Shakeshack - Dedicated HT ruimte in wording...

Started by Invader, August 3, 2015, 22:16:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invader

#50
Trap isoleren

Vervolgens de trap zelf. Het is ons gelukt om een zwevende constructie te maken met MDF. De achterkant van ruimte hebben we dichtgestopt met glaswol (was toevallig voorhandig) en restanten van de isolatieplaten van de muren. Vervolgens met MDF en kit afgewerkt. De platen rond de trap zelf hebben we gebraced waar nodig en het geheel opgevuld met steenwol (ook toevallig voorhandig). Al met al zijn we heel tevreden met het resultaat. Eén plaat moet nog aangebracht worden om het geheel onder trap af te sluiten. Als dat gebeurd is kunnen we gaan beoordelen wat het effect is. Hierbij vermoeden we dat voor het laag deze toepassing niet ideaal is, aangezien er niet meer massa is toegevoegd. Voor midden en hoog is nu al duidelijk dat het erg effectief is.


Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#51
Podium

Voor de zwevende wand zijn we vervolgens begonnen met het bouwen van een podium. Het eerste (losstaande) deel hiervan is specifiek voor de 2 (v.d. 4) subs die hier komen. We hebben o.b.v. online onderzoek gekozen voor het maken van ramen bestaande uit balken met om de ongeveer 50cm staande balken. Vervolgens afgedekt met 18mm MDF, zodat een podium van ongeveer 60cm hoog ontstaat. De subs komen, zoals te zien op de foto, rechtop te staan met de woofer aan de onderkant. Dit is nodig om ze exact in het midden van de achtermuur te krijgen; liggend zou de draagmuur van de trap in de weg zitten.

Het idee is om het 60cm hoge deel van het podium totaal 190cm de kamer in te laten komen. Hierdoor kunnen nog 2 stoelen geplaatst worden voor de subs achter met voldoende beenruimte. Het podiumdeel daarvoor wordt 30cm hoog en voorzien van 3 stoelen. De middelste hiervan is dan uiteraard de sweet spot ;)
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

'THX Wall'

Het afmaken van het podium moet nu even wachten, omdat het scherm van de muur moet. We kiezen er voor om eerst de projectiewand af te maken, zodat het scherm dan weer terug kan en er niet meer vanaf hoeft. Deze neemt namelijk nogal veel ruimte in en als het podium af is, gaat dit allemaal moeilijk passen. Het scherm moest er sowieso nog vanaf om het doek links en rechts verder op te spannen. Dit Hollywood Screens iMasque Manual scherm heeft een spansysteem (Cross Tension) met metalen latjes waarmee het doek wordt opgespannen. Deze bleken links er rechts niet voldoende opgespannen te zijn, waardoor er een doorschijning te zien was van deze metalen latjes bij het projecteren. Dat moet nu opgelost zijn. TIP: als je voor dit scherm kiest, span dan het systeem op met lijmklemmen, fluitje van een cent! ;)

Nadat het scherm er af is, hebben we de projectiewand voorzien van steenwol. Hierbij hebben we gekozen voor Rockwool 210. Vorige week is dit op een pallet geleverd en ik was blij dat dit een deellevering was (7 pakken x 6 platen van 10cm). Ik zou anders niet weten waar ik het had moeten laten. Er volgen dus nog ongeveer 11 pakken met 12 cq 14cm platen!

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

De projectiewand hebben we rondom de speakers voorzien van 2 lagen van 10cm Rockwool 210. Aan de bovenzijde is nu nog ongeveer 20cm over voor een koof, waarin ledverlichting komt. Aan de onderkant is voldoende ruimte om de 2 subs te plaatsen. Wat er links en rechts van de subs komt is nog nader te bepalen. Mogelijk links een luchtafvoer of airconditioning en rechts een kleine koelkast.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Sjaak_Banaan

Ziet er al goed uit hoor!  :worship:

Heb je bewust gekozen voor 'kleine' mdf-platen? Ze ogen tenminste klein.
Zelf ben ik ook van plan daarmee te gaan werken, maar ik zie dat ze ook platen hebben van 122 x 305 cm, dat lijkt me sneller en je hebt minder naden... of zitten daar nadelen aan?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Invader

Quote from: Sjaak_Banaan on August 15, 2016, 14:45:19
Ziet er al goed uit hoor!  :worship:

Heb je bewust gekozen voor 'kleine' mdf-platen? Ze ogen tenminste klein.
Zelf ben ik ook van plan daarmee te gaan werken, maar ik zie dat ze ook platen hebben van 122 x 305 cm, dat lijkt me sneller en je hebt minder naden... of zitten daar nadelen aan?

Dankje Sjaak. Bedoel je kleine platen MDF op de muur/trap of op het podium? Muur/trap is iig 22mm dik en podium 18mm. De breedte/hoogte maten voor de muur is puur praktisch. Groter is gewoon niet meer te tillen. Verder is de maat gekozen o.b.v. de verticale balken, zodat ze goed vast te schroeven waren. Je moet dan inderdaad een beetje kitten.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Volgende stap is het steenwol op de schermwand afwerken met zwart speakerdoek. Meteen maar het gehele nu zichtbare steenwolvlak, behalve de center speaker. Deze zit namelijk uiteindelijk achter het scherm en nog meer doek daarvoor lijkt me niet ten goede komen.

Iemand tips voor wel of niet te kiezen speakerdoek? En voor handige applicatie? Zit nu te kijken naar http://shop.speakerenco.nl/luidsprekerdoek-stretch-zwart-2
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

rovinggecko

Quote from: Invader on August 15, 2016, 17:34:47
Iemand tips voor wel of niet te kiezen speakerdoek? En voor handige applicatie? Zit nu te kijken naar http://shop.speakerenco.nl/luidsprekerdoek-stretch-zwart-2
Die werkte prima voor mij voor een raampje speakerdoek voor mijn ingebouwde center.
Gewoon met een nietpistool/tacker eea vastzetten. Het streched een beetje, dus je krijgt het makkelijk mooi strak.
De grote truck? Eerst het raam waarop je het vast niet zwart verven dan schijnt het niet door.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Invader

@Rovinggecko: dank voor de bevestiging en tip. Inmiddels heb ik de frames met doek gemaakt en ik vind het resultaat erg geslaagd. Na monteren passen ze perfect tussen het scherm en de muren. Aangezien ze bijna al op zichzelf hangen en het gewicht laag is, kies ik waarschijnlijk voor klittenband om het mee op te hangen. In de laatste foto zie je het eindresultaat, daar ben ik dus erg blij mee, het geeft direct een echt bioscoop effect  :popcorn:
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Ook nog de linker en rechter surrounds opgehangen aan onze eigen gemaakte houten frames. Inmiddels gesneden koek, maar erg effectief. Speakers hangen als een huis. Voor de speakers gaan we nog diffusers ophangen, deze worden ongeveer 30cm diep. Zie foto voor het idee dat we hebben. Deze diffusie frames komen dus direct voor de L en R surrounds te hangen.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#61
Grove schets van de difussiepanelen. Bij mij worden ze iets kleiner, gezien de ruimte tussen L-surround en eerste raamkozijn, ongeveer 52cm.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Nog een leuk detail: ik heb het iMasque Manual scherm besteld met 'Seitenverblendung'. Door deze optie kun je de zijkanten van het scherm heel mooi afwerken met zwart velours platen. Zie hier het resultaat.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

denoontje

ziet er al goed uit zeg.....hoeveel klusdagen nog te gaan?

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Invader

#65
@Denoontje: goede vraag! Het gevoel is goed, nu we de trap hebben afgewerkt. We gaan als een speer en ben optimistisch over de voortgang. Om eerlijk te zijn vind ik het nog lastig om te zeggen hoe lang het nog gaat duren. 2 Maanden?

Ter info nog even een lijstje met grofweg de to-do's:
- Koven rondom maken van MDF en voorzien van DMX-gestuurde LED-strips;
- Difussiepanelen (2) maken;
- Podium afbouwen (60cm hoog deel en 30cm laag deel);
- Steenwolframes rondom maken, vullen en afwerken met waarschijnlijk speakerdoek;
- Verlaagd plafond;
- Sterrenhemel (DMX);
- Vloerbedekking leggen (ga ik uitbesteden).
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Projector definitief opgehangen

Omdat het scherm nu definitief op z'n plek hangt heb ik er voor gekozen om ook de VW500 definitief op z'n plek te hebben. Paar gaten in het plafond, wat nog niet zo eenvoudig bleek, en ophangen. Op basis van de info van projectorcentral heb ik een goede afstand afstand kunnen kiezen, die netjes binnen de ideale normen valt. Hiervoor heb ik 'm ver naar achteren moeten hangen, bijna tegen de uiteindelijke afwerking van de achtermuur aan.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Difusser

Strak tegen de L n R surrounds komen zelfgemaakte diffusers, bestaande een plaat MDF met daarop balkjes in verschillende lengtjes. Veel balkjes, heel veel balkjes! Het zijn er in totaal bijna 300! Om het oog ook iets te geven, worden deze balkjes allemaal geverfd in verschillende tinten, van matzwart tot lichtgrijs. Dit betekent dus alles schuren, gronden en lakken :crazy: Inmiddels al wel het meeste gedaan en verwacht met een paar dagen alles klaar te hebben. Erg benieuwd naar het eindresultaat. @Lambert: waarom was die diffusie ook alweer nodig? ;)
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

Oh, en om het klussen aangenaam te houden, heb ik inmiddels ook een werkende testopstelling. 5 Speakers en 2 subs aangesloten (met de juiste Linkwitz  EQ) en 1 Audyssey XT32 meting. Tsja, je merkt dan direct waar je al het werk voor hebt gedaan, WAUW! Aangezien ik sinds kort ook in het bezit ben van een nVidia GTX1080 kan ik nu ook fatsoenlijk gamen in UHD :D Zie hieronder GTA5... alsof je in een film speelt, compleet immersive :headbanging:
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Sjaak_Banaan

Vette shit hoor, goed bezig!  :pompom:
Heb je de boel ook al geschilderd of is er gewoon geen licht nu in die ruimte?

Ben wel benieuwd hoe je het in de lak gaat zetten of hebt gezet, ik las op het net dat je bijvoorbeeld al speciale mdf grondverf moet gebruiken zodat het mdf niet gaat werken etc.... geen idee of dat echt zo belangrijk is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Invader

De balkjes zijn van vurenhout, dus gewone grondverf daarvoor. Voor de MDF platen heb ik inderdaad speciale MDF grondverf. Ben ook benieuwd hoe dat wordt. De subs onder het scherm ga ik er ook mee doen en dan matzwarte lak voor de afwerking. Ik laat weten hoe het afloopt ;)
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Mr. A

Dit ziet er heel erg mooi uit  :slapping:. Erg nauwkeurig gemaakt allemaal en duidelijk te zien dat je weet wat je doet.

Aan de hand van jouw topic zit ik eerlijk gezegd helemaal vol met vragen. Zo'n twee weken geleden heb ik ook een topic geplaatst,  'Little Cinema' en had ik aangegeven dat ik op zoek ben naar een nieuwe oplossing voor mijn front speakers. Nou zie ik dat jouw situatie wellicht bruikbaar is voor mijn situatie, namelijk de speakers achter het scherm. Ik vroeg mij de volgende dingen af:
- Je gebruikt de Tannoy IW63DC speakers. Hoe klinken die? en vooral hoe klinken die t.o.v. gewone staande speakers?
- Mag ik jouw vragen waar je deze Tannoy IW63DC speakers hebt gekocht?
- Wat is jouw afstand van speaker tot muur? Zit daar nog 2 cm tussen of meer of minder? En zijn hier specificaties voor? Ik kan ze nergens vinden op het internet. Ik begreep dat de speakers zelf 94 mm diep zijn.
- Hoe heb je de hoogte en afstand tot elkaar bepaald? Zijn hier ook specificaties voor?
- Ik begreep dat het scherm van Hollywood Screens is. Mag ik vragen waar je deze besteld hebt?

Zoals je ziet een hoop vragen  :). Ik zou het super vinden als je ze kan beantwoorden.

Mvg,
Arno

Invader

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Lambert

Quote from: Invader on September 15, 2016, 17:40:51
Difusser

Strak tegen de L n R surrounds komen zelfgemaakte diffusers, bestaande een plaat MDF met daarop balkjes in verschillende lengtjes. Veel balkjes, heel veel balkjes! Het zijn er in totaal bijna 300! Om het oog ook iets te geven, worden deze balkjes allemaal geverfd in verschillende tinten, van matzwart tot lichtgrijs. Dit betekent dus alles schuren, gronden en lakken :crazy: Inmiddels al wel het meeste gedaan en verwacht met een paar dagen alles klaar te hebben. Erg benieuwd naar het eindresultaat. @Lambert: waarom was die diffusie ook alweer nodig? ;)

Wil je het korte of het lange antwoord? :)

Kort
Voor het verbeteren van het "all around you" surround effect.

Lang
De ruimtelijke ervaring als in 'de ervaring dat het geluid je helemaal omvat' wordt in literatuur ook wel Listener Envelopment genoemd, afgekort tot LEV. Daarnaast is er een effect dat Apparent Source Width (ASW) wordt genoemd; dit heeft te maken met het groter lijken van het ervaren geluidsbeeld dan dat het wordt geproduceerd door de bron. De combinatie van beide vormt Ruimtelijkheid.

Er zijn een aantal eigenschappen die de ruimtelijkheid, en dan vooral de LEV in relatie tot films, positief beïnvloeden. De belangrijkste is dat geluid van de beide zijkanten van het hoofd moet komen. Front en Rear speakers dragen op zichzelf weinig bij aan de ruimtelijkheid. Dit heeft te maken met het verschil in waarneming (timing, intensiteit, invalshoek) tussen het linker en het rechter oor (de basis van 3D horen). Indien een geluid van voren komt, nemen beide oren hetzelfde waar (->minimale ruimtelijke ervaring); idem voor geluid van achteren. Bij een geluid dat volledig van rechts/links komt, nemen beide oren maximaal een ander geluid waar. Het verschil in waarneming tussen het linker en rechter oor werkt erg gunstig voor het maken van een ruimtelijk geluidsbeeld. Dit verschil wordt ook wel IACC (interaural cross correlation) genoemd.

