Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Wij hebben nog een hoop diffusors staan van SoundScapes/ReadScapes welke we niet gebruiken op dit moment. Mocht je het willen proberen, dan mag je ze wel meenemen. Waarschijnlijk vind jij ze niet mooi genoeg afgewerkt, maar om te testen is het prima.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jvanhambelgium

>Zal het in praktijk niet zo zijn dat geluidsgolven bijna nooit loodrecht op het paneel kaatsen? Misschien dat een variatie met verticale en horizontale segmenten >een verbetering kan brengen i.v.m. het schuine plafond?

Na een aantal (verzwakte) reflecties zullen er wel geluidsgolven loodrecht in de diffusor vallen, maar het effect is dan direct ook minder. 1e reflectie-vlak lijkt me het meest efficient hier. Wat het effect gaat zijn kan ik niet echt zeggen, totaal geen ervaring mee.

Er bestaat software om dit te modelleren, vb AFMG Reflex (http://reflex.afmg.eu/)
Je kan een 30-dagen trial bekomen, maar kan dan geen projecten saven ;-)

Je kan precies het stralingspatroon visualiseren bij lood-recht invallen geluid, maar evengoed bij variable inval etc.
Ik heb geen ervaring met dit soort software, het is altijd een theoretische benadering, maar deze software is gebruikt door fabrikanten dus rommel zal het wel niet zijn.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

sprins

Quote from: Jep on December  2, 2018, 13:36:13
Om eerlijk te zijn vind ik die bank bij nader inzien enigszins karig afsteken bij de rest. Was een goedkope bank, die niet eens lekker zit. Heeft geen prio,

Ok, dit is een gemiste kans. Lekker zitten zou prio 1 moeten zijn. Heb je zo'n mooie ruimte, en dan zit je niet lekker? Ik zeg ASAP comfortabele fauteuils of een goeie bank scoren.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

Idske

Ben het best eens met bovenstaande :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Jep

Quote from: Sjaak_Banaan on December  2, 2018, 14:42:26
Wij hebben nog een hoop diffusors staan van SoundScapes/ReadScapes welke we niet gebruiken op dit moment. Mocht je het willen proberen, dan mag je ze wel meenemen. Waarschijnlijk vind jij ze niet mooi genoeg afgewerkt, maar om te testen is het prima.

Bedankt voor het aanbod Sjaak! Volgens mij zijn dat flinke diffusers, toch? Ik zal eens nadenken over hoe ik die dingen provisorisch tegen het schuine plafond kan hangen, zonder meteen gaten te hoeven boren in het plafond.

Quote from: jvanhambelgium on December  2, 2018, 18:43:04
>Zal het in praktijk niet zo zijn dat geluidsgolven bijna nooit loodrecht op het paneel kaatsen? Misschien dat een variatie met verticale en horizontale segmenten >een verbetering kan brengen i.v.m. het schuine plafond?

Na een aantal (verzwakte) reflecties zullen er wel geluidsgolven loodrecht in de diffusor vallen, maar het effect is dan direct ook minder. 1e reflectie-vlak lijkt me het meest efficient hier. Wat het effect gaat zijn kan ik niet echt zeggen, totaal geen ervaring mee.

Er bestaat software om dit te modelleren, vb AFMG Reflex (http://reflex.afmg.eu/)
Je kan een 30-dagen trial bekomen, maar kan dan geen projecten saven ;-)

Je kan precies het stralingspatroon visualiseren bij lood-recht invallen geluid, maar evengoed bij variable inval etc.
Ik heb geen ervaring met dit soort software, het is altijd een theoretische benadering, maar deze software is gebruikt door fabrikanten dus rommel zal het wel niet zijn.



Dank voor de tip, maar ik ben bang dat dit boven mijn pet gaat... Experimenteren met een trial versie kan uiteraard geen kwaad.

