Schade geluidsuitvoer mac?

Started by Abupa, August 13, 2015, 18:03:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hoi,

Ik heb net mijn Beyerdynamic T1 en mijn Marantz hddac1 in het bezit. Beide nieuw voor een goede prijs gekocht, 700 en 600 :)
Ik heb hem net op mijn Mac aangesloten, via de usb ingang. Ik vind het geluid alleen teleurstellend. Het gaat hier niet om smaak, maar ik vind de kwaliteit er gewoon niet goed van. Nu vraag ik mij af of dit komt doordat mijn mac misschien schade heeft opgelopen?

Tijdje geleden had ik de Sennheiser hd700 met een prima dac op mijn Mac aangesloten. Ik was zeer tevreden met het geluid. Ik had alleen een EQ programma gedownload, en iets verkeerd ingesteld, waardoor er een zeer hard storing geluid uit de hd700 kwam. Hierdoor was de rechterschelp kapot gegaan, en had ik hem laten repareren. De kans is groot dat het tussen de oren zit, maar ik had het idee dat de nieuwe hd700 niet meer zo goed klonk als eerst. Een vriend van mij dacht dit ook. Er zat geen storing in het geluid of wat dan ook, het leek gewoon van mindere kwaliteit. Sindsdien had ik ook het idee dat er iets meer geluid van rechts kwam. Het kan zijn dat dit tussen de oren zit, omdat ik paranoia werd sinds de hoofdtelefoon kapot was gegaan. Als ik iemand anders liet luisteren, heeft deze niet het idee dat het geluid meer van rechts kwam.

Nu heb ik dus de T1, en vind het een tegenvallen. Kan het zijn dat de mac minder mooi geluid doorgeeft? Ook al gebruik ik de dac, en omzeil bijna alles op de mac. Dat door die storing, er binnen iets niet meer 100% functioneert. Of is het met een pc: het werkt perfect, of het werkt niet. Geen middenweg.
Of moet ik simpelweg betere kwaliteit downloaden?: FLAC. Ik gebruik nu mp3 nummers, van 320kb dus. En zat het dus tussen de oren dat het geluid minder leek nadat mijn hd700 een keer kapot ging.

De T1 en hddac functioneren dus perfect. Ze zijn net nieuw, en klinken goed over mijn ps4.
Graag jullie input!

Groeten,
Pär




Siddartha

Koptelefoon moet ook inspelen. Daarnaast lijkt het mij sterk dat je Mac kapot is.
Even proberen: andere mac/pc op de DAC en koptelefoon rechtstreeks op de Mac, eens kijken wat er gebeurt.
320 kb/s mp3 is prima hoor
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Abupa

#2
Ik heb hem inmiddels 6 uur laten inspelen, en klinkt al wat rustiger. (Ik ben niet gewend geraakt of iets dergelijks, pas tweede keer dat ik hem voor 10 minuten op heb  8) ) Ik had met de hd700 ook in het begin dat ik dacht, is dit het nu..? Beide klonken in het begin wat vast. (t1 nog steeds beetje)
Ik vind het nog steeds stúkken minder goed klinken dan in een winkel. Daar heb je echter dat hij op nog betere apparatuur staat aangesloten. Wist niet dat dit verschil zo groot zou zijn.. Ik weet zeker dat deze hoofdtelefoon veel beter kan klinken.

VlisChris

Quoteen klinken goed over mijn ps4

Dat zou moeten uitsluiten dat er iets mis is met de koptelefoon/dac. Dan blijft inderdaad of de optie over dat de audio-output kapot is. Of dat het echt tussen je oren zit.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Abupa

#4
Ik wil toch ook even lossless proberen. ik heb net Vox gedownload, VLC lukt ook. Nummers gratis vinden op lossless is googlen en geluk hebben? Of kost dit gewoon geld?

paaj

Als je via USB aansluit kan er weinig met de hardware mis zijn omdat de ps4 wel goed is. Als je nog niet lossless luistert is dat een eerste stap, en zorg dat dingen als equalizer en volume matching uit staan.
Lossless 'vinden' gaan we je niet mee helpen, maar genoeg shops die lossless .flac verkopen. Of een lossless abonnement bij Qobuz of Tidal, dan kun je  gelijk veel ontdekken.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Abupa

Net wat andere nummers gedownload, en die klinken wel redelijk goed. Lag aan de kwaliteit van het nummer nia.
Ik ga voor 5 dagen op vakantie. Kan ik de hoofdtelefoon op redelijk laag volume aan laten staan, de hele tijd? Loop ik enig risico op ie manier? Kans op storing van mac zelf is te verwaarlozen aarnaast?

