Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Quote from: Jep on January 17, 2022, 19:08:48
Is die 16°C die je noemt niet iets te ambitieus? Dan moet je echt gaan koelen i.p.v. alleen ventileren.
Typo: moet 26 graden zijn. Dat is ongeveer het omslagpunt voor de projector om de toeren omhoog te gaan gooien. Dan ben je verder van huis. Ik wil de projector zo lang mogelijk onder die 26 graden zien te houden als het in de zomer warm is want op de lage fan stand, heb ik er 0,0 last van. Pas als de toeren omhoog gaan hoor ik het geluid.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jep

#401
De twee ventilatoren wil ik schakelen via de 12V trigger van de N7. Ik heb een kastje gebouwd waarop ik die trigger aansluit. De trigger schakelt een relais, dat op zijn beurt een timer relais inschakelt. Het timer relais is afval vertraagd waardoor na het uitschakelen van de projector de ventilatoren nog een tijdje blijven doordraaien. Van het relais waar de trigger op aangesloten moet worden, heb ik alleen de voet, dus ik kan nog niet volledig testen. Het relais zelf verwacht ik volgende week. Het timer relais schakel ik om te testen in door het schakelcontact van het trigger relais even te overbruggen met een draadje. Op het deksel van het kastje zit een 0-1 schakelaar waarmee ik zonder de projector te starten eventueel handmatig de ventilatoren kan starten. Er komt ook nog een controle ledje op het deksel dat aangeeft dat er spanning op de ventilatoren staat. Dat ledje verwacht ik ook volgende week te ontvangen. So far so good, dit werkt.  :pompom:

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de bouw van de geluiddempende omkasting voor mijn N7 en gisteravond was het dan zover dat ik voor het eerst kon testen. We hebben Free Guy vanaf UHD BD gekeken en uiteraard in HDR op hi lamp en dus met de koelventilator van de N7 in de tweede versnelling. Mijn conclusie is dat de omkasting echt een enorm verschil maakt en het koelgeluid van de pj goed dempt. Het koelgeluid dat overblijft met HDR/hi lamp lijkt in ieder geval nu maximaal op het niveau van het koelgeluid in low lamp te zitten en ik denk zelfs nog iets lager. Wat mij betreft missie geslaagd! Dit kijkt echt een heel stuk prettiger en tijdens stille scènes valt het me nu op dat ik de koeling van de projector (en de ventilatoren van de omkasting) amper meer hoor. Samen met de MiniDSP 2x4HD waarmee ik tegenwoordig mijn subwoofers aanstuur (om even tussen neus en lippen door te melden...) blijkt dit gelukkig een zeer goede upgrade van mijn HT. Uiteraard moet alles nog in de lak gezet worden.

Het kastje voor de 12V trigger is nu ook klaar. Ik moest alleen nog een ledje monteren, verder werkte het al wel: de ventilatoren gaan automatisch draaien als de pj opstart, incl. nadraaitijd als de pj wordt uitgeschakeld. Het ledje gaat branden als er spanning voor de ventilatoren aanwezig is. Daarmee heb ik een snelle visuele check dat de koeling werkt.

Uiteraard foto's!

Een zijpaneel met zicht op de binnenkant. Ik heb alles bekleed met akoestisch polyester schuim SG30 (met dank aan Teejoo voor de tip!):


Een van de twee koelventilatoren:


Het frontpaneel zit aan een scharnier vast en wordt met snelsluitingen vast geklemd:






Detail van de lens opening. Schuin rechts boven de opening moet ik nog een gaatje maken, zodat de IR ontvanger bereikbaar wordt voor de remote:


Het 12V trigger kastje met controle led:

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

reza

Of het werkt of niet, het ziet er zeer professioneel uit :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Ziet er strak en professioneel uit!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Dat ziet er wel profi uit zeg, ook die laatste foto het paneeltje voor je speaker bekabeling! Chapeau!  :clapping:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jep

