Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

#50
De afgelopen maanden hebben we weer wat vooruitgang geboekt op zolder. Stapje voor stapje komen we er wel...

De meeste gipsvezelplaten zijn gemonteerd en het complete dak is nu geïsoleerd. Ook ben ik begonnen met de voorzetwandjes in de punt van het dak. Aan de kant van de deur naar de zoldertrap heeft dat een praktische functie, namelijk het wegwerken van elektra en binnenkort ook speaker- en signaalkabels (er komen dus nog wat pvc buisjes bij). In de onderkant van de voorzetwandjes is straks ruimte voor verlichting. Aan de andere kant van de zolder komt uiteraard ook zo'n voorzetwandje om de boel symmetrisch te houden.

Tegen de twee bovenste gordingen, die nog in het zicht zitten, komt een plafond. Daarboven zal ik nog iets moeten doen met ventilatie en mogelijk is er ruimte voor bass traps. Het knieschot onder het kozijn van de dakkapel is ook een eind klaar. Achter de buitenste twee openingen kunnen eventueel ook bass traps gemaakt worden, mocht dat nodig zijn. De constructie van het knieschot wil ik gaan afwerken met het laminaat, dat ook op de vloer komt te liggen.

Vanochtend was het weer eens tijd om flink op te ruimen en te stofzuigen (ongeveer door het hele huis is bouwstof te vinden...). Een mooi moment om ook weer eens wat foto's te nemen:









JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

R

Keep up the good work, prachtig om te zien dit!

MLCinema

Gaaf project! Leuk on de vorderingen. Te zien. Ik heb het waarschijnlijk over het hoofd gezien, maar wat voor apparatuur komt er in de ruimte?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jep

Quote from: Kamidioblitz on August  8, 2016, 15:01:07
Gaaf project! Leuk on de vorderingen. Te zien. Ik heb het waarschijnlijk over het hoofd gezien, maar wat voor apparatuur komt er in de ruimte?

Aanvankelijk zal mijn huidige setup naar boven verhuizen (zie mijn handtekening).

De SC-LX85 heeft geen Atmos aan boord en zal t.z.t. vervangen worden. Dan kan die weer beneden op de TV aangesloten worden. Als vervanger kan dan b.v. aan de LX89 gedacht worden. Die combineert denk ik goed met mijn bluray speler (LX58) i.v.m. PQLS.

De speakers en sub worden ook op termijn vervangen. Ik wil het liefst een 5.2.4 opstelling maken met 9 identieke compacte zelfbouw luidsprekers. De huidige luidsprekers kunnen dan ook weer terug naar beneden in de woonkamer. Ik ga ook eerst één sub bouwen en dan besluit ik later of ik een tweede erbij ga maken.

De HD1 is toe aan een nieuwe lamp. Ik zal binnenkort eens naar een nieuwe lamp gaan kijken, dan kan die er weer een tijdje tegen. Het plan is om de HD1 te vervangen voor een projector die 4K/HDR kan weergeven. Ik vermoed dat het geen slechte keuze is om daar nog een paar jaartjes mee te wachten, gezien kosten en huidige stand der techniek.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Quote from: Jep on August  8, 2016, 16:05:42

De HD1 is toe aan een nieuwe lamp. Ik zal binnenkort eens naar een nieuwe lamp gaan kijken, dan kan die er weer een tijdje tegen.


Zojuist het laatste deel van The Hunger Games gekeken (best vermakelijke film overigens). Op het moment dat ik na afloop de bluray speler uitzette, klonk er een harde plof achter mij en het lijkt erop dat de lamp van de HD1 het met gepast spektakel heeft begeven... :-\ Ledjes van 'Lamp' en 'Warning' knipperden. Projector maar uit gezet en uit nieuwsgierigheid even later toch weer aan. Na wat geknetter uit de projector te horen toch maar voor de zekerheid de stekker eruit getrokken...

Lamp had zo'n 1400u op de teller. Kan het gebeuren dat een lamp zo aan z'n eind komt? Is het toeval dat het tijdens het uitzetten van de speler gebeurt, of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Morgen de lamp maar eens verwijderen.

(Een enigszins bezorgde) Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maikel_audionerd

Quote from: Jep on August 20, 2016, 00:01:40
Lamp had zo'n 1400u op de teller. Kan het gebeuren dat een lamp zo aan z'n eind komt? Is het toeval dat het tijdens het uitzetten van de speler gebeurt, of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Morgen de lamp maar eens verwijderen.

(Een enigszins bezorgde) Jep.
Volgens mij redelijk normaal. Als je de speler uitzet dan is er ineens een grote verandering in licht en de gloeidraad in de lamp is het meest gevoelig bij een grote temeratuurwisseling, dat kan dus bij aanzetten, uitzetten of in zo'n geval gebeuren. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een donkere film zag en je je speaker uitzet, je het scherm van je avr ziet met veel witte tekst, waardoor de lichtopbrengst ineens erg veel meer wordt, en dat is dan het moment dat de gloeidraad knapt. Door de opbouw van zo'n lamp onder druk met verschillende gassen onder vacuüm vind er een kleine explosie plaats. Dat is volgens mij wel voorzien in het ontwerp van de lamp.
Wel balen zeg, nu kan je dus geen film kijken tot de nieuwe lamp binnen is  :nopompom:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Dirk

de output van de lamp wijzigt niet bij donkere of lichte scenes/beelden, dus dat het net op dat moment gebeurt is eerder toeval/geluk.
fwiw; in een PJ-lamp zit geen gloeidraad, want we spreken van een gasontladingslamp ;)

gewoon even openmaken en de lamp/lamp-housing bekijken.
meer dan wslk is hij wel zichtbaar zwart (of wit) uitgeslagen...of zelfs geëxplodeerd (met jouw omschrijving vh geluid is dat laatste niet uitgesloten), in dat laatste geval wordt het vooral zaak om dan goed na te (laten) kijken of er geen verdere gevolgschade is aan de binnenkant vd PJ.
weer aanzetten met deze bulb zou ik zeker niet doen, want ook verdere schade is niet uitgesloten als je met een defecte bulb weer gaat trachten te starten.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jep

#57
Het is een duidelijk gevalletje kapotte lamp. Ik zie dat de lamp unit aan de zijkanten van de spiegel gaas heeft zitten en daar tussendoor zijn kleine glas fragmentjes gekomen. Gelukkig heb ik mijn projector niet na gebruik opgeklapt (zie foto), dan was er veel meer glas buiten de lamp in de projector terecht gekomen. In de lampkamer van de projector zijn heel kleine stukjes glas te zien.

Ik zit eraan te denken om zelf de pj open te maken en te proberen het glas weg te halen. En een nieuwe lamp bestellen natuurlijk! Die moest sowieso vervangen gaan worden, omdat het beeld wel heel erg donker aan het worden was...

Jep.



JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maikel_audionerd

Quote from: Dynky on August 20, 2016, 06:26:13
de output van de lamp wijzigt niet bij donkere of lichte scenes/beelden, dus dat het net op dat moment gebeurt is eerder toeval/geluk.
fwiw; in een PJ-lamp zit geen gloeidraad, want we spreken van een gasontladingslamp ;)
Wist ik niet, ook weer wat geleerd  :-X
Quote from: Jep on August 20, 2016, 10:56:28
Het is een duidelijk gevalletje kapotte lamp. Ik zie dat de lamp unit aan de zijkanten van de spiegel gaas heeft zitten en daar tussendoor zijn kleine glas fragmentjes gekomen. Gelukkig heb ik mijn projector niet na gebruik opgeklapt (zie foto), dan was er veel meer glas buiten de lamp in de projector terecht gekomen. In de lampkamer van de projector zijn heel kleine stukjes glas te zien.

Ik zit eraan te denken om zelf de pj open te maken en te proberen het glas weg te halen. En een nieuwe lamp bestellen natuurlijk! Die moest sowieso vervangen gaan worden, omdat het beeld wel heel erg donker aan het worden was...

