2x JL 12W7 --> Update, video!

Started by Michelp, September 22, 2015, 15:18:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michelp

Goedemiddag!
Ik zal me eerst eens even kort voorstellen. Mijn naam is Michel, 26 jaar, woon in de buurt van Doetinchem, en al lang bezig met audio en alles wat daar bij hoort.
Een aantal speakers/subwoofers voor thuis gemaakt. En ook in heel wat auto's muziek gebouwd.
Ik heb weinig foto's van alles gemaakt, maar zodra ik thuis ben zal ik eens kunnen kijken wat er nog op de computer staat.
Nu ik een iets grotere auto heb dan mijn vorige auto kan er ook wat meer muziek in. Na een zoektocht op marktplaats en google ben ik ook hier terechtgekomen voor de 2 JL woofers die ik van forumlid Knubbe heb overgenomen.
Deze woofers zouden in een Nissan Micra K11 moeten komen. De behuizing zal waarschijnlijk een zo groot mogelijke  gesloten behuizing worden. De kofferbak is niet enorm groot dus dat zal neerkomen op max. 60 liter per stuk.
Alleen over de versterker zit ik nog te twijfelen. Ik heb hier een Steg K2.03 versterker liggen die volgens specificaties op 1 ohm per kanaal stabiel is. Met de 2 JL's die 3 ohm per stuk zijn komt het totaal dus op 1,5 ohm parallel. En dat maakt 0,75 per kanaal..
In WinISD heb ik al een kleine simulatie gedaan om de impedantie te bekijken. Tussen 23 en 70hz zit de impedantie nog op een veilige waarde voor de versterker. Dus ik denk eigenlijk wel dat de versterker het vol zal houden. Wat denken jullie?
Na deze vraag zal dit topic ook gebruikt worden als pagina voor de voortgang van het project :)

morca

Ik zou bij JL een beetje van de maten uitgaan die hun zelf opgeven,en daar de amp op aanpassen.
2 stuks in een micra  ;D dat is erg klein.

Michelp

De auto is idd niet erg groot, maar het is weer een keer wat anders. In mijn vorige auto speelde ik met 2x 6,5 inch subwoofers, en dat ging eigenlijk ook hard genoeg om lekker muziek te luisteren. Maar nu pak ik het dus weer een keer groter aan  :D.
De versterker levert bijna 2kw op 2 ohm gebrugd. Maar de vraag is dus meer (kijkend naar het impedantie grafiekje) of die het zou redden met de JL woofers die dus net een wat lagere impedantie hebben

morca

Ze geven 1 ohm alleen op stereo aan,denk dat dat niet kan met de eindtrappen parralel/Mono.
Ik denk dat een andere amp beter zou zijn,qua vermogen schiet je meteen goed tekort in stereostand.

Michelp

Qua vermogen in 3 ohm stereo komt het idd niet echt uit. Maar op 1,5 ohm gebrugd (0.75 per kanaal dus wel).
Ik heb ooit ook met deze versterker gespeeld op 2 andere woofers met een Re van 3,2 ohm. Dat ging toen ook goed, maar dat waren ook maar woofertjes van 250w

morca

Ok je hebt het eerder gedaan.
Het viel me opeens op,net als een PA bak geven ze 2 ohm mono en 1 ohm stereo.
Dat komt omdat de eindtrappen aak parralel staan in mono dus daar ook al de impedantie halveert.

Michelp

Ja ik heb het eerder gedaan, alleen deze zijn qua impedantie net wat lager in waarde. En met de andere woofers trok ik niet zo veel stroom. Zoals ik dus al zei konden ze 250w hebben en dat was dus een simpel klusje voor de versterker  ;D

morca

Als je er zo,n vertrouwen in hebt gewoon aansluiten.
Dan zou de weerstand kunnen .
Moet de amp alleen wel 1000 watt per woofer leveren.
Of niet teveel minder iig.
Naar dat zal wel loslopen.

