Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

TornadoGo

Voor de speakerkeuze zou je ook deze kunnen overwegen. Bevalt bij mij erg goed, hoewel ik niet zo goed weet of deze ook geschikt zijn als hoogtespeakers.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Jep

Inmiddels Visaton gemaild voor advies. Ze geven aan dat het combfilter effect op te lossen is door het filter aan te passen. Het ontwerp wordt dan een 2,5 weg systeem. Door 1 mid/woofer unit onder het kritische frequentiegebied af te filteren, zouden deze problemen voorkomen worden. Heeft iemand ervaring met zo'n aanpassing en heeft dat noemswaardige invloed op de klank van de speaker?

Ik hoop dat Visaton mij het 2,5 weg filterontwerp kan sturen. Het is voor mij te hoog gegrepen om dat zelf te ontwerpen.

Quote from: TornadoGo on September 27, 2016, 17:20:02
Voor de speakerkeuze zou je ook deze kunnen overwegen. Bevalt bij mij erg goed, hoewel ik niet zo goed weet of deze ook geschikt zijn als hoogtespeakers.

Dat is ongeveer het zelfde concept als de Couplet van Visaton. Het d'appolito concept lijkt mij bij nader inzien niet heel geschikt als hoogte speaker, behalve als het filter wordt aangepast. De problemen met een horizontaal geplaatste speaker als center zijn denk ik nog kritischer bij gebruik als hoogte speaker, omdat die (in mijn geval) dichter op de luisterpositie hangen. Ook dat zou waarschijnlijk opgelost kunnen worden met een aangepast filter.

Dit lijkt mij typisch een gevalletje van bouwen en testen  :smile:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

rogier_hier

Follow mode on  8) Succes met de werkzaamheden!

Jep

Quote from: rogier_hier on September 28, 2016, 21:03:34
Follow mode on  8) Succes met de werkzaamheden!

Dank! De echt leuke dingen als speakers bouwen en testen of opzoek naar een nieuwe receiver moeten nog even wachten. Er is nog een hoop te doen met behangen, schilderen etc. De vloer moet nog geëgaliseerd worden en dat is een klus waar ik wel een beetje tegenop zie. Ik wil overigens niet zeggen dat ik die dingen niet leuk vind om te doen, in tegendeel!

Ik zag overigens dat Pioneer nieuwe receivers heeft aangekondigd: de SC-LX701/-801 en 901. Die vind ik zeer interessant en ben benieuwd wat de reviews hierover gaan melden!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#80
En weer tijd voor een bescheiden update! Ik werd de kale gipsvezelplaten met het plamuur zat en dan zit er maar 1 ding op: behangen. Het is renovatie vliesbehang en dat moet nog geverfd worden. Het plamuurwerk is nu nog een beetje zichtbaar, maar het geeft alweer een hele verbetering qua zicht.

Ondertussen ben ik ook begonnen met het egaliseren van de vloer. Ik heb de omslachtige weg gekozen.  :wacko: Aangezien ik niet de ervaring en energie heb om zelf in 1 bewerking de gehele vloer te voorzien van egaliseermortel (24m2) en dan ook een goed resultaat te krijgen, ga ik het in fasen aanpakken. Ik heb eerst een 5-tal stroken van zandcement gelegd, die functioneren als een soort dijkjes. De hoogte daarvan heb ik bepaald met een 360° laser waterpas. In het midden van de vloer is het peil -22mm, langs de muren ongeveer 0mm. De vloer hangt redelijk door dus... Waarschijnlijk jarenlange kruip van het beton van de vloer. De volgende stap is de plekken tussen de dijkjes waar de vloer minimaal 15mm opgevuld moet worden eerst met zandcement verder aan te smeren. Dat is een beetje een avontuur, aangezien een laag zandcement voor een afwerkvloer minimaal 30mm moet zijn om het goed te laten hechten. Het moet wel een beetje spannend blijven!  :clapping: Overigens om hechten te bevorderen, heb ik de vloer eerst in de hechtprimer gezet. Door een afrij lat over de dijkjes te schuiven, kan ik precies het overtollige cement op de juiste hoogte weghalen. Wat over blijft zijn vlakken van max 15mm tot 0mm diep t.o.v. de dijkjes. Die oppervlakten zijn te overzien (voor een onervaren bouwvakker) om met egaline af te werken. De stroken plastic heb ik neergelegd om te snel drogen van het cement te voorkomen.







JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RonG

Goed bezig Jep, dat wordt een geweldige HT.