Abupa

Het geluid over een andere mac klinkt voor mijn oren hetzelfde. Dat betekent dat de mac dus nog goed werkt.
Ik sloot mijn iphone aan op de hddac1, en ik vond dit zelfs bijna beter klinken dan via de mac!? Het geluid was iets minder scherp, en klonk wat voller. Ik heb het idee dat het over de mac dus soms wat scherp kan klinken, en minder overtuigende bas heeft. Het klinkt soms wat onrustig. Ik dacht dat een pc zeker beter zou zijn dan een iphone, op de dac aangesloten... Ik heb hem nu al twee dagen laten aanstaan, en vind toch het geluid teleurstellend klinken via de pc. (mp3 en spotify)
Jammer genoeg heb ik in mijn rechteroor dat ik een bepaalde hoge frequentie beter hoor, waardoor s'en scherper klinken in dat oor.

paaj

Welke software gebruik je voor afspelen? Heb je al de equalizer instellingen en volume aanpassing gecontroleerd? Het kan zijn dat dat op je iphone anders staat en daardoor anders klinkt. In principe is het het best om die dingen uit te zetten om zo een onveranderd digitaal signaal te houden (google eens op bitperfect osx voor de juiste stappen). Als je wel een equalizer wil gebruiken, verzwak dan de tonen om digitale clipping te voorkomen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Abupa

#9
Beiden hebben eq uit staan, gebruik iTunes. Het verschil is btw heel klein hoor, kan zijn dat de mac iets meer detail geeft en daardoor bij de mindere mp3 nummers wat scherper kan klinken?
Enfin, ik laat het dan maar voor wat het is. Toch jammer zeg... Ik kan hem niet heel hard zetten zonder dat ik scherpe randen hoor. Kan zijn dat dit gewoon mij oren zijn die daar gevoelig zijn (rechter oor vooral) Vind het klinken als een hoofdtelefoon van 200 euro zover. Het klinkt niet overtuigend. Het verschil is iig nihil.

Alleen flac nog proberen dan, al maakt dat niet zoveel uit denk ik. Alles werkt hoogstwaarschijnlijk gewoon naar behoren, maar wat is de oorzaak. : mp3 is dus amper te onderscheiden van flac, en dat ik een dac gebruik zorgt ook voor goed geluid zogenaamd. Misschien te kritisch?: lijkt me niet toch, mag zeker wat verwachten. Het punt blijft nog dat ik hoofdtelefoons in winkels stukken beter vind klinken.

Er zitten wel een paar nummers die wel goed klinken: nog meer bewijs dat er niks mis is. Luister wat pop hits, klinken nu weer fris en helder. Ik ga het dan maar los proberen te laten dit gebeuren. Te hoge verwachtingen? ("beste allrounder hoofdtelefoon")


EDIT: Ik hoor nu ook af en toe heel zacht gekraak op mijn ps4. Denk dat er wat mis is. Ik plaats in nieuw topic in een andere categorie.


paaj

Nuttig leesvoer idd, maar je kunt in OSX niet zoveel onbewust mis doen hoor. Zeker niet met standaard iTunes. Volgens mij staat alles standaard goed ingesteld.
Deze tab in iTunes voorkeuren is belangrijk:

Laat je hoofdtelefoon eerst eens die vijf dagen inspelen, kan geen kwaad en misschien komt het was los. Het kan natuurlijk zijn dat de klank van de T1 gewoon niet is wat je zoekt. Wat feller hoog is wel wat ik me herinner van mijn ervaringen met BeyerDynamic (op meets, geen eigen bezit). Dan zijn er zachtere/warmere hoofdtelefoons te vinden die misschien wel goed voldoen.
Had je deze beluisterd voor de aanschaf of was dat puur op reviews?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Abupa

Ik had puur op reviews hem gekocht, nooit gehoord. De hd700 had ik wel eerst beluisterd in een winkel, en vond hem daar heel goed klinken. Eenmaal thuis vond ik hem toen wel wat aan de scherpe kant, net als de T1.
Ik laat hem dan de 5 dagen zachtjes inspelen. Al was ik bang dat de hoofdtelefoon daardoor mogelijk schade had opgelopen. Als hij bij terugkomst duidelijkere noise heeft, weet ik iig dat er iets mis is, en anders weet ik dat het goed zit :)

Leesvoer, lees ik morgen bedankt.
Alle instellingen zijn wel zoals ze horen geloof ik. Heb bijgeluiden dus nu zo lijkt met ps4 ook. Zal zien hoe het zit als ik terugkom.
Bedankt voor de hulp!

Abupa

#13
Zou het eventueel mogelijk kunnen zijn dat er iets mis is met mijn powersupply/stopcontacten?
Mijn kamer was twee jaar geleden verbouwd, en de stopcontacten en alles zijn ook opnieuw gedaan geloof ik. Kan het zijn dat mijn classe cap 151 hiervan schade had opgelopen: capacatoren waren stuk, power supply dacht ik ook iets mee, stoppen sloegen een keer door tijdens gebruik waarbij ik ook een schok kreeg. Dat mijn apparatuur zo snel kapot gaat door dit.. Had ook een goedkope surround set, en verkocht. Hierna ging hij bij de koper direct kapot. Ik vetrouw dat niet helemaal, maar zou kunnen dat dit door mijn stopcontacten zou kunnen komen. Zijn zekeringen zijn in de versterker doorgebrand denk ik.

Is dit enig zins mogelijk, en hoe zou ik zoiets kunnen testen?

http://www.apcmedia.com/salestools/VAVR-5WKLPK/VAVR-5WKLPK_R1_EN.pdf?sdirect=true
pagina 17 veel bruikbare info hierover.

Abupa

#14
Ben net thuis en heb de hoofdtelefoons getest.

Als ik de bass test doe met de titel 'Quality', hoor ik ligt gekraak in de linker oorschelp.. Horen jullie dit ook, of dus toch schade aan de hoofdtelefoon, haar, ed.
http://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php

Ik ga hem dan opsturen voor reparatie. Toch moet er iets mis zijn in mijn systeem toch? Kan niet dat twee hoofdtelefoons van mij stuk gaan in korte tijd.  :( :(

Abupa

#15
De hoofdtelefoon is getest door het bedrijf waar ik hem gekocht heb. Daar blijkt dat de telefoon kraakhelder klinkt daar. De hoofdtelefoon werkt dus nog.

Het moet dan aan mij Marantz hd-dac1 liggen. Ik heb ligt gekraak via mijn ps4, iphone en imac namelijk. Ik kan zelf niet testen of het aan de hddac1 ligt of aan de hoofdtelefoon, maar ik kan er dus vanuit gaan dat het an de dac ligt.
Wat zou er met de dac aan de hand kunnen zijn? Kan zijn dat blijkt dat er ook niks met de dac mis is, ben ik maand verder. Of ligt het toch aan de stroom is mijn huis: ik stuur hem op en er blijkt daar ook niks mis mee te zijn.

Abupa

#16
Net een nieuwe versterker binnen. Kraak is er nog steeds, ligt dus wél aan de hoofdtelefoon. Ben ik weer een maandje verder. Begin wat moedeloos te worden.
Hoor nu wel dat er iets ratelen in de versterker als ik hem beweeg, net alsof er een ijzer balletje in zit. Zal wel niks zijn.

Ik ga de hoofdtelefoon opsturen naar Beyerdynamic. Heb ik recht op een gloednieuwe? Of hangt dat van hun vriendelijkheid af? :ipv repareren.
Ik hoor niet echt wat tijden muziek luisteren, alleen als ik de frequency sweep afspeel op een redelijk volume. Gekraak kan toch niet normaal zijn?