort van staande golf / piek in het laag.
De front luidsprekers lijken hier wat meer last van te hebben, ik gok dat dit komt door het verschil in resonantie frequentie van de fonts/bokito.
Staande golf maakt idd pieken en dalen,denk niet dat dat wat met resonantie,s te maken heeft.
Maar met roommodusen.
Daar is hulp voor op het forum mocht je je eens willen verdiepen lees de link in me onderschrift,post er wat of PM me.
Ik vind het leuk te puzzelen om het betr te krijgen.

morca

Quote from: cobaltjeh on November 19, 2015, 17:05:07
Ik zou me niet doodstaren op de 20hz, want ik vraag me af of je ruimte deze golf wel kan plaatsen.
Je buren hebben hier eerder plezier van denk ik.


Ik meet geen 20 hz door de ruimte invloeden ,maar voel overduidelijk druk en mega trillingen door de vloer gaan bij films /stukje waar het inzit.
Mijn buren klagen nooit dus dit is een niet helemaal correcte opmerking imo.

Je opstelling tov je zitplaats  kan er wel vor zorgen dat je buren meer laag horen als jij doet.

luuk123456

#114
Even om verhitte discussies e.d. te voorkomen:
Ik heb GEEN verstand van subwoofers nog wil ik, welk merk en/of model dan ook, aan of afvallen :D

Maar ik zie hier alleen maar zogenaamde 'zelfplak' subs voorbijkomen,
Is het niet makkelijk(er) om `n 'kant en klare' sub te beluisteren/aan te schaffen?
Of zijn de genoemde subs veel beter?

Ik mis hier bijvoorbeeld de BK XXLS 400, Klipsch SW115r, (gebruikte) velodyne etc.
Ik dacht begrepen te hebben dat bovengenoemde juist uitermate geschikt waren voor puur HT...


Ik volg dit topic uit interesse, maar ben door de vele combinaties, opties en genoemde onderdelen toch wel het draadje kwijt :dozingoff:

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

morca

Quote from: luuk123456 on November 19, 2015, 17:29:38
Even om verhitte discussies e.d. te voorkomen:
Ik heb GEEN verstand van subwoofers nog wil ik, welk merk en/of model dan ook, aan of afvallen :D

Maar ik zie hier alleen maar zogenaamde 'zelfplak' subs voorbijkomen,
Is het niet makkelijk(er) om `n 'kant en klare' sub te beluisteren/aan te schaffen?
Of zijn de genoemde subs veel beter?

Ik mis hier bijvoorbeeld de BK XXLS 400, Klipsch SW115r, (gebruikte) velodyne etc.
Ik dacht begrepen te hebben dat bovengenoemde juist uitermate geschikt waren voor puur HT...


Ik volg dit topic uit interesse, maar ben door de vele combinaties, opties en genoemde onderdelen toch wel het draadje kwijt :dozingoff:

Groet,
Luuk
Het is wel makkelijker,maar paar voorgestelde modellen zullen je een veel betere sub opleveren als een sub die jij noemt.
De BK en de Klipsch zijn met DIY wat moeilijker.
Maar een velodyne betaal je veel voor het merk.
Voor die duizenden euro,s die een DD kost kan je zeker een veel betere sub bouwen.
Voor muziek en HT zoals jij aanhaalt.

Ja als niet DIYer kan ik me voorstellen dat de sub,s en de termen je nu om je oren draaien  ;D

luuk123456

Dank voor je uitleg Morca.

Ik meen begrepen te hebben dat topicstarter ook (nog) niet erg thuis is in het zelf bouwen van `n sub.
Daarom kan ik me voorstellen dat `n 'kant en klare' sub wellicht wat makkelijker/veiliger/overzichtelijker is om aan te schaffen.
Ik ben nog walgelijk tevreden over de prestaties van de Klipsch SW115r, maar als je voor dat geld (en de nodige kennis) `n veel betere sub kan krijgen, wie ben ik dan? :D

Succes in ieder geval met het maken van je keuze!
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

morca

De TS wilde zelf gaan bouwen,en daar is hulp zat bij hier.
Hij zal niet de eerste zijn die ze eerste sub met hulp gaat bouwen.

Die Klipsch is zeker een leuke sub maar de TS wil een gesloten kist bouwen  ;)

luuk123456

Ik begrijp het.
Ik blijf trouwens gewoon stug volhouden en dit topic volgen :D
Misschien leer ik nog wat...
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

cine(d)rama

#119
Quote from: luuk123456 on November 19, 2015, 17:43:53
Dank voor je uitleg Morca.

Ik meen begrepen te hebben dat topicstarter ook (nog) niet erg thuis is in het zelf bouwen van `n sub.
Daarom kan ik me voorstellen dat `n 'kant en klare' sub wellicht wat makkelijker/veiliger/overzichtelijker is om aan te schaffen.
Ik ben nog walgelijk tevreden over de prestaties van de Klipsch SW115r, maar als je voor dat geld (en de nodige kennis) `n veel betere sub kan krijgen, wie ben ik dan? :D

Succes in ieder geval met het maken van je keuze!

