DAB+ vs FM (kabel)

Started by GPO, October 5, 2015, 17:03:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hekra

Quote from: CineSmurf on October  6, 2015, 15:37:21
- Kan je daar op zien welke zender draait of alleen een nummer?
- Heb je een ziggo kaart nodig om radio te kunnen luisteren? (ik heb er nl. al vijf in gebruik...)
De Humax geeft alleen zendernummers weer. Je kunt in het menu elke zender een eigen nummer geven. Je hebt inderdaad een ziggo kaart nodig. Ik dacht overigens dat je maar drie kaarten per abonnement kon krijgen.

CineSmurf

Ik ga eens kijken of ik met een oude decoder wat kan experimenteren. Volgens deze lijst zouden de zenders ongecodeerd zijn, dus eens kijken of het zonder kaart werkt:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio/

Officieel kan je inderdaad 3 kaarten activeren, maar als je naar de servicedesk belt, kan je tot max 5 kaarten activeren.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Cyreg

maar via 'n digitale decoder zenders luisteren is toch geen DAB+ en ook geen FM, toch?
Of zit het toch wat anders in elkaar :unsure:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Erik

ja ik ben hier ook even de draad kwijt dacht dat je alles uit de lucht kon plukken zonder decoders.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

CineSmurf

Quote from: Cyreg on October  6, 2015, 20:56:26
maar via 'n digitale decoder zenders luisteren is toch geen DAB+ en ook geen FM, toch?
Of zit het toch wat anders in elkaar :unsure:
Klopt, is DVB-C
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

#30
Dit lijken me de opties:

Analoog:
- FM uit de ether
- FM via de kabel

Digitaal:
- DAB+ uit de lucht
- DVB-C via de kabel
- DVB-S via de satelliet
- Internetradio

edit: DVB-S toegevoegd.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

gast2018

Waarbij dvb c naar mijn ervaring erg slecht is. Heb met een aantal verschillende decoders in het verleden wel geprobeerd maar ik vond heet nooit een succes eigenlijk.

Richi

DVB-S (via de satelliet dus) klonk daarentegen wel heel erg goed. Volgens mij door nauwelijks compressie.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

CineSmurf

#33
Iemand een idee in welke kwaliteit Ziggo de DVB-C radiosignalen uitzendt?
Eigenlijk zou je de radio opties in een goede luisterruimte eens naast elkaar moeten zetten.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Cyreg

#34
Naast mijn analoge radio via de Ziggo kabel/Cyrus FM7 in m'n luister(slaap)kamer, gebruik ik in de woonkamer voor TV en Radio geluid m'n Ziggo/Humax 5050C decoder (DVB-C dus?)

Aangesloten via de analoge RCA uitgang vd Humax 5050C aan m'n NAD versterker RCA ingang en dan naar Harbeth P3's.

Het geluid (klank) is daarmee m.i. ook prima, wel wat anders dan analoog via FM7 (maar met ook heel andere audioapparatuur  ;)).
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

hekra

Quote from: CineSmurf on October  7, 2015, 09:19:44
Iemand een idee in welke kwaliteit Ziggo de DVB-C radiosignalen uitzendt?
Eigenlijk zou je de radio opties in een goede luisterruimte eens naast elkaar moeten zetten.
Mijn DAC geeft een sample rate van 48Khz aan. Dat is hoger dan dat van een CD. 

CineSmurf

Die 48khz is het signaal dat van de decoder naar je DAC gaat, de vraag is natuurlijk vooral hoe het signaal wordt gecomprimeerd door Ziggo.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

hekra

Daar heb ik geen idee van. Ik weet wel dat de ene zender veel beter klinkt dan de andere, maar dat heeft volgens mij niet zoveel met Ziggo te maken. Wat wel van belang is dat je de dac van de dvb-c omzeilt, anders krijg je toch teveel kabelstoring binnen. Ook is een mantelstroomfilter handig als de rest van je installatie geaard is, dit i.v.m mogelijke aardlussen. 

