Hifi met composet voor de auto

Started by Jankaas, September 17, 2015, 22:01:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jankaas

Beste iedereen.

Ik heb de beschiking over een zgn composet die oorspronkelijk bedoeld is voor in de auto.
Hier wil ik totdat de spaar rekening voldoende is gevuld naar luisteren, geplaatst in een zelfbouw behuizing.
Het hout bewerk gedeelte zit wel goed, het enige waar ik hulp bij nodig heb zijn de benodigde berekeningen. En evt kast ontwerpen.
Het probleem is namelijk dat de fabrikant niks qua specificaties en waardes opgeeft behalve het wattage, ohm en speaker dimensies.
Ook na mail contact met de fabrikant behandelen ze me alsof ik vraag om overheids geheimen.
Nu snap ik dat mijn vraag de nodige fronsen zal verwekken maar ik wil dit project toch graag doorzetten.
Mischien is het een troost als ik uitleg om wat voor set het gaat.
Het gaat om de rainbow audio cs 275,27 power.
Dit is in de car audio een van de beste setjes met een niet misselijke aanschafprijs van ong 1300 euro.
Hierbij een link http://www.rainbowcaraudio.com/cs275-27power.html
nu lijkt het me dus wel dat ik hier iets moois van kan maken.

Wie kan mij hiermee helpen?



VlisChris

Denk je niet dat je voor het geld dat je kwijt gaat zijn aan behuizingen enz bijna net zoveel kwijt gaat zijn als voor de aanschaf van een simpele maar degelijke 2e hands set? Dat vermoeden heb ik wel namelijk. Zeker omdat je zo te lezen nog absoluut moet experimenteren met wat wel werkt en wat niet werkt heb je een goede kans dat de kosten vlot op lopen.

Welkom overigens ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

knubbe

Als hij handig is met hout kan je met een paar tientjes klaar zijn.
Wellicht heeft hij nog wat liggen.

Ben alleen wel bamg dat je T&S parameters te weten zal moeten komen. Dus of nog verder op zoek gaan of ze laten doormeten.

Anders is het idd een kwestie van experimenteren!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

MechanicalAnimal

#3
Dat wordt de duurste kratradio everrrrrrrrrrr  :pompom:

Leesvoer: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1516964
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Jankaas

Bedankt voor de adviezen tot nu toe.
Ik ben inderdaad handig met hout en een paar vierkante meter mdf kan er wel vanaf.
De verschillende parameters dat is het probleem en de fabrikant doet er heel geheimzinnig over.
Knubbe: hoe is dit door te meten, kan dit zelf of bij wie moet ik wezen?
Is er iemand die ervaring heeft met een mid driver van 175mm en mij kan vertellen of er een soort basis behuizing vaak wel werkt rekening houdend met het freq bereik?

Nogmaals bedankt allemaal.

FFF

Klinkt als een leuk project  :headbanging:

Toch ben ik het met Christiaan eens, of de investering een succes gaat worden is afwachten. Ik kan me voorstellen dat deze set gemaakt is voor de auto en dus niet de ideale specificaties heeft voor home audio. (Ik denk dat vooral aan het enorme verschil in akoestiek, en daarmee oa de cross over frequenties.)

Je zou eens een testkast kunnen maken met een plaatje erin om met het kastvolume te kunnen experimenteren.

WilcoL

Ik zou gewoon beginnen met een gesloten behuizing met het volume van de gemiddelde autodeur. Kijken wat dat brengt... Zorg wel voor een stabiele versterker want zo'n compo kan best eens laag gaan qua impedantie.
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

eddy135

Ja, testkastje zou ik ook adviseren. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Brammus

Wel mooi spul die Rainbow speakers. Heb ik ook al meerdere compo-sets van gehad. Profi-line en profi-line Vanadium. De eerste met papieren conussen klonk wat mij betreft het beste.

Lijkt mij dat het volume van een gemiddelde auto deur idd een goed uitgangspunt is.

Vroeger toen Rainbow nog dealers had in NL heb ik ze ook weleens gehoord in een behuizing met een SQ auto versterker en ik moet zeggen, dat klonk helemaal niet verkeert.

Was alleen ook wel een behoorlijk prijzig setje speakers wat toen speelde.

Wat ik me er nog van kan herinneren is dat ik de behuizingen behoorlijk klein vond voor een setje 16,5 cm. Ze waren wel gesloten iig.

Wanneer je aan de grote kant begint met je volume. Dan kun je altijd je kistje nog wat vullen met het een of ander om te experimenteren wat het beste klinkt.

Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Integra

Mijn ervaring met autospeakers is dat ze over het algemeen het beste presteren in open baffle...
De gemiddelde inhoud van een autodeur is 2 tot 300 liter :P
Lastig iets.... Heb zelf ook diverse malen geëxperimenteerd met autospeakers in een kastje...
Resultaten:

Gesloten: zowel klein als redelijk groot:  Geen laag en weinig belastbaar.
Gepoort: zowel klein als redelijk groot:  Wel laag, maar niet belastbaar.
Open baffle:  juist opgesteld behoorlijk laag en goed belastbaar.... 

Dit was met mid/laag units van 13cm tot 17cm   en van diverse merken....
Alle geteste units deden het in diverse autodeuren niet onverdienstelijk, waarbij de 17cm units natuurlijk in staat waren tot het diepste laag
On rare occasions, technology produces something close to perfection!

vincneus1

Ik meen me te herinneren dat JBL, Hertz en Focal parameters geven bij de meeste speakers en dat de doorsnee speaker in 7L netto gesloten gaat. dus ik zou een van dei 3 merken kiezen als ik jou was!