Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Quote from: N1v3K on October 25, 2017, 21:48:36
Schitterende ruimte!  :clapping:
Quote from: denoontje on October 25, 2017, 23:03:28
Vakwerk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Quote from: Blue-Eyes on October 26, 2017, 07:28:40
Strak zoldertje zo :)
Quote from: RicooCardoo on October 26, 2017, 07:32:42
Mooi gedaan allemaal  :laugh:

Dank voor de complimenten!  ;D

Quote from: mr.crash on October 26, 2017, 00:04:03
Ja erg mooi  :headbanging: :headbanging:.
Ik heb wel wat foto's van je opgeslagen om
later wat ideeën te hebben voor mijn ruimte. ;D.


Dank! En leuk om te lezen dat ik ideeën kan aandragen.  :smile: Dat is het leuke van het forum, elkaar inspireren en zo ben ik ook weer op ideeën gebracht.

Quote from: Valkyrie on October 26, 2017, 07:34:29
Mooi zolder zo! :thumbs-up:
Ik ben erg benieuwd hoekje de akoestiek gaat aanpakken. :)

Bedankt! Het aanpakken van akoestiek is voor mij redelijk onbekend terrein. Ik weet nog niet hoe ik dit ga aanpakken.  ;D Ik speel met het idee om met REW en een meet microfoon aan de slag te gaan. Het kan ook zijn dat ik een bedrijfje in de arm ga nemen om te laten meten en adviseren. Ik vraag me ook af of ik eerst de akoestiek moet aanpakken en daarna pas luidsprekers moet gaan zoeken of andersom. Ik heb in ieder geval besloten om eerst luidsprekers te gaan bouwen en verder de ruimte in te richten (stoelen en/of bank). Daarna dus de akoestiek. Tenzij iemand straks met goede adviezen en betere ideeën komt...  ;)

Ik hoop ook dat ik mijn Pio 901 binnenkort weer terug kan krijgen. Die is op dit moment bij de serviceafdeling van Pioneer i.v.m. iets raars na een firmware update (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=165406.0). Toch wel fijn als ik luidsprekers wil testen, dat ik ze ook op de juiste versterker kan aansluiten.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RicooCardoo

#176
Ik ben niet zo heel erg thuis in de akoestiek maar lees er wel een hoop over omdat ik straks na oplevering van ons huis in de woonkamer ook de akoestiek wil aanpakken.

Vorige week een artikel gelezen van homecinemamagazine, hier hebben ze een dedicated ht ruimte gebouwt waar ze eerst de akoestiek hebben gemeten (lege kamer met alleen het skelet van de bank).
Op deze waardes hebben ze de akoestiekmaterialen gemaakt, alvorens hebben ze de kamer ingericht en het spulletje opgehangen.

Waarom inndeze volgorde kon ik niet helemaal achter komen, het lijkt mij namelijk na het indelen van de kamer dat sommige frequenties veranderen omdat er meer spullen in de kamer staan waar uiteindelijk de panelen niet op genouwd zijn.. Mja dat bedrijf zal het wel weten, daarom doen ze dat.

Ik zou zelf iedergeval zeggen, als laatste de akoestiek metenzmaar het bedrijf deed dat anders.

Sjaak_Banaan

Ziet er vet uit Jep!

Al had ik eerst naar de akoestiek gekeken voordat ik ging afwerken.
Als ik jou was zou ik gewoon eens zo'n Umik-1 kopen of lenen op het forum en meten hoe goed of slecht het nu is.

In REW zit ook Room Sim, daar kan je de maten van je ruimte invoeren (al weet ik niet of dit correct werkt met jouw schuine wanden), maar dan zie je ook de verwachte probleemfrequenties en kun je simuleren wat wandbehandelingen doen.
Wanneer je meting echt slecht is zou ik wel een bedrijf inschakelen dat je echt goed advies kan geven.

Weet niet waar je woont, maar jij mag onze Umik-1 best een weekje lenen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

RalphH

Superstrak! Mijn complimenten!

Maar....waarom is akoestiek de eindfase?
Mosterd na de maaltijd, maar dit had je eigenlijk als eerste aan moeten pakken en mee moeten nemen in je ontwerp. Vooral goede laagbeheersing kan nogal wat fysieke impact op je ruimte hebben. En goed laag wil je in je HT echt hebben, dat is 80% van de lol ;D.

Aan de andere kant, wellicht valt het mee, meten is weten, Sjaak_Banaan haalt het al aan.

Aan roomsim heb je ben ik bang niet zoveel omdat je ruimte geen vierkante doos is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jep

Quote from: Sjaak_Banaan on October 26, 2017, 14:10:38
Ziet er vet uit Jep!

Al had ik eerst naar de akoestiek gekeken voordat ik ging afwerken.
Als ik jou was zou ik gewoon eens zo'n Umik-1 kopen of lenen op het forum en meten hoe goed of slecht het nu is.

In REW zit ook Room Sim, daar kan je de maten van je ruimte invoeren (al weet ik niet of dit correct werkt met jouw schuine wanden), maar dan zie je ook de verwachte probleemfrequenties en kun je simuleren wat wandbehandelingen doen.
Wanneer je meting echt slecht is zou ik wel een bedrijf inschakelen dat je echt goed advies kan geven.

Weet niet waar je woont, maar jij mag onze Umik-1 best een weekje lenen.

Bedankt Sjaak en attent van je dat ik de Umik mag lenen (omgeving R'dam)! Als ik daarmee aan de slag ga, zal ik zelf een Umik willen aanschaffen. De kosten zijn te overzien en ik ben waarschijnlijk wel langer dan een week bezig om die materie onder de knie te krijgen...  ;D

Quote from: RicooCardoo on October 26, 2017, 14:02:26
Ik ben niet zo heel erg thuis in de akoestiek maar lees er wel een hoop over omdat ik straks na oplevering van ons huis in de woonkamer ook de akoestiek wil aanpakken.

Vorige week een artikel gelezen van homecinemamagazine, hier hebben ze een dedicated ht ruimte gebouwt waar ze eerst de akoestiek hebben gemeten (lege kamer met alleen het skelet van de bank).
Op deze waardes hebben ze de akoestiekmaterialen gemaakt, alvorens hebben ze de kamer ingericht en het spulletje opgehangen.

Waarom inndeze volgorde kon ik niet helemaal achter komen, het lijkt mij namelijk na het indelen van de kamer dat sommige frequenties veranderen omdat er meer spullen in de kamer staan waar uiteindelijk de panelen niet op genouwd zijn.. Mja dat bedrijf zal het wel weten, daarom doen ze dat.

Ik zou zelf iedergeval zeggen, als laatste de akoestiek metenzmaar het bedrijf deed dat anders.
Quote from: RalphH on October 26, 2017, 14:30:13
Superstrak! Mijn complimenten!

Maar....waarom is akoestiek de eindfase?
Mosterd na de maaltijd, maar dit had je eigenlijk als eerste aan moeten pakken en mee moeten nemen in je ontwerp. Vooral goede laagbeheersing kan nogal wat fysieke impact op je ruimte hebben. En goed laag wil je in je HT echt hebben, dat is 80% van de lol ;D.

Aan de andere kant, wellicht valt het mee, meten is weten, Sjaak_Banaan haalt het al aan.

Aan roomsim heb je ben ik bang niet zoveel omdat je ruimte geen vierkante doos is.

Dank voor de complimenten!

@ Ralph: Kun je een voorbeeld geven van een scenario, dat nu als mosterd na de maaltijd komt?

Misschien is de volgorde die ik aanhoud niet de ideale manier. Op het gebied van reflecties is er zeker werk aan de winkel ivm laminaatvloer en een stenen muur. Daar zullen waarschijnlijk diverse panelen (of dat absorptie of diffusie moet zijn laat ik even in het midden...) voor opgehangen moeten worden. De muren, deuren, schuine plafond en zelfs de luiken in de knieschotten bieden daar ruimte voor. In dit geval zou ik zeggen dat die panelen flink in de weg hadden gehangen, als ik die voor het afwerken van de ruimte al had opgehangen.

Ik realiseer me dat voor het behandelen van problemen in het laaggebied er meer ruimte vretende oplossingen om de hoek komen kijken. Ik kan alleen maar hopen dat die niet zo ingrijpend zullen worden, dat ze de huidige afwerking om zeep helpen... Ik vermoed dat in mijn situatie de maatregelen in ieder geval minder ingrijpend zullen zijn, dan b.v. in een betonnen kelder.

We gaan het zien en horen! Het moet natuurlijk wel een beetje spannend blijven... :thumbs-up:

Jep.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#180
En vanmiddag werd het projectiescherm afgeleverd. :pompom: Dat werd deze avond dus geen film kijken maar het scherm ophangen. Voordat ik die kon ophangen, moesten eerst de stroken plak velours worden aangebracht. De constructie is met het scherm erbij ongeveer 15kg zwaarder geworden en als ik dat allemaal omhoog duw, dan heb ik echt zoiets van blijft dit allemaal wel hangen...  :unsure: Net even op de personenweegschaal gestaan terwijl ik het scherm aan het opklappen was en ik kwam uit op bijna 32kg. De andere helft hangt aan de scharnieren, dus totaal ongeveer 65kg. :crazy: Voor mijn eigen gemoedsrust ga ik nog wat verstevigingen aan de zijwanden van de dakkapel maken, die de balk waar alles aan scharniert gaan ondersteunen. Waarschijnlijk helemaal niet nodig, maar toch...

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Earthshaker

Ziet er wel strak uit. Het is echt een mooie ruimte geworden.  :headbanging:

Over de akoestiek. Ik zou voordat je de ruimte gaat vullen een meting doen. Nu kan je overal nog goed bij. Persoonlijk zou ik het gedaan hebben voordat ik de ruimte ging afwerken. Bij mij heb ik dat ook gedaan en het heeft me ook boel werk gescheeld.

AudioEnZo

#182
Prachtige ruimte!

MLCinema

Ontzettend mooi geworden! Doordat je scherm ook in een soort zwarte schoenendoos hangt verwacht ik dat je erg goede contrastwaarden gaat behalen. Die lampjes aan de kolommen ook, geven een mooie sfeer aan de ruimte mee. Hoeveel werk resteert er nu nog?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

bmateijsen

Wat ontzettend gaaf is de ruimte geworden, ook heel mooi hoe het scherm is verwerkt!

denoontje

tja wat kan ik toevoegen aan de al gegeven reacties....

RicooCardoo

Ziet er gaaf uit zo met he nieuwe scherm!
Achterafbde akoestiek doen lijkt me altijd nog betwr als helemaal niet. Hier heb ik straks helaas ook geen andere mogelijkheid voor als de oplevering van het huis is geweest.

Is er als 100% leek, nog redelijk met een umik te werken om de akoestiek te meten? Ook ivm maken van panelen etc.

Jep

Quote from: Earthshaker on October 28, 2017, 05:39:05
Ziet er wel strak uit. Het is echt een mooie ruimte geworden.  :headbanging:

Over de akoestiek. Ik zou voordat je de ruimte gaat vullen een meting doen. Nu kan je overal nog goed bij. Persoonlijk zou ik het gedaan hebben voordat ik de ruimte ging afwerken. Bij mij heb ik dat ook gedaan en het heeft me ook boel werk gescheeld.

