cd's omzetten naar dvd+audio...

Started by pch, March 13, 2004, 20:04:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pch

Hoi,

Op de volgende site (http://www.eximius.nl/) is een trial version te downloaden (14 dagen te gebruiken) van software waarmee je van een cd een dvd+audio kan maken (branden op een dvd+/-r).
Lijkt me interessant!

Gr. Paul.

Scarp

Quote
Please note : DVD+Audio should not be confused with DVD-Audio, for which you need a special player and discs!

Die maakt geen dvd-audio, maar waarschijnlijk gewoon dvd-video met 96 kHz PCM tracks. Dit kan je zelf ook al doen, zie:
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/193049.php

pch

Quote from: Scarp on March 13, 2004, 20:18:08

Die maakt geen dvd-audio, maar waarschijnlijk gewoon dvd-video met 96 kHz PCM tracks. Dit kan je zelf ook al doen, zie:
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/193049.php

Ik zie idd staan dvd+audio en niet dvd-audio,verder zie ik ook nergens 192 khz,maar alleen 96 khz,programma is door een nederlander gemaakt en hij had het over dvd audio,maar ja , evengoed een geluidsverbetering en daar gaat het toch om.....

Gr. Paul.

Scarp

Zo'n disc heb ik zelf al eens gemaakt. Het is gewoon dvd-video, met een zoveel mogelijk gecomprimeerde video track, zodat dat geen ruimte in maakt. Via die guide heb ik er ook een menu bij gemaakt enzow...

Is op zich allemaal best aardig, maar of het echt veel beter is weet ik niet. Als je echter veel muziek op 1 disc wil en toch goede kwaliteit wil, dan is het een goed alternatief voor mp3 cd's.

pch

Quote from: Scarp on March 13, 2004, 20:45:55
Zo'n disc heb ik zelf al eens gemaakt. Het is gewoon dvd-video, met een zoveel mogelijk gecomprimeerde video track, zodat dat geen ruimte in maakt. Via die guide heb ik er ook een menu bij gemaakt enzow...

Is op zich allemaal best aardig, maar of het echt veel beter is weet ik niet. Als je echter veel muziek op 1 disc wil en toch goede kwaliteit wil, dan is het een goed alternatief voor mp3 cd's.

Probeer het eerst  maar eens, het is een trialversion en echt wat anders dan wat je al gedaan hebt en waarschijnlijk ook een andere kwaliteit...

Gr. Paul.

P.S. Het gaat dus niet om de audiotracks van een dvd-video te gaan branden, maar om een conversie/upsampling van cd naar dvd+audio (96 khz)

Bert

QuoteIk zie idd staan dvd+audio en niet dvd-audio,verder zie ik ook nergens 192 khz,maar alleen 96 khz,programma is door een nederlander gemaakt en hij had het over dvd audio,maar ja , evengoed een geluidsverbetering en daar gaat het toch om.....
Daar heb ik mijn Philips voor :D O0......

garmtz

De bron blijft een CD, dus echt DVD-Audio wordt het niet...

pch

Quote from: garmtz on March 15, 2004, 13:09:18
De bron blijft een CD, dus echt DVD-Audio wordt het niet...

Nee, dat zeg ik ook niet,het programma maakt er niet een dvd-audio van ,maar een dvd+audio, een soort upsampling.Probeer het maar eens....

Gr. Paul.

Shorty

#8
De naam DVD+Audio is natuurlijk wel verwarrend - alsof de gemiddelde consument niet al genoeg moeite heeft om DVD-Video van DVD-Audio te onderscheiden  :(  . Waarom zijn Bose en B&O toch de enigen die iets van marketing begrijpen  ???  :'(
Dit programma kan een cd up-(of over-)samplen tot 96 kHz. Een zodanig gebrand exemplaar kun je dan in die definitie op een dvd-speler afspelen. Je kunt er ook MP3's van 192 kbs mee branden.
Als je die MP3's nou eens zou kunnen upsamplen naar 96 kHz .... :D

VrGr,

Bart J.

Henk

Ach je hebt tegenwoordig ook een aantal pakketten wat zicht 'DVD-Audio ripper' noemt... Dit heeft niets met de DVD-Audio standaard te maken, maar het heeft puur te maken met rippen van audiotracks van DVD-Video schijfjes (naar .WAV of .MP3).

erko

#10
Hallo,

Ik heb dit programma getest en je cd's gaan duidelijk mooier klinken
als ze zijn omgezet naar dvd-audio formaat ( 48/24 of 96/24).
De 'grootte' van de verbetering verschilt echter wel per cd.
Ik heb zoal geprobeerd Madonna Music, Moby Play, Dire Staris Brothers in Arms, Queen geatest hits, etc.

Heb het geprobeerd met een Meridan 598 en Theta Compli dvd speler.
Als je de cd via deze spelers afspeelt klinkt het echt een stuk minder dan als de de dvd afspeelt op deze spelers die door het dvd+audio programma is gemaakt. Bij mij klinkt een denon dvd2900 met dvd schijfje ook duidelijk een stuk beter dan de meridian 508.24 (die toch een aardige cd speler is).
Het lijkt erop op dat de 'noise floor' grotendeels wordt weggewerkt, zoveel
microdetail als er ineens blijkt te bestaan. Zeker op m'n electrostaten hoor je dat erg goed.

Heb van de week ook nog zo'n apogee mini-dac aan de denon gehangen, en ik word erg blij van de muziek die er nu uitkomt.

Het enige dt je nodig hebt is een pc met dvd+-schrijver en dvd+-r(w) schijfjes om het uit te testen, je kunt het programma namelijk 14 dagen gratis testen daarna kost het 'slechts' 60 Euri, wat mijns inziens een schijntje is vergeleken met de geluidskwaliteitsverbetering.

Eric

erko

Is d'r verder nog iemand die het heeft geprobeerd ?
Ik heb het vanavond met een dCS Purcell 
vergeleken en de versie van dvd+audio programma klinkt mooier dan wat de dCS Purcell ervan maakt. Als bron is een denon dvd-2900 gebruikt en als DAC een dCS 955.
Vandaag voor het eerst Momentary Lapse Of Reason van pink floyd gebprobeerd en in het eerste nummer hoor je tijdens het roeien indat bootje op het water ook duidelijk vogeltjes die ik niet eerder zo duidelijk had gehoord. 

Eric

Shorty

Quoteklinkt mooier dan wat de dCS Purcell ervan maakt

Beter dan een Purcell (op 96 of 192 kHz) + 955??  :o
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn!

VrGr,

Bart J.

erko

Hallo shorty,

Vond ik ook, scheelt me wel lekker zo'n 1750 - 60 Pleuros.
De denon speelde via die dCS 955 Dac dus, als je de dvd geheel via de denon zonder die DAC ertussen speelde hoorde je dat het geluid warmer werd, en het laag minder strak. Maar voor een speler van 1175 echt niet gek.
Die Purcell hebben we op alle manieren geprobeerd:
44.1/16 tot en met 192/24.

Eric

Tadream

Ook mij lijkt het fantasisch om je CD verzameling op DVDR te zetten en was heel erg geinteresseerd in Eximus. Heb het nog niet geprobeerd maar de dingen die ik las op de Eximus site vond ik toch wel heel erg apart.
Ben zelf veel met muziek bezig, masteren etc en las dat op de site dat je je CD naar DVD kan zetten en door middel van speciale technieken dat je veel meer detail etc krijgt.
Dit is volgens mij de grootst mogelijke onzin die er bestaat. De CD is de source en beter dan dat krijg je niet...wat je ook doet. Kijk als je van de echte masters naar DVD zou gaan is het een ander verhaal, maar technieken als upsampling etc maakt het alleen maar slechter.
Desalniettemin zal ik in de toekomst waarschijnlijk wel een aantal CDs naar DVD overzetten.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Shorty

Hoi Marcel,

QuoteDe CD is de source en beter dan dat krijg je niet...wat je ook doet.
Nou, dan ben je het laatste decennium niet echt op de hoogte gebleven! We worden al jaren doodgegooid met allerlei apparatuur die het cd-signaal up- en oversamplet, nu ook in de goedkopere prijsklasse, en iedereen is het erover eens dat deze technieken in de meeste gevallen een positieve uitwerking hebben op de geluidskwaliteit van die goeie ouwe cd.

VrGr,

Bart J.

Tadream

Ik ben prima op de hoogte.  ::)
Het zal best zo kunnen zijn dat het upsampling etc het lijkt alsof het allemaal ruimtelijker klinkt...maar dat is 'gezichtsgedrog' of beter gezegd geluidsbedrog.
Het is not-done om iets te masteren op laten we zeggen 44.1/16 en dan later maar te upsamplen naar 192/24 en dan die master naar de fabriek te sturen.
Dat je het dan toch zelf doet moet natuurlijk iemand zelf weten en dat het dan voor z'n gevoel beter klinkt is ook heel mooi, maar zo was het niet zoals bedoeld was.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Shorty

QuoteHet zal best zo kunnen zijn dat het upsampling etc het lijkt alsof het allemaal ruimtelijker klinkt...maar dat is 'gezichtsgedrog' of beter gezegd geluidsbedrog.
Niet alleen ruimtelijker, maar ook meer detail, enzovoorts.
QuoteHet is not-done om iets te masteren op laten we zeggen 44.1/16 en dan later maar te upsamplen naar 192/24 en dan die master naar de fabriek te sturen.
De meeste DVD-A's en SACD's die worden uitgebracht zijn gemaakt van 44/16-masters.
Weet je zeker dat je op de hoogte bent?  ;D

VrGr,

Bart J.

erko

Hallo Tadream,

Het lijkt niet alleen of het ruimtelijker klinkt, dat doet het ook echt. Die details worden er ook niet bijverzonnen maar zijn ook erg zachtjes wel op cd aanwezig. Je moet het gewoon
zelf proberen, ik stond versteld van het verschil. Met klassieke acoustische instrumenten bv wordt het duidelijk realistischer. Ik heb niet voor niets m'n meridian 508 in de verkoop en er een denon 2900 voor teruggekocht.
Een gewone cd afspelen via die denon klinkt niet best als je zo'n meridian gewend bent hoor.
Dit verschil is echt stukken groter dan een andere kabel oid ertussen, de muziek wordt gewoon vloeiender.
Ik heb electrostaten en normaal hoor je vrij snel als je iets aan de set veranderd zoals kabels ed, maar dit effect van dvd+audio is groter.

Eric

Tadream

Ben op de hoogte, maar misschien niet zoals jullie.  :D
Het kan best dat het ruimtelijker wordt en dat wordt het misschien ook,
maar het gaat er bij mij niet in dat als men de keuze heeft om een opname op
192/24 (of wat dan ook) te maken en op 44.1/16 dat men dan een 44.1 kiest
en dan later maar te upsamplen naar 192.
Hoe meer materiaal je vanaf het begin hebt hoe meer je kan werken met dat
materiaal. Daarna wordt het wel eens gedownsampled naar 44.1 als dat nodig
is (wat ook een verlies is).
Desalniettemin zal ik zeker dat programma eens uitproberen, maar dan is het
meer in de trant van: m'n hele verzameling CDs (van b.v. 1 groep) op DVDR
hebben en een beetje leuk op de achtergrond draaien. Ik kan me gewoon niet
voorstellen dat de kwaliteit opeens beter wordt.

Marcel
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Shorty

Ja, als je de keuze zou hebben bij de opname: dan meteen in 192/24 natuurlijk, of DSD  8)
Het is inderdaad een wonder dat er bij up- en oversampling toch nog details tevoorschijn komen die na  het digitaliseren op 44/16 spoorloos leken. Dát het werkt weten we/ze, maar hoe precies  ??? . Een van de pioniers op dit gebied was Wadia, en die geven zelf toe dat ze eigenlijk niet weten hoe het werkt  ;D

VrGr,

Bart J.

erko

Hallo,

Ja als ik de 96/192 / 24 bits sources of DSD had dan wist ik het ook wel :-)
Maar om je bestaande cd's op te vijzelen werkt het goed. Die kwantitatieve
mode van het programma heb ik ook geprobeerd, maar aangezien de kwaliteit
dan achteruitgaat heb ik dat maar gelaten verder. Dat zou
voor mij alleen interessant worden voor bv in de auto.
In principe kun je natuurlijk precies het origineel weer terugkrijgen van 24/96 tot zo'n 20Khz,
alleen heb je daarvoor oneindige tijd nodig, wat niet zo praktisch is.

Eric