Calibratie 4K/UHD (rec2020/HDR) weergevers

Started by papaleo, August 25, 2015, 14:37:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik ben benieuwd of er op dit moment al een calibrateur is die de juiste middelen en know-how in huis heeft om een goede calibratie uit te voeren....?

Nu had ik al begrepen dat je voor 4K/UHD weergevers/TV's al aangepaste apparatuur nodig heb voor een goede calibratie...

Op dit moment is er weinig tot geen content met HDR/HFR en zelfs voor/met Dolby Vision voorhanden,maar dat gaat natuurlijk wel komen nu de weergevers en zeker als straks de afspelers er zijn.

Dus vraag ik mij af,hoe zit het nu,nu de nieuwe specs van 4K/uhd standaard een feit is?

Ik heb zelf nu een Sony KD-75x9405c (4K TV) die 1300nit,rec2020 en HDR,10 bit,enz. kan en gaat weergeven,kunnen die op dit moment al met de bestaande Spectro,Colormeters/apparatuur gecalibreerd worden door de calibrateurs?
De basis van een calibratie zal wel het zelfde zijn maar er zal een wezenlijk verschil in calibreren onstaan met deze nieuwe TV normen: '4K@60Hz 4:4:4,10bit,rec2020,Dolby Vision,HDR,HFR,>1000/10000nit...,enz'
En maken ze,wanneer dat toelaat,daar dan ook verschillende memory's voor aan in je TV,voor bv SDR en HDR en voor 1080p en 4K/UHD?

Edit;

Hier wat info over de in 'protofase' zijnde "Dolby Vision"

http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-vision/dolby-vision-white-paper.pdf
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Toch nog ff onder de aandacht brengen,en dan met name aan de proffesionele calibrateurs die hier toch zat aanwezig zijn op het forum...  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

vik

Ik vrees dat je nog even geduld moet hebben Leo.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Erik

Ik weet ook niet of deze groep veel bezocht wordt misschien is afterhours een betere plek.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

papaleo

Zou dat het zijn....?
Of zou het zijn 'wat de boer niet kent eet hij niet' en durft er niet van te proefen...  :devil:

Maar goed ik kan het mis hebben en volg je tip op om het daar eens te proberen  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Quote from: Erik on August 26, 2015, 13:03:19
Ik weet ook niet of deze groep veel bezocht wordt misschien is afterhours een betere plek.

Nee Eric,ook deze plek word door de 'Profesionels' angstvallig vermeden... ??? (Tot nu toe dan)
Er is (nog) niemand die zich daar nog aan wil branden,zelfs niet n heel klein reaktie'tje  :threadclosed:

Ben ook wel benieuwd wie hier als eerste op in gaat springen?
Tuurlijk het is nog vroeg,het handje vol dat dit daadwerkelijk kopen,en laat staan laat calibreren is heel klein....dus NIET INTERRESSANT(lees): COMMERCIEEL genoeg.
Want calibreren is een lucratieve (commerciële) bezigheid..., maar goed,dan moet er wel n markt voor zijn  ::) dus (nog) geen markt (geen doekoe) dan ga ik zeker ook (nog) niet te investeren in nieuwe equipement.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152988.0
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

donaldk

Er zijn nog geen Rec. 2020 weergevers, wat Christie en Barco, Sony ook beweren op grote reclameborden, als je even verder kijkt staat dat ze er nog lang niet zijn. Even afgezien van off-set primaries in 6P. Papaleo je koopt een gewone LCD Dan kom je gewoon lang niet aan 2020, is gewoon onmogelijk, de lat is express net voorbij de mogelijkheden van OLED (zonder wit aanvulling=LG) gelegd,dus zelfs OLED kan het per definitie niet halen.

papaleo

Op voorhand bedankt voor een reatie in dit draadje... ;)

Met deze info/theorie heb ik geen rekening gehouden toen ik dit draadje begon... :wacko:
Dit heb ik nog niet of nergens gehoord of vernomen...,Donald.