Jep
Ai das flink balen. Succes verder!
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Jep

#59
De 200m vrije slag plamuren zit er bijna op. Hier en daar nog wat na schuren en de stenen muur waar het fraaie rode/groene behang op zat moet ik nog vlak stucen en dan kan het renovliesbehang erop. Ik zou blij zijn als het plamuur- en stucwerk klaar is, want dat geeft me toch een partijtje stof van de nok van het dak tot de woonkamer... Overal vinden we stof terug :blink:

Een paar foto's van de huidige status:







Het is de bedoeling dat ik nu de prio's leg bij het wasmachine hok. Vandaag eens op jacht naar geschikte vloertegels. Ik wil de vloer enigszins waterdicht maken, zodat in geval van lekkage niet direct de gehele zolder of een lager gelegen verdieping nat wordt. Als het vloertje ligt, kan ook hier renovlies behang op de muren en tegen het plafond gelijmd worden en kan de boel in de verf worden gezet. Als dat gedaan is, moet er nog verlichting in en moet de afvoer van de wasmachine en CV aangepast worden, zodat er een eventuele airco unit op aangesloten kan worden.



Inmiddels heb ik ook een nieuwe lamp in de HD1 gezet. Wat een bak licht komt er weer vanaf.  8) Ik moet nu alleen uitvinden hoe de lampteller op 0 gezet kan worden. De handelingen die in de gebruiksaanwijzing staan, lijken niet te werken.  :nopompom:  Heeft iemand een goede tip?

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

chansig

Ziet er goed uit zeg. En stof van onder naar boven....een van de redenen waarom wij er beneden voor heb gekozen om bv geen stucplafond te nemen. Maar hier ontkom je niet aan stucen.

Enigszins waterdicht klinkt als een beetje zwanger. :D

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jep

Quote from: Maikel_audionerd on September 10, 2016, 09:37:04
Mooi strak vakwerk zeg!

Dank!

Quote from: chansig on September 10, 2016, 10:42:48
Enigszins waterdicht klinkt als een beetje zwanger. :D

Gr. Hans

:laugh:

De vloer hoeft geen douche bak te worden, hoewel ik die wel zo ga opbouwen met kimband, coating en waterdichte voegen. Het risico dat er lekkage is en de vloer nat wordt, is echter zeer klein en daarom hoeft de vloer niet tegen dagelijkse waterbelasting bestand te zijn. Dus een beetje zwanger  ;) is daarom al voldoende.

Gisteren hebben we tegels besteld voor deze vloer en die hoop ik volgend weekend te kunnen leggen.

Vandaag gaan we met een stapeltje kleurenwaaiers naar een vloerenwinkel om de vloer van de HT ruimte uit te zoeken. Als dat lukt, kan ook de verf besteld worden. Ik wil niet alles zwart verven, dus het zullen diverse grijstinten worden met een vleugje bruin of groen of blauw. We hebben nog geen knoop doorgehakt.

Dan gaan we een beetje richting het afwerken!  :clapping:

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

chansig

Je bent in ieder geval goed bezig. Wat schat je zelf in nog een maandje of 2 ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bmateijsen


Jep

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Quote from: chansig on September 10, 2016, 11:36:30
Je bent in ieder geval goed bezig. Wat schat je zelf in nog een maandje of 2 ?

Gr Hans

Daar durf ik geen uitspraak over te doen... Ik zeg altijd: voor de Kerst klaar, maar welk jaar weet ik nog niet.  :thumbs-up:

Inmiddels ben ik een jaar bezig en dat is inclusief ontwerpen en tekenen. Ik was toen nog in de veronderstelling dat ik afgelopen voorjaar wel de eerste akoestische meting had kunnen laten verrichten. Dat moet nog steeds gebeuren.

Het heeft een maandje stil gelegen ivm cursus van mijn werk. Ook zijn we dit jaar naar IJsland gegaan en daardoor heb ik ook bijna een maand niks gedaan aan de zolder.

We komen er wel.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Ondertussen ben ik op zoek naar geschikte zelfbouw speakers. In een ander topic (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=158050.0) had ik al een suggestie gedaan, maar ik kwam ook de Visaton Couplet tegen. Los van klank en smaak lijkt mij dit een leuke speaker om te bouwen. 9 stuks, eventueel een aangepaste center en hoogte speakers. Allemaal op 'small' ingesteld en aangevuld met een sub.

