Google Chromecast Audio

Started by zegel, October 1, 2015, 13:56:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zegel

Lijkt me goed hier een Topic over te openen. Het zou wel eens de grote gamechanger kunnen worden op audiogebied voor slechts 39 euro, en voor velen ( waaronder mijzelf) de oplossing voor de bejaarde Squeezebox infrastructuur. En wie weet: misschien zelfs interessant voor de audiofielen onder ons met wat goede reclocking en dacs erachter

Wat is het:
Een dongel, vergelijkbaar met de Chromecast die we kennen voor TV met een Audio aansluiting ( Cinch en Toslink, beide via een verloopje), voeding door een USB aansluiting.

Wat kan het:
Ondermeer streamen via Spotify, Google Music, op korte termijn Deezer en Tidal; wordt zelfs gesproken over Roon ( bron: zie citaat). Daarnaast natuurlijk Casten; ook met de mogelijkheid je bezoekers hun muziek te laten afspelen vanaf hun device op jouw Stereo en last but not least multiroom

Wat specs:
Streamen tot aan 96/24!! Alleen Wifi

Hoe klinkt ie?
Geen Idee; hij is nu uitverkocht. Maar zodra het kann koop ik er een

Citaat: http://www.digitalaudioreview.net/2015/09/google-chromecast-audio-set-to-disrupt-audio-streamers/

For audiophiles, it's in the digital connectivity space that Google threaten to disrupt. Picture the Chromecast Audio with a Wyred4Sound or Empricial Audio S/PDIF reclocker and you're good to go with high-quality Redbook streaming for less than a grand.

My Tidal contact says that their Hifi service will hit Chromecast Audio 'sometime before CES' (in January 2016). Also reportedly to this dongle before the end of the year is multi-room streaming functionality.

Sonos will no doubt be the first to feel the sales forecast pain. The Chromecast Audio will sell for one tenth the price of their Connect unit. The forthcoming AURALiC Aries Mini and the Bluesound Node are perhaps too niche to be affected, especially for those wanting hi-res compatibility.

One could see it as a threatens to AudioQuest's forthcoming Beetle DAC that calls on (asynchronous) Bluetooth – and not Wifi – to handle streaming. Alternatively, one device might complement the other. The Beetle DAC comes loaded with an optical input and its internal D/A conversion smarts, designed by Gordon Rankin, are likely to superior-sounding to Google's.

If Roon come to the party, allowing a Chromecast Audio to play the role of Endpoint, it'll be game over for many 'philes.

Whatever the outcome in the audiophile space, the Chromecast Audio's LOW price means its ENORMOUS potential is sure to be realised for millions of non-audiophile men and women walking the earth.



Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Isflicka

Quote from: zegel on October  1, 2015, 13:56:29
Lijkt me goed hier een Topic over te openen. Het zou wel eens de grote gamechanger kunnen worden op audiogebied voor slechts 39 euro, en voor velen ( waaronder mijzelf) de oplossing voor de bejaarde Squeezebox infrastructuur. En wie weet: misschien zelfs interessant voor de audiofielen onder ons met wat goede reclocking en dacs erachter

Wat is het:
Een dongel, vergelijkbaar met de Chromecast die we kennen voor TV met een Audio aansluiting ( Cinch en Toslink, beide via een verloopje), voeding door een USB aansluiting.

Wat kan het:
Ondermeer streamen via Spotify, Google Music, op korte termijn Deezer en Tidal; wordt zelfs gesproken over Roon ( bron: zie citaat). Daarnaast natuurlijk Casten; ook met de mogelijkheid je bezoekers hun muziek te laten afspelen vanaf hun device op jouw Stereo en last but not least multiroom

Wat specs:
Streamen tot aan 96/24!! Alleen Wifi

Hoe klinkt ie?
Geen Idee; hij is nu uitverkocht. Maar zodra het kann koop ik er een

Citaat: http://www.digitalaudioreview.net/2015/09/google-chromecast-audio-set-to-disrupt-audio-streamers/

For audiophiles, it's in the digital connectivity space that Google threaten to disrupt. Picture the Chromecast Audio with a Wyred4Sound or Empricial Audio S/PDIF reclocker and you're good to go with high-quality Redbook streaming for less than a grand.

My Tidal contact says that their Hifi service will hit Chromecast Audio 'sometime before CES' (in January 2016). Also reportedly to this dongle before the end of the year is multi-room streaming functionality.