Siddartha

voordeel van internetradio boven FM en DAB+ is wel dat je veel meer keus hebt. Als je een beetje zoekt zitten daar zelf 'audiofiele' zenders tussen. Hier op het forum is eens een lijst gepost met een afspeellijst voor iTunes en daar zitten leuke stations tussen. draai die op de Mac Mini en dat klinkt prima hoor.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Richi

Dat is mijn lijstje inderdaad: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141333.msg2591038#msg2591038

Ik sta vaak verbaasd over de geluidskwaliteit.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarcFR

Hoe doet een DAB+ tuner het in een fabriekshal ? Lijkt wel of het steeds slechter word met de FM ontvangst uit de ether. Alleen die ballenzender van 538 is goed te ontvangen en verder is het een drama. (omgeving Rotterdam)
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

CineSmurf

Sinds een klein jaar heb ik DAB+ in de auto. Het valt me eigenlijk flink tegen. Geluidskwaliteit is wel aardig, maar ik had van digitale radio ook wel wat meer informatie verwacht. De gemiddelde FM zender gebruikt de tekst optie om nog wat info over te brengen, maar DAB+ geeft alleen de naam van de zender weer.
Ik had toch wel iets van hoesje van het album, naam, etc. verwacht.
In mijn auto zit zo'n mooi iPad achtig scherm, met daarvoor de helft voor de radio, zonder info dus met DAB+. In Frankrijk doen ze overigens helemaal niet aan DAB+ viel me op...

Verder duurt het vaak minuten voordat ik geluid krijg. DAB+ gaat typisch niet ruizen, maar valt weg bij slecht ontvangst (o.a. in tunnels).

Hebben andere ook zulke ervaringen? Of ligt het aan de implementatie in mijn auto?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Rusher

DAB+ in mijn auto vind ik veel minder mooi klinken dan FM. Ik kan snel switchen. DAB+ is plat, dynamiekloos en zonder body. FM klinkt veel voller!

Rusher

Nog los van de weinige features die mogelijk zouden moeten zijn...

JGvH

Ff oud topic afstoffen. Heb vandaag Argon dab+ adapter v3 binnen gekregen. Bij van oorsprong Deense hifi keten voor slechts €49 te koop. Luister eigenlijk alleen radio 2 en wat me opvalt tov internetradio is dat t helderder (en in mijn optiek) beter klinkt. Heb m gewoon analoog aangesloten omdat de optische ingang van mn Yamaha WXA 50 al bezet is.

Richi

Quote from: Rusher on October 19, 2016, 18:52:31
DAB+ in mijn auto vind ik veel minder mooi klinken dan FM. Ik kan snel switchen. DAB+ is plat, dynamiekloos en zonder body. FM klinkt veel voller!
Bij mij in de Volvo V40 met Harman Kardon audio ook. Ik luister liever naar FM.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Witalik

Bizar , FM haalt het echt niet bij DAB+  van mijn oude Audi met B&O. het is verschil van mp3 128kb/s en WAV kwaliteit.  Gek he dat iedereen dat anders ervaart.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

djaxx

Hier zeker en vast niet. De dab is echt vele malen beter dan de f'.

GPO

#48
Sinds een paar maanden heb ik ook DAB+ in mijn auto. Ik vind het persoonlijk veel beter klinken dan FM. Het komt helderder binnen en heeft ook geen/nauwelijks last van dode momenten (dat de ontvangst enorm slecht wordt).

Ik vond thuis de overgang van FM analoog naar internet radio ook al zoveel beter. Misschien hou ik gewoon meer van een "digitaal" geluid...  8)

(PS ik zie nou pas dat ik de originele TS ben hahaha...)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

frank2

Ik heb precies hetzelfde, in de auto dab+ en dit is inderdaad beter dan oude fm
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren