Bomen / bos overzicht kwijt bij thuisnetwerk upgraden

Started by Erik, October 7, 2015, 14:31:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Hoi hoi tijdje terug heb ik door de vele drukte op netwerk mijn upc modem op 5ghz gezet op zich een succes maar ik kwam er al vrij snel achter dat mijn chromecast, printer en tv niet meer werkten  :nopompom:
Heb toen alles maar weer teruggezet wat nog heel ellende was omdat ze allemaal meteen hun ww kwijt waren kon dus alles opnieuw instellen.
Ondertussen ook een bluesond node erbij die alleen 2,4ghz ondersteund
Alles maar weer terug gezet naar 2,4ghz.

Nu wil ik door het niet zo geweldige ontvangst en soms problemen eea ander wat anders inrichten qua netwerk of boosten voor niet teveel geld.
Nu internet ik meestal 10 meter vanwaar wifi router staat. Of vanaf de pc die met draad gekoppeld is aan modem die werkt gewoon altijd.

Nu barst het alleen van mogelijkheden ik ben al een week info aan het verzamelen en ik kom om in de mogelijkheden dat ik niet meer weet wat het beste te doen.
Accespoint, range extenders, powerline extender, boosters bekabeld niet bekabeld.

De chromecast kan/wil ik nu de 5ghz variant van kopen. de printer met een usb kabel verbinden aan pc, de tv geen internet is prima en de bluesound met een kabel aan router verbinden maar zal nog steeds over 2,4ghz bedient moeten worden . 

Dan zou ik een Dual band modem kunnen overwegen die ondersteunt volgens mij beide banden tegelijk. Heb nu een thomson twg87ou, die is of 5 of 2,4 niet beide.
Alles wat op 5ghz werkt kan daarop werken en de rest op 2,4ghz.

Ik zou ook een betere kwaliteit 2,4ghz modem kunnen nemen en/of aanvullen met draadloze powerline extender.
Oude 2,4ghz modem houden en aanvullen met draadloze powerline extender.
Modem houden en kabel trekken naar andere kamer en accespoint op aansluiten ik weet niet of die wel 2,4 en 5 tegelijk kan ondersteunden als hoofdrouter maar op 2,4 staat ingesteld
Nieuw DB modem nemen en accespoint
Enkel een gewone range extender kopen voor 20 euro al dan niet draadloos.

Nu hoor ik wel weer dat range extenders of hoe ze ook mogen heten snelheidsverlies geven doordat ze niet kunnen luisteren en zenden tegelijk dus werden ze weer afgeraden.

Kortom ik ben de draad kwijt :D

Iemand die hier verstand van heeft en me wat op weg kan helpen. Liefst een beetje goedkopp een routermodem voor 180 vind ik toch veel geld voor een beetje internet.

Zag ook nog wat over aluminium folie versterkers, soort parabool discen achter antennes zetten maar weet iet hoe serieus ik dat moet nemen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jasjenl

Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Erik

Idd wel handig topic voor meer info maar nog steeds redelijk verwarrend. Ik weet best m'n weg in comp apparatuur maar netwerken en ik zijn nooit vrienden geweest. In theorie moest alles werken of werkte het 1 dag om vervolgens weer niets te doen. Zoek dus voornamelijk een altijd werkende oplossing die zonder 100 blz handboek door te nemen te installeren is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

mijkie

heb je ook al eens gekeken naar het kanaal wat jij maar, vooral je buren gebruiken ?

ik doe dat via mijn Mac met Netspot

succes !!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Erik

Ja het lage fruit heb ik al geplukt, versterker op 100 procent vermogen zetten, zo leeg mogelijk kanaal zoeken maar er hadden er al meer het idee :D zelfs dit kanaal 13 is redelijk bezet.

Zal het echt moeten zoeken uitbreiding zenders of tegen het advies van ziggo in het modem verder van meterkast meer het huis in maar dan wordt het ontvangstsignaal in modem weer slechter dus slechte bron.

