Adereinduls

Gestart door reticulum, oktober 7, 2015, 07:18:05

Vorige topic - Volgende topic

reticulum

Vanmiddag wil ik een speakerkabel gaan maken maar ik heb nog een vraagje waar ik niet zeker over ben.
Ik ga gebruik maken van banaanpluggen, is het dan verstandig om eerst een (vergulde) adereindhuls over de gestripte uiteinden van de speakerkabel te persen en hierop de banaan te schroeven of zal ik de plug direct op de gestripte kabel schroeven?
Met stroomkabels splijten de gestripte kabeltjes waardoor je minder contact heb, echter is het wel een extra overgang.
Of dit waarneembaar is  :sleep: ...
Alvast bedankt!

Kjelt

Je geeft zelf de voor en nadelen al keurig aan.
Ik persoonlijk zou voor een adereindhuls gaan en denk dat de extra overgangsweerstand lager of vergelijkbaar is met het alternatief. Anderen solderen de uiteindes maar ook daar creeer je een extra overgangsweerstand en zelfs tussen de individuele kabeltjes. Als je kijkt naar de "extra" weerstand in vergelijking met de impedantie van de luidspreker is het verwaarloosbaar IMO.

Henrie

Citaat van: Kjelt op oktober  7, 2015, 07:29:01
Je geeft zelf de voor en nadelen al keurig aan.
Ik persoonlijk zou voor een adereindhuls gaan en denk dat de extra overgangsweerstand lager of vergelijkbaar is met het alternatief. Anderen solderen de uiteindes maar ook daar creeer je een extra overgangsweerstand en zelfs tussen de individuele kabeltjes. Als je kijkt naar de "extra" weerstand in vergelijking met de impedantie van de luidspreker is het verwaarloosbaar IMO.
Aders kun je inderdaad beter voorzien van een adereindhuls dan dat je ze gaat solderen. Solderen is prima voor op een print, maar gaat bij kabels (die af en toe toch gebogen worden) uiteindelijk een keer stuk. En als je een adereindhuls met goed gereedschap op de ader krimpt, is het een betere verbinding, die bovendien gasdicht is, dus je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over corrosie van de aders...

Ik doe het zelf overigens geheel zonder pluggen :D
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

Mooi voorbeeld van hoe zo'n verbinding van een adereindhuls (in dit geval een kabelschoen connector) er uiteindelijk in het midden uit ziet.
Iedere koperen kabel(tje) is 1mm4mm2  :o oftewel dit is een vrij grote kabelschoen die met een hydraulische pers is gemonteerd en daarna doorgezaagd op de klempunten.
Het is gewoon 1 massief koperen massa geworden  :tounge:

erik s.

Cardas heeft ook een mooi filmpje over persen op Youtube staan.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Henrie

Citaat van: Kjelt op oktober 11, 2015, 19:30:22
Mooi voorbeeld van hoe zo'n verbinding van een adereindhuls (in dit geval een kabelschoen connector) er uiteindelijk in het midden uit ziet.
Iedere koperen kabel(tje) is 1mm2  :o oftewel dit is een vrij grote kabelschoen die met een hydraulische pers is gemonteerd en daarna doorgezaagd op de klempunten.
Het is gewoon 1 massief koperen massa geworden  :tounge:
Zo hoort ie eruit te zien inderdaad :) Daarbij vergeleken is solderen echt prutswerk... ;)

Ps. wat voor kabel is dat eigenlijk? Ik zie, als ik goed tel tenminste, iets van 64 adertjes. Dat zou dus 64mm2 zijn, maar dat is geen standaard maat. Ik ken alleen 50mm2 en 70mm2. Ik neem aan dat het dan een 70mm2 is?
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

Citaat van: Henrie op oktober 11, 2015, 21:05:49
Ps. wat voor kabel is dat eigenlijk? Ik zie, als ik goed tel tenminste, iets van 64 adertjes. Dat zou dus 64mm2 zijn, maar dat is geen standaard maat. Ik ken alleen 50mm2 en 70mm2. Ik neem aan dat het dan een 70mm2 is?
Ik heb geen enkel besef van dit soort kabels en dat blijkt ook wel want ik ben door jouw vraag eens verder gaan kijken dan mijn neus lang is en die individuele kabeltjes zijn niet 1mm2 maar 4mm2  :o  Ik had het niet nagemeten maar gegokt, en factor 4 er naast dus.

Het zijn er 61 totaal, 24 buitenste ring, 18  2e ring, 12  3e ring, 6 4e ring en 1 centrum. Dus 61 x 4mm2  = 244mm2 is dat een standaard maat?
Ik heb trouwens nog een zelfde kabelschoen gevonden en daar staat AMP 400 MCM op dus zal wel geschikt zijn tot 400mm2  leuke kabelschoen voor je luidsprekerkabel  ;D

Henrie

Citaat van: Kjelt op oktober 11, 2015, 22:11:10
Ik heb geen enkel besef van dit soort kabels en dat blijkt ook wel want ik ben door jouw vraag eens verder gaan kijken dan mijn neus lang is en die individuele kabeltjes zijn niet 1mm2 maar 4mm2  :o  Ik had het niet nagemeten maar gegokt, en factor 4 er naast dus.

Het zijn er 61 totaal, 24 buitenste ring, 18  2e ring, 12  3e ring, 6 4e ring en 1 centrum. Dus 61 x 4mm2  = 244mm2 is dat een standaard maat?
Ik heb trouwens nog een zelfde kabelschoen gevonden en daar staat AMP 400 MCM op dus zal wel geschikt zijn tot 400mm2  leuke kabelschoen voor je luidsprekerkabel  ;D
Standaardmaten zijn 0,75, 1,0, 1,5, 2,5, 4, 6, 10, 16, 25, 35, 50, 70, 95, 120, 150, 185, 240, 300, 400, 630... Zijn het er zeker weten 61, niet 60? Want dan kom je op de standaardmaat 240mm2. Ik ken trouwens ook nog wel 'exoten' van 1200 en zelfs 1600. Massief aluminium wel te verstaan. Nee, die zijn niet erg buigzaam en een kabelschoen erop krimpen zal ook niet meevallen... :D

Edit: ik zie dat Prysmian zelfs kabels van 2500mm2 levert :blink: Enkeladerig uiteraard, met een buigstraal van 2,80-3,70m, afhankelijk van de nominale spanning...  :wacko: :D

Kjelt

Citaat van: Henrie op oktober 12, 2015, 00:19:16
kabels van 2500mm2 levert :blink:
Hoeveel ampere is dat max? En hoe ziet zo'n zekering er dan wel niet uit  :o

Rowdy

Citaat van: reticulum op oktober  7, 2015, 07:18:05
Vanmiddag wil ik een speakerkabel gaan maken maar ik heb nog een vraagje waar ik niet zeker over ben.
Ik ga gebruik maken van banaanpluggen, is het dan verstandig om eerst een (vergulde) adereindhuls over de gestripte uiteinden van de speakerkabel te persen en hierop de banaan te schroeven of zal ik de plug direct op de gestripte kabel schroeven?
Met stroomkabels splijten de gestripte kabeltjes waardoor je minder contact heb, echter is het wel een extra overgang.
Of dit waarneembaar is  :sleep: ...
Alvast bedankt!
Kun je bij b.v. koperen luidsprekerkabel niet beter koperen adereindhulsjes gebruiken dan vergulde?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

erik s.

koper oxideert veel te snel.

Henrie

Citaat van: Kjelt op oktober 12, 2015, 11:57:24
Hoeveel ampere is dat max? En hoe ziet zo'n zekering er dan wel niet uit  :o
Zoiets wordt niet beveiligd met zekeringen ;D Daar gebruiken we vermogensschakelaars voor in combinatie met beveiligingsrelais. Die relais meten de stroom, en soms ook spanning, en schakelen, afhankelijk van de instellingen, de vermogensschakelaar uit als de ingestelde stroom/spanning (of een combinatie van die twee) overschreden wordt, al dan niet met een ingestelde tijdvertraging...