Ik had het al in dat andere topic gezegd,nogmaals welkom op het forum .
Ik ga he topic volgen als ex ice installer :headbanging:.
Dikke woofers ,ik had niet zulke joekels :clapping:

Michelp

Ik denk dat het kan, maar vraag liever genoeg meningen voordat ik ga beginnen en de boel sloop  :sigh:
Laatste tijd ben ik dus ook niet met grote woofers bezig geweest. Enige wat hier in de buurt komt (en misschien nog wel ietsje extremer) is een Atomic APX 18 een paar jaar terug die ik ook in een klein wagentje had zitten. Jammer genoeg heb ik een ongeluk gehad met deze auto waardoor die nooit helemaal af is gekomen

WilcoL

Hoi Michel,

Welkom hier. Ik zou qua versterker toch wat anders aanraden. Ik zou uitgaan van minimaal 1000wrms per woofer met een zeer stabiele amp. Of 2 amps als het moet.

Ik speel nu even met 1 10w7 op ruim 700wrms en ben eigenlijk niet echt overtuigd. De w7's hebben door hun zeer lage gevoeligheid veel (veul!) power nodig....

Succes, leuke plannen!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Michelp

#10
De oude importeur van de Steg versterkers heeft gezegd dat het wel kan.
Mocht de protection erin springen kan die softwarematig aangepast worden, zodat ie niet meer in protect gaat. En dan zal die het nog gewoon aankunnen met een goede voeding.

De bekabeling in de auto is zo goed als klaar. Nieuwe radio erin, signaalkabels liggen, voeding ligt ook bijna, 2x 50mm2 naar achter. Achterin komt nog een accu te staan, voorin een wat grotere dan wat er nu in staat. Dynamo upgrade ben ik nog aan het uitzoeken.
Er zit iig wat voortgang in, ook al ben ik nog niet begonnen met de behuizing

En er staan nu 4 topics met JL woofers bovenaan, ze zijn populair hier  ;D

morca

Quote from: Michelp on October 25, 2015, 22:06:28


En er staan nu 4 topics met JL woofers bovenaan, ze zijn populair hier  ;D
Dat is mijn schuld vermoed ik ;D
Ik had ze net als jouw in de auto maar nu 3 in huis ,leuk film kijken  :popcorn:  :headbanging:

Michelp

Voor thuis staat al wat leuks, maar word ook nog aangepakt (als de auto klaar is).
Het idee voor thuis is om 2 woofers in een soort van voorraadkast in de gang te laten spelen. Ik woon niet heel erg groot, dus dan staan ze nog redelijk in de buurt. Met mijn paint skills even een plaatje gemaakt met de meting net voor de subwoofer zelf en op de luisterpositie. Op 25hz een verschil van 8db en op 20hz 10db lager. Hopelijk is het op de andere positie beter maar dat ga ik nog even meten. Maar nu zit ik wel aardig offtopic in mijn eigen topic  :P


Michelp

Het bouwen kan dan eindelijk beginnen!
Gisteren het hout nog gehaald, dus dit weekend maar eens beginnen met de boel in elkaar zetten. Uiteindelijke inhoud zal toch wat kleiner worden dan ik eerst had gedacht, zo'n 45 liter per stuk. Ik kan via de eq op de radio nog wel wat bijstellen, dus komt vast goed met het laag ;)
Binnenin ga ik 18mm mdf gebruiken. Daar overheen nog een laagje 18mm multiplex, met in het midden van de behuizing nog een kleine bracing

Michelp

Vandaag even een goed begin gemaakt aan het MDF gedeelte.
Dat deel zit al geschroefd en gelijmd. Bracing in het midden. Echt nodig is het misschien niet aangezien de totale houtdikte 36mm wordt, maar het kan ook geen kwaad.
Gaten er al in gezaagd. Als het multiplex er op zit ga ik er even met de bovenfrees overheen met kopieerfrees erin. Ik had het ook in 1x kunnen zagen, maar meestal heeft de decoupeerzaag daar wat moeite mee

Lambert

Dat ziet er al netjes uit! Beloofd wel een mooi eindresultaat te gaan worden  :clapping:

Twee keer frezen is denk ik een goed besluit. Mijn ervaring met 3,6cm rond decouperen (combi van berken multiplex en MDF) is dat het niet zo mooi rond wordt als met frezen (duh  ;D ) en dat je zaagje scheef gaat trekken naar binnen toe. Wellicht ten overvloede als ik je handigheid zie: let op voor het verbranden van je hout/freesje bij het multiplex, want dat is een stuk zwaardere klus voor de hardware dan MDF.

