Fase-knop BK Monolith afgebroken: hoe te herstellen?

Started by Gerbrand, October 7, 2015, 00:10:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerbrand

Hallo allemaal,

Bij een verhuizing is helaas de fase-knop van mijn BK Monolith afgebroken. Ik wil deze graag zelf vervangen. Ik ga ervan uit dat dat een kwestie is van het versterkerpaneel losschroeven, de potentiometer lossolderen en een nieuwe erin zitten.

Mijn vraag is eigenlijk: waar vind ik een vervangende (inclusief knop) potentiometer?

Alvast bedankt,

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

XtrmB

eerst even loshalen en kijken of er wat info te vinden is op de potmeter.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Gerbrand

Hallo,

Inmiddels heb ik hem open. De potentiometer is een Omeg PC20BU van 100k: http://www.omeg.co.uk/pc2bubr2.htm. Ik neem aan lineair.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

yorkie13

idd een 100K potmeter, op de foto die van een xls200 plate amp

Interficior

Quote from: Gerbrand on October  8, 2015, 00:15:08
Hallo,

Inmiddels heb ik hem open. De potentiometer is een Omeg PC20BU van 100k: http://www.omeg.co.uk/pc2bubr2.htm. Ik neem aan lineair.

Gerbrand
Ik zou juist eerder "log" aannemen. Maar als de potmeter het elektrisch nog wel doet kun je dat natuurlijk meten.
Take it or lease it

Gerbrand

Er staat een "A" op de behuizing. Voor zover ik dat heb kunnen achterhalen zou dat lineair moeten zijn. Ik ben hier verder niet heel erg in thuis, maar zou je een logaritmische schaal niet vooral op een volume knop verwachten?

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

jossie

A staat voor lineair. Lijkt me wel logisch voor de fase, is op de een of andere manier een lineaire regeling tussen 0 en 180. In de middenstand kun je op de loper (middelste pin) ongeveer 50 K Ohm meten naar beide buitenpinnen (Lineaire pot) ter controle.
Omni !

hifiman

Zo te zien een vrij standaard potmeter, je hoeft niet persee het zelfde merk te nemen. Knoppen zijn gewoon los te koop..

Gerbrand

Inmiddels heb ik een potmeter gekocht. Nu nog tijd vinden om hem erin te solderen (ben momenteel ook mijn nieuwe HT aan het verven).

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Interficior

Quote from: Gerbrand on October 10, 2015, 23:17:26
Er staat een "A" op de behuizing. Voor zover ik dat heb kunnen achterhalen zou dat lineair moeten zijn. Ik ben hier verder niet heel erg in thuis, maar zou je een logaritmische schaal niet vooral op een volume knop verwachten?

Gerbrand
Ja, je hebt helemaal gelijk, ik zat met een volumeknop in mijn hoofd.  :blush:
Take it or lease it