To B&O or not to B&O ?

Started by Hanky Panky, March 5, 2004, 16:19:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Ik sta aan de vooravond van een nieuwe HT (O.K. eind van het jaar maar je kunt maar niet vroeg genoeg beginnen met de voorpret) en na een paar maand lezen, vergelijken en een paar keer luisteren (jaja de adviezen zijn opgevolgd) kom ik bij de volgende crossroad:

Als receiver heb ik een apparaat in de klasse zo rond de 800 á 1000 euro in gedachten. Ben er nog niet uit wat het gaat worden (gaat tussen Yamaha, NAD en Marantz) maar veel belangrijker: de speakers. De verdeling stereo/multichannel (5.1 setup) is ongeveer 75/25. Ik heb de Kef eitjes (2005.2) als multichannel speakers in gedachten (klonken in surround erg goed, in  stereo miste ik nogal wat) vanuit de 4xG gedachte van Frank  ;D  Daarnaast wil ik 2 hele goede stereo speakers. Het budget laat daarvoor ca 1800 tot 2000 euro open. Nu kan ik bijvoorbeeld de 704 van B&W nemen maar we ( ik en mijn vrouw met een enorm laag WAF-gehalte: ik mag tenslotte 7 speakers in de huiskamer neerpoten) zijn ook erg gecharmeerd van de B&O Beolab 8000, een speaker is immers ook een meubelstuk en dat mag best mooi zijn. Tweedehands uiteraard  :P

Maar ik heb nog niet de mogelijkheid gehad deze speakers te luisteren met non-B&O bronnen (dus met een Marantz oid) want de B&O dealers houden hun B&O hoekje graag vrij van andere merken. Ik vraag me af of er mensen zijn die wel luister ervaring hebben met deze speakers? Als de ervaringen positief zijn kan het lonend zijn eens te gaan zeuren bij een B&O dealer voor een sessie. De meesten hebben zo nu en dan wel een 2e hands setje staan.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Vincent

Kijk eens naar de Piega P4l of de Xl maar dies wat duurder..

Grtz

Vincent

DrBoom

Jongens toch, een Beolab 8000 kan in de verste verten niet tippen aan een 704.
Daar zit niks detail in, echt een commercieel klinkende luidspreker in een mooi design.
Enkel goed voor het design, voor de rest vind ik er weinig bijzonder aan, en dan nog eens zeer duur ook.
Kan perfect als je't echt wil, zelfs op non-b&o bronnen, gewoon via de pre-out van je receiver.
Dan zijn het gewoon actieve speakers die automatisch aangaan als ze een signaal krijgen, net als een actieve sub dus.

willempie

Ceratec is ook een design merk welke iets gunstiger geprijsd is dan B&O en nog goed klinkt ook. (sommige modellen vind ik zelf nog mooier dan B&O  ::)).

Bij http://www.hifi-schluderbacher.de/oeffentlich/index.html
staat nog een oude serie in de aanbieding. Op Ebay.de staat ook af en toe wel eens iets te koop. Zo heb ik de Tara (een sateliet speaker ) nog kunnen kopen.

mvg
willem
Projector: Sony VPL-HW590ES/ Screen: Carada Brilliant White 106"/ Receiver: Arcam AVR350, Denon AVR4300/ Speakers: B&W CM7, B&W CM1, B&W Center S1, B&W AM-1 / Mediaplayer: Dune HD Pro  4k, PS4 pro/ ISOL-8 Mini Sub 2 / Synology DS412+

bmateijsen

Ik kan me voorstellen dat het oog ook wat wil.. en tja.. B&O vult voor veel mensen die plek. Dat je dan wat extra moet betalen, maakt voor hen vaak niet zoveel uit.

Op zich moet ik eerlijk bekennen doen sommige Beolab's (en die nieuwe ufo) het best aardig... en er zit echt wel een eerlijke gedachte achter, zonder daarbij te verwijzen naar luidsprekerbouwer die zijn componenten vergelijkt met melkpakjes  ::)...

Groet Bjorn

VlisChris

;D
Ik zal maar geen namen noemen ;D
Zat al beetje op je reactie te wachten ;) :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Quote from: christiaan sauer on March  9, 2004, 10:30:09
;D
Ik zal maar geen namen noemen ;D
Zat al beetje op je reactie te wachten ;) :D

Huh ???

Ik volg je even niet....

VlisChris

Bose?
Of zocht ik nou meer achter je opmerking dan je bedoeling was? Jij bent zo zeg maar geen fannaat van genoemde merk?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Ik schiet mijn eigen grap voorbij..  8) ;D

He.. jammer haal ik zelf de impact weg

AppleMies

#9
Quote from: willempie on March  8, 2004, 14:41:07


Bij http://www.hifi-schluderbacher.de/oeffentlich/index.html
staat nog een oude serie in de aanbieding. Op Ebay.de staat ook af en toe wel eens iets te koop.
mvg
willem


Hoi,

Zeer fijne zaak dat Hifi Schluderbacher.  Ben er zaterdag effe geweest.  Zeer vriendelijke mensen.  En zeer goed van vertrouwen ook.  :o  Mijn neef Rob kocht daar twee weken geleden samen met een vriend voor een slordige Euro 8000.  Nu wilde die vriend van mijn neef Euro 5000,- met zijn Mastercard betalen. Maar dat ging dus effe niet. Maar ja, wat nu???  Nou, zei Mr. Schluderbacher.  Ik geef je mijn rekeningnummer wel dan maak je die 5000 maar over volgende week. Kun je in ieder geval van je nieuwe spullen genieten.
Schluderbacher wist nog te melden dat het vrijdag en zaterdag "Belgen en Nederlander" dag is in zijn winkel. Kan ik bevestigen overigens.  Hij weet ook zeer goed dit voor ons op z'n zachts gezegd associaal interessant geprijsd is.........en das fijn.


Ik weet het niet hoe jullie ervaringen zijn. Maar de eerste dealer in Nederland die überhaubt over 1% korting wil onderhandelen moet ik nog tegenkomen, laat staan dat ze me laten vertrekken zonder te betalen.


Dus Nederlandse dealers. Trek hieruit uw conclusies. ;D


BTW.   Mijn sub ga ik daar dus ook halen. Hij gaat soon ook de gehele JMLab lijn voeren. Voar weinaagh 8)



Mvg



Mies


P.S.  De totale besparing op de Nederlandse prijslijst over die 8000,00 was:............................EURO 5400,00. :o :o :o :o   I REST MY CASE.  Laat ze bij look & listen maar lekker dreigen met garantie voorwaarden. Maar bij dit soort verschillen kunnen ze van mij hier het habbiewabbie krijgen.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

AppleMies

Quote from: hanky panky on March  5, 2004, 16:19:08
Ik sta aan de vooravond van een nieuwe HT (O.K. eind van het jaar maar je kunt maar niet vroeg genoeg beginnen met de voorpret) en na een paar maand lezen, vergelijken en een paar keer luisteren (jaja de adviezen zijn opgevolgd) kom ik bij de volgende crossroad:

Als receiver heb ik een apparaat in de klasse zo rond de 800 á 1000 euro in gedachten. Ben er nog niet uit wat het gaat worden (gaat tussen Yamaha, NAD en Marantz) maar veel belangrijker: de speakers. De verdeling stereo/multichannel (5.1 setup) is ongeveer 75/25. Ik heb de Kef eitjes (2005.2) als multichannel speakers in gedachten (klonken in surround erg goed, in  stereo miste ik nogal wat) vanuit de 4xG gedachte van Frank  ;D  Daarnaast wil ik 2 hele goede stereo speakers. Het budget laat daarvoor ca 1800 tot 2000 euro open. Nu kan ik bijvoorbeeld de 704 van B&W nemen maar we ( ik en mijn vrouw met een enorm laag WAF-gehalte: ik mag tenslotte 7 speakers in de huiskamer neerpoten) zijn ook erg gecharmeerd van de B&O Beolab 8000, een speaker is immers ook een meubelstuk en dat mag best mooi zijn. Tweedehands uiteraard  :P

Maar ik heb nog niet de mogelijkheid gehad deze speakers te luisteren met non-B&O bronnen (dus met een Marantz oid) want de B&O dealers houden hun B&O hoekje graag vrij van andere merken. Ik vraag me af of er mensen zijn die wel luister ervaring hebben met deze speakers? Als de ervaringen positief zijn kan het lonend zijn eens te gaan zeuren bij een B&O dealer voor een sessie. De meesten hebben zo nu en dan wel een 2e hands setje staan.


Hoi,

Ik concludeer dat je erg gecharmeerd bent van slanke metalen design speakers.  Er zijn naast B&O inderdaad nog al wat alternatieven te bedenken die EN vriendelijker geprijsd zijn EN betere klankeigenschappen hebben. B.v., al eerder genoemd PIEGA.  Ook niet te versmaden de TALIS lijn van T+A, Canton heeft ook een redelijke lijn. Wel is mijn ervaring dat deze zelder zonder subwoofer goed klinken.  De slanke bouw en beperkte volumes maken het nagenoeg onmogelijk lekker diep te gaan. Zoek dus ook gelijk een (bijpassende) sub erbij


gr.



Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Hanky Panky

Quote from: Mies on March  9, 2004, 14:42:25
Hoi,

Ik concludeer dat je erg gecharmeerd bent van slanke metalen design speakers.  Er zijn naast B&O inderdaad nog al wat alternatieven te bedenken die EN vriendelijker geprijsd zijn EN betere klankeigenschappen hebben. B.v., al eerder genoemd PIEGA.  Ook niet te versmaden de TALIS lijn van T+A, Canton heeft ook een redelijke lijn. Wel is mijn ervaring dat deze zelder zonder subwoofer goed klinken.  De slanke bouw en beperkte volumes maken het nagenoeg onmogelijk lekker diep te gaan. Zoek dus ook gelijk een (bijpassende) sub erbij


gr.



Mies

Uw conclusie is een scherpe.  ;D
Design is inderdaad een onderdeel van het totaal plaatje, zeker als je wat grotere speakers hebt staan die op een zichtbare plaats staan opgesteld. Maar ik zal de gesuggereerde speakers een bekijken/beluisteren. Geluidskwaliteit is prioriteit nr. 1 maar zoals gezegd is een mooi uiterlijk altijd meegenomen. En door de KEF Kht set 'erbij' te nemen is ook meteen het subwoofer verhaal afgedicht: 250 watt moet voldoende zijn om de nodige herrie aan te vullen en de lage tonen een zet te geven.  :P
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

AppleMies

Quote from: hanky panky on March 10, 2004, 21:26:00
Uw conclusie is een scherpe.  ;D
Design is inderdaad een onderdeel van het totaal plaatje, zeker als je wat grotere speakers hebt staan die op een zichtbare plaats staan opgesteld. Maar ik zal de gesuggereerde speakers een bekijken/beluisteren. Geluidskwaliteit is prioriteit nr. 1 maar zoals gezegd is een mooi uiterlijk altijd meegenomen. En door de KEF Kht set 'erbij' te nemen is ook meteen het subwoofer verhaal afgedicht: 250 watt moet voldoende zijn om de nodige herrie aan te vullen en de lage tonen een zet te geven.  :P


Hoi HP,

Als je voor iets vergelijkbaars kijkt als de KEF eitjes.  Dan MOET je de CABASSE IO  (spreek uit AaiOo) ECHT gaan beluisteren. Niet veel dealers die ze hebben maar doe echt moeite ze te beluisteren.  Dit is echt één van de mooiste satellietsystemen die ik ooit gehoord heb. En het kan nog eens kneppelhard ook. Maar blijft strak klinken.


De CABASSE IO vind je HIER


Suc6


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.