Michelp

Het MDF heb ik gewoon met de decoupeerzaag gedaan. Ik had toen ook van MDF een cirkelgeleider voor de bovenfrees gemaakt, maar die is al lang weg nadat er lekkage in het tuinhuisje was precies boven mijn geleider.
Laatst ook nog dubbel 22mm mdf gezaagd en dat was geen goed idee nee. In het begin is het zaagje nog recht, maar daarna gaat die wel echt scheef staan.
En het frezen doe ik rustig aan, dus komt vast goed


Michelp

Dat moet ook  :D
Ik hoopte eigenlijk dat ie vandaag zo goed als af was, op een beetje schuren na.
Maar mijn kopieerfreesje kan maar 13mm diep frezen. Op zich niet zo heel erg, het is in meerdere stappen wel te frezen. Alleen tijdens het frezen is het lagertje onderaan los geschoten. Misschien nog wel vast te maken, maar voor mijn eigen veiligheid kan ik beter een nieuwe kopen :P.
Dus naar 4 verschillende bouwmarkten geweest vandaag, en allemaal hadden ze alleen maar een freesje die tot 13mm diep ging. Binnenkort via internet maar eentje bestellen die wat dieper kan frezen, dan kan het ook gewoon in 1x

Michelp

#20
Uiteindelijk na een lange zoektocht niet direct een freesje kunnen vinden..
Maar de oplossing was heel simpel. Hier in het dorp zit een meubelmaker (nooit geweten dat we die hadden :P). Die heeft, nadat ik de gaten grof had uitgezaagd, de frees er even langs gehaald :)
Daarna toch nog even een stukje 9mm mdf op de bovenkant gelijmd, omdat het multiplex toch nog wat ging splinteren. Niet tijdens het frezen, maar wel met de decoupeerzaag.
Op mijn eigen kopieerfreesje heb ik het lagertje weer vast gemaakt, wel met een boutje uit een andere frees met lager. Ik heb nog steeds geen idee hoe die los is geraakt, maar misschien is die wel ergens achter blijven hangen, omdat de frees eigenlijk niet diep genoeg ging. Iig zelf het mdf bovenop nog kunnen frezen.
Maar nu is het toch bijna klaar! Schroefgaatjes al geplamuurd, zo nog even snel schuren en kijken of er nog een laagje op moet. Ik gebruik MDF vuller en dat wil vaak niet helemaal strak worden na 1x plamuren, zakt een beetje in ofzo.
Oh ja, en ook nog even de woofers gepast voordat het bovenste laagje MDF er op zat :D
Oh ja, en let niet op alle rommel op die foto :P


Michelp

Hopelijk is het morgen een feestje in de auto  :pompom:
Deze week weinig kunnen doen, omdat ik weer moest werken na de vakantie. Wel even de behuizing bekleed met zwarte skai.
Vandaag ook alle bekabeling compleet gemaakt onder de motorkap. Zekeringhouder voor de + kabel aangesloten. De kabel die naar achter loopt, en de extra + op de dynamo zitten hierop. Verder de extra massa van de dynamo/motorblok aangesloten. Extra massa naar chassis van de auto aangesloten. En de - naar achter ook aangesloten.
Vanavond even wat pootjes maken om de versterker vast te zetten. En morgen hopelijk achterin alles aansluiten  ;D

MarkDB

Nogmaals ben ik erg benieuwd hoe het gaat klinken  O0 erg netjes kerel

En nou niet als met je Cuore dat je hem naderhand in elkaar duwd :P (overigens niet jou schuld) want dat zou erg veel zonde zijn

Er wacht nog een projectje op je :P maar bespreek dat ff met jou via facebook! :)

Michelp

Nee ik hoop dat ik met deze wat meer geluk heb :P
Maar de foto had je al gezien Mark, nu nog even voor de rest :D
Kwaliteit van de foto is niet al te best haha.
Maar het speelt sinds vanavond dus. Nog niet heel erg veel kunnen testen, ook nog niet op heel hoog volume geweest, maar klinkt al goed zo!
Ene woofer krijg ik de alu rand niet helemaal lekker opgeklikt op het eind, zat ook een klein scheurtje in de surround, en op dat punt leek ie ook wel vastgelijmd aan de basket. Maar hopelijk scheurt ie niet verder. (hier kan degene waar ik hem van gekocht heb overigens niets aan doen, want die heeft er ook nooit mee gespeeld)