Wat is de definitie van 'DIY Audiokunst' voor jou?

Started by simsatit, August 23, 2015, 12:02:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


phy

Werk jij in de muziekinstrumentenbouw?
dat is toevallig 8) ik ook  :)

simsatit

#27
Quote from: phy on August 23, 2015, 18:24:29
Werk jij in de muziekinstrumentenbouw?
dat is toevallig 8) ik ook  :)

Kijk dat is nu leuk!
Laten we eens van gedachte wisselen!
Woon jij enigszins in de buurt van noordholland?
Ik bouw oude instrumenten.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

phy

Mijn diy cd loopwerk
ebbenhout en een 1 cm dikke koperen plaat bovenop
het loopwerk zelf staat op een bronzen plaat
het is een shigaraki clone van binnen

phy

#29
Quote from: simsatit on August 23, 2015, 18:29:16
Kijk dat is nu leuk!
Laten we eens van gedachte wisselen!
Woon jij enigszins in de buurt van noordholland?
Ik bouw oude instrumenten.
cool  :)
ik stuur je een pm.

simsatit

#30
z stands WindowLicker speakers.

detail meubel
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#31
Condensator Maggie 33uF

See pg4
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#32
Condensator behuizing:

:threadclosed:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: phy on August 23, 2015, 18:32:12
Mijn diy cd loopwerk
ebbenhout en een 1 cm dikke koperen plaat bovenop
het loopwerk zelf staat op een bronzen plaat
het is een shigaraki clone van binnen


Ik vind m wederom heel mooi gemaakt!
Had je topic hiervan ook wel gezien, dit is de Vicol editie of heb ik het nu helemaal bij het verkeerde end? zoja excuus
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

solitaire

#34
Quote from: simsatit on August 23, 2015, 18:20:33
[...]
ik hoop dat je dit een beetje hebt kunnen volgen, eventueel een beetje op dezelfde golflengte zit?

ja en ja

Maar 'echt hoorbaar is ben ik nog niet uit' , 'compulsief met de hobby bezig' , 'gemoedsrust het zo uit te voeren' ... nu voel ik me echt in m'n cojones gegrepen ... ;D

Veel producten / ingrepen die met mechanische plaatsing te maken hebben worden domweg fout toegepast of worden fout in de markt gezet (marketing, geen uitwerking). Yes, da's twee maal 'fout' in een zin, maar helaas de waarheid. All-terrain banden getest en uitstekend bevonden werken echt niet onder je kart: dit is inzichtelijke materie, maar bij mechanische plaatsing binnen audio is dat minder het geval en dat geeft fouten in toepassing en marketing (een ideale productgroep om aan de onwetende man te brengen). Eigenlijk iedere mechanische interface heeft meer of minder een uitwerking op de muziekweergave van de set in kwestie, maar alleen dit zou een simpele toonregeling inhouden: toch is dit zoals het regulier toegepast lijkt te worden. Zelf ben ik hier al bijna drie decenia mee bezig, en alleen die hands-on (ears-on ?) ervaring al geeft inzicht, en helpt een oplossing te vinden de totaal/set-weergave naar een hoger plan te brengen zonder eendimensionaal toonregelingen aan elkaar te rijgen (een opgave die zich lastig uit laat werken, in woorden laat vatten en laat vermarkten).

De fotoos van het rack ga je tegoed houden (er zijn losse onderdelen, en incompleet); geef me nog een maandje.

Dan maar wat fotoos van de interne opbouw van een set speakers dat ik een tijdje geleden bouwde (ondertussen verkocht). Er zit veel tijd en onderdelen in, want een 12" woofer in een behuizing van 4mm plaatmateriaal gaat niet in een keer goed ... meerdere Helmholz afstemmingen parallel kan je berekenen maar gaan toch pas na enkele malen bouwen echt goed ... een breedband-kast bouwen van lossy materialen kan je niet modelleren en moet je een aantal malen bouwen voor het dat doet wat jij wilt ... een hoorn en baspijp combineren zie je vaker, maar kost veel tijd van domweg proberen voor het werkt ... en zo zit deze speaker vol met oplossingen voor verschillende problemen. Dit project beschouw ik als erg geslaagd, maar koste me jaren en een enorme hap uit m'n budget. De nieuwe eigenaar heeft ze gestript (afwerking is niet mijn forte ....) en hoogglans wit laten spuiten ... niet mijn kleur maar erg geil om te zien.


soli

edit kleine toevoeging mechanische plaatsing
Hinterm Horizont geht's weiter.

simsatit

Hi Soli,

dat is met recht licht, lichter, lichtst!

Interessante bouw, die Helmholz absorbeert veel energie? en de afstemming heb je zo trachten te regelen dat de kast als geheel een heel responsieve karakter heeft? ipv het 'dode' kast principe?

Is het verder een open kast gebleven of heb je er wel een (semi) gesloten kast van gemaakt?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#36
Die ene die in de sarcastische poll, de 100 procent: die geitewollesokkuh motte weg, staan alleen maar in de weg, heeft gekozen is ook een kunstenaar, hij of zij gaat tegen de stroming van de inhoud van dit draadje in, kunst dus..


;D




Blijven relativeren :shaun: :hehe:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

solitaire

#37
Quote from: simsatit on August 23, 2015, 19:10:47
Hi Soli,

dat is met recht licht, lichter, lichtst!

Interessante bouw, die Helmholz absorbeert veel energie? en de afstemming heb je zo trachten te regelen dat de kast als geheel een heel responsieve karakter heeft? ipv het 'dode' kast principe?

yep

Quote from: simsatit on August 23, 2015, 19:10:47
Is het verder een open kast gebleven of heb je er wel een (semi) gesloten kast van gemaakt?

fotoos topdown:

- zijpaneel
- kastjedicht
- verlijmen, met spanbanden erom
- tijdelijke opstelling waar de onderkant met de woofer en de zijkant met de baspoort te zien is (de kast is een driezijdig prisma (?) met een vlakke en bolle zijkant / baspoort in de vlakke kant / bolle kant aan de radiatorzijde op deze foto / ernaast staat de kast met het filter)


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

simsatit

Zeker mooi gebouwd Soli!!

Heel mooie spullen ook in je sig (al ben ik niet zo van sigs, hier staan pareltjes tussen..)

Wie weet komen er nog eens M&G's van door dit topic..

Bedankt voor het posten, ik voel me al niet meer zo moederziel alleen haha..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

solitaire

het forum als troost ???
muziek als heelmeester  8)
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: simsatit on August 23, 2015, 19:19:13
Die ene die in de sarcastische poll, de 100 procent: die geitewollesokkuh motte weg, staan alleen maar in de weg, heeft gekozen is ook een kunstenaar, hij of zei gaat tegen de stroming van de inhoud van dit draadje in, kunst dus..


;D




Blijven relativeren :shaun: :hehe:
Ik heb gezien wie er op dat moment zat te lezen hier  ;D

simsatit

#41
Quote from: morca on August 23, 2015, 20:23:46
Ik heb gezien wie er op dat moment zat te lezen hier  ;D

Hij of zij is een waardig kunstenaar, mijn respect heeft degene die tegen de stroming in durft te gaan, (behalve als het met de insteek van sch&it aan alles mentaliteit gedaan is, dan trek ik mijn waardering prompt weer in.. Lol)

haha
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

solitaire

#42
Quote from: phy on August 23, 2015, 17:59:12
mijn toeters

en van achter


dit is een niveau van nauwkeurigheid (ga ik vanuit :-*) en eye-candy :inlove:

mooi om te zien maar ook een vereiste me om als hoorn uberhaubt te kunnen funktioneren denk ik dan

respect (ik ken mijn onkunde ...)



mooie dingen komen hier voorbij 8)


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: simsatit on August 23, 2015, 20:33:49
Hij of zei is een waardig kunstenaar, mijn respect heeft degene die tegen de stroming in durft te gaan, (behalve als het met de insteek van sch&it aan alles mentaliteit gedaan is, dan trek ik mijn waardering prompt weer in.. Lol)

haha
Hij doet het best goed denk ik  :)

Mooie sub,s zag ik je posten in een ander topic ,dat is design en afwerking  :thumbs-up:

simsatit

#44
Quote from: morca on August 23, 2015, 20:41:04
Hij doet het best goed denk ik  :)

Mooie sub,s zag ik je posten in een ander topic ,dat is design en afwerking  :thumbs-up:

Dank je wel, mijn broer had die gelakt, hij is professioneel schilder en kan zulk een mooi werk afleveren, heb ik ook veel respect voor!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#45
de een van kralen de ander van glas, of misschien zijn ze allebei van glas
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

de blonde dames also known als the windowlickers

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Heb maar even de openingspost aangepast want ik realiseer me dat die wel heel vaag en ontoegankelijk was, cq afschrikkend voor potentieel posters om het onderwerp te bespreken.

Excuus voor de edit, hopelijk is het idee van dit topic nu iets duidelijker!

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

WilcoL

Mind boggling topic hoor ;) :clapping:

Ik zie wat behoorlijk fraaie zaken voornij komen waarvan ik niet eens altijd weet wat het is, hahaha!

Ik kan voor een DHZ-er redelijk met mijn gereedschap overweg en heb in de loop der jaren geleerd dat je geduld en aandacht moet blijven houden om iets moois te maken, maar voor de ongebreidelde creativiteit die ik van de foto's zie afdruipen heb ik diep respect.

Keep it up!

AKA windowlickers, haha  :)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

hifi-annemie

Quote from: phy on August 23, 2015, 18:05:31
mijn andere set is eigenlijk ook wel kunst
Ik vind de voorversterker die je voor mij hebt gebouwd ook een vorm van kunst, niet zozeer qua uiterlijk maar wel qua prestaties, dat apparaat verrast me nu nog bijna elke dag in positieve zin.
Dit is voor mij het ultieme bewijs dat met zelfbouw audio heel veel te bereiken is.