:smile:

Net even jouw topic bekeken en jij hebt heel mooi gebruik kunnen maken van de ruimte achter het scherm met de diffusie panelen.  8) Ook prachtig om de luidsprekers achter het doek te kunnen verwerken! In die situatie is het uiteraard heel belangrijk om de akoestiek vooraf te berekenen, voordat je gaat afwerken. Ik zal het nu moeten doen met het toevoegen van panelen e.d. om de akoestiek bij te schaven. Tenzij ik iets over het hoofd zie, denk ik dat dat achteraf best te doen is, zonder dat mij dat heel veel extra werk gaat opleveren met afwerken. Het kan zijn dat ik daar op terug kom als ik eenmaal bezig ben met het aanpakken van de akoestiek...

Quote from: AudioEnZo on October 28, 2017, 08:53:30
Prachtige ruimte!


Dank!

Quote from: Kamidioblitz on October 28, 2017, 10:24:33
Ontzettend mooi geworden! Doordat je scherm ook in een soort zwarte schoenendoos hangt verwacht ik dat je erg goede contrastwaarden gaat behalen. Die lampjes aan de kolommen ook, geven een mooie sfeer aan de ruimte mee. Hoeveel werk resteert er nu nog?

Bedankt voor het compliment!

Het zwart (eigenlijk donker grijs Flexa ON.00.26) zal het contrast goed doen en ik hoop dat de muren zo dicht en haaks op het scherm daar ondanks de donkere kleur gaan afbreuk aan gaan doen. Ik had liever met het scherm verder van de zijwanden afgebleven, maar dan werd het scherm weer kleiner. De huidige situatie is een compromis tussen de grootte van het scherm en de afstand tot die zijwandjes. In het ergste geval zal ik de zijwandjes nog echt pik zwart kunnen verven, mocht het met reflectie en contrast toch nog een beetje tegenvallen.

Hoeveel werk er resteert vind ik moeilijk te zeggen. ;D Ik had ook niet gedacht dat er zoveel tijd in zou gaan zitten... Naast het afwerken van de ruimte (plintje, kitrandje, zwarte wandcontactdozen, ...): speakers vinden en bouwen, meubels, kabels trekken, netwerk en stroomvoorziening naar de zolder brengen, akoestiek aanpakken en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn.  ;)

Quote from: bmateijsen on October 28, 2017, 10:36:16
Wat ontzettend gaaf is de ruimte geworden, ook heel mooi hoe het scherm is verwerkt!

Dank voor de complimenten en uiteraard voor het leveren van het scherm!  8)

Quote from: denoontje on October 29, 2017, 10:25:24
tja wat kan ik toevoegen aan de al gegeven reacties....
Quote from: RicooCardoo on October 29, 2017, 11:19:16
Ziet er gaaf uit zo met he nieuwe scherm!
Achterafbde akoestiek doen lijkt me altijd nog betwr als helemaal niet. Hier heb ik straks helaas ook geen andere mogelijkheid voor als de oplevering van het huis is geweest.

Is er als 100% leek, nog redelijk met een umik te werken om de akoestiek te meten? Ook ivm maken van panelen etc.

Bedankt voor de complimenten!

V.w.b. het werken met de UMIK: hier kan ik nog helemaal niets over zeggen.  ;) Mijn vermoeden is, dat als je de tijd neemt voor het leren werken met REW en de UMIK, een meting doen wel te doen is. Alleen met een meting heb je nog geen oplossing. Het interpreteren van de meting is volgens mij het moeilijkst en daar zal wellicht een expert voor ingeschakeld gaan worden. Ik zie wel waar het voor mij ophoudt en waar ik e.e.a. uit handen moet geven om te komen tot een betere akoestiek in mijn ruimte.

Jep.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RalphH

Quote from: Jep on October 27, 2017, 12:30:29
@ Ralph: Kun je een voorbeeld geven van een scenario, dat nu als mosterd na de maaltijd komt?

Misschien is de volgorde die ik aanhoud niet de ideale manier. Op het gebied van reflecties is er zeker werk aan de winkel ivm laminaatvloer en een stenen muur. Daar zullen waarschijnlijk diverse panelen (of dat absorptie of diffusie moet zijn laat ik even in het midden...) voor opgehangen moeten worden. De muren, deuren, schuine plafond en zelfs de luiken in de knieschotten bieden daar ruimte voor. In dit geval zou ik zeggen dat die panelen flink in de weg hadden gehangen, als ik die voor het afwerken van de ruimte al had opgehangen.

Ik realiseer me dat voor het behandelen van problemen in het laaggebied er meer ruimte vretende oplossingen om de hoek komen kijken. Ik kan alleen maar hopen dat die niet zo ingrijpend zullen worden, dat ze de huidige afwerking om zeep helpen... Ik vermoed dat in mijn situatie de maatregelen in ieder geval minder ingrijpend zullen zijn, dan b.v. in een betonnen kelder.


Beetje late reactie, zit doorgaans op mijn telefoon te lezen en dat typt niet zo lekker ;D.
"Mosterd naar de maaltijd" doelde meer op mijn toevoeging aan jouw topic dan op de door jou genomen bouwwerkzaamheden ;).

Wat hoogapsorbtie kun je inderdaad prima achteraf toepassen. De meningen absorbtie/diffusie verschillen hierin nog wel eens, lees je dus even in en bedenk waar je naar op zoek bent.

Laagabsorbtie is inderdaad wat ruimtevretender, vooral hoeken spelen hier een grote rol. Eventueel kun je met paneelabsorbers aan de slag gaan, die kunnen wat compacter zijn en werken dan in een wat gespecificeerder gebied.
En het is inderdaad de vraag of je hier behoefte aan hebt, wellicht valt het mee. --> meten is weten. Check hiervoor ook dit topic even. Een UMIK-1 helpt je wel het snelst aan de gang, nagenoeg plug&play wat met losse geluidskaart en mic-versterker wel wat anders is.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jep

#189
Quote from: RalphH on November  2, 2017, 12:29:27
Beetje late reactie, zit doorgaans op mijn telefoon te lezen en dat typt niet zo lekker ;D.
"Mosterd naar de maaltijd" doelde meer op mijn toevoeging aan jouw topic dan op de door jou genomen bouwwerkzaamheden ;).

Wat hoogapsorbtie kun je inderdaad prima achteraf toepassen. De meningen absorbtie/diffusie verschillen hierin nog wel eens, lees je dus even in en bedenk waar je naar op zoek bent.

Laagabsorbtie is inderdaad wat ruimtevretender, vooral hoeken spelen hier een grote rol. Eventueel kun je met paneelabsorbers aan de slag gaan, die kunnen wat compacter zijn en werken dan in een wat gespecificeerder gebied.
En het is inderdaad de vraag of je hier behoefte aan hebt, wellicht valt het mee. --> meten is weten. Check hiervoor ook dit topic even. Een UMIK-1 helpt je wel het snelst aan de gang, nagenoeg plug&play wat met losse geluidskaart en mic-versterker wel wat anders is.

Ralph, dank voor de opheldering!

Bij mij ligt de focus nu op speakers bouwen. Ik hoop dat ik a.s. weekend met een set geleende luidsprekers een eerste indruk krijg van hoe het allemaal op de zolder klinkt. Als die set bevalt, dan wil ik z.s.m. aan de slag met het bouwen van de speakers. Als die definitief staan en de bioscoop eindelijk operationeel is, dan ga ik me concentreren op de akoestiek en zal ik me ook eens verdiepen in de UMIK en REW.

Over akoestiek gesproken: vandaag verwacht ik de eerste bass trap te ontvangen. :pompom: Okay, dat bedoel ik met een knipoog. Het betreft een 2-zits bankje van een interieurwinkel, waar ze ook Zweedse balletjes verkopen. ;) Een niet al te dure aanschaf dat waarschijnlijk al een enorme verandering in akoestiek geeft. Kan ik ook eindelijk eens relaxed zitten op zolder! Ik hoop alleen dat dat bankje langer mee gaat dan sommige reviews doen vermoeden...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MechanicalAnimal

Wat een briljante oplossing met dat scherm zo  :worship:

Heel keurig verwerkt en mooi gedaan met die kantschuiven en de LEDlampen, chapeau  :clapping:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Jep

#191
Quote from: MechanicalAnimal on November  3, 2017, 12:35:52
Wat een briljante oplossing met dat scherm zo  :worship:

Heel keurig verwerkt en mooi gedaan met die kantschuiven en de LEDlampen, chapeau  :clapping:

Dank je wel!

Zo, de Zweedse bass trap staat. Ik heb zelfs geen boutje over gehouden. :happy: De galm in de ruimte is ineens een stuk minder geworden.

Vandaag werd mijn SC-LX901 afgeleverd (tenminste, dat dacht ik), terug van reparatie. Er scheen een main board of zoiets defect te zijn. Omdat de levertijd van een nieuwe printplaat te lang was, is er besloten mij een nieuwe receiver te geven. Een nette oplossing en ik was heel blij toen de PostNL app een berichtje stuurde dat die was afgeleverd. Mijn vrouw appte een foto en daar stond helaas 701 op de doos.  :crazy: Jammerrrr. Meteen een mail gestuurd naar de winkel, maar helaas nog geen reactie gehad. Ben benieuwd hoelang ze mijn geduld gaan testen...

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MLCinema

Quote from: Jep on November  3, 2017, 18:42:25
Dank je wel!

Zo, de Zweedse bass trap staat. Ik heb zelfs geen boutje over gehouden. :happy: De galm in de ruimte is ineens een stuk minder geworden.

Vandaag werd mijn SC-LX901 afgeleverd (tenminste, dat dacht ik), terug van reparatie. Er scheen een main board of zoiets defect te zijn. Omdat de levertijd van een nieuwe printplaat te lang was, is er besloten mij een nieuwe receiver te geven. Een nette oplossing en ik was heel blij toen de PostNL app een berichtje stuurde dat die was afgeleverd. Mijn vrouw appte een foto en daar stond helaas 701 op de doos.  :crazy: Jammerrrr. Meteen een mail gestuurd naar de winkel, maar helaas nog geen reactie gehad. Ben benieuwd hoelang ze mijn geduld gaan testen...


Balen! Wel een mooie comfortabele bank. Is vaak ook het enige dat nog naar zolder te krijgen is met een beetje fatsoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jep

#193
Gisteren bij Speakerland op bezoek geweest. Aanvankelijk had ik de Vifa Premium 11XT in gedachten om te gaan bouwen. Die had ik vorig jaar Kerstvakantie al eens thuis kunnen testen, maar dan nog in de woonkamer. Ruud van Speakerland en een collega (wiens naam ik niet heb mee gekregen) hebben me fantastisch geholpen. Ruud adviseerde een andere speaker van ongeveer het zelfde kaliber als de 11XT, namelijk de Pillar Monitor. Die heeft weer nieuwere drivers en dat zou dan weer beter klinken. Die Monitors heb ik eerst in stereo met muziek op een Bluesound aangesloten geluisterd. Vervolgens zijn de Monitors naar de filmruimte verhuisd als surround en stonden de Pillar zuil speakers als hoofdluidspreker opgesteld. Aanvankelijk werden de Pillars gekozen, omdat daar ook een center van beschikbaar was. De Sub was een Sub 7 MKII, een 12" met passieve radiator. Onder het genot van een bakkie hebben we een paar BD's gekeken. Later werden de Pillar Grandes als hoofdluidspreker aangesloten en toe begon het lekkerder te klinken. Ik vond wel dat de sub en de overige speakers niet goed op elkaar aansloten, maar dat is volgens mij met testen en bijstellen (spelen met plaatsing en Pio's MCACC) op te vangen. Uiteindelijk zijn we toch ruim 2,5u zoet geweest in de luisterruimtes. De laatste setup heb ik vervolgens mee naar huis mogen nemen om op de zolder te testen. Bij deze Ruud en collega nogmaals hartelijk dank voor de demo's en het uitlenen van de speakers.  :smile:

Zaterdagavond alle componenten naar de zolder gesjouwd en vanochtend begonnen met alles aan te sluiten. Ik vond de Pillar Grandes zelfs nog lekkerder klinken in mijn eigen ruimte, dus dat was een goed begin.  :pompom: Met de sub heb ik een 'probleem'. Ik merk dat op de luisterpositie dat lekkere malse laag, dat je in de bank doet schudden ontbreekt. Ik heb mogen ervaren dat het er wel in zit, maar het komt niet op de juiste plek eruit... Achterin de ruimte, tegen het knieschot aan zit wat dat betreft meer energie. Vervolgens de sub op de bank gezet en al kruipend door de ruimte de beste sound proberen te vinden, maar met enig verschil hier en daar, klonk het over het algemeen overal wel ongeveer het zelfde. M.a.w. ik kon met deze methode niet een betere plek voor de sub vinden om op de luisterpositie dat lekkere laag te kunnen ervaren. Nog geen idee hoe ik dit verder moet aanpakken, want de bank naar achteren verschuiven betekent dat ik onder de 'Atmos positie' vandaan schuif. Dat blijft een vast gegeven, waar ik vooralsnog niet vanaf wil wijken. Zoals gezegd wil ik toch eerst de luidsprekers bouwen en definitief in de ruimte hebben, voordat ik met akoestiek verder ga. Het is me wel duidelijk dat daar nog werk aan de winkel is, overigens niet alleen met het sub laag.

In ieder geval is dit na lang (ver)bouwen een mooi moment, dat ik eindelijk eens film kan kijken en luisteren in de nieuwe HT!



Er was geen plek meer voor speaker stands in de auto, dus vanochtend van nog wat reststukken hout snel wat in elkaar geschroefd. 8)


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

CinéHome

Persoonlijk zou ik de frontspeakers nog een stuk naar voor en naar binnen brengen. Kwestie van de reflecties te verminderen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

denoontje

#195
Mooi hoor, wel ff zwart doekje over die witte speakers[emoji85]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Jep

Quote from: MichelDW on November  5, 2017, 22:46:45
Persoonlijk zou ik de frontspeakers nog een stuk naar voor en naar binnen brengen. Kwestie van de reflecties te verminderen.

Dank voor de tip! Ga ik mee testen. Verder naar binnen heeft als consequentie dat het scherm er tegenaan draait als die op- of neergeklapt wordt. Dat moet ik steeds schuiven met de speakers.

Quote from: denoontje on November  5, 2017, 23:21:15
Mooi hoor, wel ff zwart doekje over die witte speakers[emoji85]

Als je heel goed kijkt, zie je op de foto een los stuk zwart plakvelours op de center liggen. Witte hoogglans afwerking staat erg mooi bij speakers, maar niet de juiste kleur in de HT.  ;) Nog geen idee hoe ik zelf gebouwde speakers ga afwerken. Ik zie af en toe 'zwarte Warnex'  voorbij komen. Geen idee hoe dat er in het echt uit ziet. Is dat een nette afwerking?

Quote from: Valkyrie on November  6, 2017, 07:19:30
Wauw wat een mooie ruimte zo! :thumbs-up:

Dank!  :smile:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RalphH

Vind Warnex wel een mooi effect geven. Is daarnaast nog eens keihard ook.

Heb het op mijn hoogtespeakers toegepast:



Dit is met een vrij grove (zo'n gele) roller, maar een fijnere roller zal weer een ander effect geven. Tipje, niet opbrengen als het erg warm is, spul droogt namelijk als een gek en dan wordt het een klodderige plakboel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Jep

Dank voor de foto's!

Zo te zien glimt het wel behoorlijk? Zal dat het effect van het zwart teniet doen in een HT i.v.m. voorkomen reflecties? Dat zal denk ik voor de center het nadeligst zijn.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.