Ik kan natuurlijk in bedrade  access points investeren maar als een WiFi stekker in praktijk net zo goed werkt...
Jammer genoeg mag je er niet eentje mee naar huis nemen om te proberen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Erik on October  7, 2015, 17:40:02


Ik kan natuurlijk in bedrade  access points investeren maar als een WiFi stekker in praktijk net zo goed werkt...
Jammer genoeg mag je er niet eentje mee naar huis nemen om te proberen

Bestel een setje online en maak gebruik van het uitprobeer recht bij de Wet Koop op Afstand. Je hebt dan 14 dagen de tijd om te testen of ze voldoen aan de verwachtingen die jij van het product hebt.

modde239

Ik gebruik bij mijn Ziggo installatie een Asus router die zowel op 2.4 als 5 GHZ is ingesteld werkt perfect....hierdoor heb ik 2 netwerken ik kan zo kiezen tussen de 2 waarbij ik gelukkig steeds meer apparatuur op 5 GHZ heb werken wat een erg groot snelheidsverschil geeft in vergelijking met 2.4 GHZ.......
De Asus router staat op mijn Ziggo/UPC modem aangesloten....

Erik

En moet je de Ziggo/UPC modem dan ook op 2.4 als 5 GHZ instellen? Of is het genoeg als alleen de slave router op 2.4 als 5 GHZ werkt bv omdat de Ziggo/UPC modem enkel 2.4 GHZ aankan?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Ik zou de wifi in de ziggo modem uitzetten en via een netwerk kabel dichter bij waar je het meeste wifi gebruikt een hele goede dual band access point neerzetten. Of een router waarbij je dan de router functionaliteit en de hdcp functionaliteit moet uitzetten (zodat het een access point wordt, reden is dat de duurdere routers vaak betere radio's hebben dan de goedkopere losse access points en dat veel access points niet dual band simultaan zijn dus alleen 2,4 of 5 terwijl je gewoon beide wilt.

Erik

Quote from: Kjelt on October  7, 2015, 21:31:20
Ik zou de wifi in de ziggo modem uitzetten en via een netwerk kabel dichter bij waar je het meeste wifi gebruikt een hele goede dual band access point neerzetten. Of een router waarbij je dan de router functionaliteit en de hdcp functionaliteit moet uitzetten (zodat het een access point wordt, reden is dat de duurdere routers vaak betere radio's hebben dan de goedkopere losse access points en dat veel access points niet dual band simultaan zijn dus alleen 2,4 of 5 terwijl je gewoon beide wilt.
Dat klinkt idd wel goed. Als ik voor de 2e optie kies en router functionaliteit uitzet dan kan ik zeker niet mn node 1 op die router aansluiten met een kabel? Die zal dan zeker op 1 van de 4 poorten op het modem?

De kamer is nog geen 6x4m die hij moet bedienen dan zou ik niet een al te sterke zender hoeven. Ok misschien ook paar meter de tuin in in de zomer is wel fijn, het nieuws streamen vind ik altijd wel fijn :D   
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

modde239

Ik heb een aparte modem van UPC omdat ik niet de Horizonbox daarvoor wilde gebruiken was ook een tip van UPC.....wifi op de UPC modem uitgezet en met een netwerk kabel aan mijn Asus router gekoppeld.....en voor jou zou je dan de Node op 1 van de poorten van de Asus kunnen zetten net zo makkelijk......kind kan de was doen...... :D

Asus router:

http://nl.hardware.info/reviews/2548/asus-rt-n66u-review-bliksemsnelle-450mbps-router

Toni71

Hier ook een aparte modem van UPC ( apart van de Horizon box), een Asus router erachter die tegelijkertijd op twee kanalen draadloos werkt.

De situatie is prima zo.


snopper

Mijn thuisnetwerk is ook redelijk uitgebreid, met 1 router, 4 switches, 3 wifi accesspoints en zeker zo'n 10 wired apparaten (inkl 2 NAS) en de nodige wifi apparaten zoals chromecast, ipads etc. Ik had ook 2 powerline verbindingen in kamers die geen direkte netwerk aansluiting hadden

Ik heb intussen wat problemen gehad, waardoor het netwerk overbelast raakte en er bijna niets meer reagerde. Dit kwam door een ongeplande stroomuitval. Door telkens vanaf de router een na de andere kamer en switch erbij te zetten kwam ik erachter dat een powerline verbinding het probleem veroorzaakte. Het betrof een merkprodukt van devolo en nadat deze eruit was gehalt liep alles weer prima. Dit had dus invloed op mijn gehele netwerk en dus ook op de wifi accesspoints .. De stroomuitval had aan het einde niets mee te maken, aangezien de Devolo bij imeand anders zonder problemen werkt, maar bij dus wel problemen heeft veroorzaakt. Dit kan ook niet met de buren of zo te maken hebben aangezien ik erg landelijk woon en mijn buren zulke dingen niet hebben ...

Kijk dus goed wat je allemaal hebt aangesloten en probeer dus zo te identificeren wat de bottleneck is ...

Snopper

danielo

Zoals andere zeggen, ik gebruik liever de ingebouwde wifi ook niet. Het liefst zou ik alles wired doen maar dat gaat in 2015 niet meer. Wat wel de moeite waard is is 1 kabel brengen naar waar je meeste (voor ons a/v staat) en daar een switch. Is even werk maar in je a/v rack heb je toch al snel 5 a 6 dingen die utp kunnen en dan hoeven die allemaal niet op de wifi.

Mijn setup is ook voor werk redenen wat uitgebreid. Ik gebruik 6 wifi netwerken (3 voor 2.4 en 3 voor 5.0) verdeeld over 2 internet providers (backup) ik extend ze eigenlijk nooit maar pak voor elk device de gene die het beste werkt. Indien er een probleem is dan kan ik alles over backup provider routen (of voor testen van iets)  maar in de praktijk merk ik dat ik dan meestal gewoon connect naar een wifi punt van de 2e provider.

Dit is vast niet de beste aanpak, maar ik zou wel aanraden een draad naar de plek waar je het meeste gebruikt en daar of 2 wifi punten of een dual voor 2.4 en 5.0 maken (en deze benoemen in de naam).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Quote from: Erik on October  7, 2015, 22:36:12
Dat klinkt idd wel goed. Als ik voor de 2e optie kies en router functionaliteit uitzet dan kan ik zeker niet mn node 1 op die router aansluiten met een kabel? Die zal dan zeker op 1 van de 4 poorten op het modem?
Node is een beetje brede term wat bedoel je precies met jouw node 1?

Maar in principe kun je dus je router/modem alleen laten routen en dhcp laten uitdelen via een utp kabel ga je dan naar je nieuwe router/modem (die meestal een ingebouwde 4 ports switch heeft). Configureer deze voor je hem aan het netwerk hangt (dhcp uitzetten en router uitzetten).
En dan kan je aan de overige 3 ports van die switch de rest van je netwerk hangen, andere switches, pc's, tv's etc.

Overigens ben ik zelf een fier voorstander van bekabelen wat bekabelt kan worden. Dus alles waar een netwerkkabel in kan en niet super portable hoeft te zijn wordt bij mij standaard bekabeld voor de minste problemen. Veel mensen denken dat ze een wireless AP kopen met bv 200Mb/s verbinding, in de praktijk is dit meestal nog geen 100Mb/s vanwege de afstand en storingen en dat is dan alleen nog maar voor 1 client.
Aangezien een wireless AP serieel data afhandeld en er flinke overhead op zit gaat je snelheid bij meerdere gebruikers vrij snel omlaag. Zo haal je bij 4 gebruikers met dezelfde download snelheid nog geen 1/6e van de originele snelheid. Maar ja mensen denken er niet over na, zolang het tenminste werkt  ;)
Ik heb nu voor mijn zoontje die vrij fors dataverkeer gebruikt (van die stomme Youtube filmpjes) een eigen AP aangeschaft en daarbij de snelheid nog eens afgeknepen zodat er genoeg over blijft voor andere gebruikers. Andere voordeel is dat ik van dat AP de radio op tijd kan laten uitschakelen, dus als het slaaptijd is schakelt hij de radio uit, kan hij niet meer internetten en stoort dat AP ook niet meer met het andere AP.

Hanky Panky

#15
Ik heb sinds kort dit Access Point van UBNT : http://tweakers.net/pricewatch/379316/ubiquiti-unifi-ap-long-range/specificaties/

Wel voor de LR (Long Range) versie gaan. Overal in huis tot achter in de tuin (15-20 meter vanaf de achtergevel) nog plenty bereik en snelheid.

Er zit zelfs een POE adapter bij voor het geval dat boeit.

Als je echt geld wilt stukslaan ga je voor de AC Pro versie  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Kjelt

Leuk dat je AP meer dan 100mW zendvermogen heeft maar de bereikbaarheid blijft hetzelfde want je handheld device radio zender heeft dit vermogen niet, wireless gaat twee kanten op  ;)

Hanky Panky

Quote from: Kjelt on October  8, 2015, 14:02:51
Leuk dat je AP meer dan 100mW zendvermogen heeft maar de bereikbaarheid blijft hetzelfde want je handheld device radio zender heeft dit vermogen niet, wireless gaat twee kanten op  ;)

Ik heb Ookla speedtest metingen gedaan in de achtertuin met een ipad en een iphone. Daar haal ik stabiel nog 15 á 20 down en 4-5 (Mbps) up. Het AP hangt in de meterkast ca. 1,50 van de voordeur. Hemelsbreed dus ca. 25 meter met 2 betonnen muren en gecoat glas tussen het AP en het wireless device.

Conclusie: het werkt. Maar je mag daarover gerust een andere mening hebben hoor, dat zit mij (en mijn wifi bereik) niet in de weg  O0
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

HJ

Quote from: Hanky Panky on October  8, 2015, 12:22:34
Ik heb sinds kort dit Access Point van UBNT : http://tweakers.net/pricewatch/379316/ubiquiti-unifi-ap-long-range/specificaties/

Wel voor de LR (Long Range) versie gaan. Overal in huis tot achter in de tuin (15-20 meter vanaf de achtergevel) nog plenty bereik en snelheid.

Er zit zelfs een POE adapter bij voor het geval dat boeit.

Als je echt geld wilt stukslaan ga je voor de AC Pro versie  ;)
In de link staat bij de 5ghz een rood kruis. Dus Enkel 2.4 band?

Hanky Panky

#19
Quote from: hans. on October  8, 2015, 15:18:21
In de link staat bij de 5ghz een rood kruis. Dus Enkel 2.4 band?

Idd 2.4 only, de dual band (AC versie) was een tikkeltje te ver boven mijn prijs idee van 'leuk voor erbij' of 'weg met die butt-WiFi van de KPN-doos'  ;)

Ik gebruik WiFi alleen voor ipad/smartphones in huis, heb geen extreme WiFi snelheid nodig maar wel stabiele snelheid en bereik. Mijn woning is volledig bekabeld met Cat6.

Met een Airport Express haal ik op 2 meter afstand 70-90 maar na een meter of 7-8 is daar nog maar 35-35 van over. Zodra ik een verdieping afdaal is dat nog maar 4-4 en buiten is het bereik nul.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Kjelt

Quote from: Hanky Panky on October  8, 2015, 14:57:50
Ik heb Ookla speedtest metingen gedaan in de achtertuin met een ipad en een iphone. Daar haal ik stabiel nog 15 á 20 down en 4-5 (Mbps) up. Het AP hangt in de meterkast ca. 1,50 van de voordeur. Hemelsbreed dus ca. 25 meter met 2 betonnen muren en gecoat glas tussen het AP en het wireless device.
Conclusie: het werkt. Maar je mag daarover gerust een andere mening hebben hoor, dat zit mij (en mijn wifi bereik) niet in de weg  O0
Conclusie: werkt ook met een radio met het wettelijke zendvermogen  ;)

modde239

Met mijn Asus router op 5 ghz haal ik 105 Mbps up lekkah snel......en als ik naar boven ga kies ik 2.4 ghz groter bereik maar lager snelheid..... :D

PS: ik heb een 120 Mbps abo bij Ziggo....

Erik

Zoals het er nu naar uitziet ga ik toch voor een accespoint, wil liefst zoiets simpel mogelijks hebben, zal de opvolger worden van dat model van HP die volgende maand uitkomt de UAP-AC-LITE ongeveer dezelfde prijs. Een rondje van 16cm en voor 3 tientjes meer kan ik ipv de lite ook voor de long range versie met betere antenne nemen maar die is eigenlijk overkill. Zou ik het zendvermogen wat kunnen terugschroeven? Mijn modem kan dat maar of elk apparaat dat kan...
Antennes zijn trouwens ingebouwd en onzichtbaar voor het oog.
POE is ook lekker makkelijk 1 kabel naar andere kamer trekken en erop klikken geen 220v stekker meer nodig. Het is toch een woonkamer hoe minder snoeren en opzichtige meuk hoe beter. Wel WEER een ledje erbij mijn huis wordt steeds meer een kerstboom met alle ledjes die vaak niet uit te zetten zijn.
Dual band / tegelijkertijd, tot 5 x sneller dan vorige generatie AC AP.

Vraag me alleen af of ik dan ook wifi op upc modem moet uitzetten omdat ze elkaar misschien in de weg zitten? Ik denk wel dat alleen de Ubiquiti al genoeg is eerlijk gezegd en dat hij niet meer nodig is.

De kabel naar de node 1 blijft liggen, er komt er een kabel voor de AP bij ik kan de Node 1 helaas niet in de AP prikken.
Kjelt de Node 1 is de Bluesound muziekstreamer model node 1, sorry dacht dat de naam wel ingeburgerd was hier.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jaco

Hier hebben we kpn glas, wifi uit op de experia doos, want de experience was niet alles via wifi..
Access points die dusl band zijn en alle devices die op 5Ghz kunnen overgezet.
2.4 GHz enkel nog voor oude iphone en ipad 2 in gebruik, maar die stoort op de babyfoon.
We wonen in een botonblok wat blijkbaar goed gewapend is. 1 AP in de meterkast (voorkant huis) heeft 3 richt antennes per frequentieband. 2 door huis heen, en 1 schuin omhoog gericht.
AP 2 staat 2 hoog en straalt naar beneden boven slaapkamer om bereik op bed te hebben. Helaas een waterbed en dat lijkt uitstekent 5GHz te dempen :(

Voor 5 GHz moet je de AP het traphuis hangen, of er 1 per verdieping doen als je een goede stabiele verbinding wilt. Het is dan 150 mbps met een ipad air2 ongeveer.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Hanky Panky

Quote from: jaco on October  9, 2015, 07:11:48
Hier hebben we kpn glas, wifi uit op de experia doos, want de experience was niet alles via wifi..
Access points die dusl band zijn en alle devices die op 5Ghz kunnen overgezet.
2.4 GHz enkel nog voor oude iphone en ipad 2 in gebruik, maar die stoort op de babyfoon.
We wonen in een botonblok wat blijkbaar goed gewapend is. 1 AP in de meterkast (voorkant huis) heeft 3 richt antennes per frequentieband. 2 door huis heen, en 1 schuin omhoog gericht.
AP 2 staat 2 hoog en straalt naar beneden boven slaapkamer om bereik op bed te hebben. Helaas een waterbed en dat lijkt uitstekent 5GHz te dempen :(

Voor 5 GHz moet je de AP het traphuis hangen, of er 1 per verdieping doen als je een goede stabiele verbinding wilt. Het is dan 150 mbps met een ipad air2 ongeveer.

5Ghz is alleen vlot als je 'zichtlijnen' hebt met het AP. Mijn keuze was om voor bereik te gaan, wie heeft er 150 Mpbs op een i-device nodig? Met een laptop kan ik me daar dan wel iets bij voorstellen als je eens wat download.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000