Yippie

Author Topic: Kleine zolder HT ... Pointers nodig tbv indeling en geluidsisolatie  (Read 4695 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline bert stoltenborg

Het zou inderdaad mee kunnen vallen, maar ik doe het liever meteen goed  ;)

Hoe zou ik dit moeten meten? Wat is hierin een handige aanpak?

Je kunt muziek afspelen op een niveau dat representatief is en de buren vragen of ze er last van hebben.
Als je het geavanceerd wilt doen kun je roze ruis afspelen en dat in jouw ruimte en die van de buren opnemen en de opnames met een analyzer bekijken waana je de twee frequentiecurves vergelijkt, dan weet je ook hoeveel isolatie je hebt bij iedere frequentie.

Als je gaat isoleren moet je je constructie goed kennen; als er bijvoorbeeld spouwmuren zijn tussen jou en de buren en je zet daar zomaar een voorzetconstructie voor, kun je de isolatie dramatisch slechter maken.
Ook als je niet meet kun je wel rekenen aan constructies, maar ook hier geldt dat je dan de constructies heel goed moet kennen.
Flankerende geluidsoverdracht bijvoorbeeld kan een dure voorzetconstructie volkomen nutteloos maken.
Vragen mag natuurlijk altijd, maar graag op het forum in plaats van per PM zodat anderen de kans krijgen om iets op te steken of om te zeggen dat ik een idioot ben :-). Offertes aanvragen kan wel per PM :-).

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 32
  • HT newbee
Wat bedoel je precies met 'de constructie kennen' ?
Sec weten hoe het gebouwd is? Dat is immers bekend..
Of weten hoe de constructie zich gedraagt onder bepaalde frequenties?

Misschien is mijn vraagstelling te lastig, weet ik niet hoor. Heb hier weinig kaas van gegeten. Want zelfs als ik ga testen en de buren kunnen het horen.. Hoe kom ik er dan achter of ik de vloer moet aanpakken, of de wanden, of beiden?
Living Room: Samsung UE55NU8070 / Denon Heos Amp HS2 / Q Acoustics 3050i / BK P12-300SB (FOR SALE) / Nvidia Shield TV
HT to come: Anthem MRX710 / Revel Performa3 F206 (FOR SALE) /C205/M105 / Rythmik E15HP / Lumene Coliseum Premium 240C (FOR SALE) / Synology DS1618+

Offline bert stoltenborg

Wat bedoel je precies met 'de constructie kennen' ?
Sec weten hoe het gebouwd is? Dat is immers bekend..
Of weten hoe de constructie zich gedraagt onder bepaalde frequenties?

Misschien is mijn vraagstelling te lastig, weet ik niet hoor. Heb hier weinig kaas van gegeten. Want zelfs als ik ga testen en de buren kunnen het horen.. Hoe kom ik er dan achter of ik de vloer moet aanpakken, of de wanden, of beiden?

Dat je inderdaad weet hoe de boel in elkaar zit.
Als je dat weet kun je verder.
Als je een scheidingswand zou isoleren maar de vloer is een flankerend geluidpad moet je berekenen wanneer die vloer zoveel geluid doorgeeft dat verbeteren van de wand geen zin meer heeft.
Vragen mag natuurlijk altijd, maar graag op het forum in plaats van per PM zodat anderen de kans krijgen om iets op te steken of om te zeggen dat ik een idioot ben :-). Offertes aanvragen kan wel per PM :-).

