KII Audio Three speakers.

Started by Bama, September 20, 2015, 13:15:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Quote from: myself on November  9, 2018, 19:37:02
Geen vd 4 punten zijn waar. Ik snap dat iemand graag zijn eigen merk/keuze wil verdedigen, zou ik ook doen.
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat dd idd beter klonkt omdat initieel een kii best spectaculair klinkt, maar dat je na een tijdje duidelijk de signature vd gebruikte versterking in de kii's gaat horen en wat dsp artefact.

Uiteindelijk gaat het er niet om wat ik vind, maar dat iemand tevreden is met de keuze die ze gemaakt hebben. Das het mooie van deze hobby :) er zijn honderden merken en allemaal hebben ze hun aanhangers. Geen enkel merk is perfect.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Denk dat mijn opmerkingen net zo kort door de bocht waren als jouw opmerking, jij geeft de voorkeur aan D&D en daar heb ik geen probleem mee ieder zijn mening.
Ik heb bv nog nooit een B&W set mogen horen die mij kon overtuigen, bij jouw is dat duidelijk anders.

Ieder zijn voorkeur en ieder zal zijn voorkeur ook als "beter" omschrijven, maar uiteindelijk is zelfs de "slechtste" set hier op het forum nog 100x beter dan wat de gemiddelde Nederlander of Belg in huis heeft.

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bert stoltenborg

Aangezien dit blijkbaar de twee beste speakers ooit zijn vraag ik me af welk programmamateriaal wordt gebruikt om ze te beoordelen? Want dat is uiteraard gemaakt met gebruik van mindere luidsprekers, dus....  :D :D
Ik bazel maar wat.

chansig

Quote from: katwax on November 11, 2018, 22:30:39
Denk dat mijn opmerkingen net zo kort door de bocht waren als jouw opmerking, jij geeft de voorkeur aan D&D en daar heb ik geen probleem mee ieder zijn mening.
Ik heb bv nog nooit een B&W set mogen horen die mij kon overtuigen, bij jouw is dat duidelijk anders.

Ieder zijn voorkeur en ieder zal zijn voorkeur ook als "beter" omschrijven, maar uiteindelijk is zelfs de "slechtste" set hier op het forum nog 100x beter dan wat de gemiddelde Nederlander of Belg in huis heeft.

B&W en Dutch & Dutch zijn bij mijn weten 2 verschillende merken.

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 11:11:04
Aangezien dit blijkbaar de twee beste speakers ooit zijn vraag ik me af welk programmamateriaal wordt gebruikt om ze te beoordelen? Want dat is uiteraard gemaakt met gebruik van mindere luidsprekers, dus....  :D :D

Maar daar zitten dan weer mensen achter de knoppen met Gouden oortjes....dus dat compenseert dan weer.😁

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 11:11:04
Aangezien dit blijkbaar de twee beste speakers ooit zijn vraag ik me af welk programmamateriaal wordt gebruikt om ze te beoordelen? Want dat is uiteraard gemaakt met gebruik van mindere luidsprekers, dus....  :D :D
Kan je met de beste bril niet beter zien wat iemand met een slechtere bril gemaakt heeft?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

bert stoltenborg

Quote from: gvc on November 13, 2018, 13:33:54
Kan je met de beste bril niet beter zien wat iemand met een slechtere bril gemaakt heeft?
Nee, want de bril (monitorluidspreker) is in dit geval het instrument dat het resultaat bepaalt. Als de Goldbergvariationen voor clavecymbel is geschreven wordt het er met een Stayway niet beter van. Wel anders, dat wel  :D.
Ik bazel maar wat.

Geert (gvc)

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 13:59:15
Nee, want de bril (monitorluidspreker) is in dit geval het instrument dat het resultaat bepaalt. Als de Goldbergvariationen voor clavecymbel is geschreven wordt het er met een Stayway niet beter van. Wel anders, dat wel  :D.
Die vergelijking gaat niet op. De monitorluidspreker is slecht in beperkte mate bepalend voor het resultaat. Met een betere speaker krijg je sowieso een correctere weergave van wat er op het opnamemedium staat. Zeker in de huiskamer bij gebruik van speakers die specifiek ontworpen zijn om beter te presteren in akoestisch minder ideale omstandigheden.

Het enige dat je kan inbrengen is dat de klank mogelijk een beetje afwijkt van hoe het bedoelt was. Een van de belangrijkste skills van een mastering engineers is echter weten hoe de klank dat hij produceert zich vertaalt naar andere speakers. Vaak gebruikt hij meerdere speakers om te vergelijken of in te zoomen op specifieke klankeigenschappen.

Een goede opname wordt alleen maar beter met betere speakers, een slechte slechter helaas.

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

bert stoltenborg

Wat op het medium staat wordt bepaald door wat de technicus via de monitoren hoort.
Ik heb laatst nog meegemaakt dat werd gemopperd over opnames (veel te weinig hoog hetgeen duidelijk zichtbaar was op een analyzer) vanwege een verkeerd afgesteld monitorsysteem (dat teveel hoog weergaf).
Er zijn plenty producers en masteraars die zich (als er iets mis is teveel) op één paar speakers baseren.
Die speakers zijn dan de referentie waarop de opname wordt 'gecalibreerd'.
Dus als Kii of D&D de referentie is, moeten de opnamen ook daarop zijn gebaseerd.

Ik weet wel dat ik nu kort door de bocht ben, maar het is als je het goed bekijkt wel zo.
Ik verbaas me altijd over mensen die denken dat er speakers bestaan die 'het best' zijn.
Als ik al weer eens de energie kan vinden om naar verschillende speakers te luisteren dan heb je de speakers die duidelijk niet goed zijn en dat openbaart zich onmiddellijk in de meetgegevens, bij de andere speakers zijn programmamateriaal en andere parameters er de oorzaak van dat ik al snel denk dat ik steeds verschillen hoor, niet weet wat beter is en dat ik wel weet dat je op al die speakers een fatsoenlijke mix moet kunnen maken :-).

Ik bazel maar wat.

Geert (gvc)

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 15:32:30Wat op het medium staat wordt bepaald door wat de technicus via de monitoren hoort.
Dat klopt, en met betere speakers (en akoestiek) kan je beter horen wat er op het medium staat.

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 15:32:30Ik heb laatst nog meegemaakt dat werd gemopperd over opnames (veel te weinig hoog hetgeen duidelijk zichtbaar was op een analyzer) vanwege een verkeerd afgesteld monitorsysteem (dat teveel hoog weergaf)
.
Met een analyzer kan je toch niet meten of er al dan niet voldoende hoog op een opname staat, want het spectrum is volledig afhankelijk van de content? Je kan met een analyzer wel controleren hoe het monitorsysteem afgesteld is, en dat verklaart dan mogelijk waarom het eindresultaat niet deugt.

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 15:32:30Er zijn plenty producers en masteraars die zich (als er iets mis is teveel) op één paar speakers baseren. Die speakers zijn dan de referentie waarop de opname wordt 'gecalibreerd'. Dus als Kii of D&D de referentie is, moeten de opnamen ook daarop zijn gebaseerd.
Dan beschikken die mensen niet over de vereiste skills om een echte topproductie te maken. Tegenwoordig kan iedereen in zijn slaapkamer semi-professioneel muziek opnames maken, dus er zal ongetwijfeld heel wat kaf tussen het koren zitten.

Mixing en mastering gebeurt doorgaans in akoestisch behandelde studioruimtes en meestal 'near field'. Wat je in je huiskamer hoort komt dus sowieso niet overeen met hoe de opname gecalibreerd is. En net dit punt is waar de KII en D&D het verschil maken; d.m.v. hypercardioide weergave en DSP pakken ze een van de grootste problemen van hifi weergave aan; de akoestiek. (Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze dit perfect oplossen).

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 15:32:30Ik weet wel dat ik nu kort door de bocht ben, maar het is als je het goed bekijkt wel zo. Ik verbaas me altijd over mensen die denken dat er speakers bestaan die 'het best' zijn.
Of de KII of D&D 'de beste' speakers zijn daar wil ik niet eens over nadenken, die vraag slaagt nergens op. Het beste voor wat, en in welke omstandigheden? Ik denk wel dat ze omwille van de gebruikte technologie voor een belangrijke omwenteling gaan zorgen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

bert stoltenborg

Hehe,

Jij denkt als een audioliefheebr en ik als een muzikant  :P.

Het medium moet eerst worden gemaakt door de technici.
Als ze daarvoor een 'foute' speaker gebruiken klopt het medium niet.

En als je een stuk muziek in een DAW stopt kun je het analyseren, dus dan kun je bijvoorbeeld zien hoe de frequentiekarakteristiek is.
Als een monitor met bijvoorbeeld te weinig laag wordt gebruikt zal de technicus dat laag toevoegen met als gevolg dat de opname te veel laag heeft.  ;D 
Ik bazel maar wat.

Geert (gvc)

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 16:46:19Jij denkt als een audioliefheebr en ik als een muzikant  :P.
Je zou eens moeten weten hoe verkeerd die veronderstelling is ;) Waarmee ik me de veronderstelling permiteer dat je nog niet veel met internationale top technischi en top producers gewerkt hebt 8)

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 16:46:19Het medium moet eerst worden gemaakt door de technici. Als ze daarvoor een 'foute' speaker gebruiken klopt het medium niet.
De foutmarge zal nooit zo groot zijn dat een goede productie op een topsysteem plots niet meer klinkt. In een fatsoenlijke studio kan het niet dat technischi niet weten hoe hun speakers vertalen naar andere speakers. En laat het nu toevallig zo zijn dat er momenteel behoorlijk veel D&D's verkocht worden aan studio's, men kan de vraag niet volgen.

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 16:46:19En als je een stuk muziek in een DAW stopt kun je het analyseren, dus dan kun je bijvoorbeeld zien hoe de frequentiekarakteristiek is.
Je kan dat analyseren ja, maar daar kan je niet finaal uit afleiden of het goed klinkt. Je kan de ene song niet met de andere song vergelijken op een beeldscherm, of er zou al iets heel ernstig fout moeten zijn. Daarom heb je trouwens nog een aparte mastering stap. Als de referentie van een mastering engineer niet klopt dan zal die niet teveel werk hebben.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 15:32:30
Wat op het medium staat wordt bepaald door wat de technicus via de monitoren hoort.
Ik heb laatst nog meegemaakt dat werd gemopperd over opnames (veel te weinig hoog hetgeen duidelijk zichtbaar was op een analyzer) vanwege een verkeerd afgesteld monitorsysteem (dat teveel hoog weergaf).
Er zijn plenty producers en masteraars die zich (als er iets mis is teveel) op één paar speakers baseren.
Die speakers zijn dan de referentie waarop de opname wordt 'gecalibreerd'.
Dus als Kii of D&D de referentie is, moeten de opnamen ook daarop zijn gebaseerd.

Ik weet wel dat ik nu kort door de bocht ben, maar het is als je het goed bekijkt wel zo.
Ik verbaas me altijd over mensen die denken dat er speakers bestaan die 'het best' zijn.
Als ik al weer eens de energie kan vinden om naar verschillende speakers te luisteren dan heb je de speakers die duidelijk niet goed zijn en dat openbaart zich onmiddellijk in de meetgegevens, bij de andere speakers zijn programmamateriaal en andere parameters er de oorzaak van dat ik al snel denk dat ik steeds verschillen hoor, niet weet wat beter is en dat ik wel weet dat je op al die speakers een fatsoenlijke mix moet kunnen maken :-).

Mocht je tijd/zin hebben dan ben je hier welkom. Moet je wel kunnen verdragen dat het niet alleen over muziek gaat en mij meer om de gezelligheid te doen is. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Ik weet niet of ik met genoeg toppers heb gewerkt om het waard te zijn dat je tijd aan me besteedt.  :P
Ik bazel maar wat.

chansig

Dat kunnen we alleen achteraf bepalen.... :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: chansig on November 13, 2018, 11:14:22
B&W en Dutch & Dutch zijn bij mijn weten 2 verschillende merken.

In het onderschrift van "Myself" staat Stereo: Lyndorf 2200+RP, Arcam CD33T, B&W N803, BS Node 2

Vandaar dat ik B&W aanhaalde :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

myself

Quote from: katwax on November 14, 2018, 14:18:47
In het onderschrift van "Myself" staat Stereo: Lyndorf 2200+RP, Arcam CD33T, B&W N803, BS Node 2

Vandaar dat ik B&W aanhaalde :)
Yup, maar we hadden het over d&d tov kii. En die footer is sinds afgelopen zaterdag niet meer uptodate ^^


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

MAW

#590
Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2018, 15:32:30
Ik verbaas me altijd over mensen die denken dat er speakers bestaan die 'het best' zijn.

En toch ken ik maar weinig luidsprekers die echt niets verkeerd doen.
De grootste verschillen zitten naar mijn mening echter wel in persoonlijke voorkeur en specifieke situatie (in de ene ruimte bevalt monitor A beter en in de andere ruimte monitor B)..

Na veel wisselen ben ik tot stilstandgekomen bij Geithains. Ik heb ze al weer best lang, maar zou niets anders willen.
De Geithains zijn naar mijn ervaring met monitors heel 'oordeelloos'. Mijn Neumanns kunnen errors in een master echt smerig laten klinken.
De Geithains 'sturen' veel minder. Dat heeft denk ik z'n voor- en nadelen..

Uiteindelijk moet je denk ik iets kiezen waar je goed mee kunt werken/leven en van kunt genieten. En dat kan voor iedereen anders zijn.

Gr. Martijn

Marcel073

Hallo allemaal,

Net zoals ongetwijfeld iedereen op dit forum wil ik het beste van twee werelden, nl. goede 2-ch sound voor muziek plus goede multi-ch sound voor films en (concert)muziek.

Ik ben toe aan een volledige upgrade van m'n systeem. Ik heb nu een meer dan tien jaar oude Teufel 5.1 set op een Yamaha receiver, en een Samsung LED tv en inmiddels overleden Samsung BD player. Het video deel is net vervangen door een LG OLED tv en een Panasonic Ultra BD player.

Voor het muziek deel heb ik gekeken naar passieve speakers en losse componenten en kwam ik uit op Vivid Audio Kaya 45 speakers welke worden aangestuurd door twee Mola-Mola Kaluga monoblokken met als bron een M-M Tambaqui DAC (die tevens als Roon endpoint fungeert). Deze opstelling heb ik gehoord op de Westdeutsche Hifi dagen in Bonn enkele weken geleden en was extreem onder de indruk. Afgelopen weekend ook nog gehoord bij het iEar event in Tilburg.

Deze speakers zouden voor de multi-ch opstelling dienen als FL en FR waarbij ik voor Center, SL en SR wil kijken naar de nog uit te brengen Vivid speakers in de Kaya serie. Ik wil naar een 5.x.4 opstelling, aantal subwoofers nog niet bepaald (merk bijv. REL of SVS). Ik heb nog niets bedacht op gebied van Atmos speakers.

Voor het HT-deel kijk ik naar een processor maar kan nog niet kiezen uit Lyngdorf MP50, Trinnov Altitude16 en de net gelanceerde Emotiva RMC-1. Hij moet sowieso beschikken over pass through zodat ik voor 2-ch muziek gebruik kan maken van de M-M Tambaqui als DAC. Alle speakers behalve FL en FR worden versterkt door een multi-ch versterker, bijvoorbeeld NAD M27 omdat deze ook nCore modules bevat welke ook in de M-M monoblokken worden toegepast (ongetwijfeld niet precies hetzelfde type maar dat lijkt me niet zo'n probleem).

Ok, waarom dan hier posten?
Welnu, iemand stelde me voor om eens na te denken om actieve speakers te gebruiken in het HT-systeem en tipte me op Kii Audio Three en Dutch & Dutch 8c. Omdat beide high-end zijn en zeer goede reviews hebben ontvangen.

Een beetje gegoogeld en dan kom ik niet heel veel tegen over inzet van actieve speakers in HT setups. Men heeft het m.n. over lip-sync issues a.g.v. het vele rekenen dat de DSP units in dergelijke speakers moeten doen.

Uiteraard heb ik gekeken op de websites van Kii en D&D en ook al even per mail contact met ze gehad. Beide bedrijven beweren dat het geen probleem is omdat ze "low latency modes" hebben waarbij de Kii van 90 naar 1 ms gaat en de D&D van 32 naar 2 ms. Als er dan nog verschillen zijn dan moet dat volgens hen op te lossen zijn met latency settings op de SSP.

Ik heb nog heel wat vragen en hoop dat jullie kunnen helpen met beantwoorden (m.n. @zegel en @katwax want jullie gebruiken de Kii in HT mode als ik het goed begrijp).

Ik ben minder geïnteresseerd, althans op dit moment, of ik voor de Kii of D&D moet gaan tenzij de een veel beter is dan de ander voor het beoogde gebruik. SQ is in de regel persoonlijke perceptie en ik zag in de laatste thread pagina's dat enkelen van jullie al wat stevige correspondentie achter de rug hebben ;-)

Vragen:
1) Wat zijn jullie ervaringen met gebruik van actieve speakers - bijv de Kii - in een HT setting?

2) Ervan uitgaande dat jullie een set Kii als FL en FR gebruiken alsmede voor 2-ch muziek -> Wat gebruiken jullie als SL en SR en eventueel atmos speakers? (ik lees horror verhalen over "timbre matching" van actieve en passieve speakers)

3) Stel ik zou Kii speakers als ook als Center, SL en SR inzetten, dus vijf Kii Three in totaal, hoe worden ze dan allemaal aan elkaar geknoopt?, is het een kwestie van "daisy chaining" met cat kabel?

4) Wat is jullie ervaring met latency in relatie tot lip-sync problemen?

5) Ik zag in de thread dat enkelen van jullie weten welke drivers in de Kii zijn geplaatst. Weet iemand van jullie ook welke DAC erin zit? Ik vraag dit omdat degene die vroeger betrokken was bij Hypex en Mola-Mola ook de DAC van de bovengenoemde Tambaqui heeft ontworpen ipv een off-the-shelf ESS of KM chip te gebruiken.

6) Ervan uitgaande dat de Kii Three zelf laag genoeg komt (even los van de BXT module), kan ik de sub(s) weglaten of heb ik die evengoed nodig omdat de SSP anders niet weet waar het LFE signaal heen moet?

7) Heeft iemand toevallig ervaring met een van de genoemde SSP's?

Een lange post met veel vragen ... sorry daarvoor.

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie respons.

Bij voorbaat dank voor het meedenken,

Marcel


Geert (gvc)

Quote from: Marcel073 on November 20, 2018, 16:12:41Een beetje gegoogeld en dan kom ik niet heel veel tegen over inzet van actieve speakers in HT setups. Men heeft het m.n. over lip-sync issues a.g.v. het vele rekenen dat de DSP units in dergelijke speakers moeten doen. Uiteraard heb ik gekeken op de websites van Kii en D&D en ook al even per mail contact met ze gehad. Beide bedrijven beweren dat het geen probleem is omdat ze "low latency modes" hebben waarbij de Kii van 90 naar 1 ms gaat en de D&D van 32 naar 2 ms.
Met het inschakelen van de low latency modes verdwijnt ook wel een stuk van de kwaliteit van die speakers, die DSP processing zit er natuurlijk niet voor niets in.[/quote]Je kan best nog wat research doen om voor jezelf uit te maken wat de impact daarvan is.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Timvg

Quote from: gvc on November 20, 2018, 17:28:23
Met het inschakelen van de low latency modes verdwijnt ook wel een stuk van de kwaliteit van die speakers, die DSP processing zit er natuurlijk niet voor niets in.Je kan best nog wat research doen om voor jezelf uit te maken wat de impact daarvan is.

Enkel de lineaire fase - waarvan het niet is aangetoond dat het een duidelijk hoorbaar verschil geeft.

myself

#594
Quote from: Marcel073 on November 20, 2018, 16:12:41
Voor het muziek deel heb ik gekeken naar passieve speakers en losse componenten en kwam ik uit op Vivid Audio Kaya 45 speakers welke worden aangestuurd door twee Mola-Mola Kaluga monoblokken met als bron een M-M Tambaqui DAC (die tevens als Roon endpoint fungeert). Deze opstelling heb ik gehoord op de Westdeutsche Hifi dagen in Bonn enkele weken geleden en was extreem onder de indruk. Afgelopen weekend ook nog gehoord bij het iEar event in Tilburg.

Marcel
Hoi marcel uit den bosch ;)
Kaya 45 is een heel mooie keus. Ik ben heeeel erg dicht bij een keuze voor deze speakers geweest op iets andere aansturing. Als je daar iets meer over wil weten en/of mijn ervaringen met kii en dd dan pm maar even. Ik vind mola-mola niet perse de mooiste match op kaya (zie mijn post daarover van enkele maanden geleden) het klinkt wel erg krachtig

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

zegel

Quote from: Marcel073 on November 20, 2018, 16:12:41
m.n. @zegel en @katwax want jullie gebruiken de Kii in HT mode als ik het goed begrijp).

Ik gebruik de Kii's in een 2.0 opstelling, met als enige HT aanpassing dat ik een verschillende instelling op de control voor audio en video gebruik. Ik wacht nog op de Kii 1 als draadloze achterluidspreker ( geen idee of die ooit komt), een subwoofer is echt niet nodig. Ook LT is niet nodig, aanpasbaar op de TV dus alles synchroon.

De Kii's zijn nu alleen in een 2.0 opstelling via de Cat kabels aan te sluiten. Als je 5 Kii's in HT wil gebruiken, moet je een AES kabel uit een HT voorversterker/dac gebruiken of iets soortgelijks. Ik heb wel eens gelezen, of een plaatje gezien van zo'n opstelling. Kii heeft nu ophangbeugels voor je achterspeakers gemaakt, maar ik denk niet dat je het uiterste uit je Kii's haalt door er 5 op deze manier te gebruiken.
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Marcel073

@gvc en @Timvg
Ik heb op enkele forums gelezen dat menig persoon in een heuse blind test niet in staat was om onderscheid te maken tussen de gewone en de low latency mode bij de Kii (D&D niets over kunnen vinden). Dat gezegd hebbend, zijn er ook genoeg reacties te vinden waarbij mensen wel verschil hebben gerapporteerd. Enfin, zoals wel vaker: zelf ervaren. Gaat 'n keer gebeuren.

@myself
Ik heb wel de M-M componenten gehoord op Elac Concerto-M (volg mij was dat in Veldhoven enkele weken geleden). Klonk ook zeer goed. En afgelopen weekend in Tilburg waren de Kaya 45's aangesloten op een Arcam voor en eindversterker. Is op zich makkelijk te begrijpen omdat de importeur Terrasson naast Vivid en M-M ook dat merk voert. Ik moet bekennen dat het niet verkeerd klonk maar ik vond het beduidend minder dan de combi met M-M.
Ben wel benieuwd naar je overwegingen en PM je wel.

Dank allen.

Marcel073

@zegel
Met "verschillende instelling op de control voor audio en video" neem ik aan dat je doelt op gebruik van de normal mode voor audio en low latency mode voor video. Correct?

En ik begrijp nu dat je geen andere speakers (center, SL en SR) gebruikt. Was wel mooi geweest om te vernemen met welke passieve je de Kii had gecombineerd want Kii zelf geeft geen adviezen op dat vlak. Op zich begrijpelijk maar wel jammer. Naar verluidt is timbre matching een lastige ...

Ik ben het met je eens dat vijf Kii speakers de aanschaf waarschijnlijk niet rechtvaardigen, hoewel ik me wel kan voorstellen dat de Kii Three wordt ingezet als FL, FR en Center. Dat zijn verreweg de belangrijkste units in een HT opstelling. Als je een idee hebt over (timbre) matchende passieve speakers die ik als SL, SR en atmos kan inzetten dan hoor ik het graag ;-)

Overigens stelde ik bij contact met D&D voor om ipv hun 8c hun 8m in te zetten als SL en SR en kreeg als feedback dat men zich daar goed in kon vinden. Wie weet komt Kii voor de High End in Munchen in 2019 met iets waar HT fans enthousiast van worden!

In ieder geval dank voor je reply.

donaldk

Het kan sinds kort wel, ondersteunen tot 12 samenwerkende Kii's.

katwax

Quote from: Marcel073 on November 20, 2018, 16:12:41
Vragen:
1) Wat zijn jullie ervaringen met gebruik van actieve speakers - bijv de Kii - in een HT setting?

2) Ervan uitgaande dat jullie een set Kii als FL en FR gebruiken alsmede voor 2-ch muziek -> Wat gebruiken jullie als SL en SR en eventueel atmos speakers? (ik lees horror verhalen over "timbre matching" van actieve en passieve speakers)

3) Stel ik zou Kii speakers als ook als Center, SL en SR inzetten, dus vijf Kii Three in totaal, hoe worden ze dan allemaal aan elkaar geknoopt?, is het een kwestie van "daisy chaining" met cat kabel?

4) Wat is jullie ervaring met latency in relatie tot lip-sync problemen?

5) Ik zag in de thread dat enkelen van jullie weten welke drivers in de Kii zijn geplaatst. Weet iemand van jullie ook welke DAC erin zit? Ik vraag dit omdat degene die vroeger betrokken was bij Hypex en Mola-Mola ook de DAC van de bovengenoemde Tambaqui heeft ontworpen ipv een off-the-shelf ESS of KM chip te gebruiken.

6) Ervan uitgaande dat de Kii Three zelf laag genoeg komt (even los van de BXT module), kan ik de sub(s) weglaten of heb ik die evengoed nodig omdat de SSP anders niet weet waar het LFE signaal heen moet?

7) Heeft iemand toevallig ervaring met een van de genoemde SSP's?

Een lange post met veel vragen ... sorry daarvoor.

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie respons.

Bij voorbaat dank voor het meedenken,

Marcel


Mijn HT bestaat voor geluid ook uit 2.0 setup, dus is zelfde als de stereo setup. Enkel het scheiden van beeld en geluid is dus belangrijk en hiervoor gebruik ik een HDMI switch met optical out, deze gaat dan op zijn beurt naar een switch voor optical aangezien de Kii Control maar 1 optical in heeft en ik ook toestellen rechtstreeks via optical moet aansluiten.
Dus voor geluid is eigenlijk de Kii Control de baas.
Op de Kii Control kan je dan weer meerdere selecties hebben met settings, bv low latency voor bv lip sync.
Nu op zich heb ik meestal weinig last van lip sync, alleen met kabelbox van Telenet durft het soms problemen geven, dus de low lantency wordt weinig gebruikt.
Voor zover ik weet is de DAC ook custom en zou het mij niet verbazen dat deze vergelijkbaar is met die van Mola Mola of Grimm -> Bruno is bij allemaal betrokken, er is er 1 per woofer aanwezig net zoals er 1 ncore amp per woofer is dus 6 per luidspreker.

Je kan altijd contact opnemen met Kii zelf om meer informatie te krijgen, ze reageren vrij snel en ik heb horen waaien dat ze surround op z'n minst bekeken hebben.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543