HTPC bouwen. Flirc-SE ontvanger in een Origen s8 case?!

Started by W.Otter, September 5, 2015, 11:29:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Hallo medeforumlid,

ik zit nu een tijdje te kijken om een HTPC te bouwen, het is echter al een jaar of 10 sinds ik voor het laatst een pc heb gebouwd dus ik ben een beetje roestig op het gebied van moederborden, cpu's etc. De bedoeling is om een leuke stille HTPC te bouwen die voornamelijk voor streaming gebruikt wordt.

Behuizing

de behuizing heb ik al in gedachte, dat wordt een Origenae s8 of een Steiger dynamics Era. Beide met hun voor en nadelen.
Het zijn echter ITX kasten dus dat beperkt (gelukkig) de keuze betreft het moederbord.

de OrigenAE s8


voordelen van de Origen:
- behuizing is in NL te krijgen
- goedkoper dan de Steiger Dynamics (€268)
- infrarood
nadelen:
- geen GPU ondersteuning
- koelingscapaciteit/ondersteuning

de Steiger dynamics era


voordelen Steiger dynamics:
- GPU ondersteuning
- meer bevestigingspunten voor koeling
- optische drive is sleuf lade (vind ik iets mooier)
- algehele behuizing is iets cleaner

nadelen:
- prijs incl. shipping is zo'n 450 dollar
- geen infrarood
- klepje voor usb front ziet er wat gammel uit.

nu neig ik iets meer naar de origen omdat het verzenden makkelijker en goedkoper is, ook de infrarood optie vind ik erg prettig aangezien de behuizing in een dichte kast komt te staan. Echter vind ik het missen van een GPU aansluiting wellicht voor toekomstgerichtheid minder prettig, met de oog op 4K is het misschien prettig om uit te kunnen breiden met een GPU. Dit is misschien niet echt een probleem aangezien er op dat moment misschien ook goede moederborden zijn die hmdi 2.0 bij zich dragen. puntje van aandacht dit...

Moederbord

een moederbord kiezen is best lastig, aangezien er zoveel zijn, echter heeft hardware.info een leuke review over een aantal itx borden waar ik best uitkom. Het gaat namelijk niet om de snelste borden maar gewoon om een goed bord met veel aansluitingen en die een beetje met z'n tijd mee kan.

http://nl.hardware.info/reviews/6088/mini-itx-voor-haswell-15-socket-1150-mini-itx-moederborden-review

een bord om in overweging te nemen is de Gigabyte H97N WiFi , de MSI H97I of de iets duurdere ASRock Z97E-ITX/ac

Processor

een processor kiezen is eigenlijk niet mijn grootste probleem, de doeleinden waarvoor ik de PC ga gebruiken zijn niet erg intensief, een i3 zal eigenlijk wel voldoen.
echter is het probleem een beetje de behuizing, kies ik voor de origen zal ik géén GPU kunnen aanschaffen en zal de graphics dus uit de processor moeten komen. nou heb ik begrepen dat de nieuwe generatie (socket 1151) een prima iGPU heeft en dus goed overweg kan met het streamen van fullHD beelden.

de moederborden die voorbij zijn gekomen zijn allemaal socket 1150 (dus de haswell generatie) de processoren zijn dus iets verouderd en zullen de graphics iets minder oppakken dan de  nieuwe generatie. Het zal wel niet veel schelen maar wel een aandachtspuntje.. het komt er wel op neer dat de CPU goedkoper zal zijn.

nog een puntje betreft CPU is koeling, de behuizingen zijn vrij klein en zal dus geen groot koelelement op kunnen, misschien is passief koelen een optie maar danmoet ik dus het een en ander weten van de belasting van zo'n processor.

Optische drive

de bluray speler zal gekozen worden op het feit welke case ik neem. de frontjes zijn verplaatsbaar op de origen dus dan behoud je de Alu look, de SD heeft een sleuf lader en is iets mooier en neemt minder ruimte in beslag. geen echt punt van kritiek hier.

Power supply

de PSU zal niet zoveel moeite op moeten leveren, echter zou een passief gekoelde psu wel de voorkeur geven. het probleem is dan, als ik alles passief ga koelen wordt alles dan niet te warm als de behuizing achter een deurtje staat? met streamen e.d. zal het niet al te warm worden maar toch, puntje van aandacht.

Harde schijf

ik heb nog twee 2.0 TB HDD liggen die kunnen er prima als opslag in, echter heb ik ook een NAS met genoeg ruimte. een SSD zal er zeker komen, en zal dus qua grootte afhangen of ik de 3,5'' HDD zal gebruiken. De SSD zal sowieso van samsung evo 840/850 zijn.

besturingssysteem

een makkelijk en overzichtelijk besturingssysteem zal de voorkeur hebben, misschien windows 10.
daarnaast voor films e.d. XBMC/KODI, echter heb ik hier weinig kaas van gegeten dus daar zal ik nog wat hulp bij moeten hebben.
dit zal allemaal moeten werken met een harmony touch incl. (eigenlijk geef ik hier dus al aan dat de Steiger dynamics afvalt).

ik wil het allemaal zo gebruiksvriendelijk mogelijk hebben aangezien de vrouw ook gewoon een filmpje moet kunnen kijken, als ze de HTPC opstart zal deze gelijk XBMC moetenweergeven.


Conclusie

ik neig qua behuizing meer naar de Steiger Dynamics aangezien deze mij het meest trekt in mogelijkheden en uiterlijk, echter is de Origen de goedkoopste, makkelijkste optie en heeft een infrarood oog welke essentieel is voor mijn doeleinden. misschien niet de mogelijkheden die ik graag zie maar volgens mij voldoet deze prima!

qua moederbord zit ik nog wat te dubben met aansluitingen maar dit zal waarschijnlijk een 97 chipset bevatten, sowieso HDMI aan boord en niet al te duur.

de keuze van processor ligt puur aan de interne graphics en de prestatie daarvan, als het goed is volstaat een i3 processor prima.

de PSU wil ik het liefst fluisterstil en een passief gekoelde heeft dan ook mijn voorkeur maar is erg duur. De belasting zal wel laag liggen met het systeem dat ik in gedachte heb dus misschien volstaat een bequiet!

misschien is nog niet alles besproken maar ik ben al een heel eind op weg, graag jullie reacties en bevindingen!





B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sander_Kaa

inhoudelijk ga ik je zeker niet kunnen helpen, maar ben je bekend met C.A.P.S.? Meer info op http://www.computeraudiophile.com/section/c-p-s-489/

Zij gaan altijd diep in op de gebruikte componenten en hebben bovendien al vele versies HTPC's (of vaak alleen audio) gebouwd en het komt op mij altijd zeer professioneel over. Ook meteen de reden dat ik me er (nog?) niet aan gewaagd heb.


W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

CineSmurf

Leuk project!

Anderhalf jaar geleden heb ik ook een htpc met een 1150 socket gebouwd. (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=140101.0)

Laat je niet afleiden door immer oplopende specs. Mijn 36 watt i3 doet het prima op 1080p. 4k heeft ie wel wat moeite mee af en toe. Bedenk vooral wat je wilt. Voor video heb je niet zoveel nodig (een rasbpi kan het al aan), als je wilt gaan gamen is het natuurlijk een ander verhaal.
Mijn absolute eis was geen draaiende onderdelen. De meeste mini-itx bordjes hebben overigens vaak een passive (externe) adapter.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

W.Otter

ik zit even je topic door te spitten! goede info allemaal.

je hebt inderdaad gelijk dat ik mij misschienlaat meeslepen met de oplopende opties. achteraf vind ik het wel prettig om een fatsoenlijk systeem te hebben.
ik vind een stil systeem belangrijk maar het hoeft niet volledig passief.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

het lijstje tot zover:

Moederbord: ASrock z97e-ITX/ac
Processor: Intel Core i3 4330 / 3.5 Ghz met Intel HD Graphics 4600
CPU koeler: Noctua NH-L9i (evenueel met be quiet! koeler)
PSU: Be quiet! SFX Power 2
RAM: Kingston HyperX FURY Blue Series (mooi bij het moederbord, niets meer niets minder)
Optische drive: LG BH16NS40 Super Multi Blue (ligt aan of deze compatible is met de case, i.v.m. frontje/eject knop)
SSD: Samsung 850 EVO Series (128/250 gyg daar ben ik nog niet over uit)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

TopGun2010

Ik zou nu even voor een Raspberry Pi 2 met Flirc gaan en even afwachten tot er voldoende 4K 60fps htpc keus is. De Raspberry met OpenElec werkt echt prima!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

screamhouse

OriginAE heeft ook erg gave behuizingen
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

W.Otter

echt serieus? heb je ook iets gelezen of...
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: TopGun2010 on September  6, 2015, 12:13:07
Ik zou nu even voor een Raspberry Pi 2 met Flirc gaan en even afwachten tot er voldoende 4K 60fps htpc keus is. De Raspberry met OpenElec werkt echt prima!

ik wil niet van die kleine meuk...
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

keuze is inmiddels gemaakt en bestelling staat:

Moederbord: ASrock z97e-ITX/ac
Processor: Intel Core i3 4330 / 3.5 Ghz met Intel HD Graphics 4600
CPU koeler: Noctua NH-L9i
PSU: Be quiet! SFX Power 2
RAM: Kingston HyperX FURY Blue Series
Optische drive:LG Blu-ray Combo SATA CH12NS30 OEM
SSD: Samsung 850 EVO Series (120gb opslag gaat via NAS of interne schijven, ssd is puur voor OS)

en uiteraard de OrigenAE S8
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sander_Kaa

Waarom heb je voor dat moederbord gekozen?

screamhouse


Quote from: W.Otter on September  6, 2015, 12:57:39
echt serieus? heb je ook iets gelezen of...

Sorry ik bedoelde die met de schermpjes, s16 of s21
Dune D1| Marantz SR-6004 Black |Boston Acoustics A23| BK XLS 200 | W&M Tornado powercord | W&M HDMI | Canare 4S8 | Samsung UE40D6500| Synology NAS

W.Otter

Quote from: screamhouse on September  6, 2015, 13:10:06
Sorry ik bedoelde die met de schermpjes, s16 of s21

ja die zijn zeker mooi! echter zit de behuizing achter een deurtje, tevens heb ik niet zoveel ruimte voor een pc. ik vind dit ontwerp perfect aansluiten bij mijn Rotel 15 serie!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Sander_Kaa on September  6, 2015, 13:04:26
Waarom heb je voor dat moederbord gekozen?

veel aansluitingen (2xhdmi), chipset, wifi, de audio chipset, en het schijnt dat sommige goedkopere moederborden een 65watt processor wat warm laten worden. deze kwam overall als beste uit de test en die paar tientjes op de andere twee kon ik de voordelen niet voor afstrepen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

eduard

succes met de bouw. alleen de audio chipset word niet gebruikt wanneer je alleen hdmi gebruikt. bij gebruik van de spdif of analoge uitgangen wordt de chipset wel gebruikt.

W.Otter

komt goed bedankt! alles zal met een weekje wel aangekomen zijn dus hopelijk volgende week eens knutselen
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

katwax

Als het de bedoeling is om echt enkel Kodi te gebruiken zou ik toch Openelec overwegen ipv Windows.
Het waarom is heel simpel, Openelec is puur gemaakt in teken van Kodi.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

W.Otter

nee de pc gaat ook gewoon gebruikt worden om te browsen etc
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

katwax

Quote from: W.Otter on September  6, 2015, 15:47:44
nee de pc gaat ook gewoon gebruikt worden om te browsen etc
Ok in dat geval begrijp ik de keuze voor windows :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

W.Otter

maar een spoedcursus XBMC is niet mis.. ik maak nu een bootable flashdrive met windows 10 (lijkt me wel handig op een htpc?) met rufus.
verder vond ik de cursus van skank hier op het HTforum nog niet erg verhelderend
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

windows 10 activeren is nog even kijken hoe ik dat ga doen aangezien deze mijn huidige windows niet gaat vervangen. gewoon even een windows 10 activator downloaden?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

katwax

Blijkbaar moet je eerst een upgrade doen voor je een clean install can doen, dit omdat de key aan de hardware wordt gekoppeld.
http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/how-to-do-a-clean-install-of-windows-10-from-windows-7-and-8/

XBMC cursus? Post de vragen die je hebt, lees de wiki van Kodi na, volgens mij staat daar redelijk stap voor stap.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

W.Otter

volgens mij kan ik bij een clean install ook gewoon een activator er in gooien? ik heb geen zin om mijn pc eerst helemaal te upgraden naar winows 10 en daarna weer te downgraden..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

kathos

Quote from: W.Otter on September  6, 2015, 16:28:03
volgens mij kan ik bij een clean install ook gewoon een activator er in gooien? ik heb geen zin om mijn pc eerst helemaal te upgraden naar winows 10 en daarna weer te downgraden..

het kan best zijn dat er een omweg is waarvan ik niet weet, maar ik dacht ook dat je eerst moet upgraden vooraleer je een clean install van w10 kon doen.
Downgraden is dan niet nodig, upgraden --> clean install
Marantz PM11S3 - Marantz SR7007
B&W CM10 - B&W CM9 rear surround - B&W CM1 surround - B&W ASW610 - Shure SRH1840
Chord 2Qute DAC - Denon DA-300USB DAC - Marantz UD5007 - Chord Epic twin cables + jumpers - VOVOX textura power distributor - VOVOX textura power cord - Furutech Alpha 3 FI-25R / FI-E35R - Soundcare Superspikes - Van Den Hul D 102 III