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • senior member
  • HT newbee
In dit geval is bekend dat de vloeren zijn uitgevoerd als breedplaten.
Dus een plaat van 40-50 met piramidewapening en daarop gestort beton. De woningscheidende wanden zijn uitgevoerd als ankerloze spouwmuren van kalkzandsteen 120-60-120mm.
Living Room: Samsung UE55NU8070 / Denon Heos Amp HS2 / Q Acoustics 3050i / BK P12-300SB (FOR SALE) / Nvidia Shield TV
HT to come: Anthem MRX710 / Revel Performa3 F206 (FOR SALE) /C205/M105 / Rythmik E15HP / Lumene Coliseum Premium 240C (FOR SALE) / Synology DS1618+

Offline bert stoltenborg

In dit geval is bekend dat de vloeren zijn uitgevoerd als breedplaten.
Dus een plaat van 40-50 met piramidewapening en daarop gestort beton. De woningscheidende wanden zijn uitgevoerd als ankerloze spouwmuren van kalkzandsteen 120-60-120mm.

Doorlopende breedbandplaat waarschijnlijk?
Hoe dik is die betonlaag? Die vormt met de breedplaat waarschijnlijk een doorlopend systeem met een bepaalde massa.
Daarop staan die ankeloze KZst wanden?
En hoe zit het met de dakconstructie?

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • senior member
  • HT newbee
Niet van woning naar woning in ieder geval. Het is een huis uit 2009. De totale betonvloer is zo'n 20cm dik. En het dak is opgebouwd uit sandwichpanelen met een pak isolatie erin.
En een Velux dakraam...

Offline Jep

1. Kunnen jullie inschatten wat voor maatregelen ik moet treffen om de buren niet tot last zijn? Het betreft een woning uit 2009 met ankerloze spouwmuren (van 60 mm). De vloeren zijn betonnen breedplaten. De kap is met sandwichpanelen constructie opgebouw en is voorzien van een Velux dakraam.

Kalkzandsteen muren, 120-60-120, 20cm dikke betonvloer... Dat klinkt als dezelfde constructie als van mijn huis. En verschil: mijn muren zijn 150mm dik, dus iets meer massa.

Ik heb geen extra maatregelen genomen om de buren niet tot last te zijn (niet omdat ik ze wel tot last wil zijn...  :angel: ). Er was wel wat geluidsoverdracht via de dakconstructie, maar door het dak extra na te isoleren (was ik sowieso het plan), is dat ook minder geworden. Het gegeven dat Bert aanhaalt m.b.t. een voorzetwand en tripple leaf effect heeft mij destijds doen besluiten geen extra voorzetwand/spouw te maken.

Vanaf het moment dat mijn HT in gebruik was, heb ik regelmatig aan de buren gevraagd of ze last van mij hadden. Ik heb aangegeven dat ik aan het uitproberen ben hoe hard ik maximaal het geluid kan zetten, zonder hun tot last te zijn. Ik heb ook aangegeven dat ze altijd bij mij mogen aankloppen als ik wel te ver ga met het volume. Ze hebben altijd gezegd niets gehoord te hebben en dat stelt mij erg gerust. Toevallig sprak ik vandaag mijn buurvrouw en die zei dat ze laatst dacht wel wat gehoord te hebben. Op dat moment was ze bij hun op zolder, dus op de zelfde verdieping als mijn zolder. Ik vroeg of ze het als overlast ervoer, ze vond van niet. Voor zover ik het mag geloven (nooit zelf gecontroleerd) is er nauwelijks geluidsoverdracht van mijn zolder naar een verdieping lager bij de buren en ik zet het geluid naar mijn idee best hard...  :popcorn:

Ik wil niet zeggen dat je niets hoeft te doen aan geluidsisolatie, maar bij mij pakt het goed uit. Wellicht eerst eens een praktijktest doen, voordat je veel geld en energie in de verbouwing stopt?
Zaal 1: Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Synology DS411j & DS416j; HTPC; JVC HD1; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII.
Zaal 2: Pioneer SC-LX85; TV; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Vivace '94, Vifa center en -surrounds, Hypex HS200/Visaton W300S sub.

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • senior member
  • HT newbee
Thx voor je uitgebreide antwoord, Jep :)

Ik hoop dat het bij mij ook zo uitpakt.
« Last Edit: August 25, 2018, 22:20:59 by N1v3K »

Offline N1v3K

• HT forum donateur
  • senior member
  • HT newbee
Inmiddels een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb. Andere werkzaamheden hadden voorrang, maar een voorzichtige start met het maken van een filmruimte ligt in het verschiet.

Ondertussen heb ik ook kunnen ervaren dat er ondanks de hedendaagse bouw wel wat sprake is van geluids-/trillingsoverdracht van woning naar woning.
Zo kan ik bijvoorbeeld de wasmachine van de buren horen centrifugeren en het lopen op de trap kan ik ook horen. Dit lijken me vooral contactgeluiden te zijn. Ook het dichtslaan van hun achterdeur is tot in mijn huis te horen en te voelen. Ergens zitten er dus contactpunten...

Wat is op basis van bovenstaande wijsheid? Een zwevende vloer maken op 3 a 4 cm vlokkenschuim? Of bijvoorbeeld dit systeem toepassen?

Of toch eerst een expert laten komen om een adviesrapport op te laten stellen?   ;)

Offline RalphH

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 83
Lastig. Voor je een hoop geld uitgeeft aanneen dure ondervloer, misschien eerst testen hoe erg t in de basis is als je een sub nu op wat rubbers of een stuk schuim zet. Een wasmachine is een ding dat van zichzelf nogal trilt, een sub juist niet. Laat hooguit door druk zaken in de kamer trillen.

Heb hier in een jaren 70 revolutiebouw woning van betonplaten op broodjes, laminaat op een redupax+ ondervloer liggen en suboverlast is al minimaal.
Marantz SR6011 + Rotel RB1090 & HK Citation 7.1 / Tannoy S10 , 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ / Epson TW5500 / Lumene 106" / HTPC met ATI RX 560, BD en Kodi
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Offline denoontje

• Linnoontje Akurate Wilson benesch Square 5 stereo power, Arcamoontje Wilson benesch Square / Velodyne 7.2.4 dirac atmospower
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+10)
  • Total likes: 51
  • denoontje + primoontje -> linnoontje + arcamoontje
Kleine zolder HT ... Pointers nodig tbv indeling en geluidsisolatie
« Reply #35 on: March 15, 2019, 08:14:06 »
Lastig. Voor je een hoop geld uitgeeft aanneen dure ondervloer, misschien eerst testen hoe erg t in de basis is als je een sub nu op wat rubbers of een stuk schuim zet. Een wasmachine is een ding dat van zichzelf nogal trilt, een sub juist niet. Laat hooguit door druk zaken in de kamer trillen.

Heb hier in een jaren 70 revolutiebouw woning van betonplaten op broodjes, laminaat op een redupax+ ondervloer liggen en suboverlast is al minimaal.

Hoor hem af en toe anders goed

In je bios
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline bert stoltenborg

Inmiddels een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb. Andere werkzaamheden hadden voorrang, maar een voorzichtige start met het maken van een filmruimte ligt in het verschiet.

Ondertussen heb ik ook kunnen ervaren dat er ondanks de hedendaagse bouw wel wat sprake is van geluids-/trillingsoverdracht van woning naar woning.
Zo kan ik bijvoorbeeld de wasmachine van de buren horen centrifugeren en het lopen op de trap kan ik ook horen. Dit lijken me vooral contactgeluiden te zijn. Ook het dichtslaan van hun achterdeur is tot in mijn huis te horen en te voelen. Ergens zitten er dus contactpunten...

Wat is op basis van bovenstaande wijsheid? Een zwevende vloer maken op 3 a 4 cm vlokkenschuim? Of bijvoorbeeld dit systeem toepassen?

Of toch eerst een expert laten komen om een adviesrapport op te laten stellen?   ;)

Die vloer heeft niet eens specs over wat het zou verbeteren.
Ik zou een geluidsisolatiemeting (laten) doen, dan weet je hoe het is en wat qua verbetering mogelijk is.