Een wifi oplossing die wél werkt?

Started by Raphie, August 19, 2015, 16:57:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

gisteren een Eye-fi pro kaartje mogen ontvangen, WAARDELOOS! Traag als dikke stront door een trechter via een directe verbinding en gewoon totaal geen transfer via de router.

Dit was op een D3100, vandaag een D3300 gekocht met NIKOR 18-105, echt een fantastische upgrade, maar ook het WU-1a wratje wat ik erbij heb gekocht is niet perfect. Slechts één NIKON WUA app, die wél goed werkt, maar echt 20 jaar terug in de tijd is qua interface, geen NAS of cloud intergratie heeft en maar alleen maar op IOS en android beschikbaar is. En de verbinding naar IOS is ook nog niet echt 100% stabiel.
In theorie klinkt het allemaal leuk, wireless 2nd screen en wireless transfer, maar in de praktij is gewoon SD kaartje in de PC of camera met USB kabel, nog steeds sneller en handiger. Het kost MINDER tijd om de foto's op de plek te krijgen waar je ze hebben wilt.

Dit soort meuk is nu al een aantal jaar op de markt, je zou toch verwachten dat er oplossingen zijn die wél werken en gewoon net zo stabiel verbinden als ieder ander draadloos apparaat?
Ik heb ze nog niet gevonden, maar hoor graag jullie tips.
Het liefts iets wat STABIEL en SNEL WERKT en dan niet p2p maar gewoon via de router naar alle devices. Tips?
JBL PRX Power!

BernHardN

Of een camera met ingebouwde Wifi thetering!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Raphie

Graag concrete voorbeelden van eigen ervaring configs die wél werken.
Wat allemaal theoretisch kan weet ik ook wel, maar van wat ik in m'n handen gehad heb valt de performance gewoon tegen. Het is allemaal broddelwerk en krijg nergens het gevoel van wauw, dit is echt stukken beter, efficienter en sneller dan een kaartlezer
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Wifi is natuurlijk altijd trager dan een kaart lezer :D
Sterker mijn kaart lezer word warm als hij een kaart uitleest zo snel gaat hij.

Wifi is leuk om JPG over te stralen gedurende de sessie of voor social media meer niet.
Sony heeft een hele mooie oplossing via HomePlay en dat werk verassend goed, wil je professioneler dan Cam Ranger, maar ook dat is geen snelheid van een lezer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

#4
Even getest op een sony, indien je wireless auto import gebruikt komt alles 'vanzelf' in een dir naar keuze. Het maken van een foto, knopje drukken (verstuur) en ontvangen duurt hier +/- 25sec voor een 25Meg raw.

De app waar frank het over heeft gebruik ik niet op de mac alleen op iOS/android maar ben het nu aan het installeren. Met wireless auto import is het niet echt tethering zoals via usb.

Daniel.

PS: ik vind het maar niets maar denk test het even voor je, gebruik normaal ook de flashcard oplossing :)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

abbcdcg

Quote from: Raphie on August 19, 2015, 16:57:36

Dit soort meuk is nu al een aantal jaar op de markt, je zou toch verwachten dat er oplossingen zijn die wél werken en gewoon net zo stabiel verbinden als ieder ander draadloos apparaat?

Nee, vind ik niet, en ik zou het ook waarderen als Nikon zich blijft concentreren of camera's en niet op wifi of andere rand gebeuren. Zoals Frank aangeeft leuk voor small jpeg's, maar ik pak toch liever de SD kaart er uit voor het overzetten van de RAW's....

danielo

Quote from: abbcdcg on August 19, 2015, 18:31:02
Nee, vind ik niet, en ik zou het ook waarderen als Nikon zich blijft concentreren of camera's en niet op wifi of andere rand gebeuren. Zoals Frank aangeeft leuk voor small jpeg's, maar ik pak toch liever de SD kaart er uit voor het overzetten van de RAW's....

Voor het eraf halen ben ik het met je eens aan de andere kant, zou het niet erg vinden als hij vanzelf foto's import in mijn LR als ik hem toch op  de oplader heb staan (sony laad meestal via de usb). Of een beetje normale snelheid (n of ac) zou top zijn voor wireless tethering.

Dit kan best allemaal in 2015, ik kan binnen paar seconde via mijn apple watch een app openen, die mijn iphone  camera smart maakt een foto en kan hem gelijk bekijken op de applewatch als die maar in zelfde wifi netwerk is of in bt bereik. De echte camera bedrijven zouden best wel een betere job kunnen doen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Raphie

Dat vind ik dus ook, je zou toch mogen verwachten dat Wifi toch dezelfde apps zou moeten ondersteunen als USB, dus gewoon je windows of ipad fotostream en gewoon stabiel op desktop ipad wifi snelheid, het lijkt wel met een camera of je met 3g op je smartphone in de cloud zit te werken zo instabiel en traag.

Quote from: danielo on August 19, 2015, 18:47:05
Voor het eraf halen ben ik het met je eens aan de andere kant, zou het niet erg vinden als hij vanzelf foto's import in mijn LR als ik hem toch op  de oplader heb staan (sony laad meestal via de usb). Of een beetje normale snelheid (n of ac) zou top zijn voor wireless tethering.

Dit kan best allemaal in 2015, ik kan binnen paar seconde via mijn apple watch een app openen, die mijn iphone  camera smart maakt een foto en kan hem gelijk bekijken op de applewatch als die maar in zelfde wifi netwerk is of in bt bereik. De echte camera bedrijven zouden best wel een betere job kunnen doen.

Daniel.
JBL PRX Power!

danielo

#8
Quote from: Raphie on August 19, 2015, 19:51:53
Dat vind ik dus ook, je zou toch mogen verwachten dat Wifi toch dezelfde apps zou moeten ondersteunen als USB, dus gewoon je windows of ipad fotostream en gewoon stabiel op desktop ipad wifi snelheid, het lijkt wel met een camera of je met 3g op je smartphone in de cloud zit te werken zo instabiel en traag.

Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben een beetje een vertekend beeld van hoe snel de 2 mobiele platforms gaan (android/iOS) de chipsets en vooral de software blokken daarvoor zijn nu zo standaard en chipmakers werken met zulke aantallen dat het daar loont om hardware (bv wifi ac, gps, bewegings sensors) samen te brengen en optimizatie erg ver gaat. Tenzij je deze hele stack overneemt (alleen samsung maakt nu mirrorless met android op 1 verdwaalde panasonic na) het erg lastig is dat te doen. Ja ze kunnen deze nieuwe chips best gebruiken maar het duurt echt een paar jaar voor je intern je os in je camera helemaal om hebt en de aantallen zijn niet supergroot dus je zet er niet 100 man op maar 1.44.

Ik heb niet veel reviews hierover gezien maar ik verwacht dat de samsung mirrorless cameras het beste wifi doen maar daar zijn de lenzen een ramp. Ik gok ook dat de mirrorless merken sneller zullen gaan dan canon/nikon op dit gebied.

Wat ik al aangaf ik vind snelheid nog niet zo'n punt ik zou graag 'soft' syncing zien dus als ik thuis ben en camera op spanning staat die vanzelf synced en ze in mijn lightroom komen.

Frank heb je trouwens gemerkt dat je sony 7r2 nu niet alleen oplaad via usb maar ook gevoed kan worden via usb ? Dus je kan bv een 17000mah accu eronder plakken en weken schieten of uren filmen :). Dit werkte eerder al op een paar modellen maar niet in de a6000/a7 lijn nu maar hopen dat iemand een zeg 20000mah grip maakt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

BernHardN

#9
Quote from: Raphie on August 19, 2015, 17:32:40
Graag concrete voorbeelden van eigen ervaring configs die wél werken.
Wat allemaal theoretisch kan weet ik ook wel, maar van wat ik in m'n handen gehad heb valt de performance gewoon tegen. Het is allemaal broddelwerk en krijg nergens het gevoel van wauw, dit is echt stukken beter, efficienter en sneller dan een kaartlezer

Zelf had ik een Flukaart van Pentax op een Android toestel, dit werkt perfect. maar hoorde wel dat het zelfde op iOS niet goed werkt.
alleen het over zetten van foto's waar het volgens mij jou om gaat is niet handig met zoiets ook omdat dit geen RAW ondersteund.
Als je wel (RAW) foto's snel wil over zetten is de kabel of kaart in je PC het snelst, wil je remote werken is een externe WIFI adapter met bij behorende app het best.
Zoiets als Camranger.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

abbcdcg

Quote from: danielo on August 19, 2015, 18:47:05
Voor het eraf halen ben ik het met je eens aan de andere kant, zou het niet erg vinden als hij vanzelf foto's import in mijn LR als ik hem toch op  de oplader heb staan (sony laad meestal via de usb). Of een beetje normale snelheid (n of ac) zou top zijn voor wireless tethering.

Dit kan best allemaal in 2015, ik kan binnen paar seconde via mijn apple watch een app openen, die mijn iphone  camera smart maakt een foto en kan hem gelijk bekijken op de applewatch als die maar in zelfde wifi netwerk is of in bt bereik. De echte camera bedrijven zouden best wel een betere job kunnen doen.

Daniel.

Ik zeg niet dat het geen 'leuke' toevoeging is, maar als ik voor bedrag x kan kiezen uit een goede body, of een leuke body met wifi wordt het voor mij toch de eerste.
Maarrrr, ieder zijn keus natuurlijk !

danielo

Quote from: abbcdcg on August 19, 2015, 22:09:08
Ik zeg niet dat het geen 'leuke' toevoeging is, maar als ik voor bedrag x kan kiezen uit een goede body, of een leuke body met wifi wordt het voor mij toch de eerste.
Maarrrr, ieder zijn keus natuurlijk !

Ik denk dat bijna iedereen dat hier heeft ook ik maar dat maakt het feit dat dingen als beetje goeie wifi heel normaal gevonden wordt er niet minder op als we het op camera's niet vinden. Erger nog het feit dat de meeste van ons het minder belangrijk vinden houd alleen maar in dat het langer duurt voor ze er iets aan doen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Raphie

Ja, camranger is mooi, maar een €600 oplossing voor een €600 camera is OTT :D
Tevens willen we niet als "pro's" bepakt en bezakt met een tas vol spullen slepen én is camranger natuurlijk niet verschillend met een USB kabel in je camera stoppen.

Ik bedoel meer iets "set and forget" en ingebouwd, maar dan wél met normale wifi performance
Een beetje zoals Eye-fi maar dan gewoon werkend. En moet allemaal niet meer als een paar tientjes kosten.

ik bedoel in 2015 moet je toch gewoon je camera kunnen aanmelden op je router en dient de camera toch gewoon in en om het huis live te kunnen multicasten naar alle client devices die de bijbehorende software hebben geinstalleerd?
JBL PRX Power!

Dday

Gebruik zelf geregeld de Eye-Fi Pro X2 16GB en deze werkt toch best stabiel ook met RAW bestanden van de X Pro1 voorheen de 5D3, nadeel van de kaartjes vind ik wel de bouwkwaliteit ze zijn snel kaduuk. Die van mij is al weer met tap vast geplakt. En oudere heb ik weg kunnen doen. Die was in twee stukken en niks meer mee te beginnen.

Rob Eric Blank

Ik heb een Toshiba Flash-Air SD kaart en dit werkt in de Nikon D810 en Nikon D800. Deze kan RAW bestanden doorvoeren, gezien het aantal megapixels van de camera's is dat niet wenselijk.

Ik gebruik de kaart alleen voor JPEG (medium) bij evenementen. Waar ik tijdens de evenement waar ik schiet een beeld aanlever (bij autoraces vaak de start die ik binnen 1 ronde en dus tegen minuut 1:45 ) aan de editor. Dus de Wif werkt voldoende snel, echter is het geen vervanging van de welbekende cardreader.
Wat daarbij opvallend is dat de instapcamera's van een aantal merken wel WiFi heeft en de pro(sumer) camera's dit niet hebben.

BernHardN

#15
Quote from: Raphie on August 20, 2015, 07:19:22
Ja, camranger is mooi, maar een €600 oplossing voor een €600 camera is OTT :D
Tevens willen we niet als "pro's" bepakt en bezakt met een tas vol spullen slepen én is camranger natuurlijk niet verschillend met een USB kabel in je camera stoppen.

Ik bedoel meer iets "set and forget" en ingebouwd, maar dan wél met normale wifi performance
Een beetje zoals Eye-fi maar dan gewoon werkend. En moet allemaal niet meer als een paar tientjes kosten.

ik bedoel in 2015 moet je toch gewoon je camera kunnen aanmelden op je router en dient de camera toch gewoon in en om het huis live te kunnen multicasten naar alle client devices die de bijbehorende software hebben geinstalleerd?

De app is gratis en je hebt al een wifi kaartje toch? is geen €600,-

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Raphie

Camranger werkt alleen met camranger hardware.
JBL PRX Power!

BernHardN

Oke, dat had ik niet gelezen ik dacht dat het universele software was.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

RZeemering

Quote from: Raphie on August 20, 2015, 07:19:22
Ja, camranger is mooi, maar een €600 oplossing voor een €600 camera is OTT :D
Tevens willen we niet als "pro's" bepakt en bezakt met een tas vol spullen slepen én is camranger natuurlijk niet verschillend met een USB kabel in je camera stoppen.

Ik bedoel meer iets "set and forget" en ingebouwd, maar dan wél met normale wifi performance
Een beetje zoals Eye-fi maar dan gewoon werkend. En moet allemaal niet meer als een paar tientjes kosten.

ik bedoel in 2015 moet je toch gewoon je camera kunnen aanmelden op je router en dient de camera toch gewoon in en om het huis live te kunnen multicasten naar alle client devices die de bijbehorende software hebben geinstalleerd?

volgens mij is de camranger geen 600 maar 300 euro hoor....
Ik maak er zelf ook gebruik van (morgen op Lowlands zelfs :P) Maar dan alleen doorsturen van jpegs. Om live binnen 5 seconden op een scherm te kunnen tonen. RAW doorsturen heeft geen zin.
En nadeel is dat je inderdaad een apparaatje bij je hebt met een brakke mini USB aansluiting...
Ik maak er soms ook wel gebruik van in een studio omgeving. Dan kunnen klanten op hun iPad alvast zien wat ik schiet. Ook dat is in jpeg, maar het werkt wel goed. Vooral om te kunnen zeggen of we de goede richting opgaan.
Maar goed.. dit is eigenlijk geen info waar je om vroeg. Je hebt wel gelijk dat het stom is dat zelfs bij de profi camera's nog niet goed mogelijk is om de boel makkelijk en snel naar je computer te kunnen sturen zonder rompslomp.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

J.A.F._Doorhof

Normale wifi performance geef je zelf aan....
Realiseer je wel dat bij normale wifi performance RAW bestanden gewoon simpelweg te traag worden overgestuurd, daar is weinig aan te doen, tenzij ze naar snellere wifi standaarden overgaan maar dat is in camera's volgens mij tot op heden niet echt te doen.
Gewoon je kaartje eruit halen dus voor RAW en voor JPEG voldoen de meeste oplossingen wel, ik schiet regelmatig met de Sony naar een iPad en dat gaat gewoon goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 21, 2015, 10:02:13
Normale wifi performance geef je zelf aan....
Realiseer je wel dat bij normale wifi performance RAW bestanden gewoon simpelweg te traag worden overgestuurd, daar is weinig aan te doen, tenzij ze naar snellere wifi standaarden overgaan maar dat is in camera's volgens mij tot op heden niet echt te doen.
Gewoon je kaartje eruit halen dus voor RAW en voor JPEG voldoen de meeste oplossingen wel, ik schiet regelmatig met de Sony naar een iPad en dat gaat gewoon goed.

Maar dat is wel een beetje zijn punt, neem wifi-ac die doet als je beetje goed doet een paar G per seconde, terwijl usb2 maar tot 0.5 gaat. Met een beetje goeie ac implementatie kan je in de buurt komen van usb3 snelheid zou het probleem niet hoeven zijn. De 'slow' sync (als ik wifi heb sync mijn raw's) of tetherling zou prima moeten kunnen als ze meer aandacht zouden geven. Maar dan kom je weer op mijn eerste punten dat dit tijd kost en bv sony terecht zich nu focussed op waar mensen 'meer' over zeuren als ibis of betere autofocus met niet sony lenzen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

BernHardN

Quote from: danielo on August 21, 2015, 11:25:40
Maar dat is wel een beetje zijn punt, neem wifi-ac die doet als je beetje goed doet een paar G per seconde, terwijl usb2 maar tot 0.5 gaat. Met een beetje goeie ac implementatie kan je in de buurt komen van usb3 snelheid zou het probleem niet hoeven zijn. De 'slow' sync (als ik wifi heb sync mijn raw's) of tetherling zou prima moeten kunnen als ze meer aandacht zouden geven. Maar dan kom je weer op mijn eerste punten dat dit tijd kost en bv sony terecht zich nu focussed op waar mensen 'meer' over zeuren als ibis of betere autofocus met niet sony lenzen.

Daniel.

Voor USB3.0 moet je bij Pentax zijn de K-3 heeft deze!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

J.A.F._Doorhof

Wifi op een paar G per seconde?
Welke als ik vragen mag, want dan wil ik dat direct in huis.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 21, 2015, 19:19:49
Wifi op een paar G per seconde?
Welke als ik vragen mag, want dan wil ik dat direct in huis.

Ok was misschien iets te veel in de praktijk maar de specs geven echt de ruimte hoor :

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

Maar de beste vergelijking is met usb2 die snelheden zijn goed te doen en volgens mij zit er op je nieuwe sony 7r2 ook alleen nog usb2 toch ? Dus sony zou wifi in principe net zo snel kunnen laten tetheren via kabel of wifi.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Je moet sowieso wifi altijd door de helft doen, daarna nog een flink aantal procenten verminderen door interference en ga zo maar door, in de praktijk blijft er weinig over jammer genoeg.
Denk je maar in, probeer maar eens een HD film te streamen naar je mediaspeler via wifi, en dan praat je over 10GB in een kleine anderhalf uur, zelfs dat gaat vaak niet perfect.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"