Sonos will no doubt be the first to feel the sales forecast pain. The Chromecast Audio will sell for one tenth the price of their Connect unit. The forthcoming AURALiC Aries Mini and the Bluesound Node are perhaps too niche to be affected, especially for those wanting hi-res compatibility.

One could see it as a threatens to AudioQuest's forthcoming Beetle DAC that calls on (asynchronous) Bluetooth – and not Wifi – to handle streaming. Alternatively, one device might complement the other. The Beetle DAC comes loaded with an optical input and its internal D/A conversion smarts, designed by Gordon Rankin, are likely to superior-sounding to Google's.

If Roon come to the party, allowing a Chromecast Audio to play the role of Endpoint, it'll be game over for many 'philes.

Whatever the outcome in the audiophile space, the Chromecast Audio's LOW price means its ENORMOUS potential is sure to be realised for millions of non-audiophile men and women walking the earth.

Leuke ontwikkeling
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

gast2018

#2
Ik denk dat je er niet al te hoge verwachtingen van moet hebben. Zal leuk zijn voor op een minisetje maar op een serieuzere set zal deze snel door de mand vallen denk ik. Analoog uit op 3.5 mm plugje. Jammer dat hij geen digi out heeft.

lastst een testje gedaan met een chromecast 1 in de Marantz receiver en dan vanaf tablet scherm van spotify casten. Dan heb je audio spotify op je set. Het klonk vrij dramstisch moet ik bekennen. Nu weet ik ook dat normaal een chromecast de stream rechtstreeks pakt en kan alleen maar hopen dat de kwaliteit dan stukken beter is.

Ben wel benieuwd.

_ MarcelloW _

Heeft wel degelijk een digitale output!
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

gast2018

Quote from: _ MarcelloW _ on October  1, 2015, 16:30:44
Heeft wel degelijk een digitale output!

ja klopt lees het op andere site nu ook een optische.

Hans47

En wat ook leuk is, bedienen met Bubble (met Bubble kun je nu al casten naar de Chromecast1 en 2) kortom gewoon muziek streamen en bedienen met app, digi uit naar een leuke DAC oid en hop voor 39 euro heb je een audio streamer die tot 96/24 gaat (wat in mijn beleving genoeg is, ik heb een Bluesound Node2 en voor een aantal albums dezelfde muziek in 96/24 en 192/24, ik kan er kort over zijn, ik hoor het niet :-))

Overigens sinds vandaag de Chromecast2 binnen (de niet audio) en nu cast ik via mijn 5Ghz Wifi, het gaat allemaal wat vlotter, helemaal inladen van video (netflix, googleplay etc).
Mooi product (maar dat vond ik van de eerste versie al).

Ik denk dat ik ook de Chromecast Audio ga bestellen, aangezien mijn Node2 een optisch in heeft, leuk om mee te experimenten.....

Erik

Zou dit een vervanger van een node 1 kunnen zijn? Wilde er net eentje halen maar als dit gelijkwaardig is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HJ

Mss een domme vraag van me maar ik heb nu de cc direct in de pre/pro,  wat heb ik dan aan een optische uitgang? (Ik gebruik geen externe dac)

zegel

Quote from: hans. on October  1, 2015, 21:44:43
Mss een domme vraag van me maar ik heb nu de cc direct in de pre/pro,  wat heb ik dan aan een optische uitgang? (Ik gebruik geen externe dac)

Er bestaan geen domme vragen ;), sluit hem gewoon aan middels cinch. Maar dan verlaat je je op de dac van de cc, dat zou je moeten beluisteren. Die uit de cc video is niet indrukwekkend
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

HJ

#9
Ik heb nu de cc1 via hdmi op mn voorversterker.  Ik wil er toch nog 1 bij dus dat komt mooi uit :-)

Wel weer onoverzichtelijk, nu zijn er dus 3 versies van de cc. Konden ze niet een opvolger met alles in 1 maken denk ik dan....

HJ

Quote from: hans. on October  1, 2015, 21:44:43
Mss een domme vraag van me maar ik heb nu de cc direct in de pre/pro,  wat heb ik dan aan een optische uitgang? (Ik gebruik geen externe dac)
De cc2 heeft dus geen opt.uit.[emoji3]
Verschil is me nu inmiddels  wel duidelijk

_ MarcelloW _

De cc2 audio heeft wel een opt-out.

Dit om het nog leuker te maken
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

chansig

Blinde test....blinde test....blinde test.

Moon, Linn, Sonos en de CC audio.

Ik kan niet wachten op de speciale voedingen voor de CC Audio.. :D

In de toekomst (als Deezer beschikbaar is) maar eens aanschaffen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HJ

Quote from: _ MarcelloW _ on October  2, 2015, 09:12:27
De cc2 audio heeft wel een opt-out.

Dit om het nog leuker te maken
Zoals ik het lees heb je de cc2 en de cc audio. De cc2 heeft hdmi en geen opt.uit.
De cc audio daarintegen wel opt out maar geen hdmi.

Ik ging er vanuit dat elke cc een hdmi zou hebben maar dat is dus niet zo.

Wat ik me dan nog afvraag...
Ik ga een cc2 gebruiken direct hdmi in op mn pre/pro.
Daarmee doe ik voornamelijk netflix en gebruik ik veel deezer en google music, deze komen dus ook digitaal in de v.v. binnen.

Is er dan nog verschil als ik enkel voor de audio van deezer en google music een cc audio (optisch aangesloten) zou gebruiken?


André_84

domme vraag (kan het zelf ook nazoeken misschien..), de chromecast audio is ook nog steeds geschikt voor streamen van netflix etc :')? Dit maakt het alvast wel mogelijk om alvast van de CC te kunnen genieten, zonder persé te moeten beschikken over een receiver met hdmi poorten :-)
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

mijkie

nope, gaat niet lukken, ze hebben 2 apparaatjes gemaakt, 1 voor audio en 1 voor video ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

HJ

Je kunt de cc2 dan wel direct in je tv prikken en via de digi out daarvan naar je versterker.  Kwaliteit van je geluid zal dan mss niet optimaal zijn.

danielo

Quote from: mijkie on October  2, 2015, 09:45:17
nope, gaat niet lukken, ze hebben 2 apparaatjes gemaakt, 1 voor audio en 1 voor video ....

Heb zelf nog niet echt diep onderzocht en zal ik zeker doen maar wat zijn de voordelen van de alleen audio dan eigenlijk, de oude versie en de nieuwe versie doen ook audio. Ik vermoed dat ze dat syncen van meerdere alleen via de audio versie gaan doen maar dat klinkt als een software beperking.

Op de prijs na is dit zeker geen revolutie maar meer dat ze samen met apple en amazon de omslag aan het forceren zijn dat we dingen 'beamen' en de software/kracht/interfaces vooral vanuit onze mobile devices komen en audio bedrijven die nou niet echt bekend staan om hun gebruikers gemak buiten gaan sluiten in dit deel van het process.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

HJ

Zoiets denk ik ook. Voordeel van de ccaudio is wel dat je hem bv in je schuur of zolder kan gaan gebruiken op een "oude" versterker. Zelfde kon dus al met bv je smartfoon icm kabeltje.

Former member 78

Het lijkt mij wel wat voor mijn tv setje.
Zal er alleen een leuk/goedkoop dacje bij moeten hebben.

HJ

Quote from: ArjanR1 on October  2, 2015, 09:55:14
Het lijkt mij wel wat voor mijn tv setje.
Zal er alleen een leuk/goedkoop dacje bij moeten hebben.
Waarom? De cc audio heeft toch ook analoig uit?

André_84

Quote from: hans. on October  2, 2015, 09:48:41
Je kunt de cc2 dan wel direct in je tv prikken en via de digi out daarvan naar je versterker.  Kwaliteit van je geluid zal dan mss niet optimaal zijn.

Óf de Cc2 in je receiver (als je wél een receiver hdmi poorten hebt) en deze verbinden met je tv? maar bij ontbreken van hdmi poorten jouw optie idd.

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

modde239


Former member 78

Quote from: hans. on October  2, 2015, 10:01:45
Waarom? De cc audio heeft toch ook analoig uit?

Voor een klein beetje meer kwaliteit  ::)

Hans47

en 24/96 via optisch uit, toch wel erg leuk!

Ik heb sinds 1 week de Chromecast2 (de video versie) en via mijn 5Ghz netwerk gaat het als een sneltrein, inladen van een film of serie gaat veel sneller dan versie 1, soms zelfs maar een paar seconden, kortom ik vind em erg goed.

Ik ga voor de lol de audio versie bestellen, kan deze namelijk op de optische ingang van mijn Bluesound Node2 aansluiten, eens kijken hoe het streamt......

Google is aardig bezig (understatement)