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Quadrantz

#83
Allereerst respect voor deze flinke verbouwing  :worship:

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Wij hebben sinds de zomer een nieuwbouwwoning (2-kapper) en heb op de zolder ook de bios gebouwd. Ik ben lang niet zo handig als jij maargoed hij is nu functioneel (moet nog wel verder aankleden). Zal binnenkort mijn topic (of een nieuwe) updaten  :smile:.

Op p2 en p3 zag ik dat jij een soortgelijke situatie hebt mbt het dakraam bij de trap. Die valt deels in het trapgat en deels op de zolder zeg maar. Nu heb jij daar een muur geplaatst maar heb je dit opgelost met het dakraam? Als je evt. wat meer foto's wilt sturen (via PB of naar mijn mail, die kan ik wel geven) dan heel graag :).
M'n Home Theater!

Aristona 70cm TV | Marantz SR4200 | Marantz DV4200 | 2x Quadral QLX 205 | Sony 70 Watt Center | 2x Quadral QLX 135 | Alphason Aragorn S-50 speakerstands | JBL XTI 300 SUB | Benq DX650 |2x DIY scherm

Jep

#84
Quote from: RonG on October 27, 2016, 10:49:30
Goed bezig Jep, dat wordt een geweldige HT.
Quote from: MechanicalAnimal on October 27, 2016, 11:47:54
wauw mooie ruimte man  :worship:

Dank! Er valt nog weinig van een HT te bespeuren, maar ik heb goede hoop dat dit een (naar mijn idee) mooie ruimte gaat worden!

Gisteravond heb ik voor het eerst een stukje zandcement afwerkvloer gesmeerd. Dat is ook weer typisch een klus die je pas onder de knie hebt, wanneer het bijna klaar is. :smile: Mijn methode van elke keer een stukje vloer bijwerken is niet ideaal, maar als het resultaat een vlakke vloer is, ben ik tevreden.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Quote from: Quadrantz on October 27, 2016, 12:25:38
Allereerst respect voor deze flinke verbouwing  :worship:

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Wij hebben sinds de zomer een nieuwbouwwoning (2-kapper) en heb op de zolder ook de bios gebouwd. Ik ben lang niet zo handig als jij maargoed hij is nu functioneel (moet nog wel verder aankleden). Zal binnenkort mijn topic (of een nieuwe) updaten  :smile:.

Op p2 en p3 zag ik dat jij een soortgelijke situatie hebt mbt het dakraam bij de trap. Die valt deels in de trapgat en deels op de zolder zeg maar. Nu heb jij daar een muur geplaatst maar heb je dit opgelost met het dakraam? Als je evt. wat meer foto's wilt sturen (via PB of naar mijn mail, die kan ik wel geven) dan heel graag :).

Dank! En gefeliciteerd met je nieuwe huis  8)

Dat van het dakraam heb je goed gezien. Het grote raam, dat in de HT zou blijven, was aan vervanging toe. Ik heb vervolgens het dak dicht laten maken. Ten eerste is dat een zorg minder qua verduisteren en met de komst van de dakkapel heb ik uiteindelijk toch meer licht binnen dan met de oude situatie. Ten tweede zou het niet goed uitkomen met de plek waar de projector moet komen. Het deel van het dak waar het kleinere raampje zat is ook dicht. Ik had het raampje liever in het trapgat willen maken, maar dan zou het raam te dicht op de scheidingslijn met het huis van de buren komen. De afstand tot die lijn moet minimaal 0,5m zijn en dat zou ik niet halen helaas. Maar ik verwacht dat de deur van de zolder altijd open staat als ik geen film aan het kijken ben ivm ventilatie en dan is er overdag voldoende licht in het trapgat.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Quadrantz

Dank voor de uitleg!

Helaas hebben wij dit dakraam gemist in het ontwerp (het is zelfbouw) want anders hadden we hem of boven het trapgat laten plaatsen of in het kantoortje. Bij oplevering hebben we het nog gehad over verplaatsen (dat je hem 1 of 2 dakpannen opschuift) maar dat komt niet ten goede van de isolatie dus maar zo gelaten. Als we dat stuk van de zolder dicht willen maken (ik speel nog weleens een spel met vrienden en dan is een open zolder wat minder handig met 2 jonge kids  ;)) dan zitten we dus met dat raam. Als we daar een muur plaatsen tot aan het raam dan zal dat al wel veel geluid schelen en voordeel is dat we dan nog licht hebben in het trapgat en in het kantoortje (alhoewel daar nog een raam zit)...maar ff over nadenken!

