Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bennie B

Hou ons op de hoogte Jep , ben erg benieuwd hoe het gaat worden!
:) :) :)
Pioneer LX52 Receiver / Pioneer Blu Ray BDP-LX71 / SONY VPL-VW50 / HTPC / Popcorn A200 / Projecta High Contrast D

Jep

Quote from: Jefften on October 27, 2015, 21:20:39
Vink leest ook even mee, veel succes met het project😁!
Quote from: Bennie B on October 28, 2015, 10:04:15
Hou ons op de hoogte Jep , ben erg benieuwd hoe het gaat worden!
:) :) :)

Jefften, dank! Je collega Bennie B heeft me verteld dat jij ook een leuk HT project hebt lopen??

@ Bennie B: ja, doe ik  ;)

Er valt nog niet veel toe te voegen t.o.v. de vorige post. Als het goed is, wordt a.s. vrijdag een partij hout en OSB plaat aangeleverd. Dan kan ik beginnen met het maken van een nieuwe wand, direct langs het trapgat en kan de bestaande tussenwand verwijderd worden. Als dat gereed is, ga ik de dakkapel bestellen.

Wordt vervolgd...

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jefften

#27
Hoi jep,

Ja ik ben zelf ook bezig met een kamer opzolder.
Ik ga hier een kamer in kamer maken😱.

Alle materialen heb ik al binnen, enkel de bouw duurt wat langer😀
Had niet verwacht dat er vooraf zoveel bij komt kijken.


Maar krijg het nu redelijk op de rit, lucht aan en afvoer zijn geregeld.
Ook de stroomvoorziening is klaar.

Ik ben nu bezig met het realiseren van het ontkoppelde plafond.
Daarna beginnen aan de wanden.

Misschien post ik wel weer eens een update in mijn topic, zodat je die ook kan volgen😜

Jeff
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Jep

#28
Hallo!

Vorige week vrijdag werd het materiaal bezorgd voor de nieuwe tussenwand. Afgelopen week 's avonds en in dit weekend heb ik redelijk wat kunnen doen, zie hieronder het resultaat. De oude tussenmuur gaat weg als de nieuwe helemaal af is. Daarmee wordt de ruimte waar de HT komt ongeveer een meter breder. Ik maak voorlopig de muur aan één kant dicht met OSB plaat, waardoor ik aan de andere kant nog de mogelijkheid houd om elektra weg te werken.

Jep









JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

gilles0181

Netjes! Heb je in de 'oude' muur een dakspant of niet?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Jep

#30
Quote from: gilles0181 on November  9, 2015, 09:20:18
Netjes! Heb je in de 'oude' muur een dakspant of niet?

Er zit een dakspant in die de boel op 2/5 overspanning ondersteunt. Ik moet diverse gordingen opdikken (profiel verhogen) om de weerstand tegen doorbuigen te vergroten wegens een langer overspanning in de nieuwe situatie. De onderste gordingen voor en achter kan ik een eigen middensteun geven op de betonvloer. Twee stuks hoeven niet verstevigd te worden (alleen tijdelijk even steun geven tot de nieuwe dakkapel wordt gemaakt), omdat die door de toekomstige slapers van de dakkapel gedragen gaan worden.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

gonzales


Jep

#32
Dit was een spannend weekendje, verbouw-technisch gesproken. De bestaande dragende tussenmuur op de zolder moest eraan geloven. De nieuwe tussenmuur was qua constructie inmiddels gereed en klaar om de dakbalken op te vangen.

Eerst de spantenconstructie die uit de oude tussenmuur tevoorschijn kwam wat tijdelijke schoren gegeven, zodat de punt er uitgezaagd kon worden. Vervolgens de nokbalk een tijdelijke stempel gegeven. Punt van de spanten rond de nokbalk weg gezaagd (en dat was even spannend... voor het eerst echt de zaag in de draagconstructie van het dak zetten  :crazy: ). Vervolgens de nokbalk opgedikt met 60mm en de stempel verwijderd. Deze stappen heb ik herhaald met de gordingen.

En zo kom je ook weer nieuwe klussen tegen: de elektra van de oude tussenmuur komt uit de vloer omhoog, die moet dus verlegd worden. Ook heeft de vloer hoogteverschil aan weerszijden van de oude tussenmuur en dat moet geëgaliseerd worden.

Weer een stapje verder gekomen, maar er is nog een hoop te doen voordat het enigszins op een HT gaat lijken!

Jep.



JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

gilles0181

Begrijp ik de foto's goed dat je vrouw altijd voortaan door de HT moet om naar de wasmaschine te gaan?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Jep

Quote from: gilles0181 on December  8, 2015, 08:02:22
Begrijp ik de foto's goed dat je vrouw altijd voortaan door de HT moet om naar de wasmaschine te gaan?

Ehhh, hoe zie je aan de foto's dat mijn vrouw altijd de was doet?  :P

Maar dat klopt idd wel! Ik ben al heel blij dat ik de zolder op deze manier mag en kan indelen, zodat ik de meeste ruimte voor de HT kan gebruiken. Mijn plan was aanvankelijk om de wasmachines beneden in de berging te zetten, zodat ik een mooie aparte ruimte kon maken voor de apparatuur en een PC met scherm e.d. Dat kreeg ik er bij de directie helaas niet doorheen. Op de foto's lijkt het misschien een beetje krap, maar nu de ruimte 'tastbaar' is, valt het best mee.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Heeft iemand een goede tip over isoleren? Het gaat om het volgende.

De spouw in de tussenmuur is 68mm (breedte geschaafd vuren balk). Wat werkt in deze situatie beter qua geluidsisolatie en bij het zelfde type isolatiemateriaal:

1) 70mm dikke steenwol plaat, dus iets gecomprimeerd in de spouw;
2) 60mm dikke steenwol plaat, dus bijna cm ruimte in spouw.

Alvast dank voor de tips!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Frederikus

Je bent goed bezig zeg.
Mijn vorig huis stond 20 meter vanaf spoorlijn Tilburg-Eindhoven.
Deze werd geisoleerd, op zolder werden 2 gipsplaten opmekaar verend opgehangen aan dakbeschot met isolatie erachter. Het werkte perfect, zelfs de goederentreinen met 2 locomotieven ervoor hoorde je nog amper. Alleen schudde het huis nog een beetje, vooral boven..lol
Wellicht heb je hier wat aan? Met name Dubbele gipsplaten toepassen en geheel opvullen natuurlijk.
Nu: Cambridge Azur 651r, Kef iq90, iq30. Rel, Sonos.
Wens: Lyngdorf 804d3

Jep

#37
Quote from: Frederikus on December 29, 2015, 12:17:53
Je bent goed bezig zeg.
Mijn vorig huis stond 20 meter vanaf spoorlijn Tilburg-Eindhoven.
Deze werd geisoleerd, op zolder werden 2 gipsplaten opmekaar verend opgehangen aan dakbeschot met isolatie erachter. Het werkte perfect, zelfs de goederentreinen met 2 locomotieven ervoor hoorde je nog amper. Alleen schudde het huis nog een beetje, vooral boven..lol
Wellicht heb je hier wat aan? Met name Dubbele gipsplaten toepassen en geheel opvullen natuurlijk.


Hoi Frederikus,

Dank voor de tip. Mooi dat je zo aardig wat herrie buiten het huis kon houden!

Met dubbele gipsplaten tegen het dak moet ik een beetje voorzichtig zijn. Dat komt omdat het dakbeschot damp dicht is. Het is een soort spaanplaat met een PIR-achtig isolatielaagje. Na-isoleren van een damp dicht dak vanaf de binnenkant is lastig i.v.m. vochtophoping en kans op schimmel en rottingsverschijnselen als gevolg. Isover heeft een klimaatfolie die 's zomers damp open is en 's winters damp dicht. Het ademen van de isolatie in de zomer moet via de folie en de aftimmering (gipsplaat) gebeuren. Een dubbele laag gipsplaat bemoeilijkt het ademen. In principe wil ik het dak afwerken met om te beginnen één laag Fermacell 10mm. Dat is al behoorlijk zwaar, dus ik verwacht dat dat samen met 140mm dikke glaswolpanelen voldoende geluiddempend zal werken. Ik woon gelukkig niet langs het spoor of een andere luidruchtige locatie.  :smile:

De toekomstige dakkapel laat ik ook met extra dikke zijpanelen en een extra geïsoleerd dak maken. De afwerking verzorg ik zelf en dat wil ik ook met Fermacell platen doen. Tevens komt er geluiddempend glas in met een ventilatierooster met suskast. Deze maatregelen zijn er ook voor om geluid van binnen naar buiten te beperken.

Ondertussen heb ik niet stil gezeten, maar ik loop nu wel een beetje vast op het nog ontbreken van de dakkapel. Die verwacht ik medio februari. De zelfde aannemer gaat voor mij de dakramen aan de andere kant van het dak verwijderen. Ik hoop dat ze dat begin januari al kunnen doen. Als de dakramen verwijderd zijn, dan kan ik de tussenmuur verder af maken en beginnen met het isoleren van één kant van het dak. Verder moet ik de wand achter de CV ketel een beetje opknappen. D.w.z. gaten waar pluggen hebben gezeten dicht maken en de boel een likje verf geven. Ik wil daar ook een tegelvloer met opstaande rand maken om eventueel lekwater van de wasmachine of CV-installatie op te kunnen vangen. Voorlopig nog zat dingen te doen!

Hieronder: het dakraam dat plaats gaat maken voor de dakkapel. Er is nog één gording die met een stukje overgebleven spant tijdelijk staat gestut. Die gording gaat door midden als de dakkapel wordt geplaatst, dus het heeft geen zin om die ook op te dikken.


Links op de foto de twee dakramen die verwijderd gaan worden. Onder het rechter raam kan ik de muur nog niet tot tegen het dakbeschot aan maken. Dan kan het raam niet meer voldoende open om de gootstukken en vervolgens het raam zelf te kunnen verwijderen. Ik zit erover te denken om een kleiner dakraam ervoor in de plaats te laten maken, maar dan een stuk meer het trapgat in. Zonder daglicht wordt het daar anders erg donker. De nieuwe tussenmuur heb ik ook voorzien van Fermacell 12mm. Links het raamwerk van het nieuwe knieschot.


Aanzicht vanaf de nieuwe tussenmuur naar de tussenmuur met de buren. Aan het behang is nog te zien waar de tussenmuur heeft gestaan van de twee zolderkamers en het plafond. Ook op de vloer is de plek van de tussenmuur nog te zien. Het vorige plafond zat op ongeveer 2,4m hoog. Zo hoog wordt het nieuwe plafond ook met een verhoogd deel richting de nok. De ruimte onder de nok reserveer ik voor een mogelijke bass trap.


En voorlopig de laatste foto van dit jaar om het af te leren...


Morgen wordt er weer een nieuwe lading hout afgeleverd en dan kunnen we er weer een tijdje tegenaan.  We komen er wel! 8)

Ik wens iedereen alvast een fijne jaarwisseling toe!

Groeten, Jep.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#38
Vandaag was het eindelijk zover! De dakkapel is gebouwd  ;D

Vanochtend tegen half acht is de aannemer begonnen en rond een uurtje of drie waren ze klaar. Het is nog niet helemaal gereed, omdat vandaag het rolluik is ingemeten en het luchtrooster ontbreekt helaas nog. Rondom (zijpanelen en dak) is extra isolatie aangebracht (60mm PIR panelen), er zit geluidswerend glas in (als je er tegen tikt, klinkt het net als het glas van het gorillaverblijf van Blijdorp, zo zwaar is het  :o ) en het luchtrooster heeft een suskast. Niet alleen om zoveel mogelijk geluid binnen te houden, maar ook buiten.

Voor de metamorfose:


Deze sneeuwbui kwam net te vroeg...


Het begint erop te lijken  :smile:


Eindresultaat, zonder rolluik en luchtrooster:


Na de metamorfose:


Ik heb er voor gekozen zelf alles af te timmeren. Voorlopig is er nog zat te doen, voordat het überhaupt op een bios gaat lijken.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#39
Inmiddels is het rolluik van de dakkapel geïnstalleerd. Hiermee kan ik behoorlijk licht dicht de boel afsluiten. Valt me niet tegen!  8).

Vorige week werd een partij isolatie afgeleverd. Het is Isoconfort 32 glaswol van 160mm dik en afgelopen vrijdag heb ik een begin gemaakt aan het na-isoleren van het dak. Omdat het dakbeschot damp dicht is, gebruik ik aan de binnenkant een klimaatfolie. Deze folie zou 's zomers damp open moeten zijn om de isolatie te kunnen laten ademen. 's Winters is de folie damp dicht. Op deze manier moeten vochtproblemen voorkomen worden. Dit alles moet luchtdicht aangebracht worden, dus alles wordt afgekit en getaped.





En na lang wachten belde de aannemer eindelijk om een afspraak te maken voor het installeren van het ventilatierooster! Het is een rooster met suskast, dus die is wat groter/dieper dan een gewoon ventilatierooster. Nadat de heren aannemer weer wilde vertrekken, nadat de klus geklaard was, heb ik ze verzocht nog even het rolluik te checken. Ik had het al gezien: het rolluik loopt vast op het rooster. Dat steekt te ver naar buiten...  :wacko: Geen idee wat de vervolg acties gaan worden. Ik hoop niet dat er een nieuw rooster in moet, omdat ik al ongeveer 10 weken op deze heb moeten wachten. We gaan het meemaken...



JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RonG

Goed hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat O0

rho

Ben je verplicht om zo een rooster te plaatsen?

Jep

Quote from: rho on March 29, 2016, 15:04:03
Ben je verplicht om zo een rooster te plaatsen?

Ik ken het bouwbesluit en de eisen die daarin worden gesteld aan ventilatie niet uit mijn hoofd, maar volgens mij moet een ruimte voorzien zijn van ventilatie. Ik heb niet naar het bouwbesluit gekeken, maar wil uiteraard wel een goede ventilatie op mijn zolder. Ik heb voor een geluiddempende kast gekozen, omdat ik zo min mogelijk storende geluiden van buiten wil horen. Als ik film zit te kijken, wil ik bijvoorbeeld niet de buurman z'n gras kunnen horen maaien  ;D. Geluiden van binnen naar buiten zullen ongetwijfeld ook gedempt worden.

Ik heb niet de illusie dat ik helemaal geen buitengeluiden meer zal horen als alles af is, maar alle beetjes helpen. Het valt mij wel op dat je op zo'n zolder meer buitengeluiden 'ontvangt', dan in de woonkamer. Ik hoop dat dat na het isoleren van het dak een heel stuk minder is!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

rho

Na het isoleren van de zolder zal het zeer zeker minder zijn. Dat heb ik hier ook gemerkt.

Ik vroeg het maar van die ventilatie omdat het hier (België) tot vorig jaar niet verplicht was bij een renovatie.

Jep

#44
De verbouwing van de zolder heeft een maandje stil gelegen aangezien ik andere prioriteiten had. Maar inmiddels hebben we een aantal lange weekenden achter de rug ivm Hemelvaart, Koningsdag en een paar adv dagen en uiteraard dit Pinksterweekend en kon ik weer vol gas aan de klus!

Anderhalve week geleden werd een pallet met Fermacell plaat afgeleverd. Zo'n 65 vierkante meter moest naar zolder gebracht worden... Op het wasmachine hok na, is het gehele schuine dak geïsoleerd en is alle isolatie afgewerkt met klimaatfolie en gipsvezelplaat.

Tevens heb ik een begin gemaakt aan een nieuw stroomverdeelpunt. Er was geen centraaldoos op de zolder aanwezig en met dit kastje kan ik centraal alle stroomverbruikers op zolder aansluiten.

8 elektrabuisjes weg gewerkt: de bovenste drie zijn voor het rolluik, projectiescherm en verlichting in het plafond van de dakkapel. De onderste 5 zijn voor luidspreker- en signaalkabel:


Centraalkastje en rechts daarvan de dakdoorvoer voor eventueel een split airco unit. Het centraalkastje hangt zo hoog, dat het boven het verlaagd plafond uit komt. Voor de elektrabuisjes onder het centraalkastje komt nog een soort voorzetwandje om e.e.a. weg te kunnen werken en dan ontstaat er vlak boven de deur een smal plafond waar inbouwspotjes in verwerkt kunnen worden:


Nog meer plafond met gipsvezelplaat waarvan sommige nog een paar schroeven nodig hebben. Net zichtbaar: nog 3 elektra buisjes links van het centraalkastje. Een daarvan is voor verlichting achter het knieschot aan de achterkant van de ruimte en 2 buisjes voor surround of surround back channels (als 7.1 in de ruimte past...):


Onder het nieuwe kozijn begonnen met het knieschot en de constructie waar de vensterbank op komt te rusten:


Tot zover weer!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

rho


W.Otter

heerlijk hoe je alles netjes wegwerkt, ook achter de gipsplaten :pompom: de OCDer in mij is zeer content  :coffee:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Crownfire

Netjes. Ben benieuwd hoe het gaat worden.  ;D

i2Paq

Zie ik daar buigveren handwerk?

Hulde!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Jep

#49
Quote from: rho on May 17, 2016, 10:03:25
Dat ziet er netjes uit. :)
Quote from: W.Otter on May 17, 2016, 10:20:24
heerlijk hoe je alles netjes wegwerkt, ook achter de gipsplaten :pompom: de OCDer in mij is zeer content  :coffee:

Dank!

Quote from: Crownfire on May 17, 2016, 20:11:38
Netjes. Ben benieuwd hoe het gaat worden.  ;D

Eerlijk gezegd ben ik daar ook wel benieuwd naar...  ;) In grote lijnen heb ik wel een idee, maar of dat idee uiteindelijk ook het resultaat zal zijn?

Een paar voorbeelden:
1) Het makkelijkst is om met een elektrisch rolscherm te werken. Als het zo'n scherm wordt, moet het tab tensioned zijn. Van dat systeem ben ik wel gecharmeerd. Jammer van zo'n systeem is dat de bak relatief breed is t.o.v. de zichtmaat van het doek. Dat resulteert in een maximaal te plaatsen breedte doek tussen de wanden van de dakkapel, die te smal is naar mijn zin. Eigenlijk voorlopig geen optie. Waar ik aan zit te denken is zelf een scherm maken op een frame, dat ik tegen het plafond van de dakkapel kan scharnieren na gebruik. In dat geval moet ik erg goed nadenken waar ik de verlichting in het plafond van de dakkapel plaats.

2) Het liefst wil ik met compacte zelfbouwluidsprekers werken voor zowel de hoofd- als de surround- en hoogtekanalen, aangevuld met een sub. Ik kan eigenlijk nog geen geschikte speakers vinden, behalve de Vifa Impuls (verder nog niet veel aandacht aan besteed) i.v.m. vermogen. Geen idee of dat goed zal uitpakken en of ik deze speakers ook voor Atmos kan gebruiken. Ook hier heb ik ideeën en nog een hoop vraagtekens!

Zo zijn er op het vlak van afwerken (kleuren, materialen etc.) ook nog veel dingen om uit te zoeken.

Quote from: i2Paq on May 18, 2016, 08:47:22
Zie ik daar buigveren handwerk?

Hulde!

Inderdaad buigveer handwerk! Het wordt allemaal weggewerkt, dus ik maak er geen kunstwerk van. Maar waar met de hand gebogen kan worden, doe ik het. Zo'n voorgevormd knietje geeft altijd een randje aan de binnenkant dat in de weg zit met het trekken van draden. Soms ontkom ik er niet aan (bovenste foto).
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.