A poor man's Kharma

Started by knubbe, August 30, 2015, 20:59:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Ondertussen staan deze door Mijkie gemaakte schoonheden al weer een poosje hier.

Na de verhuizing weer enigszins wat tijd om dit op te pikken. Maar verwacht niet een hoog tempo hoor ;)

Er spelen wat ideeen in mn hoofd vandaar dat ik dit topic alvast open.

Hier is de bouw gedocumenteerd; http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=133162.msg2736003#msg2736003

De kasten bevatten de volgende drivers;
Laag - Seas Excel W22E001
Mid - Seas Excel W18E001
Hoog - Accuton C-30-6-024

Mid en hoog zitten in een gesloten kabinet met een passief filter.

De laagunit zit in een BR kast met de poort aan de onderzijde.

Plannen met de speaker zijn om er een voet met spikes voor te maken. Dat idee ligt ondertussen klaar en wordt dus aan gewerkt.

Verder komt er nog een kleurtje op, het idee is nu nog wit maar twijfel hier flink over.

Nu speel ik alleen met het idee om alle 6 de driver actief aan te sturen. Nu heb ik nog een eindversterker staan dus dat is geen probleem. Op de miniDSP 4x10hd is ook nog plek (kom straks wel een plekje voor mn sub te kort maar dat zien we tzt wel).

Is dit aan te raden? Bijgevoegd is een fototje van het filter tussen hoog en mid. Geen idee of dit een goed filter is eigenlijk. Enige 'nadeel' is dat ik wat moet verbouwen aan de kasten.

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Mooie componenten in het filter iig... Maar mijn filter-kennis reikt niet zover.

Hele gave units ook, succes!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Dankje Wilco!

Hoop wel op nog wat meningen :D
Anders wellicht naar t ZBA forum verschuiven, maar hou het topic liever hier.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Actief schijnt wel the way to go gaan worden. Zelf heb ik er ook over nagedacht maar ik kwam wat uitgangen te kort op mijn minidsp.

Als je de keus hebt zou ik voor actief gaan.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Dat probleem ga ik ook krijgen. 6x uitgangen voor de fronts en 2 voor de subs zou nog precies passen. Alleen staat er nog een sub in de planning en dan wordt het lastiger..
Maar volgens mij kan je die miniDSPs gewoon doorknopen toch? Dan zou ik een 2x4 nog erbij kunnen halen bijvoorbeeld.

Het idee kwam vooral omdat ik nog een 7 kanaals versterker heb staan. Alleen is het best wel weer een 'gedoe' om een extra setje terminals erbij te plakken :D
Voordeel is wel dat het wat makkelijk spelen/tunen is als alles actief wordt aangestuurd.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Geen idee of je die minidsp kan doorknopen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PaulSQ

Meeste filters voor deze ceramische en metalen drivers worden met meer componenten ontworpen ivm het onderdrukken van resonanties. Er linkt dus ruimte voor verbetering.

Verder gaat mijn kennis niet, je zou bovenstaande eens kunnen toetsen door wat ontwerpen waarin de drivers gebruikt worden te bekijken.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

knubbe

Dat is inderdaad wel een goed idee, zal eens op zoek gaan naar filters voor vergelijkbaar system.

Dan blijft wel de vraag hoe passief filter met allerlei dure componenten in vergelijk staat.
Of is het dan gewoon een sort 'sausje' wat je eroverheen gooit wat je dus bij aktief niet doet?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Groot voordeel is natuurlijk wel dat met een aktief je alles per direct kan aanpassen.

Een goed filter met de wat duurdere onderdelen...ook duur hoor. Nu heb ik bijna alles het goedkoopste wat ik kon krijgen maar dan zit ik voor mijn drie weg nog tegen de 3 a 400 euro aan.

Op marktplaats staan advertenties van een actief filter. Zoeken op Scan Speak..verkoopt ook een 6 kanaals eindversterker, speakers. Ook een mooi systeem maar wel duur.

http://link.marktplaats.nl/m958752471

Maar even gezocht voor je. Hij kan je er vast ook wel meer over vertellen. Aardige vent...van hem heb ik mijn huidige speakers gekocht.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

H&C Hifi

Wil je 3 weg actief op erg hoog niveau :

Koop een XTA DP226 crossover dat is top of the line !

Enkel dit actieve crossover zal 2e hands nog ongeveer net zoveel kosten als een passief filter op aardig hoog niveau..
maar je kan wel echt alles naar smaak moeiteloos aanpassen

knubbe

Inderdaad erg prijzig hans, maar ziet er uit als een leuk system. Evenals de door Marcel genoemde.

Maar in hoeverre is dit nu anders dan de miniDSP 4x10?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Geen idee...maar hij heeft er veel ervaring mee. Dus mogelijk kan/wil hij je wat wegwijs maken etc. Zodat je je keuze makkelijker kan maken.

Je kan ook nog voor een Trinnov gaan... :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Even goed topictitel lezen met dergelijke adviezen 8)

Zal eens contact opnemen, bedankt !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Contour

15 jaar geleden waren die witte audyn plus condensatoren het beste wat je kon krijgen. Tegenwoordig heb je een groot aantal condensatoren van vergelijkbare kwaliteit of beter. Beste wat ik heb gebruikt is Mundorf SGO en Duelund RS, echter dat is prijstechnisch niet vergelijkbaar.

Groetjes Walter

H&C Hifi

Quote from: Contour on September  2, 2015, 13:44:23
15 jaar geleden waren die witte audyn plus condensatoren het beste wat je kon krijgen. Tegenwoordig heb je een groot aantal condensatoren van vergelijkbare kwaliteit of beter. Beste wat ik heb gebruikt is Mundorf SGO en Duelund RS, echter dat is prijstechnisch niet vergelijkbaar.

Groetjes Walter

Bij gebruik van condensatoren is het ook de match met de units.
Wat erg goed presteert voor niet teveel geld : Claritycap SA

Staaled

#15
Het enige dat ik er van weet is dat je met dergelijke units steil moet filteren ivm idd de resonanties
die vlot de kop op steken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

PaulSQ

Quote from: Staaled on September  2, 2015, 18:58:25
Het enige dat ik er van weet is dat je met dergelijke units steil moet filteren ivm idd de resonanties
die vlot de kop op steken.

En zo te zien is de tweeter 1e orde gefilterd en de woofer niet, dus totaal niet stijl gefilterd.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

knubbe

Kijk, met zn alle weten we toch een stuk meer :) Bedankt allen.

Oke, dus prima componenten alleen waarschijnlijk een niet al te best (simple) ontworpen filter.
Neig dus erg naar volledig aktief te gaan. Eens wat beter uitdenken..

Quote from: chansig on September  2, 2015, 10:15:40
Maar even gezocht voor je. Hij kan je er vast ook wel meer over vertellen. Aardige vent...van hem heb ik mijn huidige speakers gekocht.

Contact gehad en komt idd over als een aardige vent :) Natuurlijk was een minidsp geen vergelijking met zijn DEQX systeem maar was vrij eens te komen luisteren.
Ook vanuit deze kant (beetje voor de hand liggend) bevestiging  om voor volledig aktief te gaan.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Quote from: knubbe on September  3, 2015, 09:00:45
Kijk, met zn alle weten we toch een stuk meer :) Bedankt allen.

Oke, dus prima componenten alleen waarschijnlijk een niet al te best (simple) ontworpen filter.
Neig dus erg naar volledig aktief te gaan. Eens wat beter uitdenken..

Contact gehad en komt idd over als een aardige vent :) Natuurlijk was een minidsp geen vergelijking met zijn DEQX systeem maar was vrij eens te komen luisteren.
Ook vanuit deze kant (beetje voor de hand liggend) bevestiging  om voor volledig aktief te gaan.

Beetje door het verkooppraatje heenluisteren...als dat lukt. Als je bij hem gaat luisteren..misschien kan je hier dan even een bakkie komen doen. Is 10 km verder. En DEQX is natuurlijk ook geen Trinnov. En als je mensen spreekt die met alles geen (commerciele) connectie hebben dan is een minidsp ook een goed apparaat.. :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Ik heb hier ook een paar maanden een mini DSP gehad, toen ik overging op een aktief filter met opamps en condensators viel mij op hoeveel beter het geluid werd t.o.v. de mini DSP. Ik ben er dus geen fan van maar ze kosten weinig en zijn zeer flexibel in te zetten.

Groetjes Walter

chansig

Welke minidsp gebruikte jij dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Mini dsp 2x4 geloof ik, klein zwart kastje. Met name aspecten als ruimtelijkheid, detail, openheid had het ding negatieve invloed op.

Groetjes Walter

chansig

Ik heb geen idee of de 4x10HD die ik heb andere software heeft. Maar wat jij beschrijft als een gemis...dat ervaar ik niet. Eerder het tegenovergestelde..

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Lees toch vooral veel goede verhalen over de 4x10, zelfs in vergelijk met veel duurdere alternatieven.
Daar ga ik dus zeker mee aan de slag, heb de 4x10 al in huis.

Wel net mn 7 kanaals amp verkocht dus even nieuwe eindversterking zoeken..

Net wezen kijken in een appartement waar ik heeel goed zou kunnen werken aan de speakers dus hoop dat ik daar maandag in kan trekken  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Vandaag de voetplaten op kunnen halen!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase