HT Subwoofer ? Scan Speak 32W4878T00 Of 2X 30W ?(Pag 3)

Started by cine(d)rama, October 8, 2015, 13:35:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cine(d)rama

#25
Quote from: Xander32 on October 11, 2015, 06:36:05
Je zet hier als noob een vraag neer en drie opties. Bijna unaniem geeft een ieder optie 1 als beste keuze en je kiest vervolgens een andere ...  :-X

En dan moet ik optie 1 ook maar overnemen dan  ;D.
Er staat ook : Ik DENK dat ik VOORLOPIG voor optie 3 ga .

Het zijn en blijven vragen   ::)!
Er is ook niemand die aangeeft waarom zijn optie beter is dan de andere terwijl ik dat meerdere keren heb gevraagd  ;)!

Ik heb al twee x 10'' staan en kan deze voor weinig aanvullen met ( zelfbouw) een 15''
Dan kan ik optie 3 uitproberen .

Bevalt dit niet kan ik gaan voor optie 1 .
Of misschien ben ik wel eigenwijs genoeg om voor een heel andere optie te gaan ...ha ha

Maar wat is jou toevoeging dan ?

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Xander32

Waarom zet je dan uberhaupt een vraag uit als je van te voren al helder hebt wat je gaat doen?
Een stukje bevestiging van jouw voornemen?

Die heb je iig. niet gekregen 8).

Enne, ik mag het wel wanneer mensen hun eigen koers varen hoor. Maar jouw reactie rijmt m.i. totaal niet met de antwoorden op jouw vraag.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rovinggecko

Wat wellicht goed is om te realiseren dat het niet zo heel eenvoudig is om subs goed in te regelen. Het wordt er m.i. niet eenvoudiger op als je verschillende typen en crossovers gaat gebruiken.

Als je de ruimte hebt om er twee kwijt te raken op de ' goede plekken', dan kan je, bij goede afstelling, een egaler laag over de ruimte krijgen.
Twee dus beter dan 1 (en 4 weer beter :) ). Maar dan (in mijn begrip) wel dezelfde, want het gaat er nu juist om dat ze elkaar compenseren in de golven en als je twee verschillende subs hebt wordt dat lastig egaal krijgen over het hele frequentie gebeid.

Overigens valt mijn 10 inch met passive radiator in room pas bij 18Hz af. Laat staan wat je met een 12 inch kan doen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cine(d)rama

#28
Quote from: Xander32 on October 11, 2015, 10:54:04
Waarom zet je dan uberhaupt een vraag uit als je van te voren al helder hebt wat je gaat doen?
Een stukje bevestiging van jouw voornemen?

Die heb je iig. niet gekregen 8).

Enne, ik mag het wel wanneer mensen hun eigen koers varen hoor. Maar jouw reactie rijmt m.i. totaal niet met de antwoorden op jouw vraag.

Ik had van tevoren nog NIETS helder !
Ik denk dat jij niet goed leest .
Er staat dat ik DENK er VOORLOPIG enz staat .

Ik heb idd geen bevestiging gehad  van wat ik volgens JOU toch al voornemens was  ::).
Maar ik heb ook geen gegronde redenen gehad van de andere opties .'

En nogmaals als jij een nuttige toevoeging hebt op mijn vragen  dan hoor ik het graag !

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#29
Quote from: rovinggecko on October 11, 2015, 11:04:50
Wat wellicht goed is om te realiseren dat het niet zo heel eenvoudig is om subs goed in te regelen. Het wordt er m.i. niet eenvoudiger op als je verschillende typen en crossovers gaat gebruiken.

Als je de ruimte hebt om er twee kwijt te raken op de ' goede plekken', dan kan je, bij goede afstelling, een egaler laag over de ruimte krijgen.
Twee dus beter dan 1 (en 4 weer beter :) ). Maar dan (in mijn begrip) wel dezelfde, want het gaat er nu juist om dat ze elkaar compenseren in de golven en als je twee verschillende subs hebt wordt dat lastig egaal krijgen over het hele frequentie gebeid.

Overigens valt mijn 10 inch met passive radiator in room pas bij 18Hz af. Laat staan wat je met een 12 inch kan doen.

Bedankt voor je input .

Zijn idd allemaal dingen om over na te denken .

Mijn 10'' subs staan nu ook verdeeld .
1 voor en 1 achter .
Voor heb ik de ruimte om goed te plaatsen ( schuiven ) wat ik ook gedaan heb .
Achter gaat een stuk lastiger omdat ik daar (nog) een podium heb met twee rijen stoelen .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Xander32

Ik wens je slechts wijsheid en voorts nog een fijne dag. 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

cine(d)rama

#31
Quote from: Xander32 on October 11, 2015, 11:17:23
Ik wens je slechts wijsheid en voorts nog een fijne dag. 8).

Ik jou ook overigens !

Maar van die wijsheid op mijn vragen voeg je niets aan toe tot nu  ::)

Dus graag FF ontopic vanaf nu  ;)

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

rovinggecko

Misschien een domme vraag, maar eh, hoe meet het nu dan?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Staaled

@ TS: je vindt 3 gewoon te leuk om te laten liggen. ;)
Doen en we vernemen wel hoe het uitpakt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

cine(d)rama

#34
optie 3 vind ik idd heel leuk .
Maarrr ik heb NOG niets besloten !

Maar ik heb tot nu toe alleen maar de voorkeur van verschillende leden gehoord wat ik natuurlijk waardeer!
Maar ik hoor eigenlijk ook graag waarom ( dat heb ik nog niet gelezen volgens mij).
Voor en nadelen van de verschillende opties .

Ik (we) wil(len) hier toch ook graag iets leren  ;D

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#35
Dan idd nog even het (voor)deel van een passieve radiator ten opzichte van Basreflex .

Minder of geen poortruis .
De helft van het benodigde volume voor dezelfde Freq ?
De passieve radiator ( radiatoren ) 40% groter dan de actieve Driver ?
VB :10'' driver plus 2 x 8'' radiator (of 1x 12'' radiator) ?
      12'' driver plus 2 x 10'' radiator ( of 1 x 15'' radiator ) ?

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

rovinggecko

Mijn passieve radiator is dezelfde maat als de woofert. Weet niet of er richtlijnen voor zijn, maar het oog wil ook wat :).
En dus inderdaad geen poortruis, want geen poort, maar wel net een tikje lager. Je kan (in theorie, heb ik niet gedaan), met verzwaring van de passieve radiator nog wat naar beneden tunen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cine(d)rama

Quote from: rovinggecko on October 11, 2015, 11:29:57
Misschien een domme vraag, maar eh, hoe meet het nu dan?

Wat mij betreft nog meer input , voorstellen en ervaringen  ;D.

Gr André.
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#38
Quote from: rovinggecko on October 11, 2015, 15:38:14
Mijn passieve radiator is dezelfde maat als de woofert. Weet niet of er richtlijnen voor zijn, maar het oog wil ook wat :).
En dus inderdaad geen poortruis, want geen poort, maar wel net een tikje lager. Je kan (in theorie, heb ik niet gedaan), met verzwaring van de passieve radiator nog wat naar beneden tunen.

Zelfde maat Driver en radiator zie je ook meestal ( Peerless enz )
Zal natuurlijk ook goed werken anders waren er niet zo veel van denk ik .

Ik had via PM van een Forumgenoot eens deze info gehad .
Ik weet er het fijne ook (nog) niet van en hoop dat soort info dan ook hier te horen (lezen) .

Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Staaled

Quote from: cine(d)rama on October 11, 2015, 15:27:44
optie 3 vind ik idd heel leuk .
Maarrr ik heb NOG niets besloten !

Maar ik heb tot nu toe alleen maar de voorkeur van verschillende leden gehoord wat ik natuurlijk waardeer!
Maar ik hoor eigenlijk ook graag waarom ( dat heb ik nog niet gelezen volgens mij).
Voor en nadelen van de verschillende opties .

Ik (we) wil(len) hier toch ook graag iets leren  ;D

Gr André
Daar valt genoeg over te lezen en hoef je derhalve niet per sé van leden te vernemen. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


rovinggecko

Ik heb een 26W/4558T00 Scanspeak woofer met daarbij de 26W passive radiator van ze die daar, volgens Scanspeak dan weer voor geoptimaliseerd is.
Maar andere merken hebben wellicht weer een andere visie.
Daarnaast past eea dan ook weer het volume van de kist aan, dat compenseert dan weer denk ik.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cine(d)rama

#42
Quote from: Staaled on October 11, 2015, 15:44:42
Daar valt genoeg over te lezen en hoef je derhalve niet per sé van leden te vernemen. ;)

Dat is ook zeker duidelijk idd  ;) .
Maar misschien kunnen andere leden mij overtuigen van een andere optie .
Maar dan wel met info en niet alleen omdat zij dat systeem hebben !
Vandaar ook dit Topic !(Zie Edit openingspost )

Ik kan ook het hele Forum eerst doorlezen maar dan ben ik maanden bezig ben ik bang .
Nu kan ik hier in een topic op mijn vragen gericht antwoorden krijgen .
Zie het probleem daarvan niet .

Verder misschien maar weer Ontopic dan  ::)
Wordt ( is) een zinloze discussie .

Gr André.
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Bart_M

Quote from: rovinggecko on October 11, 2015, 15:38:14
Mijn passieve radiator is dezelfde maat als de woofert. Weet niet of er richtlijnen voor zijn, maar het oog wil ook wat :).
En dus inderdaad geen poortruis, want geen poort, maar wel net een tikje lager. Je kan (in theorie, heb ik niet gedaan), met verzwaring van de passieve radiator nog wat naar beneden tunen.
Hoeft niet dezelfde maat. 15" driver met 2 x 18" gaat ook best kan ik eigen ervaring zeggen.

morca

Quote from: cine(d)rama on October 11, 2015, 15:55:20
Dat is ook zeker duidelijk idd  ;) .
Maar misschien kunnen andere leden mij overtuigen van een andere optie .
Maar dan wel met info en niet alleen omdat zij dat systeem hebben !
Vandaar ook dit Topic !(Zie Edit openingspost )

Verder misschien maar weer Ontopic dan  ::)
Wordt ( is) een zinloze discussie .

Gr André.
Wat voor info bedoeld je precies.
Bij een gepoorte zou ik wel een grote kist bouwen ,omdat je hem laag inzet dus dan wil je dat de output tot 20 Hz of lager goed doorloopt .
Zelf heb ik 15 a16 Hz aangehouden.

cine(d)rama

Quote from: Bart_M on October 11, 2015, 15:56:46
Hoeft niet dezelfde maat. 15" driver met 2 x 18" gaat ook best kan ik eigen ervaring zeggen.

Zoiets .



Gr André
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#46
Quote from: morca on October 11, 2015, 16:09:41
Wat voor info bedoeld je precies.
Bij een gepoorte zou ik wel een grote kist bouwen ,omdat je hem laag inzet dus dan wil je dat de output tot 20 Hz of lager goed doorloopt .
Zelf heb ik 15 a16 Hz aangehouden.

Info begin ik nu idd te krijgen  ;D .
Mijn dank daarvoor .

Ik doelde meer op de info voor die andere discussie begon  :P.

De voor en nadelen van de verschillende systemen ( Opties) !
2 x 12
of 2 x 10 plus 1 x 15/18''
Of 1 x 15''/18''
Enz ....

Hoorde tot nu toe eigenlijk alleen maar de voorkeur maar niet waarom .
Voor en nadelen enz

Gr André

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#47
Quote from: ArjanR1 on October  8, 2015, 16:56:17
Bij deze dan: een gepoorte sub is niet traag en uitermate geschikt voor een HT.
Wel zijn meerdere subs aan te raden icm een DSP.

Sorry FF overheen gelezen .
Ik bedoelde niet of Basreflex traag zou zijn maar meer de grote van de driver 15/18'' ten opzichte van een 10'' of 12'' ?

Dus ter verduidelijking .
Een 15''/18'' voor 18-50 HZ en niet boven de 50 HZ  omdat ik dacht dat vanwege de grote driver het dan te traag zou zijn .
Plus 2 x 10'' of 2 x 12'' van 50 tot 80 HZ ( of volledig van 18 tot 80 HZ ) .


Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .


INIURIA

Volgens mij is de basis jouw ruimte van 5,20m x 3,00m. Bij mijn weten is er een natuurkundige relatie tussen de grootte/vorm/hoogte van een ruimte en het bereik dat een sub/of meerdere subs zal/zullen hebben. Uiteraard in combinatie met de opstelling.

Dit zou ik als basis nemen en vanuit hier bepalen wat voor jou het beste klopt. Gevoelsmatig ga je met de genoemde joekels van subs in een dergelijke ruimte enkel sublaag voelen zonder het daadwerkelijk te horen.

Kan het zelf niet maar er is vast wel iemand die in technische dan wel Jip-en-Janneke taal kan onderbouwen hoe jij in jouw ruimte het beste rendement behaalt.

Succes