Google Chromecast Audio

Started by zegel, October 1, 2015, 13:56:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

#225
Ik heb enkel ervaring met de cc1 en 2.  Deze doen volgens mij alles wat jij hier beschrijft. Samenwerking met de synology is prima, ook ds foto en audio werken met de cc.
Mooi is imo de cc is draadloos maar eventueel ook bedraad aan te sluiten.

KayaRahnee

Als ik het goed begrijp is de Chromecast 2 vooral ontwikkeld voor video doeleinden.
Mijn bedoeling is echter om deze ook voor audio streaming te gebruiken.
Hoe sluit ik dan deze best aan zowel voor het video gedeelte als voor audio (welke aansluitvorm geeft het beste resultaat)

Op mijn DAC zitten volgende mogelijkheden:

Analoog ouputs:  1x RCA,

Digital inputs:     1x USB 
                         1x Optical
                         1x Coaxial
                         1x BNC
                         1x AES/EBU

Heb ook nog een Aune T1 MK2 TUBE USB DAC.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

HJ

Dat begrijp je niet helemaal goed geloof ik ;-)
De cc2 is een verbeterde cc1, deze is om zowel video als audio af te spelen en heeft een hdmi uitgang. De cc audio heeft enkel een optische en analoge uitgang, enkel voor geluid.
Ik gebruik de cc1 en cc2 voor audio en video en heb ze op de ingang van mijn pre/pro. Dan doet de pre/pro dus de da conversie.

HJ

Jij hebt zo te zien geen hdmi in dus dan word het sowiso de cc audio. Afhankelijk hoe goed je da converter is kun je optisch of analoog aansluiten

KayaRahnee

Bedankt voor je antwoord /reactie.
Ik snap het nog niet helemaal denk ik  ..... sorry ....

Ik ging ervan uit dat ik de Chromecast 2 kon gebruiken voor zowel audio als video........ voor video de HDMI v/d Chromecast 2 in de HDMI van de TV prikken en een andere aansluiting van de Chromecast 2 naar de DAC .....
Maar blijkbaar begrijp ik het niet helemaal juist en kan ik (in mijn geval)  de Chromecast 2 niet gebruiken voor zowel audio als voor video, ik zal zowel een chromecast 1 of 2 EN een Chromecast audio moeten kopen .......
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Former member 78


KayaRahnee

Quote from: ArjanR1 on March 30, 2016, 17:13:39
De CC2 kan ook audio :)

Oké Arjan, dat is / was reeds duidelijk maar de vraag is nu hoe sluit ik deze aan zodat ik optimaal gebruik kan maken van beide functies in mijn set. (via mijn DAC).
Dat kan, als ik het goed begrepen heb, volgens hans niet.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

modde239

Even op YouTube zoeken er zijn veel uitleg video's te bekijken hoe aan te sluiten.  ;)

KayaRahnee

#233
Quote from: modde239 on March 30, 2016, 17:25:48
Even op YouTube zoeken er zijn veel uitleg video's te bekijken hoe aan te sluiten.  ;)

Dus heb jij het daar gevonden (ik niet) / bekeken en kan je hier even de uitleg geven ...... alvast bedankt.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

HJ

#234
Cc1 en 2 hebben beide maar 1 uitgang, dat is de hdmi uitgang.  De cc audio heeft een mini jack uitgang die als optische uitgang kan dienen OF als stereo analoge uitgang.

mijkie

De CC-audio heeft een mini-Jack aansluiting die zowel analoog en digitaal aan te sluiten is en de CC-2 heeft een HDMI-aansluiting, de laatste kan audio en video spelen maar, NIET op JOUW dac aangesloten worden .
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

HJ

#236
Wat nog zou kunnen is zoals je aangaf de cc2 in de tv en dan een digitale kabel van de tv naar de da converter.
Persoonlijk zou ik deze optie niet gebruiken.

Brammus

Gewoon allebei kopen. Sinds ik een analoge versterker heb, heb ik er ook een CC audio bij.

En voor het geld hoef je het niet te laten. Beste €29 (aanbieding) ooit uitgegeven.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

mijkie

hier ook, de beste 39(geen aanbieding) euro besteed aan een audio speeltje, dingen werken feilloos !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

modde239

Hier ook allebei in gebruik de CC audio en CC tv....toppers voor dat geld.....

modde239

Quote from: KayaRahnee on March 30, 2016, 17:36:12
Dus heb jij het daar gevonden (ik niet) / bekeken en kan je hier even de uitleg geven ...... alvast bedankt.

De CC tv heb ik met de hdmi aangesloten op mijn receiver, vanaf mijn receiver gaat een hdmi kabel naar mijn tv....zo kan ik video lekker naar de tv streamen het geluid gaat via de receiver....

De CC audio heb ik met een optische kabel op mijn receiver aangesloten en stream via mijn smartphone, tablet en laptop muziek van de Tuneln app, de Google play music app en van de muziek op de HDD van mijn laptop.....ik heb geen NAS geen ervaring mee maar moet niet al te ingewikkeld zijn....suc6

Brammus

Heb je bij gebruik van een reciever wel een CC-audio nodig dan?
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

modde239

Quote from: Brammus on March 30, 2016, 19:54:28
Heb je bij gebruik van een reciever wel een CC-audio nodig dan?

Ik vind het geluid iets beter puur voor audio via de CC audio.....heeft tevens betere componenten voor audio dan de CC tv....tevens biedt de CC audio multi-room functionaliteit vergelijkbaar met Sonos....

  https://support.google.com/chromecast/answer/6329016?hl=en

Brammus

Duidelijk. Ik stream er alleen Spotify mee op dit moment. Eigenlijk heb ik me in de verdere functionaliteit nog niet echt verdiept.

Wel ben ik erg benieuwd of het de moeite waard is om een dedicated DAC aan te schaffen t.o.v. de DAC in de CC-audio zelf.

Of blijft dit gerommel in de marge?
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

KayaRahnee

#244
Quote from: Brammus on March 30, 2016, 18:17:41
Gewoon allebei kopen. Sinds ik een analoge versterker heb, heb ik er ook een CC audio bij.
En voor het geld hoef je het niet te laten. Beste €29 (aanbieding) ooit uitgegeven.

Als ik zou kiezen voor de Chromecast zal ik beginnen met de Chromecast 2, zo kan ik zien wat ik er mee kan .....
Maar ik ga nog wat wachten ...... nog wat info vergaren over een andere mogelijkheid: de WD TV Live.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

HJ

Ik heb ze beide (I en II)  en vind er weinig verschil tussen zitten.

modde239

Quote from: hans. on March 30, 2016, 20:43:35
Ik heb ze beide (I en II)  en vind er weinig verschil tussen zitten.

Dan heb je zeker geen 5 GHZ netwerk daar zit het grote verschil tussen.....ik heb de CC 1 (2.4 GHZ) en de CC 2 (tv) (5 GHZ) en kan je zeggen dat het verschil in snelheid best wel groot is....

HJ

#247
Jawel hoor en hij werkt ook op 5ghz en is iets sneller maar dat is het ook wel. (Zo is mijn ervaring iig)

De cc2 maakt trouwens van alles nog 48k (bv tune in  radio en spoitfy etc) terwijl het gewoon 44k hoort te zijn.

bottlekiss

#248
Quote from: hans. on March 30, 2016, 21:59:08
...

De cc2 maakt trouwens van alles nog 48k (bv tune in  radio en spoitfy etc) terwijl het gewoon 44k hoort te zijn.

Hè, zou Google daar niet aan werken middels een firmware update?

Overigens werkt de combi NAS -  BubbleUPnP - CC2 prima. Bubble is een dlna mediaspeler, die helaas alleen voor Android beschikbaar is.
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

modde239

Klopt CC audio kan hi-res audio aan.....hier een citaat van Cnet:

"While streaming from the cloud is the main reason to buy this device, there are plenty of apps that play back music files stored on your phone or on a network attached storage device (NAS). These applications ostensibly include Bubble UPnP, Toaster Cast and DoubleTwist, but we actually had trouble using them.

While BubbleUPnP isn't the most friendly of apps, it uses nested menus upon nested menu, it is currently the most powerful Android music player available. It lets you choose the source -- whether it be the phone itself, a NAS, or even Tidal (with a subscription) -- and then cast it to any compatible device, including your phone.

In service of these kinds of apps, Chromecast Audio offers support for ACC, MP3, Ogg Vorbi, WAV (LPCM) and FLAC. The device supports up to 24-bit/96-kHz decoding, which is great for users who have large collections of hi-res files."