Nu zit ik me te verdiepen in rendement, geluidsdruk, belastbaarheid, impedantie (keek ik vroeger nooit naar...) en past een speaker wel goed bij een bepaalde versterker. Nu is mijn vraag: welke geluidsdruk moet een speaker minimaal kunnen produceren voor HT toepassing en dan uiteraard op mijn zolder HT (zie afmetingen ruimte aan het begin van mijn topic)? Is bv 105dB/1w/1m mééér dan voldoende voor mijn zolderruimte of kom ik hier aan te kort?

Ik probeer namelijk vast te stellen of b.v. de Visaton Couplet (http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/2_wege/couplet/index.html) überhaupt geschikt is als speaker voor HT en of die goed aangestuurd kan worden door de Pioneer SC-LX89? Ik krijg het gevoel dat het allemaal wat krap gaat worden voor een goede geluidsbeleving.

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

rho

105dB/1w/1m is al een speakers met een erg hoog rendement. Dat lijkt me haast niet haalbaar met een compacte speaker voor hifi/HT doeleinden.
Staar je daar niet blind op.
Persoonlijk heb ik nog nooit een compacte speaker gebouwd die niet luid genoeg ging. (met uitzondering van enkele erg kleine breedbandertjes)

Die Couplet is geen slechte keuze lijkt me.

Ik ben momenteel met SB Acoustics bezig. (erg traag maar ik geraak er wel)
Daar zijn ook kits van die speciaal gemaakt zijn om tegen/in een wand of plafond te monteren.
Een voorbeeld van een lijst van zulke pakketten.

Je kan ook eens kijken bij Wavecor. Daar zijn ook erg mooie kits van te vinden. Die klinken meestal iets voller en warmer. Voor sommigen net is teveel van het goede.
Ik heb een paar compacte speakers met Wavecor units in de woonkamer staan en mis een sub nauwelijks. Als je 't niet weet geloof je niet dat er geen sub mee speelt. (ze meten vlak, dus het is niet dat dit een bonkerig ontwerp is ;) )

Jep

Quote from: rho on September 14, 2016, 13:02:55
105dB/1w/1m is al een speakers met een erg hoog rendement. Dat lijkt me haast niet haalbaar met een compacte speaker voor hifi/HT doeleinden.

Ik schrijf het eigenlijk verkeerd op: ik bedoel is een geluidsdruk van 105dB kunnen produceren met een luidspreker voldoende voor HT toepassing? Een rendement van 105dB/1W/1M is idd erg hoog.

Het gaat mij erom dat ik een beetje een richtlijn heb waar ik rekening mee kan houden m.b.t. geluidsdruk bij de keuze van een speaker. De Couplet heeft een redelijk laag rendement van 84dB/1W/1M. Daarmee zou je als ik het goed begrijp best een geluidsdruk van 105dB (aanname) mee kunnen produceren als je er maar voldoende vermogen naar toe stuurt (in theorie 128w?). Maar is het te weinig voor HT, dan kan ik beter op zoek naar een andere speaker met een hoger rendement en/of hogere belastbaarheid.

De SC-LX89 kan een vermogen van 260W bij 4Ohm produceren volgens de specs. De Couplet is ook 4Ohm, dus dat zou in theorie moeten matchen.

Ik zal de aangegeven info vanavond bestuderen, dank daarvoor!


Jep.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Lambert

Bij THX gaan ze uit van 85dB met 20dB headroom. Ik schat in dat je maximale afstand van elke speaker zo'n 2 meter zal zijn, dus da's 88dB produceren per speaker. Met de Couplets kom je dan dus uit op pak-hem-beet 3 Watt. De rest is headroom :)

De receiver specs zijn (zoals bij de meeste fabrikanten) wat misleidend, want 260W bij 4 Ohm nominaal is bij slechts 1 kanaal aangestuurd en niet bij 9 tegelijk. En vervolgens ook nog eens bij 1khz wat niet bepaald een stroomvretende frequentie is. Zolang je een actieve subwoofer gebruikt is het in ieder geval een uitgangspunt. 850W/8ohm/1khz bij 9 kanalen is zo'n 90W per kanaal. Nu zijn de Couplets 4 ohm, maar ik zou er niet van uit gaan dat je daardoor 180W per kanaal gaat halen. Stel dat je 64W bij 9 kanalen op 4 ohm nominaal haalt (enigszins conservatief), dan kom je op 102dB; had je zelf ook al berekend. Daarvan houd je op de luisterpositie (2m) 99dB over, dus een headroom van 14dB als al die 9 speakers maximaal 'staan te knallen'. Ik zou er niet wakker van liggen (of juist wel haha, als ik in de slaapkamer onder die cinema probeerde te slapen ;-) ) De meeste mensen vinden 85dB al veels te hard om 2 uur naar te (moeten) luisteren...