Als afsluiter van dit projectje post ik nog even een foto van de afgewerkte kast. De lak is de zelfde als waarmee ik mijn speakers heb afgewerkt. De kast heeft nu ook een "infrarood gaatje" gekregen. Die paste nog net in het verdiepte stuk voor de lens. Wel zo makkelijk om de gewone afstandsbediening te kunnen blijven gebruiken.  :smile:

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Remco

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

StarScreaM90

Ziet er heel strak uit! Netjes hoor
Video: LG OLED CX 65 Inch (OLED65CX6LA)
Audio: Anthem AVM 70 AV-processor - IOTAVX AVXP1 (2x)
Speakers: 3x Arendal 1723 S Monitor (LCR) - 2x Klipsch RP-502S (Side Surround) - 2x Klipsch RP-500M (Rear Surround) - 4x Klipsch RP-500SA (Atmos) - 2x Arendal 1723 1S Subwoofer
Bron: Panasonic DP-UB824 - Playstation 4 Pro

Jep

#409
Dank voor alle complimenten! Het is echt een enorme verbetering dat ik niet meer door de ventilator van de N7 wordt gestoord tijdens het film kijken. Ik wil nog een dingetje verbeteren aan dit ontwerp en dat is het ontkoppelen van de BeQuiet fans. Die fans zijn echt super stil, maar ze veroorzaken met z'n tweeën een heel zacht gonzend geluid. Ze zitten nu direct op mdf geschroefd en ik wil ze nog proberen te ontkoppelen. Maar dat zie ik nu als puntje op de i, want het resultaat vind ik echt al super.  :pompom:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Valkyrie

Erg netjes afgewerkt!!!  :thumbs-up:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Sjaak_Banaan

Quote from: Jep on February 12, 2022, 08:25:06
Dank voor alle complimenten! Het is echt een enorme verbetering dat ik niet meer door de ventilator van de N7 wordt gestoord tijdens het film kijken. Ik wil nog een dingetje verbeteren aan dit ontwerp en dat is het ontkoppelen van de BeQuit fans. Die fans zijn echt super stil, maar ze veroorzaken met z'n tweeën een heel zacht gonzend geluid. Ze zitten nu direct op mdf geschroefd en ik wil ze nog proberen te ontkoppelen. Maar dat zie ik nu als puntje op de i, want het resultaat vind ik echt al super.  :pompom:

Erg goed gedaan man!. Je zou eens naar de Noctua rubber fan mounts kunnen kijken. De fans van Noctua zijn trouwens ook ontzettend goed en stil.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

anton

erg mooi en professioneel gemaakt  :pompom: :pompom:

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Jep

Dank voor de complimenten!

Quote from: Sjaak_Banaan on February 12, 2022, 10:44:09
Erg goed gedaan man!. Je zou eens naar de Noctua rubber fan mounts kunnen kijken. De fans van Noctua zijn trouwens ook ontzettend goed en stil.

Dank voor de tip Sjaak. Die deed mij er aan denken dat de fans met twee verschillende montagesystemen werden geleverd. Ik had het systeem gekozen waarmee ik de fans makkelijk met houtschroeven op het mdf kon bevestigen, geen rekening houdend met koppelen/ontkoppelen. Het andere systeem was juist bedoeld om de fans te ontkoppelen, maar ik moest even uitzoeken hoe ik dat op het mdf kon monteren. Het is namelijk bedoeld voor montage in dun metaal van een PC kast. Maar dat is uiteindelijk gelukt en gonzende geluid van beide fans is hiermee verdwenen. Dat was het puntje op de i!  :pompom:

Omdat ik toch alles weer had gedemonteerd om de fans te kunnen ontkoppelen, heb ik meteen maar een paar geluidsmetingen gedaan met de Umik-1 en REW. Ik heb geen idee of ik het goed heb gedaan... Ik heb RTA-metingen gedaan in low- en high-lamp en zonder en met omkasting. De waarden op zich lijken mij niet juist (te laag), maar ik denk dat de onderlinge verschillen in geluidsdruk wel zouden moeten kloppen en die vind ik ook het meest interessant. De Umik op luisterpositie leverde de hieronder afgebeelde grafiek op. Onder de 400Hz liepen de metingen flink uiteen en boven de 2000Hz kropen de lijnen aardig naar elkaar toe. Het gebied daartussen is wel interessant. Ik twijfelde of hi-lamp met gesloten omkasting wellicht minder luid klonk als low-lamp zonder omkasting, maar de grafieken geven anders aan. Het kan ook de verandering in klank of geluidsbeleving zijn waardoor die suggestie werd gewekt.


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Wat een gave hushbox! Superstrak afgewerkt ook, mooi zeg!

Hoe heb je het gedaan met het doorvoeren van kabels de box in? Ik wil zelf ook een (toegeven: iets eenvoudigere) hushbox maken, maar ik ben opties aan het bedenken waar ik de bekabeling voor de fans en projector (stroom, hdmi, wellicht ethernet) op een zo luchtdichte manier kan doorvoeren.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Hoi Skyfox,

Dank voor het compliment! In mijn situatie gaan alle kabels in de projectorkast direct door het plafond omhoog via de vliering naar de AV-kast. Er zijn dus geen kabeldoorvoeren door de geluiddempende kast naar de luisterruimte. Als dat in jouw situatie wel moet, dan hoef je denk ik niet meteen aan een luchtdichte (ik neem aan om geluidlekkage te voorkomen?) doorvoering te denken. De extra koelventilatoren zorgen natuurlijk ook voor een enorme lekkage, maar dat scherm je af met een kap met geluid absorberend materiaal. Je zou de kabels dus ook op die manier kunnen afschermen om geluid via de kabeldoorvoeren te dempen. Tenzij je alle stekkers van alle kabels kunt (de-)monteren, dan kun je kabelwartels gebruiken. Dat maakt het wel weer erg lastig als je kabels ooit wilt gaan vervangen.

Als je een schets van jouw ontwerp wilt delen, dan wil ik best met je meedenken.  :smile:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Refie

Quote from: Jep on March 24, 2022, 07:19:22
Hoi Skyfox,

Dank voor het compliment! In mijn situatie gaan alle kabels in de projectorkast direct door het plafond omhoog via de vliering naar de AV-kast. Er zijn dus geen kabeldoorvoeren door de geluiddempende kast naar de luisterruimte. Als dat in jouw situatie wel moet, dan hoef je denk ik niet meteen aan een luchtdichte (ik neem aan om geluidlekkage te voorkomen?) doorvoering te denken. De extra koelventilatoren zorgen natuurlijk ook voor een enorme lekkage, maar dat scherm je af met een kap met geluid absorberend materiaal. Je zou de kabels dus ook op die manier kunnen afschermen om geluid via de kabeldoorvoeren te dempen. Tenzij je alle stekkers van alle kabels kunt (de-)monteren, dan kun je kabelwartels gebruiken. Dat maakt het wel weer erg lastig als je kabels ooit wilt gaan vervangen.

Als je een schets van jouw ontwerp wilt delen, dan wil ik best met je meedenken.  :smile:

HT ers zijn er relatief weinig, maar doorvoerproblemen genoeg, dit zou een oplossing kunnen zijn: https://conta-clip.nl/nl/produkten/kabelmanagement-emc-beugels
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

skyfox

#418
Quote from: Jep on March 24, 2022, 07:19:22
Hoi Skyfox,

Dank voor het compliment! In mijn situatie gaan alle kabels in de projectorkast direct door het plafond omhoog via de vliering naar de AV-kast. Er zijn dus geen kabeldoorvoeren door de geluiddempende kast naar de luisterruimte. Als dat in jouw situatie wel moet, dan hoef je denk ik niet meteen aan een luchtdichte (ik neem aan om geluidlekkage te voorkomen?) doorvoering te denken. De extra koelventilatoren zorgen natuurlijk ook voor een enorme lekkage, maar dat scherm je af met een kap met geluid absorberend materiaal. Je zou de kabels dus ook op die manier kunnen afschermen om geluid via de kabeldoorvoeren te dempen. Tenzij je alle stekkers van alle kabels kunt (de-)monteren, dan kun je kabelwartels gebruiken. Dat maakt het wel weer erg lastig als je kabels ooit wilt gaan vervangen.

Als je een schets van jouw ontwerp wilt delen, dan wil ik best met je meedenken.  :smile:

Ah, dan snap ik je constructie. Handig dat het zo kan. Het gaat me inderdaad om lucht- en geluidslekken. De lucht moet naar de beamer gaan, niet weer de bak uit. En het geluid moet in de bak blijven. Volgens mij kan ik anders de kabeldoorgang na doorvoering ook wel afsluiten met geluidsdempend materiaal. Een dergelijke tip, dat dit voldoende zou zijn, kreeg ik via een akoestiekwinkel.

Ik zal eens proberen een digitale 3d tekening te maken van wat ik in gedachten heb. Heb Google Sketchup geopend, maar snap er de ballen van  :blink:

Quote from: Refie on March 24, 2022, 08:02:06

Thnx! Ik zal er eens goed naar kijken hoe dat werkt.
HT ers zijn er relatief weinig, maar doorvoerproblemen genoeg, dit zou een oplossing kunnen zijn: https://conta-clip.nl/nl/produkten/kabelmanagement-emc-beugels
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Quote from: Refie on March 24, 2022, 08:02:06
HT ers zijn er relatief weinig, maar doorvoerproblemen genoeg, dit zou een oplossing kunnen zijn: https://conta-clip.nl/nl/produkten/kabelmanagement-emc-beugels

Zo'n systeem met vulblokken rond de kabels is idd ook een mooie oplossing. Even los van geluidlekkage: ik denk niet dat je die kabels zo strak luchtdicht hoeft af te werken. Met de ventilatoren die ik heb toegepast voer je meer koele lucht aan dan de projector weer naar buiten blaast. Een beetje luchtlekkage langs de kabels is dan echt geen probleem. Zolang je voelt dat er lucht langs de kabels naar buiten blaast (en de projector staat ook te koelen), dan heb je overdruk in de omkasting van de projector en dat is goed.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Als ik vragen mag, hoe heb jij het met ophangen van de box gedaan? Ik zit te kijken naar muurbeugels, maar het wordt een doos van bijna 60cm lang, dus dat gaat dan nog een uitdaging worden. Direct in de muur fixeren vraag ik me bij af of dat mogelijk is, want het gewicht van de beamer zit óók aan de voorkant, waardoor er dus best wel wat krachten op die bouten komen te staan. Zelfs als ik maar 9 of 12mm mdf gebruik. Heb je tips?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Mijn projectorkast hangt deels aan het plafond en deels aan het schuine dak. Het gewicht van de projector incl. kast is daardoor goed verdeeld over de bevestigingspunten en zo komen er geen overdreven krachten in de mdf constructie. Mijn projectorkast is van 18 en 38mm dikke mdf panelen gemaakt. De voorkant en zijkanten zijn 18mm dik, de bodem is 38mm dik. De bodem zit tussen de zijkanten en de voorkant in geklemd en is met lijm en deuvels bevestigd. De geluiddempende omkasting is om de projectorkast heen gemaakt en maakt dus geen deel uit van de draagconstructie voor de projector. De geluiddempende omkasting kon ik daardoor lichter uitvoeren van 9mm dik mdf. Ik zou absoluut geen 12mm of dunner gebruiken als draagconstructie voor de projector.

Als je de projectorkast direct op de muur (van kalkzandsteen, beton, ...?) kunt bevestigen, dan zou je kunnen overwegen om de voorkant van de projectorkast te laten hangen aan twee draadeinden van b.v. M8 of M10, die je aan het plafond bevestigt. Is dat een optie (uiteraard ook waf-technisch gesproken... 😊 )?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Quote from: Jep on March 25, 2022, 10:50:32
Mijn projectorkast hangt deels aan het plafond en deels aan het schuine dak. Het gewicht van de projector incl. kast is daardoor goed verdeeld over de bevestigingspunten en zo komen er geen overdreven krachten in de mdf constructie. Mijn projectorkast is van 18 en 38mm dikke mdf panelen gemaakt. De voorkant en zijkanten zijn 18mm dik, de bodem is 38mm dik. De bodem zit tussen de zijkanten en de voorkant in geklemd en is met lijm en deuvels bevestigd. De geluiddempende omkasting is om de projectorkast heen gemaakt en maakt dus geen deel uit van de draagconstructie voor de projector. De geluiddempende omkasting kon ik daardoor lichter uitvoeren van 9mm dik mdf. Ik zou absoluut geen 12mm of dunner gebruiken als draagconstructie voor de projector.

Als je de projectorkast direct op de muur (van kalkzandsteen, beton, ...?) kunt bevestigen, dan zou je kunnen overwegen om de voorkant van de projectorkast te laten hangen aan twee draadeinden van b.v. M8 of M10, die je aan het plafond bevestigt. Is dat een optie (uiteraard ook waf-technisch gesproken... 😊 )?

Thnx! Nuttige info  :)

De muur is van beton, dus ik zou de kast direct tegen de muur kunnen bevestigen. Vandaag wat gezocht op internet, ik heb ook muurdragers gevonden die 300kg kunnen dragen en tussen de 40 en 60cm lang zijn, al naargelang gewenst. Minder mooi dan direct in de muur en evt draadeindes, maar wellicht wel praktisch. De Waf heeft gelukkig een hoop te zeggen over de cinema, maar heeft 0,0 zeggenschap erover. Mijn mancave  :angel:

Qua plankdiktes, zou 12mm mdf gaan doorzakken oid als er een beamer in staat van 16kg? Of is er een andere reden om dikker te gaan?

Is er een reden dat je geen schroeven hebt gebruikt, maar deuvels (en de lijm natuurlijk)?

Sorry dat ik zoveel vragen stel. Ik vind het een superleuk project om te gaan doen, heb alleen met dit soort dingen nog niet vaak geoefend  :blink: :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jep

Voor een zelfdragende constructie zou ik echt niet dunner gaan dan 18mm. De 38mm dikke bodem van mijn kast is wel overdreven dik, maar dat stuk mdf had ik gewoon nog liggen. Zal nooit gaan doorbuigen! :thumbs-up: Als je toch met 12mm mdf wilt gaan werken, dan zou je voor de bodem eventueel twee van die platen op elkaar kunnen lijmen. Dan krijg je ook een stevige bodem.

Maar als je met plankdragers gaat werken, dan kun je natuurlijk de hartafstand van die dragers gelijk maken aan de hartafstand van de pootjes van je projector. Dan vangen deze dragers het gewicht van de projector direct op en heeft een 12mm bodem niets te houden.

Ik werk liever niet met schroeven om mdf platen aan elkaar te bevestigen, tenzij het geen zichtwerk is. Je kunt de schroefkoppen verdiept in de mdf plaat maken en afwerken met een vulmiddel, maar vroeg of laat ga je toch bobbeltjes zien is mijn ervaring. De juiste houtlijm en deuvels of lamello's en een paar lange lijmklemmen vind ik mooier werken, maar is wel iets bewerkelijker. Met 12mm dik mdf zou ik enkel lijm gebruiken.

Misschien ook iets om over na te denken: een 18mm dikke plaat dempt geluid beter dan een 12mm dikke plaat (massa). De geluiddempende omkasting heb ik van 9mm gemaakt, maar daar zit het akoestische schuim in dat voor de geluidsisolatie zorgt. Je moet er dus ook goed op letten hoe je dat schuim verwerkt in je ontwerp.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

skyfox

Bijgaande foto is dan wat ik nu een beetje in m'n hoofd heb zitten. In het midden de projector, ervoor de voorzetlens. De lenzen zitten in een soort afgesloten hokje, zodat de warmte er niet voor kan dwarrelen. Iets met goed afkijken  :angel:

Het idee is dan dat die uitgaande luchtstromen naar links en rechts worden afgebogen, en dan via de bovenkant de hushbox verlaten. Ik zou bijv de uitgang naar boven het akoestisch plafond kunnen verplaatsen met bijv. een pijp.

De inkomende lucht wil ik aan de zijkant via een opening opzuigen en dan via de achterkant naar de intakes en onder de beamer laten stromen.

Het plaatje is een soort van bovenaanzicht.  :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9