Geluid van de zijkant kan het beste vanuit een hoek van 60 (ideaal) tot 100 (nog steeds erg goed) graden komen voor de beste ruimtelijke beleving. Dit hoeft niet per se diffused te zijn. In de shakeshack hangen de surround speakers op 100 graden (Dolby norm) tov de sweatspot en met de diffusers wordt dit vergroot vanaf ongeveer 80 graden (dichterbij de ICU norm). Ruimtelijkheid wordt het beste gecreëerd indien het L/R surround geluid "random" qua intensiteit, invalshoek en timing bij de oren aankomt; denk aan het ritselen van blaadjes van alle bomen in het bos. De reden hiervoor is simpel: de hersenen kunnen hier dan moeilijk/geen locatie voor bepalen. Dit is de reden om te kiezen voor diffusie ipv simpele reflectie. Geluid uit een L/R surround speaker zal eerst het L/R oor bereiken. Vervolgens komt dit geluid aan de andere zijde van de bioscoop tegen de diffuser en zal het verspreid weer de bios in gaan, allereerst naar het andere oor en daarna naar de diffuser naast de speaker die het geluid produceerde, etc. Hierdoor ontstaan er verschillen in waarnemingen tussen de verschillende oren met betrekking tot intensiteit (elke weerkaatsing weer iets minder), timing (1,5e roundtrip duurt zo'n 17ms) en invalshoek (diffuus door PRD). De timing is hierin niet onbelangrijk, het verschil tussen de L en R oor waarneming kan het beste >10ms zijn.

Naast het bovenstaande stuk is het gunstig voor de ruimtelijkheid als geluid een reflectievertraging van meer dan 80ms kent, maar dat is praktisch onmogelijk in een home cinrma want wie heeft er een ruimte van minstens 27 meter breed? Dit moet dus worden opgelost in de surround soundtrack zelf (en dat kan gelukkig!) Lang leve surround mixes! (en het concertgebouw :) )

Achtergrondartikelen met betrekking tot IACC, ASW en LEV:
https://www.acoustics.asn.au/conference_proceedings/ICA2010/cdrom-ICA2010/papers/p905.pdf (interessante conclusie omtrent de 70dB minimum SPL)
http://epubs.surrey.ac.uk/2949/4/Neher_et_al.pdf

En nu snel weer door met het schilderen van die 300 balkjes voor de PRDs! :)



Invader

PRD Diffusers

Na flink wat werk (balkjes schuren, gronden, lakken en plakken) zijn de 2 PRD diffusers nu klaar. Ze moeten alleen nog opgehangen worden voor de speakers.


Upgrades
Na wat wikken en wegen nu besloten om toch voor Atmos te gaan. Het achteraf alsnog installeren van height speakers leek me toch wat veel gedoe. Omdat het verlaagde plafond er nog niet hangt kunnen we dit mooi meteen meenemen in het ontwerp. Om het geheel compleet werkend te krijgen zijn alleen wel een receiver upgrade nodig, 4 nieuwe speakers en een eindversterker om alles aan te kunnen sturen. Het is het volgende geworden:

- Denon AVR-X7200WA: heb nu een Denon AVR-4520 en deze bevalt prima. De goede reviews van de X7200 en het kostenplaatje daarbij gaven de doorslag. Heb nog even een Anthem AVM60 en Marantz AV8802A overwogen, maar dan moet je dus naar 11 kanalen eindversterking kijken, wat weer aardig in de papieren gaat lopen. Dan heb je nog het verschil tussen ARC en XT32, waarbij ik de voorkeur geef aan XT32. Ik begrijp hier en daar dat deze wat beter met meerdere subs om gaat en die heb ik toevallig;
- Marantz MM8077: deze 7 kanaals eindversterker gebruik ik om de 7 surrounds aan te sturen. De 4 heights kunnen dan mooi via de Denon lopen;
- Tannoy IW6DS: Dit zijn prima height speakers uit dezelfde stal als de surrounds (Tannoy IW63DC). Ze zijn flexibel inzetbaar en passen mooi aan het plafond.

Onder de streep kom ik dus uit op een 7.4.4 opstelling en dit is natuurlijk ultiem, zeker gezien de kwaliteit van alle onderdelen samen. Dit betekent dus ook dat de 4520 in de verkoop gaat. Interesse iemand?

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack