Foto's beheren: verschillende devices, nas & (i)Cloud?

Started by Raphie, August 17, 2015, 18:12:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Ik ben vorige week eens begonnen met onze digitale foto's van de afgelopen 10 jaar te sorteren
Ik heb nu mappen aangemaakt 2005, 2006 etc. En in al deze mappen de maanden. dus Jan, Feb etc
Toen alle fotos maar met de juiste datum in de juiste mappen gezet.

Dat was 106GB en dik 25.000 foto's.......
Nu heb ik d.m.v. similarity alle dubbele en bijna dubbele foto's (bursts e.d.) kunnen opschonen, samen met het door mijn vrouw laten verwijderen van foto's die ze niet meer wil, zitten we nu op 62GB.

Dit waren allemaal foto's van diverse oudere digitale camera's, foto's ontvangen van familie en ook nog eens foto's handmatig van diverse iPads en iPhones afgeplukt.

Nu staan er ook nog foto's (wat dezelfde, maar ook nog wat die nog niet op de NAS staan) op de iPads en deze zijn nu in sync via icloud, maar iCloud is maar 5gb of 20GB voor 1€ of 200GB voor €4 per maand, maar ik heb zelf ook nog een NAS

Nu..... We willen een foto strategie/discipline ontwikkelen waarmee we zonder problemen SIMPEL naar de synology nas kunnen importeren en daarnaast een live iPad /iPhone iCloud albumpje kunnen bijhouden wat we ook weer eenvoudig met de nas kunnen syncen.
Foto's die worden gesynced moeten van de devices af en het dubbel kopieren of automatisch importeren met diverse programma's willen we vookomen.
Ik heb nu een EyeFi Mobi pro kaartje besteld zodat de camera (D3100) via Wifi kan syncen, maar wat is nu be beste manier om dit allemaal netjes, hanteerbeer en goedkoop in één cloud en in sync met NAS te kunnen beheren? Anno 2015 zou je toch eigenlijk niet meer handmatig files hoeven te kopieren, maar de meeste import tools maken er toch een oondoorzichtig zooitje van of converteren stiekem naar lagere resoluties etc. Wij schieten zo'n 8GB per jaar.

Hoe doen jullie dit?
JBL PRX Power!

Zodiac

Wij uploaden consequent alle foto's van onze iDevices naar dropbox. Tot die vol zit. Dan verplaatsen we de foto's naar de NAS, gewoon met n windows pc. Ordening op nas per jaar/ maand/ of speciaal onderwerp. Bekijken vd foto's doen we met DS photo. Dit is vast de 'belgische methode' (excusez moi), maar gaat goed. Camera's gebruiken we niet meer sinds die iPhones echt prima foto's maken.
Voor wat t waard is Raphie......[emoji16]
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

mikekiwi

Wij plaatsen de camera-foto's standaard in mappen per jaar per gebeurtenis, bijv. : f:/2015/20150729 Vakantie Zweden

Telefoonfoto's worden met apps (Photosync voor iDevices, SyncMe voor Android) automatisch dagelijks naar een vaste map op de fotoschijf gezet  (/telefoonfoto's/telefoon_mikekiwi)
Alleen de foto's die bijv. bij een vakantie zijn gemaakt, verplaatsen we handmatig naar de betreffende gebeurtenismap (zie eerste regel).

Omdat er tijdens een vakantie bij ons met 5 camera's foto's worden gemaakt (ca 20Gb per vakantie), zorg ik wel dat alle foto's de juiste datum+tijd hebben en laat ik dmv een programma alle foto's hernoemen naar een vast patroon zodat ze op de juiste volgorde komen te staan.

Marino

Ik heb bij KPN een online back up, deze maakt netjes elke avond een back up van alle wijzigingen.
Totaal zit ik nu op 67GB aan foto's en alles is ook weer zo terug gezet.
Kosten zijn € 6,- per maand en volgens mij is daar geen datalimiet in.


Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

VlisChris

Alleen leg je alles bij een ander nu. Of er wordt ingebroken. Of ze stoppen er mee. Of ze doen zus/zo/dit/dat.

Het heeft echt wel zijn nadelen om je bestanden zo extern te hosten. Ik weet het. je ontkomt er binnenkort echt niet meer aan. Maar tot het zo ver is vertrouw ik het gewoon niet. (daarna ook niet, maar dan ontkom je er gewoon alleen niet meer aan)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Zodiac


Quote from: Christiaan S on August 22, 2015, 22:14:13
Alleen leg je alles bij een ander nu. Of er wordt ingebroken. Of ze stoppen er mee. Of ze doen zus/zo/dit/dat.

Het heeft echt wel zijn nadelen om je bestanden zo extern te hosten. Ik weet het. je ontkomt er binnenkort echt niet meer aan. Maar tot het zo ver is vertrouw ik het gewoon niet. (daarna ook niet, maar dan ontkom je er gewoon alleen niet meer aan)
Wantrouwen hier voor externe opslag idem. Waarom ontkomen we daar binnenkort niet meer aan denk je?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

VlisChris

Kijk om je heen. Een jaar of 2 terug deed ongeveer niemand hieraan.
Tegenwoordig gaat er al het nodige onbewust naar "de cloud". Dus het begint al absoluut in opkomst te raken. Software draait tegenwoordig vanaf servers. Spellen idem.

Geef het 5 jaar ofzo? Dan heb je niet zo heel veel meer aan een 2TB HD in je computer omdat het gros gewoon op de servers van de software leveranciers komt te staan. Zomaar een idee hoor.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Marino

Tja, ik heb het nu 4 jaar en toen de voor- en nadelen afgewogen. Voor KPN gekozen omdat zij in mijn ogen betrouwbaar zijn. Is allemaal relatief veilig maar zeker bewust gekozen.

Een backup op hd of ext. hd geeft in mijn ogen minder zekerheid.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

abbcdcg

Hier worden de foto's eerst gefilterd, en .raw omgezet naar jpeg.
Hoe en waarom laat ik hiet achterwege, daar heb je reeds een ander draadje voor lopen.

Quote from: mikekiwi on August 17, 2015, 19:47:11
Wij plaatsen de camera-foto's standaard in mappen per jaar per gebeurtenis, bijv. : f:/2015/20150729 Vakantie Zweden

Idem hier /Jaartal/maand/blablabla

Quote from: Marino on August 22, 2015, 21:03:57
Ik heb bij KPN een online back up, deze maakt netjes elke avond een back up van alle wijzigingen.
Totaal zit ik nu op 67GB aan foto's en alles is ook weer zo terug gezet.
Kosten zijn € 6,- per maand en volgens mij is daar geen datalimiet in.



Quote from: Christiaan S on August 22, 2015, 22:14:13
Alleen leg je alles bij een ander nu. Of er wordt ingebroken. Of ze stoppen er mee. Of ze doen zus/zo/dit/dat.

Het heeft echt wel zijn nadelen om je bestanden zo extern te hosten. Ik weet het. je ontkomt er binnenkort echt niet meer aan. Maar tot het zo ver is vertrouw ik het gewoon niet. (daarna ook niet, maar dan ontkom je er gewoon alleen niet meer aan)

Alles gaat op de NAS. Van de NAS wordt iedere nacht een backupje gemaakt naar een aangesloten HDD, binnenkort kijk ik naar een nieuwe NAS, waarbij de huidige voorzien kan worden van groter HDD om als backups nas in de garage te draaien.

Tevens gaat er iedere nacht middels rsync een backup naar een linux VPS. Een VPs is een keuze om geen geleuter met hardware te hebben.

Waarom een interne en externe backup? Na 1 ervaring zorg je gewoon voor backups....