Active sub op switched AC van receiver?

Started by wh-vanderpost, March 15, 2004, 12:36:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh-vanderpost

Goedendag allen,

Zijn hier ook mensen die hun actieve sub aan de receiver hebben gezet (zodat je niet altijd de sub apart uit hoeft te schakelen)??
Ik vroeg mij namelijk af of dit kwaad kan.  ???
De receiver: Onkyo SR-601E
De sub: Sony. Het precieze typenummer weet ik zo niet uit m'n hoofd, maar het is de voorloper van dit model:

ongeveer 3 jaar oud.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

BOUBOU

Ik zou je sub gewoon aan laten staan.

Volgens mij is het stoomverbruik in de idl stand zo gering dat het niet perse noodzakelijk is.

Mocht je het toch niet handig vinden om 2 verschillende apparaten aan te zetten, dan zou ik er gewoon een stekkerdoos met aan/uit knop op zetten, dan ben je voor al je apparatuur ook in 1 keer klaar.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Ettepet

#2
Het maximale vermogen van de meeste subs is groter dan de (switched AC) specificaties van de receiver toelaten.  Ik zou het dan ook niet doen.

edit: het stroomverbruik zal bij het inschakelen van de sub aanzienlijk zijn, dus daar zal het relais van de receiver het op den duur (al snel?) door af gaan leggen.

BOUBOU

Het is daarom wel verstandig om in de gaten te houden hoeveel het gezamelijke piek vermogen (bij inschakeling) is, aangezien er bij een te hoge piekbelasting je stoppen er uit kunnen vliegen.

Zo heeft Scarp ook hier op het forum een vertraging ingebouwd op zijn 12v trigger, aangezien zijn stoppen er uit vliegen als de parasound C-2 en A-51 amp tegelijkertijd inschakelen.

MvGr BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Ettepet

Ik denk dat daar met de genoemde bescheiden apparatuur minder kans op is.  ;)

garmtz

Ik zou hem NIET op de versterker aansluiten (sub trekt teveel vermogen, ook deze), maar los en gewoon aan laten staan.

Ettepet

#6
LOL,  garmt die voor de zekerheid ook maar even z'n mening geeft - al was het nogal dubbelop.  Dat heb je met snel lezen..


edit: of blijkbaar toch niet..  ;D

garmtz

Nee hoor, had alles gelezen. Alleen als meerdere mensen hetzelfde advies geven, heeft de originele poster meer zekerheid. Niets mis mee toch?

wh-vanderpost

Quote from: garmtz on March 16, 2004, 11:49:31
Nee hoor, had alles gelezen. Alleen als meerdere mensen hetzelfde advies geven, heeft de originele poster meer zekerheid. Niets mis mee toch?
De adviezen zijn duidelijk, zonder meer.  :)
Als er nou een soort van switch kastje was, wat dus inschakelt zodra je de versterker aanzet. Net als de remote die in een autoradio zit als het ware, die geeft ook een schakel stroompje naar ook de versterker...

Ik heb wel gelezen over een stekkerdoos bij Conrad die dan zou inschakelen zodra je 1 "master" apparaat aanzet.. maarja, de receiver staat altijd op stand-by, dus die stekkerdoos weet niet wanneer ik hem aanzet. Die dingen zijn vooral voor PC's bedoeld geloof ik. Bovendien heb ik maar 1 lullig dingetje om daarop aan te sluiten, bij een PC heb je natuurlijk heel veel apparaten die aan moeten springen.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Ettepet

Heb je al gekeken wat het stroomverbruik is bij niet-gebruik? (ik neem aan dat dat de reden is dat je 'em perse uit wilt zetten)

wh-vanderpost

Quote from: Ettepet on March 16, 2004, 12:08:14
Heb je al gekeken wat het stroomverbruik is bij niet-gebruik? (ik neem aan dat dat de reden is dat je 'em perse uit wilt zetten)
Eh.. nee eigenlijk niet.
De reden dat ik hem uit wilde zetten is gewoon omdat hij anders onnodig staat te slijten...
De stroom die hij (idle) verbruikt zet hij om in warmte, op zich niet zo erg... want de verwarming verbruikt ook allerlei resources die ook geld kosten.  ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Ettepet

Van aan- en uitzetten slijt apparatuur ook, bij sommige apparatuur zelfs meer dan domweg aan laten staan.   Warmte is inderdaad ook iets nuttigs, het is alleen dat de stroom hier zoveel duurder is dan gas.  ;)

Jeroen.

#12
Quote from: wh-vanderpost on March 16, 2004, 12:03:20
Als er nou een soort van switch kastje was, wat dus inschakelt zodra je de versterker aanzet. Net als de remote die in een autoradio zit als het ware, die geeft ook een schakel stroompje naar ook de versterker...

