Accesspoint

Started by Starred, August 31, 2015, 11:41:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik wil een of twee accesspoints toevoegen om het wifinetwerk in huis te optimaliseren.
Kan je het wifi netwerk dat via een additioneel accesspoint wordt uitgezonden dezelfde naamgeven als het wifinetwerk dat de router uitzendt, of moet de naam altijd uniek zijn?

Kjelt

#1
Dat kan, en je kunt de broadcast van de SSID zelfs uit zetten.
Je zult dan wel dezelfde manier van security en dezelfde netwerk PSK key moeten kiezen anders weet een client niet meer welke key hij voor welk AP nodig heeft.

zappa

#2
Wat je ook kan doen is managed accespoints gebruiken vb die van ubnt.com heb er erg goede ervaringen mee.
Je kan bv vermogen instellen per accespoint, zo een client niet te snel overspringt van een AP naar een ander
Kijk bij de Unifi reeks


katwax

Quote from: zappa on September 14, 2015, 10:57:29
Wat je ook kan doen is manager accessoires gebruiken vb die van ubnt.com heb er erg goede ervaringen mee.
Je kan bv vermogen instellen per accespoint zo een client niet te snel overspringt van een AP naar een ander
Kijk bij de Unifi reeks
Dit :)
Heb ik zelf ook in gebruik, super handig.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

i2Paq

Quote from: zappa on September 14, 2015, 10:57:29
Wat je ook kan doen is manager accessoires gebruiken vb die van ubnt.com heb er erg goede ervaringen mee.
Je kan bv vermogen instellen per accespoint zo een client niet te snel overspringt van een AP naar een ander
Kijk bij de Unifi reeks

Dat zijn nogal prijzen voor een AP.

Ik gebruik "gewoon" 2 AP's van TPlink met dezelfde SIDD en Key, werkt zonder problemen.

Klaar voor nog geen 90,-

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

jasjenl

Wat naar ik begrepen heb wel van belang is, als je verschillende accesspoints in huis hebt staan met hetzelfde SSID, is dat je ze allemaal op een verschillend, vast kanaal zet. Ik heb dat bij mij thuis ook gedaan, beneden en boven een apart accesspoint met hetzelfde SSID maar op twee verschillende kanalen en dat werkt perfect, als ik van beneden naar boven loop met bijv. mijn iPhone pakt die zonder dat je er iets van merkt automatisch het andere accesspoint op en blijf je gewoon een goede verbinding houden.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

katwax

Quote from: i2Paq on September 14, 2015, 11:33:08
Dat zijn nogal prijzen voor een AP.

Ik gebruik "gewoon" 2 AP's van TPlink met dezelfde SIDD en Key, werkt zonder problemen.

Klaar voor nog geen 90,-
Niet echt een vergelijk, ubnt maakt zijn producten dan ook meer met bedrijfsnetwerken in het achterhoofd.
Uit ervaring kan ik ook zeggen dat een TPlink niet in de buurt komt van Ubiquit :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jasjenl

#7
Quote from: katwax on September 14, 2015, 11:40:53
Niet echt een vergelijk, ubnt maakt zijn producten dan ook meer met bedrijfsnetwerken in het achterhoofd.
Uit ervaring kan ik ook zeggen dat een TPlink niet in de buurt komt van Ubiquit :)
Maar TS was op zoek naar een oplossing voor thuis, ik denk ook dat dat ubnt spul dan een beetje overkill is..
TPLink heb ik trouwens ook mindere ervaringen mee, heb zelf thuis Netgear accesspoints en die doen het wel goed, alhoewel het bereik me toch wat tegenvalt. Maar met twee accesspoints, één per verdieping dus, is dat toch wel opgelost.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

i2Paq

Tja, ik gebruik al jaren TPlink en nooit problemen mee.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

katwax

Quote from: jasjenl on September 14, 2015, 11:44:44
Maar TS was op zoek naar een oplossing voor thuis, ik denk ook dat dat ubnt spul dan een beetje overkill is..
Ja en nee, hangt ook beetje vanaf wat je wil en wat je eraan wil uitgeven.
Ik ben een maand terug ofzo overgestapt, na verschillende merken te hebben gehad (TPlink, Netgear, Dlink, ...) en het is het zeker waard vanaf je 2 of meerdere AP's wil plaatsen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

dennism

Zeker de goedkopere Accesspoint van UBNT zijn ook leuk voor thuisgebruik, zeker ook daar ze veel meer instellingsmogelijkheden hebben, waardoor ze in drukke gebieden met veel verschillende wifi netwerken die elkaar in de weg zitten aanzienlijk beter presteren dan consumenten apparatuur.

jaco

Op 2.4 GHz blijft het toch moeilijk in situaties waar veel Access Points zijn. Vol signaal maar geen doorvoer etc.
Je kunt beter naar 5 GHz gaan (meer banden, minder ver bereik), alleen heb je dan in een betonnen huis wel per verdieping een AP nodig, en je clients moeten het ook ondersteunen.

MaxxMark

#12
Quote from: jasjenl on September 14, 2015, 11:34:00
Wat naar ik begrepen heb wel van belang is, als je verschillende accesspoints in huis hebt staan met hetzelfde SSID, is dat je ze allemaal op een verschillend, vast kanaal zet. Ik heb dat bij mij thuis ook gedaan, beneden en boven een apart accesspoint met hetzelfde SSID maar op twee verschillende kanalen en dat werkt perfect, als ik van beneden naar boven loop met bijv. mijn iPhone pakt die zonder dat je er iets van merkt automatisch het andere accesspoint op en blijf je gewoon een goede verbinding houden.

Zoals Jasjenl hier onderschrijft werkt dit prima - en ik gebruik het overigens zelf ook. Maar ik wil hier even bij opmerken dat in particulier spul een dergelijke overgang niet zo seamless is als jasjenl beschrijft. Particuliere AP's hebben veelal geen mogelijkheid om roaming te ondersteunen (automatische/transparante overgang). Dit zie je alleen bij duurdere AP's. Deze moeten zich van elkaar bewust zijn om zo zonder dat je het merkt van het ene AP naar het andere AP gaat.

Wat Jasjenl beschrijft (En wat in 99% van de gevallen voldoende is) betekent dat de verbinding wegvalt en direct opnieuw opgezet wordt op het andere AP. Een skypesessie op je telefoon zal er dus uit klappen, maar met browsen zal je het waarschijnlijk niet merken.

Misschien muggenzifterij, maar ik wilde het even gezegd hebben :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jossie

Eens met Jasjenl.

Ik gebruik boven een router die ik nog had. DHCP uitzetten, Router zelf een ip adres geven binnen het format maar buiten de DHCP range van de hoofd router. Ik heb dan wel een ethernetkabel tussen de routers en in de tweede (slave zeg maar) niet in de wan poort steken maar in de switch achterop. De kanalen kun je het beste kiezen nadat je de ether hebt bekeken met inSSIDer of iets dergelijks.

Al het andere gepruts met ap's nooit goed gekregen. Dit werkt bij mij top. De kabel tussen de twee houdt de snelheid ook hoog.

5 GHz is inderdaad een betere oplossing maar ik heb nog de nodige 2.4 apparaten...

Dus heb je nog een oude router... kost het bijna niks.

Omni !

jasjenl

Quote from: MaxxMark on September 16, 2015, 11:32:37
Zoals Jasjenl hier onderschrijft werkt dit prima - en ik gebruik het overigens zelf ook. Maar ik wil hier even bij opmerken dat in particulier spul een dergelijke overgang niet zo seamless is als jasjenl beschrijft. Particuliere AP's hebben veelal geen mogelijkheid om roaming te ondersteunen (automatische/transparante overgang). Dit zie je alleen bij duurdere AP's. Deze moeten zich van elkaar bewust zijn om zo zonder dat je het merkt van het ene AP naar het andere AP gaat.

Wat Jasjenl beschrijft (En wat in 99% van de gevallen voldoende is) betekent dat de verbinding wegvalt en direct opnieuw opgezet wordt op het andere AP. Een skypesessie op je telefoon zal er dus uit klappen, maar met browsen zal je het waarschijnlijk niet merken.

