Shakeshack - Dedicated HT ruimte in wording...

Started by Invader, August 3, 2015, 22:16:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invader

Na lang wachten is ons nieuwbouwhuis opgeleverd en wonen we hier nu zo'n 3 maanden. Eerder heb ik een vooraankondiging gedaan via onderstaand topic, met toen alleen nog een tekening:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=138378.0

Nu dus voor het eggie en daarom een nieuw topic met een 'catchy' naam die zowel verwijst naar de locatie als het beoogde filmgeweld wat hier moet gaan plaatsvinden :) Verder een aantal foto's van de ruimte en een aantal zelfbouw subwoofers in wording...

Ik probeer vanaf nu dit topic regelmatig te updaten met foto's, een hardwarelijst en natuurlijk ook tal van vragen. Lang niet alle keuzes zijn namelijk al gemaakt en ik kan alle hulp gebruiken.

Voor nu in het kort, de ruimte is een studio die half ondergronds (souterrain idee) is gebouwd aan de achterzijde van ons huis op de begane grond. De ruimte is verbonden met een gang, een keuken, een berging (niet inpandig) en buiten (hoekwoning). De binnenmaten van de ruimte zijn L585cm x B400cm x H270cm, zie ook plaatje in eerder topic. De ruimte bevat half een trap vanuit de keuken naar de 1e verdieping (woonkamer) en dit wordt natuurlijk isolatietechnisch een uitdaging.

UPDATE 4-8-2015:
Er komt in de ruimte een 7.4 opstelling om te beginnen. Met een mogelijke uitbreiding naar één van de 3D audio formaten ga ik proberen rekening te houden, zodat het bijv. een Atmos 7.4.4 opstelling kan worden. Er gaan flinke akoestische maatregelen genomen worden met o.a. gebruik van steenwol. De trap zal helemaal gekit moeten worden en flink wat extra massa moeten krijgen aan de binnenkant, om zodoende het geluid zoveel mogelijk binnenskamers te houden. De buren hebben gelukkig geen last van mij, daar zitten een aantal muren tussen.

Op dit moment spelen er 2 Devialet Silver Phantoms in de ruimte (als bouwradio's  ;D) en daarmee heb ik al e.e.a emperisch kunnen testen en dan schrik je behoorlijk. Enerzijds in positieve zin van de kwaliteiten van de Phantoms en anderzijds van de lekkage van geluid het huis in. Voor de liefhebbers, 2 testtracks die ik o.a. gebruik:
Barbarossa - Imager
Hans Zimmer's Interstellar OST - Dreaming of the Crash (vanaf ongeveer 1:50)

Goed om er ook bij te vertellen, de ruimte gaat eigenlijk alleen voor filmdoeleinden gebruikt worden en mogelijk af en toe TV. De stereo opstelling staat in de huiskamer, dus mooi van elkaar gescheiden. Hiermee hoeft er tijdens metingen dus ook geen rekening gehouden te worden met nagalmtijden voor stereodoeleinden.

Hardware
A/V receiver   Denon AVR-4520
Media spelers   Intel NUC (i3) + Kodi, PS3, PS4
Speakers           7 x Tannoy IW63DC (inbouw/opbouw)
Subwoofers       4 stuks zelfbouw - gesloten kasten bestaande uit verlijmd MDF (18mm) en Berkentriplex (18mm) met
                        Dayton High Fidelity 15" woofers (RSS390HF-4). Deze worden niet te tillen!
Projector           Sony HW55ES
Scherm           n.t.b., waarschijnlijk 21:9 akoestisch transparant, bijv. een Hollywood Screens
Stroom           Aparte groep voor AV is aangelegd en mogelijk PS Audio Duet voor de AV en NUC
Audio Rack   n.t.b.
Kabels           n.t.b.
Stoelen             6 stuks tweedehands vanuit een gesloten bios uit zuiden land. Waarschijnlijk 5 daarvan uiteindelijk te plaatsen. Eerst schoonmaken :)
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Meer foto's
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

R


Jumping Jack

Bijzondere werfradio heb je daar  ;D. DeWalt?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Crownfire


diceman

#5
Mooie maten en dito ruimte.

Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.

Zie ik daar een Devialet Phantom staan O0 ?