Misschien nog wel leuk om ook eens naar de Studio lijn van Visaton te kijken. Bijvoorbeeld 3x Studio 1 en de rest Studio 2. Of allemaal Studio 1 als de bankrekening het toelaat. Het voordeel zit hem hierbij vooral in de wijze waarop de drivers in de kast geplaatst zitten. Een MTM is top, behalve als je hem horizontaal zet(/legt) en er vervolgens niet recht voor gaat zitten. Je krijgt dan te maken met Comb filter effecten die voornamelijk bij spraak vervelend kunnen uitpakken. Bij de Studio 1 zitten de twee parallel geschakelde midwoofers boven elkaar ipv naast elkaar en daardoor heb je dit probleem niet (althans, niet op het horizontale vlak). Aangezien er op je tekeningen best veel stoelen off-axis staan zou je hier wellicht rekening mee kunnen houden.

http://www.ebay.de/itm/Visaton-STUDIO-1-Lautsprecherbausatz-Stuck-/142024816187?hash=item211156b63b
http://www.ebay.de/itm/Visaton-Studio-2-Lautsprecherbausatz-1-Stck-/131858374425?hash=item1eb35f1f19







rho

Je hebt er toch aan gedacht dat je ook maar 1 speaker op 2 meter nodig hebt om 85dB te genereren.
Jij gaat 9 speakers gebruiken. Als die allemaal even luid spelen hoeven ze niet elk 88dB te generenen.

Jep

Quote from: Lambert on September 15, 2016, 00:29:55
Bij THX gaan ze uit van 85dB met 20dB headroom. Ik schat in dat je maximale afstand van elke speaker zo'n 2 meter zal zijn, dus da's 88dB produceren per speaker. Met de Couplets kom je dan dus uit op pak-hem-beet 3 Watt. De rest is headroom :)

De receiver specs zijn .....


Dank voor de uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee! Volgens jouw beredenering kunnen die Couplets dus prima ingezet worden? Ik zit nog even met de handicap dat ik niet weet waar ik ze kan beluisteren. Het is een detail, maar het is natuurlijk ook leuk als ik ze goed vind klinken.  :-X Ik kan natuurlijk de gok wagen en er eerst twee bouwen. Ze zijn niet heel duur. Bevalt het niet, dan kan ik ze altijd verkopen of ergens anders in huis toepassen. Prijs is uiteraard belangrijk, omdat het uiteindelijk 9 stuks moeten worden.

Qua center is er een aangepaste Couplet. Dat is idd een liggende versie, maar met de tweeter naar boven geschoven en de mid/woofers dichter naar elkaar geplaatst. Die center heeft ook een gesloten kast en een kleiner kastvolume. Hierdoor gaan ze minder ver door in het laag, maar met een sub, zou dat goed moeten combineren. Ik zou er dus ook voor kunnen kiezen het gesloten kast ontwerp ook voor de overige kanalen toe te passen. Worden de kasten weer kleiner.

Ik schat dat de afstand van luisterpositie tot fronts & center ongeveer 3 à 3,5m zal zijn. Hoe verhoud zich dat tot de geluidsdruk?

Quote from: rho on September 15, 2016, 07:58:00
Je hebt er toch aan gedacht dat je ook maar 1 speaker op 2 meter nodig hebt om 85dB te genereren.
Jij gaat 9 speakers gebruiken. Als die allemaal even luid spelen hoeven ze niet elk 88dB te generenen.

Het lijkt mij ook sterk dat het veel voorkomt dat alle kanalen maximaal belast gaan worden? Daarnaast: het blijft een tussenwoning met een zolder. Ik kan toch niet helemaal uit mijn dak gaan en het volume helemaal open gooien. Worden de buren niet blij van  :angel:

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Lambert

Ja, volgens mij werken de Couplets prima. Bij hun maximale vermogen zit je op ongeveer 105dB op 1 meter voor 1 speaker. Voor de berekening op 2 meter was ik, zonder het te melden, al uit gegaan van 2 speakers (stereo). Dus in lijn met wat rho ook aangeeft. Per verdubbeling van de afstand neemt de druk met 6dB af (vrije veld situatie en muv line arrays). Van 1 naar 2 meter is -6dB, maar door de tweede speaker (L+R) is het weer +3dB -> 88 dB/1m wordt dan 85dB/2m bij 2 stuks (muziekstukken in films). Die 88dB is ongeveer 3W bij de Couplets. Als de speakerafstand nog een metertje verder is (3m), is bij benadering zo'n 3dB extra nodig, want van 2 naar 4 meter (verdubbeling afstand) is wederom -6dB. Echter, dit is allemaal theorie en vrije veld situaties; in een home cinema gaat het geluid iets minder snel verloren en is er eerder sprake van 2pi dan 4pi.

Om een lang verhaal kort te maken: 85dB red je met gemak en is echt al flink luid, ook in relatie tot je buren haha  :coffee:; vervolgens heb je nog genoeg headroom voor de gevallen dat James Bond door een raam springt. Dit wel onder de voorwaarde dat je een of meerdere actieve subs gebruikt.
:popcorn:

Qua geluidskwaliteit kan ik er weinig over zeggen. De reviews van Klang+Ton kan ik meestal wel waarderen en dat is maar 1 van de 4 positieve reviews die Visaton vermeldt. Maargoed, smaken verschillen. Twee bouwen kunnen je idd weinig verkeerd mee doen. Misschien dat je ze kunt beluisteren vij Visaton in Haan :)

Die center kende ik niet, maar heb hem gevonden in de archieven :) Mooie oplossing, stipt precies die problemen/oplossingen aan waar ik ook op doelde.

Mooie zolder home cinema trouwens! Lekker doordacht en geen afraffeling :)  :worship:


Jep

#74
Quote from: Lambert on September 15, 2016, 17:07:24
Die center kende ik niet, maar heb hem gevonden in de archieven :) Mooie oplossing, stipt precies die problemen/oplossingen aan waar ik ook op doelde.

Mooie zolder home cinema trouwens! Lekker doordacht en geen afraffeling :)  :worship:

Dank!

Inmiddels een beetje bestudeerd wat het combfilter effect inhoudt. Ik kwam een filmpje tegen waarin iemand een geluidstrack in een één of ander audio programma kopieerde naar een tweede tijdlijn. Oftewel de tracks stonden exact naast elkaar en bij het afspelen klonk het resultaat alleen iets harder t.o.v. het afspelen van een enkele track. So far so good. Vervolgens werd een van de tracks een msec verschoven en dat gaf een hoorbaar effect bij het afspelen van beide tracks tegelijk. Dat effect zou dus overeen moeten komen met hoe het combfilter effect kan klinken?

Ik kan me voorstellen dat bij een mtm systeem, waarbij de mid/woofers exact het zelfde signaal krijgen en weergeven in horizontale positie dit effect in de hand wordt gewerkt, als je niet recht voor de centerspeaker zit. Dit effect wordt dan weer iets onderdrukt door de mid/woofers dichter bij elkaar te brengen, zoals bij de Couplet center is gedaan. Echter ik zie dat de afstand tussen de mid/woofers van de center t.o.v. de originele Couplet maar 26mm kleiner is. Niet echt een verschil van dag en nacht??

Als ik reken met een luisterafstand van 3,0m tot de center en dat de luisterpositie 0,5m verschoven is t.o.v. het hart van de centerspeaker, dan is het verschil in afstand vanaf beide mid/woofers tot de luisterpositie ongeveer 42mm. Dat levert in theorie 0,12msec verschil in tijd (fase verschuiving?) tussen beide mid/woofers. Is dat geringe verschil ook hoorbaar als combfilter effect?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.