Jij succes verder met klussen, maar weet zeker dat je HT erg mooi gaat worden  :pompom:
M'n Home Theater!

Aristona 70cm TV | Marantz SR4200 | Marantz DV4200 | 2x Quadral QLX 205 | Sony 70 Watt Center | 2x Quadral QLX 135 | Alphason Aragorn S-50 speakerstands | JBL XTI 300 SUB | Benq DX650 |2x DIY scherm

Jep

#87
Vandaag is er flink gezweet in huize Jep en wel door het sjouwen met zakken zandcement naar de zolder en het maken van een dekvloertje. Het zandcement stort ik tussen de dijkjes, die de juiste hoogte aangeven van de nieuwe vloer en met een lange RVS kokerprofiel dwars over die dijkjes trek ik het overtollige cement weg. Flink aansmeren en na elke 20kg ben ik weer een halve meter opgeschoten...  :happy: Ik hoop volgend weekend de ondiepste vlakken met egaline af te kunnen werken. Resultaat: een vlakke vloer en een hernia  :P



JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Soms zit het mee, soms zit het minder mee...

Dit weekend zou ik de laatse ondiepe vlakken van de vloer met egaline vullen en dan zou het uitvlakken van de vloer klaar zijn. Gisterochtend ontdekte ik dat de zandcementvlakken niet goed op de onderliggende betonvloer hebben gehecht, ondanks het gebruik van primer en zelfs aanbranden met Portlandcement.

De vraag is waarom het los is gekomen. Vermoedelijk door krimp. De zandcementlaag heb ik dunner gemaakt dan wordt geadviseerd en daarmee heb ik waarschijnlijk verkeerd gegokt  :eh:

Ik ben wel verder gegaan met egaline, hopende dat dat wel goed gaat hechten, even afwachten dus. Ik moet me ook gaan afvragen of ik de nieuwe zandcementlaag weer weg ga hakken en ook die vlakken met egaline ga opvullen, of dat ik die laat liggen. Er gaan uiteindelijk ondervloertegels en laminaat overheen. Dus als het niet gaat kraken, dan hoeft de zandcementlaag verder weinig te houden.

Het gaat dus nog wel een paar weken langer duren, voordat de vloer gereed is helaas. Het komt altijd wel goed, maar soms duurt het langer dan leuk is.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sjaak_Banaan

Dat is jammer dat het even tegen zit, maar zijn die stukken niet zo loodzwaar dat er eigenlijk niets meer mee kan gebeuren?
Anders misschien een stukje op proef leggen en gewoon proberen?

Dat het een paar weken langer duurt boeit toch niet, ik ben volgens mij al 2 jaar bezig en er is 'amper' wat gebeurd. :P
Als je maar lekker bezig bent!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Jep

Quote from: Sjaak_Banaan on November  6, 2016, 12:24:33
Dat is jammer dat het even tegen zit, maar zijn die stukken niet zo loodzwaar dat er eigenlijk niets meer mee kan gebeuren?
Anders misschien een stukje op proef leggen en gewoon proberen?

Dat het een paar weken langer duurt boeit toch niet, ik ben volgens mij al 2 jaar bezig en er is 'amper' wat gebeurd. :P
Als je maar lekker bezig bent!

Wat zou kunnen gebeuren is dat op den duur het zandcement door de beweging gaat scheuren en wellicht gaat brokkelen. Daardoor kan de vloer gaan kraken als je erover loopt en dat is natuurlijk niet zo leuk. Behalve de kans op kraken, zal het verder wel goed genoeg zijn om verder af te werken met laminaat. Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen voordat ik besluit de beitel erin te timmeren.  ;)

Over het totale project is een paar weken extra natuurlijk wel te overzien. Ik had me echter erop ingesteld dat het uitvlakken van de vloer vandaag wel klaar zou zijn. Dan kunnen we weer wat afstrepen van de lijst.  :thumbs-up: En ik heb zeker (meestal...) wel plezier in het klussen!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Quote from: Jep on November  6, 2016, 10:46:23

Ik moet me ook gaan afvragen of ik de nieuwe zandcementlaag weer weg ga hakken en ook die vlakken met egaline ga opvullen, of dat ik die laat liggen.


Gisteravond heb ik de folie waarmee de laatst gesmeerde delen zand cementvloer waren afgedekt (om te snel drogen van de cement te voorkomen) verwijderd. Die folie lag er inmiddels ruim 3 weken op. Helaas bleek ook die afwerklaag gebarsten te zijn en deels los te liggen van de ondergrond. Oftewel ook hier de beitel erin. Dat wordt ongeveer 300kg aan cement afvoeren en vervolgens weer aanvullen met dure egaline.

:dozingoff:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

doubjj20

Dat van de vloer is wel heel vervelend. Opbouwen is leuker dan slopen :(


heb je de eerst de dijkjes gemaakt en dat laten drogen?
En daarna de tussendelen volgesmeerd?
Ik lees dat je circa 2 cm hoogteverschil te overbruggen hebt?
Dat gaat een dure hobby worden met egaline dan.
Er zijn wel verschillende soorten egaline afhankelijk van de laagdikte die je wil overbruggen.


Voor het leggen van een smeervloer met je het eigenlijk geregeld doen, om de slag te pakken te kunnen krijgen. En eigenlijk zijn de kosten voor het laten doen niet zo heel hoog.
We hebben bij ons destijds 100m2 voor 500 euro laten smeren, exlc materiaal.
Misschien iets om in overweging te nemen?

Jep

Hoi doubjj20,

Zoals je aangeeft: eerst de dijkjes gemaakt en laten uitharden. Vervolgens volgestort met zand cement en aangesmeerd. Voor het cement storten eerst primer op de ondervloer gesmeerd en ook nog met Portlandcement aangebrand.

Sommige plekken zijn 25mm diep en daar gaat een hoop egaline in. De delen die ik al met egaline heb uitgevlakt, blijven goed liggen. Daar heb ik dus wel alle vertrouwen in.

Inmiddels is ongeveer de helft van het zand cement eruit gebeitelt en dat ligt in speciekuipen te wachten tot ik het bij de milieustraat kan inleveren. In de gang liggen alweer nieuwe zakken egaliseermortel opgestapeld. Dat heb ik vanavond maar meteen opgehaald bij de bouwmarkt. En uiteraard zijn ze uitgerekend deze week weer gestopt met de 20% keuzekorting.  :nopompom:

Morgenavond alvast de rest losbikken en vrijdag (als m'n snipperdag door gaat) het puin wegbrengen. Daarna de vloer goed schoonmaken en nieuwe primer aanbrengen. Kan ik a.s. weekend de egaline verwerken. Heb ik in ieder geval weer iets om naar uit te kijken.  :happy:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

denoontje

crap zeg...wat een extra werk zo.

Koop wel goede egaline, want ik heb in de bijkeuken proberen de egaliseren met huismerk egaline en dat werd ook niets..vloeide niet goed.
Ik moest iets van 2,5 cm verloop gelijk trekken.
Dijkjes kunnen denk ik ook hier helpen.

Suc6

Jep

Quote from: denoontje on November 22, 2016, 22:06:18
crap zeg...wat een extra werk zo.

Koop wel goede egaline, want ik heb in de bijkeuken proberen de egaliseren met huismerk egaline en dat werd ook niets..vloeide niet goed.
Ik moest iets van 2,5 cm verloop gelijk trekken.
Dijkjes kunnen denk ik ook hier helpen.

Suc6

Dank je denoontje. Ik heb niet heel dure egaline gekocht van Beamix/Weber. Mijn ervaringen tot nu toe zijn toch best goed. Het vloeit goed en dun uit. Gieten, een beetje verdelen met een kam (of hoe heet zo'n ding) en dan verder van afblijven. Resultaat is mooi vlak!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Top


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maikel_audionerd

Aiaiai  :nopompom: wat balen zeg.
Heb niet zo goed een idee waar jullie t allemaal over hebben, maar ik zie t vast op foto's een deze dagen terug. Veel succes in ieder geval
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Jep

Quote from: Maikel_audionerd on November 23, 2016, 17:25:03
Aiaiai  :nopompom: wat balen zeg.
Heb niet zo goed een idee waar jullie t allemaal over hebben, maar ik zie t vast op foto's een deze dagen terug. Veel succes in ieder geval

Ja, da's even tegen gevallen, maar inmiddels zijn alle slechte plekken verwijderd. Hamer, beitel en een hoop ellebogenstoom.  :clapping: Gelukkig mocht ik het puin op mijn werk in een container dumpen en is de vloer nu weer helemaal leeg en kaal, waar het zand cement los lag. Vrijdag de ondervloer goed reinigen en van een nieuwe laag primer voorzien. Zaterdag lekker kliederen met egaline en als dat droog is, wil ik er nog een laatste dunne laag overheen gieten. Dan zal het naar verwachting een mooie vlakke ondergrond zijn voor laminaat.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.