Dus heb ik een weergever gekocht, waar in je in het menu van de kleuruimte al wel al kan schakelen tussen bv sRGB/BT.709 naar 'de toekomstige' BT.2020 maar dat dit klinkklare onzin is omdat ze dit niet...,nee: NOOIT kunnen waarmaken in deze unit?!
Dus maw, ik en ik weet niet hoeveel andere 'sukkels' hebben ons gewoon in de maling laten nemen....?!!
Je zult mij wel eigenwijs of zelfs naïef vinden, maar ik geloof dit niet...,want als jij dit weet zal er best nog wel iemand zijn op deze aardkloot die dit ook weet en publiekerig zou hebben verkondigt...

Maar goed ik weet dat jij heel veel van deze materie weet,dus zal er wel een beetje waarheid inzitten maar of het helemaal zo zwart en wit is,nogmaals dat betwijfel ik.


Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

donaldk

Dit is inmiddels algemeen bekend, bij de harde kern hier en in de industrie en ik heb het ook hier diverse keren verkondigd, o.a. vorig jaar betreffende de toen nieuwe versie van de Sony OLED reference monitor, de DPI 3 DMD LED, Quantumdots (93% max., maar nog niet in product en theoretisch op te schroeven volgens fabrikant naar 97%) en wel vaker, hoor.

Op AVS hebben we een korte discussie gehad over de Nieuwe Sony solid state projectoren met hun 'simulated Rec. 2020'. Die zouden mogelijk de basis zijn voor de VW1200.

Volgens Cintetechgeek James Gardiner waren de beste displays op NAB/Cinemacon maximaal 80% van Rec. 2020, dus niet zo heel veel groter dan DCi (Christie kondigde het wel aan als 2020 op NAB, ik kreeg geen antwoord van Mike Esch Christie's CTO toen ik hem vroeg of James info klopte), naar verwachting nog lang de praktische norm in de cinemaindustrie. Rec. 2020 komt voort uit de Broadcast Industry, EBU.

PRJK

Ben bang dat Donald gelijk heeft. Het is helaas wel zo zwart wit. Het klopt dat er geen weergevers zijn die REC2020 doen. Wat er gebeurt als je die optie kiest is dat een bron in REC.2020 ge remapped word naar het kleurbereik dat de tv ondersteunt. In dit geval geloof ik rond de 90% van DCI-P3. De sony's en samsung's hebben zelfs geen officiele HDR ondersteuning. Zal je nergens in de specs terug vinden. Alleen panasonic stelt op de amerikaanse website BDA HDR te ondersteunen.  Met heel het hdr verhaal is het toch een beetje hetzelfde als het HD-ready toen destijds.

apogeefreak

Ik las ook iets dat er problemen met rec2020 en individuen zijn. Ik begrijp dat je een heel verzadigde kleur in de kleurendriehoek krijgt door steeds meer van de andere kleuren er uit te filteren. Dit brengt uiteindelijk tot kleuren spikes? Het schijnt dat dit soort spikes door sommigen anders worden waargenomen. Weet iemand hier meer van? Klopt deze redenatie?
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

PRJK

Quote from: apogeefreak on August 29, 2015, 12:31:15
Ik las ook iets dat er problemen met rec2020 en individuen zijn. Ik begrijp dat je een heel verzadigde kleur in de kleurendriehoek krijgt door steeds meer van de andere kleuren er uit te filteren. Dit brengt uiteindelijk tot kleuren spikes? Het schijnt dat dit soort spikes door sommigen anders worden waargenomen. Weet iemand hier meer van? Klopt deze redenatie?

Ik geloof dat dit is met gebruik van lasers.

apogeefreak

#12
Ok ik lees dat rec2020 echt the max is met monochrome kleuren. Kleuren die dus uit 1 golflengte bestaan, verder kun je niet nee  :D

"Op de IFA woonden we bij Samsung een presentatie bij van Joe Kane, bekend van de 'Digital Video Essentials'-kalibratie-dvd's en -blu-rays. Hij wees ons op een ander probleem met de primaire kleuren van rec.2020, want niet iedereen schijnt monochromatisch licht even helder waar te nemen. Hierdoor ontstaan er bij mengkleuren flinke verschillen in de waargenomen kleur. Bij het gebruik van minder pure primaire kleuren, zoals bij onze huidige televisies, speelt dit probleem veel minder omdat onze ogen dan een grotere variëteit aan golflengten voor een bepaalde kleur te zien krijgen, waardoor de gemiddelde waarneming nauwelijks afwijkingen vertoont."

http://tweakers.net/reviews/3698/3/de-tv-van-de-toekomst-wat-komt-er-na-ultra-high-definition-de-uitdagingen-van-rec2020.html


De vraag is of het wel iets toevoegt maar goed. Iemand?


O nee ik lees ook nog dat de early adaptors waarschijnlijk color banding voor de kiezen krijgen omdat 12 bit nodig is en 10 bit in de specs zit. Ik heb nu al color banding al is het niet veel.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro


papaleo

Quote from: PRJK on August 29, 2015, 12:15:05
Ben bang dat Donald gelijk heeft. Het is helaas wel zo zwart wit. Het klopt dat er geen weergevers zijn die REC2020 doen. Wat er gebeurt als je die optie kiest is dat een bron in REC.2020 ge remapped word naar het kleurbereik dat de tv ondersteunt. In dit geval geloof ik rond de 90% van DCI-P3. De sony's en samsung's hebben zelfs geen officiele HDR ondersteuning. Zal je nergens in de specs terug vinden. Alleen panasonic stelt op de amerikaanse website BDA HDR te ondersteunen.  Met heel het hdr verhaal is het toch een beetje hetzelfde als het HD-ready toen destijds.

Oke,dus het enige dat de fabrikanten nu (al) doen is veel/hard schreeuwend roepen,waar eigenlijk (nog) niets zeggen,zeker niets van wat er daadwerkelijk waar is...

Quote from: PRJK on August 29, 2015, 12:46:51
Klein stukje over HDR. https://www.youtube.com/watch?v=lPnr4H1XGog&feature=youtu.be

Leuk filmpje,hier word HDR helder en begrijpend uitgelegd.  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PRJK

Quote from: papaleo on August 29, 2015, 13:57:06
Oke,dus het enige dat de fabrikanten nu (al) doen is veel/hard schreeuwend roepen,waar eigenlijk (nog) niets zeggen,zeker niets van wat er daadwerkelijk waar is...

Leuk filmpje,hier word HDR helder en begrijpend uitgelegd.  ;)

Ja daar komt het wel op neer. Maar dat is eigenlijk niets nieuws, het hard schreewen dan :) Als we fabrikanten mogen geloven hebben we al tv's met 1.000.000:1 contrast ratios. :)

jaco

Zou het niet alleen in de standaard rec2020 worden, en in de praktijk gewoon P3 ?

larsonator

Quote from: papaleo on August 28, 2015, 21:34:24
Dus heb ik een weergever gekocht, waar in je in het menu van de kleuruimte al wel al kan schakelen tussen bv sRGB/BT.709 naar 'de toekomstige' BT.2020 maar dat dit klinkklare onzin is omdat ze dit niet...,nee: NOOIT kunnen waarmaken in deze unit?!
Dus maw, ik en ik weet niet hoeveel andere 'sukkels' hebben ons gewoon in de maling laten nemen....?!!
Je zult mij wel eigenwijs of zelfs naïef vinden, maar ik geloof dit niet...,want als jij dit weet zal er best nog wel iemand zijn op deze aardkloot die dit ook weet en publiekerig zou hebben verkondigt...
Naar mijn mening weer een gevalletje ''Consument-de-BETA-tester-laten-spelen'', wat zooooo 2015 is ;)

larsonator

Quote from: papaleo on August 28, 2015, 21:34:24
Je zult mij wel eigenwijs of zelfs naïef vinden, maar ik geloof dit niet...,want als jij dit weet zal er best nog wel iemand zijn op deze aardkloot die dit ook weet en publiekerig zou hebben verkondigt...
Is idd naïef...

donaldk

#19
Jongens de nieuwe Sony projector van 50K heeft ook maar ongeveer 80% van Rec. 2020:

https://vimeo.com/131290765

papaleo

#20
Quote from: donaldk on August 31, 2015, 20:19:20
Jongens de nieuwe Sony projector van 50K heeft ook maar ongeveer 80% van Rec. 2020:

https://vimeo.com/131290765

Kijk ik heb nu de 75x9405c al gekocht...,maar deze ga ik nu dus echt niet aanschaffen  :D  :o

@larsonator
Had liever gehad dat je me 'eigenwijs' had gevonden,beetje naief van je  :tongue2:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

larsonator

Quote from: papaleo on August 31, 2015, 21:18:56
@larsonator
Had liever gehad dat je me 'eigenwijs' had gevonden,beetje naief van je  :tongue2:
ge ben een eigenwijze vent mee mooie spullekes  ;)

home@the movies

Ik had dit topic nog niet helemaal in de gaten gehad  ;D

Heel even een korte reactie van mijn kant iv me de nieuwe normen en kalibratie. (geen bijbel maar wat concrete info ;)

Het lijkt misschien kort door de bocht maar op zich er niet zo heel erg veel anders aan heel het gegeven.

1) HDR
Is in principe niets meer of minder dan de mogelijkheid voor een weergever om een beter zwart en feller wit te kunnen neerzetten, letterlijk dus een Hoger Dynamisch bereik. Om dit te kunnen doen is er dus A) meer lichtopbrengst nodige en B) diepere zwartweergave.
In de kalibratie blijft alles wat dit betreft gelijk, zolang brightness, contrast en gamma correct staan afgesteld hoeft er in principe verder niets te gebeuren. De gebruikte meter moet uiteraard wel geschikt zijn om accurate metingen te doen maar aangezien we onze meters continu vervangen en laten ijken is dit geen probleem.

2)4K
De resolutie op zich heeft niets met de kalibratie te maken, uiteraard heb je nu wel 4K testpatronen nodig maar die zitten zowel bij mij als bij Frank in de patroon generator die we gebruiken. De grotere color space die met 4K gepaard kan worden zit dus ook in die testpatronen. Als er in 4K met een andere color space zou moeten worden gekalibreerd dan is het een kwestie van de 4K patronen te gebruiken en de parameters van kalibratiesoftware aan te passen aan de color space die je wil meten en gebruiken.
Daar is op zich ook niets echt nieuw aan omdat die mogelijkheid in de door ons gebruikte software al lang ingebouwd zit, vergeet niet dat in de pro industrie dit reeds veel langer aanwezig is en gebruikt wordt.

Framerates zijn hetzelfde verhaal, ook hier is er wezenlijk niets wat verschil uitmaakt in de manier van kalibratie tov een "gewone HD" kalibratie
Uiteraard is het perfect mogelijk om twee geheugens aan te maken, eentje voor HD materiaal en eentje voor 4K, we deden dit in de beginjaren van HD ook voor SD materiaal en HD materiaal.

Ik doe regelmatig kalibraties van toestellen in post productie studio's waar grading wordt gedaan voor tv en bioscoop, ook daar moet je een weergever met aangepaste coordinaten (andere colorspace) gebruiken. Bovenstaande is dus eigenlijk reeds iets wat al een tijdje van toepassing is ;-)
Ik ben vermoedelijk nog wat vergeten maar ik twijfel er niet aan dat jullie er mij met zijn allen zeer snel op zullen wijzen  ;D ;D ;D

Nog vragen? shoot
Gr
Werner


PRJK

Aantal vraagjes. Hoe zorg je ervoor dat de hdr stand word geaktiveerd? Dit gebeurt toch via metadata in het hdmi 2.0a signaal? Ik begreep dat men bezig is met patronen om hdr te kunnen triggeren zonder deze metadata. Maar er zijn op moment toch geen generatoren die een hdr signaal kunnen uitzenden, correct? En is er geen aparte kalibratie nodig voor hdr? Hd content ziet er dan toch niet uit zoals het hoort door het pq gamma? Hoe word dat opgelost met het gelimiteerde aantal beeld modi die beschikbaar zijn (bijv maar drie bruikbare bij panasonic, custom/pro1/pro2)?
Over 4k, is het niet logisch gewone 1080p patronen te gebruiken ipv 2160p? dit omdat 99% van de content nog in 1080p is. Bedankt voor je antwoorden, interessante tijden zijn het.

home@the movies

QuoteHoe zorg je ervoor dat de hdr stand word geaktiveerd? Dit gebeurt toch via metadata in het hdmi 2.0a signaal? Ik begreep dat men bezig is met patronen om hdr te kunnen triggeren zonder deze metadata. Maar er zijn op moment toch geen generatoren die een hdr signaal kunnen uitzenden

Klopt inderdaad, het praktische van het schakelen tussen de verschillende standaarden zal zich nog even moeten uitwijzen. Het ging mij in het antwoord vooral over het  "verschil" in kalibratiehandelingen voor een kalibrateur tussen beide formaten.
Zoals ik al aangaf ben ik heel kort door de bocht gegaan om een paar dingen te duiden.

QuoteEn is er geen aparte kalibratie nodig voor hdr? Hd content ziet er dan toch niet uit zoals het hoort door het pq gamma?

Dat zal wel degelijk het geval zijn, zoals ik al aangaf moeten brightness, contrast en Gamma voor verschillende standaarden juist gezet worden. Maar ook hier is er niet echt een verschil in wat een calibrateur moet doen tov wat hij bij een andere standaard zou doen, enkel de waarden waarop gekalibreerd zal worden zullen moeten worden aangepast.

QuoteHoe word dat opgelost met het gelimiteerde aantal beeld modi die beschikbaar zijn (bijv maar drie bruikbare bij panasonic, custom/pro1/pro2)?

Dan zal je als consument een keuze moeten maken tussen wat je zelf het meeste gaat bekijken en waar je het meeste aandacht voor wil om een accurate weergave te zien. Voorlopig denk ik dat je met 3 wel gaat toekomen niet? eentje voor HD eentje voor 4K en desnoods eentje voor 4K HDR.

QuoteOver 4k, is het niet logisch gewone 1080p patronen te gebruiken ipv 2160p? dit omdat 99% van de content nog in 1080p is. Bedankt voor je antwoorden, interessante tijden zijn het.

Tja ook hier een keuze, zolang er geen content is heeft het natuurlijk weinig zin om een 4K color space te gaan kalibreren, zolang je voldoende user geheugens hebt geen probleem. Indien niet is het een keuze die ieder voor zich moet maken, maar zoals boven reeds aangehaald kom je met drie geheugens toch al aardig in de buurt van de meeste content die beschikbaar is.
Ik kan alleen maar voor mijzelf en de meeste van mijn klanten spreken maar ik heb nog amper mensen die dvd, dus standaard definitie kijken, als je dat nog wel doet dan heb je met 3 geheugens een klein probleem.
Je zou natuurlijk ook SD content op een HD preste kunnen kijken, het verschil in color space is niet dusdanig dat je plots compleet foute dingen gaat zien. Compromissen, daar draait deze materie helaas maar al te vaak om als er wordt overgegaan naar andere normen.
Helaas hebben we dat de laatste jaren vaak meegemaakt, het tijdperk van één standaard (of een paar) die 10 tallen jaren ongewijzigd blijft ligt al weer een hele poos achter ons ;-)
Boeiend is het in ieder geval, en bijleren doen we nog iedere dag dus wat dat betreft ben ik zeker dat ik lang niet alle antwoorden op alle vragen kan geven, not in a long shot ;-) maar we doen ons best.