Ik heb wel gelezen over een stekkerdoos bij Conrad die dan zou inschakelen zodra je 1 "master" apparaat aanzet.. maarja, de receiver staat altijd op stand-by, dus die stekkerdoos weet niet wanneer ik hem aanzet. Die dingen zijn vooral voor PC's bedoeld geloof ik. Bovendien heb ik maar 1 lullig dingetje om daarop aan te sluiten, bij een PC heb je natuurlijk heel veel apparaten die aan moeten springen.

Ik heb zo'n stekkerdoos en die schakeld alles uit als ik de reciever op stand-by zet. Behalve de reciever dan, die blijft netjes stand-by.
Het zit hem in de stroom toevoer als die onder een bepaalde wattage komt (via de master) schakeld de doos alle andere poorten uit.

Het zou een oplossing kunnen zijn.

MvGr,

Jeroen

edit: dit was de 250 post, ben nu lekker full member.

Kerstmanno

Quote from: InSomNiaC on March 17, 2004, 12:48:27
edit: dit was de 250 post, ben nu lekker full member.
I'll race you to 500!

Jeroen.

Dat is niet eerlijk jij bent een half jaar eerder begonnen ;D

Kerstmanno


wh-vanderpost

Quote from: InSomNiaC on March 17, 2004, 12:48:27

Ik heb zo'n stekkerdoos en die schakeld alles uit als ik de reciever op stand-by zet. Behalve de reciever dan, die blijft netjes stand-by.
Het zit hem in de stroom toevoer als die onder een bepaalde wattage komt (via de master) schakeld de doos alle andere poorten uit.

Het zou een oplossing kunnen zijn.

MvGr,

Jeroen

edit: dit was de 250 post, ben nu lekker full member.
Het zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Maar het enige wat ik zou uitschakelen is de sub  :-\ De rest van de spullen kan natuurlijk gewoon onder stroom blijven staan. Is ook zo lastig als je de hele tijd de taal en tijd van de video moet instellen. Zodra die 1 seconde uit het stopcontact is geweest is ie dat al kwijt.
En zo'n doos heeft... hoeveel.. 5 van die gaten ofzo?
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Jeroen.

Ik weet niet of je een beetje handig bent met zelf bouw, maar conrad voorkoopt ook een master slave module.
Deze kan je zelf inbouwen. Kost €15,75.
Dus da's niet zo prijzig.

Het is idd een beetje zonde (prijzig) om zo weinig aanlsuitingen te gebruiken.

MvGr,

Jeroen

jaco

Quote from: BOUBOU on March 15, 2004, 18:35:12
Het is daarom wel verstandig om in de gaten te houden hoeveel het gezamelijke piek vermogen (bij inschakeling) is, aangezien er bij een te hoge piekbelasting je stoppen er uit kunnen vliegen.
Je moet wel redelijk wat stroom trekken wil de zekering gaan. Ik heb een 2x350 watt PA versterker en die wil meestal niet starten via een automatische zekering. Ik heb echter ook 5 x 200 watt eindtrappen en als ik die beide tegelijk aanzet blijft de automaat wel zitten. Die 5 kanaals units schakelen overigens wel vertraagd trapsgewijs in blijkbaar.
Het ligt er volgens mij dus aan hoe iets opgebouwd is of het veel stroom vraagt bij het inschakelen, beetje onafhankelijk van het totaal vermogen.

Het hangt er denk ik ook van af hoe onkyo die geschakelde uitgang gemaakt heeft. Als dat met een relais gaat, dan wordt hooguit de draad naar je onkyo zwaarder belast. Dat moet toch wel goed gaan.
Zit op deze sub niet een circuit die ook naar standby gaat als hij geen signaal krijgt ? Dat hebben sommige subs namelijk ook. Misschien valt het stroomverbuik dan wel mee?

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

wh-vanderpost

Quote from: jaco on March 19, 2004, 09:26:33
[...]
Zit op deze sub niet een circuit die ook naar standby gaat als hij geen signaal krijgt ? Dat hebben sommige subs namelijk ook. Misschien valt het stroomverbuik dan wel mee?

Jaco
Nee helaas, het is gewoon een simpele sub met 4 knoppies, 1 aan en uit knop, 2 draaiknoppen voor het niveau en x-over filter en 1 om de fase om te draaien.
Ik zou eventueel nog het klik aan/klik uit systeem kunnen uitbreiden en dan 1 zo'n kastje voor de sub kunnen reserveren. Dan is het wel niet automatisch, maar kan je wel vanuit de luie stoel het ding aanzetten ;D
Of gewoon aan laten staan natuurlijk....
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

SV..S

hoi,mijn sub gebruikt als hij aan staat of in de auto stand hetzelfde
+/- 14 W/h ::)
niet verschrikkelijk veel maar als je uitgaat van 20 uur per dag voor niks is toch zo'n 100 kW/h per jaar ;)

kan je ook een leuk cd, tje voor kopen

Maar ja ik ben natuurlijk ook een zeeuw ;D

groetjes Jos




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15