230V~ DC Blokker + Verdeeldoos

Started by Kingpin, September 30, 2015, 00:39:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Maar even een begin gemaakt met het uitzoeken van de opbouw van een veredelde verdeeldoos met ingebouwde DC Blokker en high performance filtering op alle outlets.



Schema zou er ongeveer zo uit komen te zien.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

martin778

Hallo Kingpin,

Heb je al eerder met een AC filter geĆ«xperimenteerd? Ik vind ze zelf eigenlijk alleen goed voor apparaten met een laag stroomverbruik, mijn versterkers werden er altijd te 'smooth' van maar YMMV  :)

Kingpin

Quote from: martin778 on September 30, 2015, 11:31:27
Hallo Kingpin,

Heb je al eerder met een AC filter geĆ«xperimenteerd? Ik vind ze zelf eigenlijk alleen goed voor apparaten met een laag stroomverbruik, mijn versterkers werden er altijd te 'smooth' van maar YMMV  :)
Ja in al mijn voedingen gebruik ik ze, meestal medische varianten. Nu een echte high performance attenuator.
Mocht het niet wat zijn, dan maak ik bv 2 outlets buitenom het filter.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Of de DC blokker er nog inkomt is de vraag. Op een ander forum zaten wat verassende antwoorden over de werking van deze blokker.

Iemand hier die er iets zinnigs over kan zeggen?
Betreft een dc blokker principe die ook in Bryston wordt gebruikt.



Het idee is goed maar de vraag rees of er wel echt DC in je 230V signaal zit!
Zeker als je in het tijdsdomein gaat kijken.
I'm confused.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Persoonlijk zal ik geen filtering toe gaan passen op jouw eerste set.
Buis en filters vind ik geen fijne combi.

Kingpin

Quote from: ArjanR1 on October  4, 2015, 01:29:21
Persoonlijk zal ik geen filtering toe gaan passen op jouw eerste set.
Buis en filters vind ik geen fijne combi.
Welk filter heb je toegepast, in welk werkgebied?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Heb geen verstand van de filters zelf.
Maar heb meerdere stekkerdozen geprobeerd in het verleden, en alles met filters icm buizen is geen succes.

Althans, dat vind ik.

Kingpin

Quote from: ArjanR1 on October  4, 2015, 02:03:45
Heb geen verstand van de filters zelf.
Maar heb meerdere stekkerdozen geprobeerd in het verleden, en alles met filters icm buizen is geen succes.

Althans, dat vind ik.
ok, ja is een beetje moeilijk te zeggen. Ik ga een 2 traps filter gebruik die binnen het hoorbare gebied niets onderdrukt maar daarbuiten wel. Ik zal terzijnetijds de grafiek wel posten.
Misschien maak ik wel 1 a 2 outlets ongefilterd, of dmv een switch om het effect te bekijken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Former member 78

Heb absoluut geen verstand van filters of grafieken :)
Ben benieuwd hoe de ongefilterde het doet tov de gefilterde.

Succes met bouwen :)

advr

Gebruik al jaren 2 stuks PS Audio Duet per audio groep 1. Maar ik weet niet wat voor filter erin zit. Ik heb ze vooral gekocht omdat ik een keer geluk heb gehad met een bliksem inslag welke gelukkig niet verder kan dan de meterkast en ik daar iets aan wilde doen.
Zonder is beter, maar ik weet niet beter.

Weet iemand of daar ook een DC blokker inzit. Ik weet ook weinig van filters.
Ik ga dit draadje eens volgen. :-)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

erik s.

In de Duet zit geen DC blocker, daar heeft PS Audio de Humbuster voor.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Zo de DC Blokker componenten zijn besteld. Was even zoeken en moeilijk verkrijgbaar in NL maar met dank aan GOOS88 de bestelling gedaan.
De verdeeldoos zal straks 16A continue kunnen trekken, 3840W, dan moet je wel zeker zijn dat alles op elkaar is afgestemd.
Er komen 6 outlets in die ster bedraad worden.
Ik zit nog te twijfelen of ik de sterbedrading zal solderen of verdeelklemmen ga gebruiken.

De behuizing heb ik al thuis en dat ziet er super gelikt uit. Italiaans design, 10mm dik geborsteld aluminium front en rondom zwart staal met antikraslaag.
Helaas is de achterkant niet goed, daar zaten al voorgeperforeerde gaten in, die moeten ze nog even nasturen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

De ster krimp ik met grote adereindhuls en dan krimpkous er over als isolatie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

GOOS88

Quote from: erik s. on October 14, 2015, 08:19:37
De ster krimp ik met grote adereindhuls en dan krimpkous er over als isolatie.

Zo doe ik het ook meestal, en verwijder daarna de plastic huls en soldeer het geheel nog eens. Maar het solderen is eigenlijk niet nodig.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Quote from: Kingpin on October 13, 2015, 23:57:28
Zo de DC Blokker componenten zijn besteld. Was even zoeken en moeilijk verkrijgbaar in NL maar met dank aan GOOS88 de bestelling gedaan.
De verdeeldoos zal straks 16A continue kunnen trekken, 3840W, dan moet je wel zeker zijn dat alles op elkaar is afgestemd.
Er komen 6 outlets in die ster bedraad worden.
Ik zit nog te twijfelen of ik de sterbedrading zal solderen of verdeelklemmen ga gebruiken.

De behuizing heb ik al thuis en dat ziet er super gelikt uit. Italiaans design, 10mm dik geborsteld aluminium front en rondom zwart staal met antikraslaag.
Helaas is de achterkant niet goed, daar zaten al voorgeperforeerde gaten in, die moeten ze nog even nasturen.

Spullen zijn onderweg :)

Heb je een link of modelnr van het type behuizing welke je gebruikt? Zoek ook nog een mooie behuizing voor een gelijksoortig project.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Kingpin

Quote from: GOOS88 on October 14, 2015, 08:49:45
Spullen zijn onderweg :)

Heb je een link of modelnr van het type behuizing welke je gebruikt? Zoek ook nog een mooie behuizing voor een gelijksoortig project.
pm
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: erik s. on October 14, 2015, 08:19:37
De ster krimp ik met grote adereindhuls en dan krimpkous er over als isolatie.
Dat is idd ook een optie. Bij 2,5mm2 x 7 welke grootte van krimp gebruiken jullie daarvoor?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Zo uit mijn hoofd zal dat de 25 zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

#19
Quote from: erik s. on October 14, 2015, 10:47:19
Zo uit mijn hoofd zal dat de 25 zijn.
hmm zulke tangen heb ik hier op het werk niet ... ;D
Wago heeft ook een zeer mooie oplossing, die ook geschikt is voor niet vaste kern draad, helaas alleen in maximaal 5 ingangen verkrijgbaar. Dat is ook een klemconstructie.
En anders maar een tang bij halen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Ik zet hem eerst in de combinatietang en daarna in 16mm2 van de aderhulstang.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

GOOS88

of zoiets:

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Martin!!!

Dan is het toch geen 'ster'-bedrading meer  :blush: of zie/begrijp ik dat verkeerd?
mainly British stuff

GOOS88

Quote from: Martin!!! on October 14, 2015, 13:19:34
Dan is het toch geen 'ster'-bedrading meer  :blush: of zie/begrijp ik dat verkeerd?

Heb je gelijk aan, is dan een bijna ster bedrading  ;D Maar het is een klein massief stuk koper/messing oid, denk niet dat de aansluitingen last krijgen van elkaars load wisselingen. Of dat je ground loops krijgt.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Kjelt

#24
En toch is dit niet de functie van een adereindhuls.
Deze is gemaakt om de losse adertjes van 1 (of sommige speciale 2) kabel tot een vaste massa te krimpen en dat deze te gebruiken is als vervanger voor een vaste ader.
Let op: de mantel van de kabel wordt niet vast geklemd ook niet in de adereindhuls met isolatie, aangezien het 1 geheel is kabelmantel,adertjes en huls staan er geen aparte krachten , oftewel kracht op de mantel wordt overgebracht op de adertjes en op de adereindhuls.
Als je nu 7 kabels in een grote adereindhuls stopt heb je te maken met de (trek)kracht op iedere individuele kabel. Je zult bij een niet perfecte krimp dan in staat zijn om een van de 7 kabels eerder los te trekken dan een andere, bij een perfecte krimp valt dit weg maar zul je wel alle zeven de kabels nog fysiek met elkaar willen verbinden voor de huls, met behulp van een of meerdere tyraps of beter een metalen geschroefde trekontlasting.
Twisten van de adertjes met elkaar is helemaal not done vanwege de extra belasting tijdens de krimp.