Sony A7RII review

Started by J.A.F._Doorhof, August 5, 2015, 16:07:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 23, 2015, 10:11:59
Foto's maken doe je niet met lenzen ;)
Veel mensen zijn veel te veel bezig met 100% of 200% inzoomen en zoeken naar verschillen. Met een 42mp body is dat Bv waanzin maar ook al met 22mp.

Ik ben erg goed met slechte foto's maken met lenzen :). Mijn leercurve is erg langzaam maar het houd me van de straat (of juist erop eigenlijk).

Hier een welgemeende vraag, De reden waarom ik inderdaad nu dingen als dxo bekijk en zelf ook wat test is dat ik voor mij steeds meer de vraag komt over croppen zowel bij video als bij foto's. Indien je 42mp hebt en 2 of 3 goeie primes dan kan je de crop gebruiken om bijna door de hele range te 'zoomen' (ik weet dat het niet het zelfde is maargoed). Zelfde met video het kunnen pakken van een 1080P uit een 4k of straks 8k is best handig voor zoom/pan. Indien je voor video een zeg 2M/pixel en voor foto's een 8M/pixel goed genoeg is (zonder pixel peeping) dan krijg je veel speelruimte maar dat moet de lens dan wel toestaan.

Is dit niet een reden om toch te zoeken naar lenzen die uitblinken op gebied van scherpte ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Croppen doe je in de camera niet erbuiten, tenzij je echt niet anders kan.
Denk aan bv sport of vogels waar je soms verstandiger doet (vaak) om wat ruimer te schieten.

De scherpte verschillen zullen de crop niet beter maken, daar spelen hele andere dingen ook mee namelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 23, 2015, 10:11:59
Foto's maken doe je niet met lenzen ;)
dat doen camera's ook niet ;) Terwijl we hier de sony bespreken.

Sony is een prachtig compact product met goede technologie. Begrijp alleen niet de verdediging van een merk door fotografen, alsof ze ermee getrouwd zijn. Zowel positief als negatief....
Voordeel van de Sony is idd de lenzen te gebruiken van alle andere merken. En ook wat oudere. Wat lens imperfecties kunnen artistiek mooie plaatjes opleveren.

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 23, 2015, 12:24:06
Croppen doe je in de camera niet erbuiten, tenzij je echt niet anders kan.
Denk aan bv sport of vogels waar je soms verstandiger doet (vaak) om wat ruimer te schieten.

De scherpte verschillen zullen de crop niet beter maken, daar spelen hele andere dingen ook mee namelijk.
Bij sport ook zo min mogelijk.....vooral omdat je bij sport veel platen maakt, die wil je echt niet allemaal bijsnijden. Daar de tijd niet voor. Behalve als je maar 1 plaat nodig hebt (voor een magazine), dan ga je dat doen. Veel sport fotografen hebben amper de tijd voor nabewerking. Wordt nog veel JPG geschoten (meestal RAW en JPG). JPG voor de nieuwssites (direct online bij een actie), RAW voor nabewerking voor de kranten, magazines of voor de PR.

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 23, 2015, 12:24:06
Croppen doe je in de camera niet erbuiten, tenzij je echt niet anders kan.
Wat bedoel je hier precies mee naar voren lopen tot object de plaat vult of iets anders?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 23, 2015, 12:24:06
Croppen doe je in de camera niet erbuiten, tenzij je echt niet anders kan.
Denk aan bv sport of vogels waar je soms verstandiger doet (vaak) om wat ruimer te schieten.

De scherpte verschillen zullen de crop niet beter maken, daar spelen hele andere dingen ook mee namelijk.

Ach, als de foto er net wat mooier wordt door iets te croppen, why not. Je hebt niet altijd voldoende tijd om de beste compositie direct te kiezen

Starred

Quote from: Rob Eric Blank on October 23, 2015, 13:31:41
Begrijp alleen niet de verdediging van een merk door fotografen, alsof ze ermee getrouwd zijn. Zowel positief als negatief....

Dat is een statement dat je vrijwel overal op los kunt laten.
Nikon of Canon, Microsoft vs Apple, Ajax vs Feyenoord, BMW of Audi  ;D
Eenmaal kamp gekozen, dan zal er verdedigd moeten worden klaarblijkelijk

J.A.F._Doorhof

Als er iets beters komt switch ik netjes ;)
Maar dan moet het wel toepasbaar zijn en echt nodig.

Waar ik op doelde is dat veel mensen maar gewoon wat schieten en het later wel fixen. Leer eerst mooie platen maken, denk na over de compositie en de crop etc. En ga dan pas investeren in duurdere lenzen of bodies
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

#58
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2015, 12:06:09
Als er iets beters komt switch ik netjes ;)
Maar dan moet het wel toepasbaar zijn en echt nodig.

Waar ik op doelde is dat veel mensen maar gewoon wat schieten en het later wel fixen. Leer eerst mooie platen maken, denk na over de compositie en de crop etc. En ga dan pas investeren in duurdere lenzen of bodies

Ik durf het echt niet met je oneens te zijn :), maar wat geeft de 42megapixels tov van 22megapixels je dan extra voor 99% van de mensen als de mogelijkheid van 50% extra croppen nu meer ongestraft kan ? of is het voor jullie alleen iets voor de toekomst als we schermen hebben die meer dan 24megapixels weergeven ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2015, 12:06:09
Als er iets beters komt switch ik netjes ;)
Maar dan moet het wel toepasbaar zijn en echt nodig.

Misschien dat net als bij apple vs android het hier vooral over het ecco-systeem ging zeker canon vs nikon veel mensen zitten diep in deze keuze en kunnen lastig terug. In veel opzichten is de A7RII een blik op hoe een universal camera kan zijn waar je vrijwel elk merk lens op kan zetten en de werking goed tot prima is. Hiermee wordt de overstap een stuk eenvoudiger.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Quote from: danielo on October 24, 2015, 18:36:13In veel opzichten is de A7RII een blik op hoe een universal camera kan zijn waar je vrijwel elk merk lens op kan zetten en de werking goed tot prima is.
Daniel.
Euh net alsof zij de eerste waren maar het is toch niet meer dan een Micro Four Third met een DSRL sensor, zelfde principes alleen nog beter uitgewerkt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ik ben niet Echt voor de MPs gegaan hoewel ik het zeker fijn vind voor wat ik doe.
Het heeft ook met de schermen te maken. Als ik Bv op een 16mp foto inzoom op mijn laptop gebeurt er eigenlijk bijna niets. (Retina) op 42 en 60 wel.

Ik ben voornamelijk naar sony gegaan voor dynamisch bereik plus de evf.
Later kwam de A7 serie en het feit dat ik al mijn lenzen zo makkelijk kan gebruiken qua peaking etc maakt het systeem gewoon super.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: danielo on October 24, 2015, 18:32:24
Ik durf het echt niet met je oneens te zijn :), maar wat geeft de 42megapixels tov van 22megapixels je dan extra voor 99% van de mensen als de mogelijkheid van 50% extra croppen nu meer ongestraft kan ? of is het voor jullie alleen iets voor de toekomst als we schermen hebben die meer dan 24megapixels weergeven ?

Daniel.
Als je een foto van een gezicht neemt en je vult hele beeld heb je per definitie een beter plaatje met meer scherpte dan als je 1/4 vult  en dat eruit knipt.
Kun je je afvragen wat beter plaatje geeft de eerste optie en dan verkleinen
De tweede optie en dan niet hoeven te vergroten/verkleinen omdat hij qua formaat in één keer geschikt is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2015, 19:36:09
Ik ben voornamelijk naar sony gegaan voor dynamisch bereik plus de evf.
Later kwam de A7 serie en het feit dat ik al mijn lenzen zo makkelijk kan gebruiken qua peaking etc maakt het systeem gewoon super.
Dat peaking is wel iets dat ik mis op mn Nikon nu moet ik vooral bij filmen afgaan op klein schermpje en dat is geen doen.
En dat je de gekozen instellingen meteen zichtbaar ziet door je zoeker is ook wel iets wat graag zou willen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Erik
Sony is wel heel wat anders als micro 4/3 ;)
Je zegt het zelf al met een FF sensor.
Maar sony doet zoveel meer zoals nu de backlit sensor en binnenkort de curved sensor tel daarbij op de echt waanzinnig snelle Phase focus op 399 punten en de andere fabrikanten kunnen alleen maar denken "Hummmm".

Toen ik naar sony switchte waren er maar weinig pro's die sony schoten en werd het merk erg (onterecht) belachelijk gemaakt. Nu een paar jaar later is sony erg groot in de markt en lopen ze helemaal voorop. Het meest verassende is eigenlijk dat waar canon en Nikon 4-5 generaties nodig lijken te hebben om iets "perfect" te krijgen doet sony dat in 2.

De a7rII heeft mij echt volledig verrast namelijk. Er is nagenoeg niets aan die camera waarvan ik zeg "mag beter" hoewel er natuurlijk altijd minder ruis, meer dynamisch bereik etc mag ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Lijkt mij ook heerlijke camera. Alleen voor sport dslr nog sneller geloof ik?

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan. Ik heb er onlangs een wedstrijd voetbal mee geschoten en de Phase af is bizar snel.
Maar goed het zijn "maar" 5 frames per seconde ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2015, 23:16:39
Ligt eraan. Ik heb er onlangs een wedstrijd voetbal mee geschoten en de Phase af is bizar snel.
Maar goed het zijn "maar" 5 frames per seconde ;)

Snel maar ook correct? Lees regelmatig dat dat wat tegenvalt

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

Frank wat is jouw ervaring nav de firmware update met Uncompressed RAW. Voegt dit iets toe of kun je net zo goed uncompressed blijven schieten?

J.A.F._Doorhof

Tja....
Ik vond de kwaliteit al goed, maar sommige mensen zien problemen als ze 200% inzoomen, dus Sony brengt uncompressed RAW, goed van Sony.
Van mij hoeft het niet.
Maar bij zeer hoge dynamiek zal ik het wel gebruiken, HDD ruimte genoeg :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

Drankje ..... bevestigd ook wat ik gezien heb met de gecomprimeerde RAW bestanden. Dat van de meer ruimte keertje uitproberen. Vraag me af of het zoveel scheelt. Binnen kort dagje met de 7r II spelen alvorens ik hem koop.

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 24, 2015, 19:40:50
Het meest verassende is eigenlijk dat waar canon en Nikon 4-5 generaties nodig lijken te hebben om iets "perfect" te krijgen doet sony dat in 2.


lijken nodig te hebben, of gewoon 4 a 5 keer langs de kassa te passeren?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Al enig zicht op de prestaties van de SII?