Misschien muggenzifterij, maar ik wilde het even gezegd hebben :)
Ah ja, dat zou kunnen, een skype sessie heb ik nog nooit getest bij het van beneden naar boven lopen :)
Ik heb wel eens met spotify een test gedaan en dat bleef wel doorlopen, maar wellicht buffert die zoveel dat je er niks van merkt dat de verbinding even verbroken wordt.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

katwax

Daar zit dan ook het verschil, bij de AP4s die ik heb is roaming aanwezig en merk je dus echt niets van.
Alles is te sturen vanuit 1 centraal programma om het beheer te doen, dus alle ap's kan je in 1 keer bekijken en config van netwerk is dan ook overal beschikbaar, ...
Maar het is inderdaad iets duurder
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Ook een beetje overgewaardeerd dat seemless roaming, hoe vaak loop je op en neer tussen zolder/bovenverdieping en BG met je laptop of ipad en blijf je ondertussen doorwerken zonder van de trap te vallen.
Meestal ga je van beneden naar boven om te werken achter een bureaus of in een stoel en als het apparaat ergens even overschakelt en je weer verder kunt werken is het prima. Hangt ook van je apparaat af of deze seemless overschakelt, er zijn er genoeg die dit niet ondersteunen.

katwax

Quote from: Kjelt on September 16, 2015, 14:04:40
Ook een beetje overgewaardeerd dat seemless roaming, hoe vaak loop je op en neer tussen zolder/bovenverdieping en BG met je laptop of ipad en blijf je ondertussen doorwerken zonder van de trap te vallen.
Meestal ga je van beneden naar boven om te werken achter een bureaus of in een stoel en als het apparaat ergens even overschakelt en je weer verder kunt werken is het prima. Hangt ook van je apparaat af of deze seemless overschakelt, er zijn er genoeg die dit niet ondersteunen.
Met laptop niet, maar mijn vrouw klaagde hier wel vaak over met haar smartphone, natuurlijk is niet iedereen zo vergroeid met zijn smartphone als mijn vrouw :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MaxxMark

Quote from: Kjelt on September 16, 2015, 14:04:40
Ook een beetje overgewaardeerd dat seemless roaming, hoe vaak loop je op en neer tussen zolder/bovenverdieping en BG met je laptop of ipad en blijf je ondertussen doorwerken zonder van de trap te vallen.
Meestal ga je van beneden naar boven om te werken achter een bureaus of in een stoel en als het apparaat ergens even overschakelt en je weer verder kunt werken is het prima. Hangt ook van je apparaat af of deze seemless overschakelt, er zijn er genoeg die dit niet ondersteunen.

Ren jij nooit al gamend door je hele huis van accesspoint naar accesspoint terwijl je tegelijkertijd aan het skypen bent en een video aan het streamen bent op je telefoon? :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Quote from: Kjelt on September 16, 2015, 14:04:40
Ook een beetje overgewaardeerd dat seemless roaming, hoe vaak loop je op en neer tussen zolder/bovenverdieping en BG met je laptop of ipad en blijf je ondertussen doorwerken zonder van de trap te vallen.

Er zijn ook oplossingen in ontwikkeling/klaar die het mogelijk maken om te roamen van het LTE netwerk naar een wifi netwerk. Zeg maar ipv VoLTE waarbij je VOIP belt over je LTE verbinding dat je dan thuis gebruik maakt van de WiFi en zelfs kan overstappen tussen de beiden binnen je gesprek.

Kjelt

Quote from: MaxxMark on September 16, 2015, 14:50:53
Ren jij nooit al gamend door je hele huis van accesspoint naar accesspoint terwijl je tegelijkertijd aan het skypen bent en een video aan het streamen bent op je telefoon? :D
Uh laat me even nadenken .................................................................................. nee  :D

jaco

Bij professionele wifi gaat roamen via een losse controller, en zijn de acces point alleen maar domme radio modules. Dan zorgt de controller dat een andere AP de sessie overneemt als iemand zich verplaatst. Dat is dan 50-200 miliseconde zo uit mijn hoofd.

Consumenten access points zijn controller en radio in 1.  Dan moet de client de beslissing nemen om naar een andere AP over te stappen als dat signaal beter is. Ik kan hier ook met youtube op een ipad aan naar boven lopen en dan speelt dat door.

5GHz is hier wel goed op begaande grond en 2 hoog, maar op 1 hoog matig.  De AP die ik heb hebben 3 antennes voor 2.4 GHz en 3 antennes voor 5 GHz en ik moet de AP die 2 hoog staat nog goed richten.
Wellicht een AP met een interne antenne die rond straalt iets beter werkt maar op 2.4 GHz heb ik op 100 meter van huis nog goed signaal op de iphone op bijna 100 meter van huis. Dan geeft de iphone het op qua communicatie.