Devolo netwerk via stroomnet

Started by W.Otter, August 29, 2015, 20:36:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

Ik zit sinds een tijdje bij kpn en die zend het tv signaal over ip. De kastjes die kpn zelf levert, de 650, zou theoretisch een snelheid van 650mbit/s moeten kunnen halen. Nou is dit door storingen etc natuurlijk niet mogelijk maar zelf met 10% zou ik al een aardige film moeten kunnen streamen. Dit is niet het geval, ik heb het eea gelezen over wat je kunt doen om het signaal te verbeteren maar een film van 10 gyg vind ie al lastig. Nu heb ik nog niet kunnen testen maar mijn vraag is : zou ik door een betere set zonder al te veel aanpassingen in huis een betere, lees: grotere films kunnen streamen?

Als de mogelijkheid voordoet ga ik natuurlijk eerst even de vergaarde kennis van het net toepassen maar wie weet heeft iemand ervaring met de kpn kastjes.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sopper

Ik gebruik een de devolo 1200+ WiFi set.
Snelheid is erg afhankelijk van de stopcontacten die je gebruikt.
Met devolo cockpit kun je dit testen.

Heb ze nu op de snelste stopcontacten, volgens devolo cockpit een onderlinge max. Snelheid van 450mb. In praktijk komt dit neer op zo'n 100mb/s.
Niet supersnel, maar genoeg om HD te kijken vanaf m'n NAS.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

W.Otter

Dat is inderdaad degene die ik op het oog heb. 100mb/s zou voldoende moeten zijn voor bdmv. Ik zal eens kijken met de software welke snelheden er te halen vallen binnen de huidige opstelling. Bedankt voor je reactie!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

stefanschreurs

#3
Ook ik gebruik de devolo 1200+ WiFi, snelheid varieert in de praktijk tussen de 100-200 mb/s. Meestal inderdaad 100 mb/s. Verbinding is erg stabiel en valt nooit uit. Dus nooit haperende films oid. Met andere woorden: wij zijn verkocht! Succes!
Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

dennism

Als je een thuisnetwerk echt goed wil hebben ontkom je niet aan kabels trekken. Veruit het snelste en stabielste. Powerline adapters kunnen voor streaming e.d. best voldoende zijn, maar is mijn ervaring ligt het erg aan de kwaliteit van de elektrische installatie in huis, vooral bij recente nieuwbouw met een nette installatie waarbij je binnen 1 groep blijft zijn mijn ervaringen best positief, uiteraard haal je vaak zelfs in die situaties maar 10 tot 20% van de snelheid die je met een kabel kan halen, maar voor streaming en zelfs gaming is het goed bruikbaar en stabiel te krijgen.

Andere ervaringen heb ik in situaties met vooral verouderde elektrische installaties en situaties waar het over meerdere (soms zwaar belaste) groepen gaat, vaak is of de snelheid, of de stabiliteit een drama. Ik heb zelfs 2x meegemaakt dat het totaal niet wilde werken.

Of het met een betere set op te lossen is, durf ik niet te zeggen, in de situaties waar ik het niet stabiel kreeg heb ik destijds meerdere sets getest, en allemaal gaven ze problemen. Ik zou dus zeker niet zomaar een nieuwe set gaan kopen op de gok. Mijn advies zou zijn eerst testen, en dan kopen :)

W.Otter

inmiddels ben ik weer thuis en gelijk even een testje gedaan mbt de snelheden. Kabels trekken gaat hier echt niet lukken ik ben toch echt gewezen op dit soort systemen (hiervoor had ik moca dat leverde geen problemen op) echter door KPN ben ik aangewezen op zo'n soort systeem.

hier even de test resultaten, daarbij moet ik wel aangeven dat de groep in de meterkast niet aansluit op die van de woonkamer. dit zou ik kunnen oplossen door deze om te leggen zodat dit wel het geval is. (of even een extra stopcontact aanleggen is ook een optie.) ik heb de adapters even op dezelfde kabel gehad en dit mat een snelheid van zo'n 400mbit/s

de snelheden zien er niet heel belabberd uit imo maar streamen levert nog steeds problemen..

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sopper

Wat is de snelheid tussen de 2 adapters?
Dus niet tussen de hoofdadapter...
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

W.Otter

dat leek mij niet zo heel belangrijk, het zijn er 3. een hangt in de meterkast en de andere voor boven en een voor beneden. dus van de meterkast naar de woonkamer is voor mij het belangrijkste
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sopper

We hebben wat meer informatie nodig.
Waarvandaan stream je?
NAS? Waar staat ie aangesloten? Bedraad aan een devolo? Of stream je met WiFi?
Etc. Etc. Schets de situatie gedetailleerd, dan kunnen we misschien het probleem identificeren.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

W.Otter

ja sorry,

In de meterkast staat een NAS, deze zit via router aangesloten op het netwerk. De router is op zijn beurt weer bekabeld aangesloten op de devolo, de devolo stuurt op zijn beurt het hele zooitje (vanaf stroomgroep 5 naar stroomgroep 1 in de woonkamer en stroomgroep 3 boven). De devolos zijn allemaal bedraad aangesloten op de randapparatuur.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sopper

Quote from: W.Otter on August 31, 2015, 20:10:51
ja sorry,

In de meterkast staat een NAS, deze zit via router aangesloten op het netwerk. De router is op zijn beurt weer bekabeld aangesloten op de devolo, de devolo stuurt op zijn beurt het hele zooitje (vanaf stroomgroep 5 naar stroomgroep 1 in de woonkamer en stroomgroep 3 boven). De devolos zijn allemaal bedraad aangesloten op de randapparatuur.

Duidelijk.
Wat voor snelheid haal je als je bestanden naar je NAS kopieert?
Heb je al andere stopcontacten geprobeerd?
(En dan snelheid meten met cockpit)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

W.Otter

Ga ik morgen even doen! Wat ik zei: met de kastjes in dezelfde stroomgroep haalde ik 400mbits. Dit is uiteraard niet mogelijk, daar mijn router in de meterkast hangt. Een apart stopcontact aanleggen is geen probleem.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

goed, even een nieuw stopcontact aangelegd op de juiste groep.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

#14
en hier de test resultaten  :pompom:

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

wel echt een hele verbetering. ik ga eens kijken hoe het nu is met het streamen van BDMV's dit zou die technisch gezien toch moeten kunnen, moet je nagaan dat ik met de devolo1200 waarschijnlijk een gigabit netwerk heb.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

het is wel vreemd want als ik via de gewone weg op de Dune (netwerkmap op NAS) afspeel dan hapert het beeld bij zowel BDMV als bestanden van 10gyg. maar als ik via netwerkverkenner en UpNp speel dan is het geen probleem..

ook het kopieren van NAS nar dune gaat erg traag (1,1mb/s) iemand enig idee waarom het signaal via de netwerkmap op de Dune stoort maar via ntwerkverkenner op de Dune niet.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Sopper

Kijk, nu heb je in ieder geval het probleem geïsoleerd.
Waar jij dacht dat je snelheid het probleem was, ligt het probleem dus bij de dune.

De snelheid met devolo op dezelfde groep, is goed te noemen  ;)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

dennism

Quote from: W.Otter on September  1, 2015, 14:00:02
het is wel vreemd want als ik via de gewone weg op de Dune (netwerkmap op NAS) afspeel dan hapert het beeld bij zowel BDMV als bestanden van 10gyg. maar als ik via netwerkverkenner en UpNp speel dan is het geen probleem..

ook het kopieren van NAS nar dune gaat erg traag (1,1mb/s) iemand enig idee waarom het signaal via de netwerkmap op de Dune stoort maar via ntwerkverkenner op de Dune niet.

Ik weet niet welke Dune je hebt, Maar mijn Smart D1 is (net als de meeste dune modellen) geen hoogvlieger qua netwerk prestaties wanneer de interne storage op de dune gebruikt wordt, deze heb ik er zelf dan ook weer uitgehaald omdat het totaal niets bracht voor mij daar ik al een NAS heb. Afspelen via NFS gaat dan wel weer prima, SMB gaf hier ook wat issues (volgens mij omdat de Dune qua SMB vrij beperkt is). Via Upnp speel ik niet af. Ik zou zeggen test eens of je NAS NFS shares kan serveren, en zo ja, koppel die eens op de Dune in plaats van SMB.

W.Otter

Quote from: Sopper on September  1, 2015, 15:58:32
Kijk, nu heb je in ieder geval het probleem geïsoleerd.
Waar jij dacht dat je snelheid het probleem was, ligt het probleem dus bij de dune.

De snelheid met devolo op dezelfde groep, is goed te noemen  ;)

heb dus ook de 1200+ even aangeschaft en die haalt 980. nog steeds gehaper. dus ff NFS proberen op de dune
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: dennism on September  1, 2015, 18:55:17
Ik weet niet welke Dune je hebt, Maar mijn Smart D1 is (net als de meeste dune modellen) geen hoogvlieger qua netwerk prestaties wanneer de interne storage op de dune gebruikt wordt, deze heb ik er zelf dan ook weer uitgehaald omdat het totaal niets bracht voor mij daar ik al een NAS heb. Afspelen via NFS gaat dan wel weer prima, SMB gaf hier ook wat issues (volgens mij omdat de Dune qua SMB vrij beperkt is). Via Upnp speel ik niet af. Ik zou zeggen test eens of je NAS NFS shares kan serveren, en zo ja, koppel die eens op de Dune in plaats van SMB.

wou ik net gaan proberen!  :D thnx

ik lees dat het stabieler werkt.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

ik krijg de NFS folder niet echt aan de praat.

heb op de synology alles aangezet
en op de Dune ook

kunnen jullie er eens eenblik op werpen?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

inmiddels alles aan het werk. instellingenwaren gewoon goed alleen vergeten de Dune te herstarten, en ik was steeds een netwerkmap aan het bewerken maar toen ik een nieuwe maakte pakte ie 'm wel.

vreemd.

maar goed, inmiddels beide Devolo's (KPN 650 en 1200+ wifi ) geprobeerd met een aantal blurays over het nieuwe NFS en tot mijn verbazing werkte dit uitstekend met de 1200+ alleen begon ie te haperen toen ik de 650 er weer in deed.

toch vreemd want met de snelheden hier gepost zou je toch een bitstream van 40/45 mb/s aan moeten kunnen?

op zich geen probleem om de 1200 te houden. ik vind het wel prettig om het netwerk wat beter te hebben, toch zit ik nog een beetje met de schrijfsnelheden van de Dune; bij het kopieren van een bestand haalt deze maar 4mb/s. Tevens nog niet geprobeerd met de nieuwe NFS instellingen, zou dat uitmaken?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

inmiddels weer wat getest, de snelheid van schrijven van NAS->router->devolo->lichtnet->devolo->bekabeld->Dune is nog steeds maar zo'n 4 tot 5 mb/s. dat zou toch echt rond de 12? moeten zitten..

echter kan ik boven op de dune tv101 nu zelfs BDMV's afspelen! voorheen was dat te traag.

straks komt nog een derde 1200+ binnen en dan zal ik de snelheden nog even posten en dan ben ik eigenlijk wel heel tevreden met de huidige stand van zaken.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

dennism

Quote from: W.Otter on September  2, 2015, 11:59:57
inmiddels weer wat getest, de snelheid van schrijven van NAS->router->devolo->lichtnet->devolo->bekabeld->Dune is nog steeds maar zo'n 4 tot 5 mb/s. dat zou toch echt rond de 12? moeten zitten..

echter kan ik boven op de dune tv101 nu zelfs BDMV's afspelen! voorheen was dat te traag.

straks komt nog een derde 1200+ binnen en dan zal ik de snelheden nog even posten en dan ben ik eigenlijk wel heel tevreden met de huidige stand van zaken.

Hoe staat je dune ingesteld qua netwerk, ik weet dat ik een setting moest aanpassen om tot de rond de 10MB/sec te komen, kan er alleen even niet opkomen welke dat was.