Quote from: sprins on December  2, 2018, 23:03:52
Ok, dit is een gemiste kans. Lekker zitten zou prio 1 moeten zijn. Heb je zo'n mooie ruimte, en dan zit je niet lekker? Ik zeg ASAP comfortabele fauteuils of een goeie bank scoren.
Quote from: Idske on December  3, 2018, 00:14:49
Ben het best eens met bovenstaande :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tsja, ik heb de bank gekocht omdat die in de winkel wel lekker zat en dan maak je een keuze... Andere bank/stoelen staan op de whishlist!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sjaak_Banaan

Quote from: Jep on December  3, 2018, 12:18:56
Bedankt voor het aanbod Sjaak! Volgens mij zijn dat flinke diffusers, toch? Ik zal eens nadenken over hoe ik die dingen provisorisch tegen het schuine plafond kan hangen, zonder meteen gaten te hoeven boren in het plafond.

Jup, volgens mij heb ik ze toen 150 cm hoog gemaakt, diepte en breedte durf ik zo niet te zeggen, dat wil ik wel even checken als je echt interesse hebt.
Ze zijn wel zwaar, dus je zou ze goed moeten klemmen o.i.d. als je niet wil gaan boren.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

BuSpu

Mooi topic, complimenten!!

Heb je geprobeerd om met de fase van de subs te spelen? Misschien lost dat nog iets op.

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on December  3, 2018, 13:12:15
Jup, volgens mij heb ik ze toen 150 cm hoog gemaakt, diepte en breedte durf ik zo niet te zeggen, dat wil ik wel even checken als je echt interesse hebt.
Ze zijn wel zwaar, dus je zou ze goed moeten klemmen o.i.d. als je niet wil gaan boren.

@Jep: ook als je de fwd-36 diffuser gebruikt zul je moeten boren. Tis toch allemaal hout...
Maar een -36 is wel erg geschikt voor die schuine wand, zoals ik het in de foto zie. Een -40 zou ook nog kunnen; ik zou daarvoor geen groter model nemen dan fwd-40 (de vroegere WaveWeaver-1).
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Jep

Quote from: BuSpu on December  3, 2018, 16:58:51
Mooi topic, complimenten!!

Heb je geprobeerd om met de fase van de subs te spelen? Misschien lost dat nog iets op.

Dank!

Nee, eerlijk gezegd nog niet aan toe gekomen om met de subs te spelen. Ik ga er ook van uit dat MCACC de subs optimaal instelt, ook qua fase. Maar daar kan ik me in vergissen...  ??? De a.s. kerstvakantie is een mooi moment om hiermee te gaan experimenteren.  :thumbs-up:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Quote from: Knor on December  3, 2018, 18:10:26
@Jep: ook als je de fwd-36 diffuser gebruikt zul je moeten boren. Tis toch allemaal hout...
Maar een -36 is wel erg geschikt voor die schuine wand, zoals ik het in de foto zie. Een -40 zou ook nog kunnen; ik zou daarvoor geen groter model nemen dan fwd-40 (de vroegere WaveWeaver-1).

Dag Knor,

Dat ik niet ontkom aan boren, dat snap ik. Maar als ik dat doe, wil ik het wel zo minimaal mogelijk doen. Een experimentele oplossing zal ik dan het liefst met luchthaken ophangen.  ;D

Goed om te vernemen dat de 36 een goede keuze is voor deze toepassing. Ik zal de 40 ook gaan checken. Hoe denk je over de bezetting op het vorige plaatje? Voldoende oppervlak en goede verdeling? Ik kan ze langer maken en nog een paar panelen toevoegen, daar is voldoende ruimte voor. Ze kunnen ook nog 90 graden gedraaid worden. Niet dat ik 15 panelen niet voldoende vindt... ik moet ze ook nog allemaal maken...  ;)
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

blue-eyes

Even bijgelezen. Erg mooi gedaan!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ryvm

Heb nu het hele topic gelezen en ben nu zelf ook bijna klaar met mijn ht ruimte.

Die van jou ziet er echt superstrak uit! Complimenten!

Een paar dingen vroeg ik mij echter af.
Iets waar ik zelf ook mee zit is het laag op de voorste rij stoelen. Deze rij is ongeveer het midden van de ruimte. Ik merk dat ik hier helaas het minste laag heb, vergelijkbaar met jou situatie. Op de achterste rij klinkt alles een stuk beter.
Ik begrijp dat je de bank niet verder naar achter wilt plaatsen ivm de atmos speakers. Was het niet handig geweest om een paar atmos speakers op de schuine wand te plaatsen? Je zou dan bv naar 5.2.6 kunnen gaan lijkt me (toekomstige receivers).
Ik begrijp natuurlijk ook dat dit achteraf lastig te realiseren is, het is ook maar een idee...

Heb ik ook ergens gemist hoe groot de ruimte eigenlijk is? Of stond dat ergens op de tekeningen?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Jep

Quote from: Ryvm on April  3, 2019, 20:57:57
Heb nu het hele topic gelezen en ben nu zelf ook bijna klaar met mijn ht ruimte.

Die van jou ziet er echt superstrak uit! Complimenten!

Een paar dingen vroeg ik mij echter af.
Iets waar ik zelf ook mee zit is het laag op de voorste rij stoelen. Deze rij is ongeveer het midden van de ruimte. Ik merk dat ik hier helaas het minste laag heb, vergelijkbaar met jou situatie. Op de achterste rij klinkt alles een stuk beter.
Ik begrijp dat je de bank niet verder naar achter wilt plaatsen ivm de atmos speakers. Was het niet handig geweest om een paar atmos speakers op de schuine wand te plaatsen? Je zou dan bv naar 5.2.6 kunnen gaan lijkt me (toekomstige receivers).
Ik begrijp natuurlijk ook dat dit achteraf lastig te realiseren is, het is ook maar een idee...

Heb ik ook ergens gemist hoe groot de ruimte eigenlijk is? Of stond dat ergens op de tekeningen?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk



Het midden van een luisterruimte schijnt meestal wel de zone te zijn met de meest akoestische problemen. Als ik midden onder de Atmos speakers zit, dan is dat ook ongeveer het midden van de ruimte (gemeten over de vloer van voor naar achter). De ruimte zelf is asymmetrisch: voor zit een dakkapel en achter het originele schuine dak. Ik hoopte dus dat door die totale vorm, de akoestische probleem zone verder naar voren zou liggen.

Ik ben al met de bank iets verder naar achter gaan zitten. Tevens heb ik de sub van links achter naar links voor verhuisd. Nu staan er dus twee subs diagonaal t.o.v. elkaar in de hoeken. Nu loopt het laag verder door richting de 20Hz. Niet gehinderd door enige kennis ben ik gaan spelen met faseverschuiving van één sub. Op die manier kreeg ik het voor elkaar dat er ook meer voelbaar laag ontstond. Inmiddels is het laag dus op gehoor een stuk verbeterd.

De Atmos speakers hangen eigenlijk al op de minst ongunstige plek. Ze hangen sowieso te dicht op elkaar (gezien de Dolby richtlijnen). De achterste speakers verder naar achter op het schuine plafond, betekent dat ze te laag komen te hangen. De voorste speakers verder naar voren betekent dat ze in de weg komen te hangen van het opklapsysteem van het projectiescherm.

Al met al ben ik absoluut niet ontevreden en is dit ongeveer het best haalbare (voor zover ik dat zelf kan inschatten). Perfect wordt het in deze ruimte niet en daar leg ik me bij neer. Misschien ooit nog eens experimenteren met externe dsp voor de subs.

Het vloeroppervlak van mijn ruimte is 3,9m x 5,9m.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

DD2

Ziet er netjes uit!! mooi gedaan.

RalphH

Heb je 1 sub al eens halverwege je ruimte gezet? Heb ik hier ook gedaan omdat t laag wat trubbelig is en op die plek geplaatst, loopt t strak door onder de 20Hz.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jep

Quote from: RalphH on April  4, 2019, 13:58:28
Heb je 1 sub al eens halverwege je ruimte gezet? Heb ik hier ook gedaan omdat t laag wat trubbelig is en op die plek geplaatst, loopt t strak door onder de 20Hz.

Daar heb ik wel over nagedacht, maar heb dat verder niet getest omdat de sub op die plekken helaas behoorlijk in de weg staat. Zoals het nu staat gaat het best wel goed.  :smile:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Ryvm

Quote from: Jep on April  4, 2019, 16:48:09
Daar heb ik wel over nagedacht, maar heb dat verder niet getest omdat de sub op die plekken helaas behoorlijk in de weg staat. Zoals het nu staat gaat het best wel goed.  [emoji2]
Volgens mij heb ik wel eens op een site gelezen dat schuin tegenover elkaar een goede optie is voor dit probleem.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

RalphH

#342
Quote from: Jep on April  4, 2019, 16:48:09
Daar heb ik wel over nagedacht, maar heb dat verder niet getest omdat de sub op die plekken helaas behoorlijk in de weg staat.

Kan ik me wat bij indenken, de PB13 staat hier vol in de loop naar de tuin...maar t doel heiligt de middelen :bigsmile: :bigsmile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Het grooooote doel ralph[emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jep

Hallo!

Huishoudelijke mededeling voor iedereen die nog geïnteresseerd is in dit topic: plaatjes hosting service Tinypic stopt ermee en het toeval wil dat daar bijna alle foto's van dit topic staan geparkeerd...  :nopompom: Heel spijtig, maar vanaf 9 september zullen de meeste foto's niet meer te zien zijn (aldus Tinypic). Als ik tijd heb, zal ik de foto's proberen terug te plaatsen. Heeft iemand nog een goede tip voor een andere gratis hosting service?

Groeten! Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Jep

Eerst even een huishoudelijke mededeling: in de afgelopen Kerstvakantie heb ik de tijd genomen om alle verdwenen foto's via Postimage weer terug te plaatsen in dit topic. Ik hoop dat deze hosting service voorlopig nog wel in de lucht blijft...

En dan een bescheiden update, HT-technisch gesproken: gisteren kon ik in Emmeloord de N7 ophalen! :pompom: Na ruim 12 jaar trouwe dienst heb ik mijn HD1 dan toch vervangen. De HD1 hoeft zich nog steeds niet te schamen als het om HD weergave gaat, maar ik ben dan toch eindelijk de wereld van UHD binnengestapt.  :happy:

Met het ontwerp van de kast waar de projector in staat had ik al rekening gehouden met de afmetingen van de N7. Ook de HDMI kabel was al voorbereid voor UHD weergave. Het omwisselen van de projectoren was dan ook zo gepiept.

Als het mee zit wordt vandaag ook een UB424 afgeleverd. Het aantal fysieke UHD schijven dat ik zal afspelen zal niet enorm zijn, dus ik wil eerst met een bescheiden speler beginnen. Eventueel stap ik in de toekomst over op de Pio LX500, hopelijk dat die nog een stukje in prijs gaat zakken.

De zolder was al een jaartje gereed, maar het trappenhuis moest nog helemaal aangepakt worden. In de Kerstvakantie heb ik alle wanden en plafonds gestuct/geplamuurd en afgewerkt met renovliesbehang. De plinten zijn gelakt en het kozijn van de deur is nu ook helemaal afgewerkt. Dit weekend ga ik de muren verven en daarna zal de trap nog opgeknapt moeten worden. Als dat gedaan is, is de zolderverdieping eindelijk helemaal klaar.





JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

N1v3K