Invader

Zojuist de 1e post bijgewerkt. Het zijn inderdaad 2 Phantoms die staan te knallen tijdens het werk ;)
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

diceman

Quote from: Invader on August  4, 2015, 11:31:25
Zojuist de 1e post bijgewerkt. Het zijn inderdaad 2 Phantoms die staan te knallen tijdens het werk ;)

Twee stuks, toe maar altijd baas boven baas, zal wel aardig klinken daar in het souterrain ;)

Invader

Ja, klinkt prima, alleen nog wel een galmbak.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Invader

#10
De subwoofers vorderen. Hieronder op de foto 2 van de 4 op ongeveer de uiteindelijke locatie in de ruimte. De andere 2 komen gespiegeld aan de andere zijde van de ruimte. Zoals gezegd worden het 15" subs in een gesloten kast. De aansturing zal bestaan uit 2 MiniDSP PWR-ICE250 amps. Deze leveren 2 x 250w per amp, dus 250w per sub. Best grappig om deze kasten naast de Phantoms te zien, dat geeft wat perspectief. Conclusie, ze zijn groot! 168 liter groot...

Volgende stap is het uitfrezen van de terminals en woofers...

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Robke

Ziet er goed uit!  Ik houd deze in de gaten!
Ik ga binnenkort ook aan mijn ruimte beginnen en ben ook aan het denken over een anamorfisch akoestisch transparant scherm.

Invader

Er zijn wat tekeningen bijgewerkt, deze geven een aardig beeld van hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

En we hebben de gaten voor de woofers uitgefreesd. Tip: doe dit buiten, want het geeft een enorme zooi!  ;D
Inmiddels is het vrezen al klaar, dus snel nog even nieuwe foto's maken en posten. Het in elkaar zetten van de 1e is zeer aanstaande...
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

gonzales

Altijd weer mooi om een goed uitgedacht plan zo uitstekend uitgevoerd te zien worden. Dit gaat erg mooi worden, weet ik nu al  ;D

Invader

#15
@gonzales, dank voor de reactie. Hier nog wat meer foto's van de subs. Na wat puzzelen is de bracing toegepast. Het resultaat mag er wat mij betreft zijn.

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

gonzales

En of het resultaat er mag zijn. Als ik dit weer zie besef ik des te meer hoe onhandig ik zelf ben  :P

mr.crash

Ik sluit me bij gonzales aan.
Ik voel me ook zo onhandig als
ik dat zie.

Het ziet er goed uit :clapping:
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Invader

#18
Bijna klaar met de subs... Eerste sub even helemaal in elkaar gezet. Alles past en de interne bracing zit mooi op z'n plek. We hebben wat extra dempingsmateriaal in één van de hoeken gedaan waar de terminal zit. Er loop namelijk een kabel naar de woofer in die 'kamer' dit materiaal dempt het eventueel intern klapperen van de kabel.

Voor de grap moeten we eens een weegschaal er bij halen, maar schatting is dat het richting 100kg per stuk gaat :D Rest nog het zwart verven (woofer moet er dus nog even uit), terminal aan achterkant vast schroeven/lijmen en woofer opnieuw definitief vast schroeven met nog een extra sluitrubber om het geheel mooi lucht dicht te houden. Ohja, en de andere 3 ook nog natuurlijk ;) De sub in het plaatje ligt ongeveer op z'n definitieve plek; er komt er dus nog één in spiegelbeeld tegenaan.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#19
Verder nog een aantal dingen bijna definitief besloten:

* Ik heb enige tijd terug een Sony HW55 gekocht. Deze projector heeft geen lens memory en dan wordt het 16:9 e.d. projecteren op een 21:9 scherm toch wat onhandig. Investeren in een anamorphic lens, een scaler als Lumagen 3D of een andere projector met lens memory ga ik niet doen; dat laatste heb ik wel even overwogen. Duss...... nu besloten om toch naar een 16:9 scherm te gaan, maar dan wel met (manuele) maskering. De breedte wordt ongeveer 2.70m tot 2.80m. Hiermee wordt de breedte van 21:9 films dus net iets kleiner en de breedte van 16:9 groter dan ik eerder bedacht had. Op dit moment ben ik zeer geïnteresseerd in Hollywood Screens, type Cadre2 Reference. Iemand hier ervaring mee?
* Er komt het e.e.a. aan licht met DMX aansturing. Het plan is nu om een sterrenhemel te maken rondom aan het plafond, ledstrips rondom het centrale verlaagde plafond, ledstrips rondom vanuit een koof en mogelijk rondom het scherm. Volgens mij wordt dat erg mooi en sfeerbepalend. Leuke van DMX is dat je het ook helemaal kunt programmeren en integreren met Kodi e.d.

Ben benieuwd naar jullie mening over deze keuzes.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#20
Zo, tijd voor wat updates ;) Door allerlei andere zaken heeft het wat langer geduurd, maar er zijn weer wat dingen te melden.

Subwoofers
Inmiddels zijn de subwoofers afgebouwd en we hebben deze, zonder verdere optimalisaties, even kunnen testen. Nou, dat valt nu al niet tegen  :headbanging: Hieronder wat foto's van de afwerking aan de binnenkant. Hierbij een stuk isolatiemateriaal gebruikt puur om het mogelijk klapperen van het speakerdraad naar de woofer tegen te gaan. Daarnaast 2 vd 4 stuks op de uiteindelijke positie, tezamen met de Tannoys in een proefopstelling. Wow, dat klinkt gaaf! Het is op stereoniveau nog niet wat er naast staat, de Phantoms, maar het scheelt niet heel veel. Daarbij is er nog niets getuned en komen er natuurlijk uiteindelijk 7 Tannoys te hangen en 4 subs.

Projector
Na een kans te hebben gekregen om een Sony VW500 4k projector voor een mooie prijs te kunnen overnemen heb ik toegehapt. Ik was eerder al in dubio of ik deze projector wilde hebben versus de HW55 die ik eerder besloten heb te kopen, maar vond eerder de prijs van de VW500 steeds net te hoog gezien de meerwaarde. Nu werd het aanbod zo goed dat ik dus de stap heb gemaakt. Daarmee staat mijn nieuwe, vrijwel ongebruikte HW55, te koop op dit forum! Op dit moment kan ik er nog niet veel over zeggen, anders dan dat de VW500 een stuk groter is dan de HW55 :D

Scherm
Ongeveer 6 weken geleden heb ik een scherm van Hollywood Screens besteld bij Vik. Hij is nu importeur van deze mooie schermen voor de Benelux. Ik heb een 2.70m breed 16:9 iMasque Manual besteld. Het gaat hier dus om een manueel markerbaar scherm, wat in mijn geval van boven en onder gemaskeerd kan worden. Het grote voordeel is dat je tot op de mm nauwkeurig de zwarte balken bij een film kunt maskeren. En naar mijn mening is dit een heel belangrijke eigenschap voor de filmbeleving.

Toevallig was ik vorige week bij de iMax in Tilburg (zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen, zeg maar) voor de film Spectre en daar wordt dus niet gemaskeerd. Er toont dus een 21:9 film op een 16:9 (o.i.d.) scherm en je merkt bij donkere scenes echt dat dit afbreuk doet. Je ziet simpelweg grijzige lichtafval op zwarte balken van de film. Daarmee dus erg blij met deze keuze.

Ik hoop deze week het scherm te ontvangen vanuit Duitsland.

Akoestiek
We hebben inmiddels een deel van de projectiewand kunnen voorzien van een houten frame constructie. Hier komt steenwol (2 x 10cm) tussen te hangen en ook de Tannoy speakers worden daar ingehangen op LCR posities. Uiteindelijk maken we nog frames met gespannen zwart speakerdoek die dan vermoedelijk met klittenband o.i.d. er op geplaatst worden.

Verder wordt ergens in de komende weken de trap gekit die half de ruimte in komt. Omdat hiermee de ruimte luchtdicht wordt (de trap heeft nu talloze kieren) kunnen we hierna een eerste serieuze meting doen van het geluid dat nog lekt naar andere ruimtes binnenshuis. Afhankelijk daarvan gaan er maatregelen komen voor isolatie. Ik vermoed dat er echt een muurtje (of iets anders met massa) moet komen om dit voldoende goed te krijgen.

To be continued...
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

knubbe

Holy shit, dit is een serieuze ruimte aan het worden  :pompom:
Hele mooie componenten ook allemaal.. als ik een dergelijke ruimte zou hebben ik het vergelijkbaar aanpakken met flink wat subs en mooie inbouw speakers !

Succes verder, ik ga deze volgen  O0
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

luke2009


audiosurfer

#23
Mooie ruimte! Ben erg benieuwd naar je subs en ook je keuze voor inbouw vind ik mooi, zou ik ook willen..
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika