Boem is vast nog niet uitgespeeld

Started by boem, September 20, 2015, 17:50:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boem

Sinds ik de Troels mini monitor van Roksan overnam, heeft hij me al twee keer subtiel laten weten toch wel wat feedback te willen zien... 😀 gelijk heeft-ie. Laat ik daar meteen maar een korte showcase van maken.

De huiskamerset bestaat nu uit
- Troels mini monitors met hiquphon tweeter
- van medevoort pa-222 eindversterker
- van medevoort ca-440 voorversterker
- audio-gd dac
- squeezebox touch

Hiervoor meerdere vrij veel andere dingen gehad, oa croft buizen voorversterker, hiraga l'audiophile classe A, zelfbouw buizen voorversterkertje... Altijd ouwe meuk dus.

Maar goed, onlangs dus m'n sonics anima vervangen door troels mini's. En dat is... Verrassend anders. Bij het luisteren bij Roksan vielen me de ruimtelijkheid, en het warmere mid-laag al op, maar ik had dat grotendeels verklaard door de versterker en de audio note dac van Roksan. Maar bij thuiskomst, op m'n eigen set, bleek meteen dat de troels echt een heel andere balans hebben dan de sonics.

Ze hebben onmiskenbaar meer laag dan de sonics, daardoor lijken ze ook iets minder snel, maar als ik gedetailleerd luister blijft dat niet overeind. Het mid en midhoog lijkt juist wat meer teruggetrokken, maar violen en vrouwenstemmen klinken buitengewoon op de troels. Groter orkestwerk blijft prima overeind op deze kleine monitors, beter dan ik had gedacht. Ook spelen de troels op lager volume al gauw aansprekender dan de sonics. En dat is geen slechte eigenschap voor in de huiskamer.

Alleen bij steviger werk zoals red hot chili peppers, metallica, queens of the stone age etc klinkt het al gauw te vol, knalt het minder. Zou dat ermee te maken dat dat met meer compressie is opgenomen? In elk geval is en blijft dat een sterk punt van de sonics, veel dynamiek bij hoog volume, en daar lever ik met de troels iets op in.

En ondertussen klinkt de trompet van Miles Davis alsof-tie midden in de kamer staat, de fortepiano van brautigam klinkt minder als een tingeltangel en meer zoals ik me hem van live herinner en de kinderen willen geen qotsa op volle sterkte meer horen in huis, dus volgens mij is dit voor nu een goede zijstap...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Roksan

Leuk je eigen showcase. En heel herkenbaar wat je schrijft over de mini monitors. Het zijn luidsprekers om heerlijk bij weg te zakken en te genieten. En te genieten en te genieten....

Maarre in een showcase horen natuurlijk ook wat foto's 😉
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

boem

Jaja, volgende week weer, eerst eens een paar dagen het veld in...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Xander32

Welcome en wij zijn hier idd. dol op foto's :).


Quote from: Roksan on September 20, 2015, 18:06:38
Leuk je eigen showcase. En heel herkenbaar wat je schrijft over de mini monitors. Het zijn luidsprekers om heerlijk bij weg te zakken en te genieten. En te genieten en te genieten....

Maarre in een showcase horen natuurlijk ook wat foto's 😉
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

boem

Eerste fotootje dan. De kat houdt ook van Muddy Waters (hoop ik).

Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

boem

#6
Tja, uitgespeeld raken we nooit... Heb nu een antimode, dat ruimt het laag toch wel wat op. Vind het geluid wel wat 'hard', scherp, heb daarom een andere voeding, maar nu lijk ik iets te verliezen aan dynamiek. Voeding toch iets te klein? We spelen nog even door...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

twani

#7
Quote from: boem on September 25, 2015, 08:38:44
Eerste fotootje dan. De kat houdt ook van Muddy Waters (hoop ik).

De kat houdt vooral van warmte denk ik :tounge2:  (liefst drie radiatoren om hem heen🔥🔥🔥)


Heerlijk compromisloze opstelling trouwens. Wat nou WAF :D

boem

Ja, de vorige bewoners dachten nog dat je met genoeg radiatoren niet hoeft te isoleren. Zij wisten waarschijnlijk niet dat je dan ook een mooie klasse A versterker kunt kopen (heb ook eens een hiraga gehad)
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

boem

Toch maar een sbooster voeding aangeschaft bij de antimode 2.0. Nu komt het geluid ook bij de vrouwenstemmen en de klassieke violen aardig in de buurt van de audio-gd dac, met het opgeruimde laag van de roomcorrectie. Ongeveer 'het beste van twee werelden' dus, zoals de oude naam van sbooster was (botw). Daarmee is de antimode 2.0 toch wel een van de betere upgrades geworden. In elk geval zo goed dat de Audio-GD dac in de verkoop gaat, en dat wil wat zeggen.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Kingpin

Mooie set zo!
Nu nog een goede voeding voor de Touch ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

boem

Dank je. Op de SB touch heb ik al een botw voeding. Maar omdat ik die al een tijd volledig in het digitale domein gebruik (antimode 2.0 is uiteraard digitaal aangesloten) betwijfel ik een beetje wat daarvan nog de meerwaarde is. Aan de andere kant, ik heb 'm nu al en baat het niet dan schaadt het ook niet (behalve de electriciteitsrekening, een heel klein beetje).
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Roksan

Quote from: boem on May  6, 2016, 12:51:03
Dank je. Op de SB touch heb ik al een botw voeding. Maar omdat ik die al een tijd volledig in het digitale domein gebruik (antimode 2.0 is uiteraard digitaal aangesloten) betwijfel ik een beetje wat daarvan nog de meerwaarde is. Aan de andere kant, ik heb 'm nu al en baat het niet dan schaadt het ook niet (behalve de electriciteitsrekening, een heel klein beetje).

Een Kingpin voeding gaat echt nog meer bieden dat de BOTW voeding, zeker ook in het digitale domein. Ik spreek uit ervaring!!
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Staaled

Ik vind een TeraDak op de DC al een flink verschil tov de Sbooster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

sultankat

De SBooster is mooi, maar er zijn (veel) betere heb ik ontdekt. Vraag is wel inderdaad of het bij puur digitaal, dus zonder gebruik te maken van de interne dac, nog veel zal uitmaken. Daar hoor ik wisselende berichten over. Bij mij was er wel een duidelijk verschil tov de SBooster.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Kingpin

Quote from: sultankat on May  6, 2016, 16:05:23
De SBooster is mooi, maar er zijn (veel) betere heb ik ontdekt. Vraag is wel inderdaad of het bij puur digitaal, dus zonder gebruik te maken van de interne dac, nog veel zal uitmaken. Daar hoor ik wisselende berichten over. Bij mij was er wel een duidelijk verschil tov de SBooster.
Mits je set al verschillen laat horen bij een Sbooster dan is het ook aan te bevelen voor alleen het digitale domein.

Met Martin!! heb ik destijds zelfs nog het verschil laten horen tussen zijn toch al goede Teradac en mijn voeding.
Verschillen zijn zeker hoorbaar met name bij drukke muziekstukken is er een betere onderscheid in de lagen en instrumenten. En het geheel heeft mede door z'n lage ruisniveau meer 'rust'.
De zeer lage ripple zorgt ervoor dat alles precies wordt weergegeven zonder ook maar een spoortje hardheid.

Een goede lineaire voeding kost qua onderdelen al heel wat meer dan een sbooster, het is maar hoever je erin wil gaan.
En een Touch is mede door het ontbreken van een gereguleerde dc ingang hier erg gevoelig voor, deze laat werkelijk alle veranderingen horen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

boem

Blijft een interessante discussie, het effect van externe voeding. Ik was een beetje sceptisch, ik moet bekennen dat ik de BOTW voeding van de SB touch maar kort bewust gebruikt heb, een externe DAC deed voor mij toch meer dan de BOTW voeding.

Het draadje over voedingen in de DAC sectie hier heeft me over de streep getrokken om een andere voeding te proberen bij de anti-mode, die ik nu ook als DAC en als voorversterker gebruik. En de S-booster op de antimode doet meer dan ik gedacht had. Zou het dan inderdaad nóg (duidelijk) beter kunnen met een nog mooiere voeding?

Maar ik kan me het effect van voeding op het analoge signaal veel beter voorstellen dan in het digitale domein, gerimpelde éénen en nullen blijven éénen en nullen. Misschien moet ik de oude smps voeding van de SB touch toch maar eens opzoeken en kijken of ik tenminste dat verschil hoor :).

Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

sultankat

Quote from: boem on May  6, 2016, 20:44:43
Blijft een interessante discussie, het effect van externe voeding. Ik was een beetje sceptisch, ik moet bekennen dat ik de BOTW voeding van de SB touch maar kort bewust gebruikt heb, een externe DAC deed voor mij toch meer dan de BOTW voeding.


Ook dat is waar: de grootste slag aak je met een goede externe dac, ook al is die van de Touch eigenlijk helemaal zo slecht nog niet.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Kingpin

Quote from: boem on May  6, 2016, 20:44:43
... gerimpelde éénen en nullen blijven éénen en nullen.
In dataoverdracht moet je het niet zoeken, dat gaat perfect. Het is meer dat eventuele 'storing' zoals veroorzaakt wordt met bv een smps voeding, meelift in je signaalpad.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

boem

#19
Platenspeler maar weer eens uit het stof gehaald...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Jumping Jack

Dat kan ik alleen maar toejuichen. En meteen een dikke klassieker erop  :inlove:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

boem

Jaah, voor minder doen we het niet. Over klassiekers gesproken (maar nog wel wat obscuurder), leuke kwisvraag: welke toonarm is dit?
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

boem

Afgelopen weken een Hawk a18 eindversterker in mijn set gehad, ipv de hypex ucd-400 die ik had. Niet omdat ik ontevreden ben over mijn hypex versterkers, die vind ik mooi gebalanceerd, met veel power als het moet, maar ik wilde wel eens iets anders proberen, was vooral benieuwd naar het effect van een ander concept (geen feedback, klasse A tegenover klasse D met heel veel feedback). Komt op dit forum meer voor, geloof ik.

Klonk het anders? Ja, toch wel. Op lage volumes sprankelender en opener, misschien met iets minder bas, voorzover je dat op lagere volumes kunt horen. Het sprankelende zou heel goed kunnen liggen aan de fets in klasse a, ik herken dat ook van de hiraga die ik eens gehad heb. Het zal wel my-fi zijn maar het beviel mij wel.

Bij luider spelen kwam er een onbalans in het geluid, ik vermoed dat dat komt door het lage vermogen van de a18. Van mijn troels mini monitoren weet ik het rendement niet, maar dat kon wel eens érg laag zijn. Misschien moet ik voor de verandering toch eens gaan kijken naar een versterker met nog meer vermogen dan de hypex ( of gewoon tevreden blijven natuurlijk, eigenlijk was ik dat wel).
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

boem

Net de Holton versterker van Jan (Leeuwarden) gekocht. Nu heb ik dus juist meer vermogen, 300 watt naar het schijnt. We zullen eens zien, eerste indrukken zijn goed, morgen meer tijd om te luisteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Maikel_audionerd

Mooie ontwikkelingen, gefeliciteerd met je nieuwe versterker!
Benieuwd naar je conclusie
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0