Hoeveel stroom zo'n kabel kan geleiden, is afhankelijk van hoe je de kabels legt. Het zijn enkeladerige kabels, dus je hebt er altijd minstens 3 nodig voor 3 fasen. Die kun je in een vlak leggen, maar ook in driehoek. En dan kun je nog kiezen of je 'm in de grond legt, of in de open lucht, of juist in een kabelgoot. Het geleidingsmateriaal (aluminium of koper) heeft uiteraard ook invloed, en de nominale spanning van de kabel ook. Dat laatste heeft te maken met de dikte van de isolatie. Hoe dikker de isolatie, hoe hoger de nominale spanning, maar hoe lager de stroom, omdat de koeling dan minder wordt...

Op pagina 7 van die pdf die ik eerder gelinkt had, kun je bijvoorbeeld zien dat deze kabel (nominaal 64/110kV) tussen de 835A en 2366A (aluminium) of tussen de 885A en 2877A (koper) aankan. De versie die geschikt is voor nominaal 290/500kV (pagina 14) kan tussen de 782A en 2137A (aluminium) of tussen de 823A en 2607A (koper) aan...

Overigens vallen deze stromen me nogal mee ;) Wij hebben 10kV-installaties staan die geschikt zijn voor 4000A nominaal! Die kunnen kortsluitstromen aan van 50kA gedurende 3 seconden... :D

Maar eh... we dwalen af... ;)

Kjelt

Citaat van: Henrie op oktober 12, 2015, 21:58:10
Maar eh... we dwalen af... ;)
Ja eigenlijk wel  ;) 50kA  :o dan zou ik niet graag in de buurt zijn.....

Henrie

Citaat van: Kjelt op oktober 12, 2015, 22:02:14
Ja eigenlijk wel  ;) 50kA  :o dan zou ik niet graag in de buurt zijn.....
Zo lang het alleen de stroom is, is het niet zo'n probleem. Daar kan die installatie wel tegen. Dat moet ook wel want er kunnen 2 trafo's op invoeden, die beiden iets van 23kA kortsluitstroom kunnen leveren. Die trafo's staan pal naast het gebouw met de 10kV-installatie, dus de kortsluitstroom zal niet erg veel gedempt worden door kabel- en/of railverbindingen, want die zijn allemaal vrij kort (enkele meters)...

Maar de kortsluitstroom wordt wel binnen 3 seconden afgeschakelt (volgens mij na zo'n 1,5 seconde), dus dat is het probleem niet. Een kortsluiting met vlamboog daarentegen is veel gevaarlijker. Het komt gelukkig bijna nooit voor dat er een vlamboog in de installatie zelf ontstaat, maar als het gebeurt, wil je inderdaad niet in dezelfde ruimte staan. Daar kan zo'n installatie niet tegen, althans, niet 1,5 seconde, en dan knalt ie uit elkaar. Ik heb foto's gezien van een lichtere installatie (ik denk zo'n 2000A nominaal) waarbij iets dergelijks was gebeurd, maar dan met een veel lagere kortsluitstroom. De stalen toegangsdeur naar de 10kV-ruimte was compleet uit z'n kozijn geblazen en de muur had ook een stapje opzij gedaan...

Dat is ook de reden dat we tegenwoordig elke installatie voorzien van een vlamboogbeveiliging, die in het geval van een vlamboog de installatie meteen (binnen enkele tientallen milliseconden) uitschakelt. Maar de oudere installaties (veruit de meerderheid van wat we hebben staan) hebben dat allemaal niet. Dus die zijn altijd enigszins link om bij in dezelfde ruimte te staan. Gevoelsmatig vind ik smoorspoelruimtes overigens veel naargeestiger. Dat zijn namelijk open installaties, met alleen een hek met gaas ervoor. En die dingen staan altijd een beetje unheimisch te brommen. Ik ken geen spookverhalen van ontploffende smoorspoelen, maar ik vind het toch geen fijne dingen om bij in één ruimte te staan. Rondlopen in een 220kV-schakeltuin terwijl het enigszins mistig is en het regent, is overigens ook niet heel prettig, weet ik uit ervaring... ;)