Hallo Luuk .

Ik kan wel een sub bouwen maar wilde hier polsen welke ( merk/type,enz) het beste past in mijn situatie .
Ik heb in het verleden een Monotith plus cloon gebouwd maar deze verkocht om dat geld bij te leggen op een PJ upgrade .

Deze hieronder .


Een vergelijkbare kant en klaar sub als de bokito is ruim 4 x duurder .

Vandaar toch maar zelfbouw .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Quote from: morca on November 19, 2015, 17:48:27
De TS wilde zelf gaan bouwen,en daar is hulp zat bij hier.
Hij zal niet de eerste zijn die ze eerste sub met hulp gaat bouwen.

Die Klipsch is zeker een leuke sub maar de TS wil een gesloten kist bouwen  ;)

Bouwen gaat idd wel (een) keer lukken .
Niet perse een gesloten .
Wel strak met detail enz .
De Bokito is ook gepoort  .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cobaltjeh

#121
Quote from: morca on November 19, 2015, 17:15:14
Ik meet geen 20 hz door de ruimte invloeden ,maar voel overduidelijk druk en mega trillingen door de vloer gaan bij films /stukje waar het inzit.
Mijn buren klagen nooit dus dit is een niet helemaal correcte opmerking imo.

Je opstelling tov je zitplaats  kan er wel vor zorgen dat je buren meer laag horen als jij doet.

Misschien verkeerd verwoord, maar ik dacht dat er voor een 20hz golf een lengte nodig was van rond de 17 meter, in mijn ruimte zou dit betekenen dat het geluid meer dan 3 keer de ruimte door gaat. Door het weerkaatsen van de golf door de ruimte krijg je dat de ruimte zeg maar vol loopt. Mijn ervaring is dat dit op luide volumes zorgt voor detail wat weg valt.
Demping van de ruimte zal dit verbeteren, maar een grotere ruimte zal altijd hier altijd wat in helpen lijk me.
Wat ik soms merk bij andere mensen is dat ze ergens op de hal of wc een piek hebben zitten in plaats van de luisterplek.

De gevoelde druk vind ik zelf niet altijd prettig, maar de muziek voelen is wel lekker. Vooral bij een stukje actiefilm.
Ik had laatst de subwoofer wat te hard staan, en draaide toen de dolby atmos demo disc. Bij het stukje 'sound you can feel', leek het net of de bliksem daadwerkelijk insloeg.
Alles in de ruimte stond te schudden, de deur heb ik al helemaal voorzien van rubbers maar deze stond toch mee te schudden.

Mijn buren klagen zelf ook nooit, maar dat kan komen door de nieuwbouwwoning met goede isolatie, en doordat de luisterruimte vrij staat van de muur van de buren.
Daarnaast denk ik zeker dat ze af en toe wat horen, maar dat ze dit gewoon niet als storend ervaren.

Quote from: morca on November 19, 2015, 17:12:37
Staande golf maakt idd pieken en dalen,denk niet dat dat wat met resonantie,s te maken heeft.
Maar met roommodusen.
Daar is hulp voor op het forum mocht je je eens willen verdiepen lees de link in me onderschrift,post er wat of PM me.
Ik vind het leuk te puzzelen om het betr te krijgen.

Ik weet ongeveer wel welke stappen ik moet ondernemen om het laag beter te krijgen, echter ben ik geen fan van de automatische EQ in mijn processor.
Ik bepaal zelf graag wat ik doe, en met metingen kan ik meestal de pijnpunten wel vinden.
Daarnaast heb ik net een nieuwe versterker op de fronts dit zorgt er voor dat ik gewoon een keer een middag moet gaan zitten voor de afstelling.

Het liefste zou ik deze punten aanpakken met verbetering van de ruimte, maar de ruimte is gewoon te klein voor een perfecte weergave of het gebruik van zelfbouw basstraps.
Dan zou ik moeten investeren in een product als dit: http://www.rpginc.com/product_modex_plate.cfm
Echter zijn deze best prijzig, dus ik bewaar deze oplossing graag als laatste oplossing, wanneer ik alle andere opties geprobeerd heb.

Dirk

misschien is een dipool sub iets wat je dan eens kan bekijken?
ze hebben een extreem (gericht) afstraalgedrag, wat maakt dat je er geen last van hebt in de rest vd kamer/woning en dus op zeer hoge volumes kan draaien zonder overlast voor je omgeving ;)

plaatsing is wel kritisch, ttz je moet de ruimte (en permissie :D) hebben om ze ook achteraan de ademruimte te geven, maar als dat kan zal je uit bijvoorbeeld twee H frames met een 15" een strakker laag krijgen dan je uit de meeste "boxed" subs ooit zal krijgen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Erik van Voorst (in memoriam)

#123
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=3170.0

Nog een zelfbouw sub voor pak hem beet 2000 euro...of zoals Luuk het noemt "zelfplak"  ;D
Fotos aan het einde.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!