Shakeshack - Dedicated HT ruimte in wording...

Started by Invader, August 3, 2015, 22:16:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invader

Heeft iemand een tip voor het eenvoudig volledig verduisteren van de 2 ramen die zichtbaar zijn in de eerste post? Bij voorkeur zoek ik iets voor 'in de dag' van het raam, zoals ze dat noemen, dus alleen het glas bedekkend. Daarbij hoeft het niet dagelijks gemakkelijk open en dicht te kunnen, maar wel iets wat gemakkelijk te verwijderen is en geen sporen achterlaat.

Zoals je kunt zien zitten de ramen in een nis, met daarboven ventilatieroosters. Een verduistering voor de gehele nis met daarin de montage is dus geen optie, aangezien ik dan geen goede ventilatie meer heb.

Op dit moment hangen er overigens 2 mooie vuilniszakken voor de ramen, maar deze verduisteren niet voldoende.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

RalphH

Dat of iets met zeilringen die je dan om kleine haakjes in de hoeken doet. Heb dat ooit met zwart landbouwplastic gedaan in mijn vorige apartement ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Invader

#28
Tussenstand....
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#29
En met alle wandspeakers. L en R zijn 10 graden ingedraaid, om zo een betere afstraling te krijgen richting de zitposities.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Invader

Dank @Eric en @RalphH voor de tips eerder over verduisteren ramen. Goed om het zo simpel te stellen, dat scheelt weer ;) Iets met stof en klittenband klinkt wel goed en is makkelijk te maken.

Volgende stap nu is het ophangen van het scherm, welke inmiddels al weer een paar weken in huis is. Vier flinke dozen vanuit DE, hollywood screens. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Het wordt dan ook de eerste keer dat ik mijn nieuw verworven Sony VW500 eens goed kan testen. Alleen eerst tijd vinden, dat blijft een probleem...
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Witalik

Nice dat gaat wat worden !

Alleen zijn de kisten per stuk 168 liter ?  De fabrikant geeft als optimaal 81 liter aan voor een sealed variant of heb je er een andere reden voor met deze inhoud?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"


Witalik

Quote from: morca on December 20, 2015, 22:03:24
Idd 168 liter is nogal veel voor een gesloten sub.
Welk merk en type betreft het?

Ziet er wel erg strak uit allemaal  :worship:

Dayton High Fidelity 15" woofers (RSS390HF-4)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Lambert

Invader heeft me gevraagd om te reageren op de hoe/waarom van de 168 liter subwoofer kasten. Op de achtergrond van deze thread houd ik me namelijk bezig met de technisch ontwerpzaken van de Shakeshack.

Het getal 168 kent in deze een kleine geschiedenis. We hebben de keuze gemaakt voor vier gesloten subwoofers met als basis de Dayton RSS390HF-4. De TS parameters keurig ingevuld in WinISD en daaruit kwam een kast van 168 liter bij een een Qtc van 0,707. So far so good, want er is ruimte voor vier kasten van 168 liter. Vervolgens al het hout op maat laten zagen en de woofers ontvangen. Hierna ontdekten we een verschil in de woofer specs van de leverancier en Dayton. Navraag bij de leverancier leerde dat de specificaties van Dayton correct waren. Het ontwerp was gemaakt op basis van de specificaties van de leverancier. De mismatch was geboren.  :blink:

Als je huidige specificaties van Dayton invoert in WinISD kom je bij een gesloten subwoofer (EBP van 39) uit op een kast van 131 liter bij een Qtc van 0,707. Met een kastvolume van 168 liter gaat het oorspronkelijke ontwerp van critically damped naar overdamped (Qtc=0,661), maar niet in extreme mate. Dit is gunstig voor een langzamere roll-off en het heeft wat (kleine) effecten op het impulsgedrag, maar het gaat ten koste van max SPL (de roll-off start eerder).

In het plan was het toepassen van een LW transformatie al meegenomen. De lagere Qtc waarde zorgt er voor dat er wat eerder vermogen moet worden 'toegevoegd' omdat de roll-off iets eerder begint. Aan de andere kant is er in de allerlaagste bass regionen iets minder extra vermogen nodig omdat de roll-off iets langzamer is. Na wat spelen met WinISD, kastvolumes en LW target frequenties en Q's blijkt dat het (gelukkig) gerommel in de marge is voor het uiteindelijke resultaat qua SPL en het benodigde verstekervermogen voor de LT transformatie ('oude spec' 168ltr vs 'nieuwe spec' 168ltr). Ten opzichte van 131ltr is er zelf minder vermogen nodig voor de LW transform wat er voor zorgt dat de LW target frequentie iets lager gekozen kan worden.

Met dat verschil in specificaties zijn we –in ieder geval in theorie- dus redelijk goed weggekomen.  ;D


Invader

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Witalik

Aha ok, dus er is ook al rekening gehouden met de helft van het vermogen ? Want ik geloof gelezen te hebben dat er een MiniDSP PWR-ICE250 amp op komt en dat is 250 watt ipv 500 watt die ze kunnen hebben ? Of pakt dat juist in dit geval beter uit met meer inhoud ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

vik

Ben benieuwd! Mooi project!  :)



Quote from: Invader on December 20, 2015, 21:14:00
Dank @Eric en @RalphH voor de tips eerder over verduisteren ramen. Goed om het zo simpel te stellen, dat scheelt weer ;) Iets met stof en klittenband klinkt wel goed en is makkelijk te maken.

Volgende stap nu is het ophangen van het scherm, welke inmiddels al weer een paar weken in huis is. Vier flinke dozen vanuit DE, hollywood screens. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden. Het wordt dan ook de eerste keer dat ik mijn nieuw verworven Sony VW500 eens goed kan testen. Alleen eerst tijd vinden, dat blijft een probleem...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Lambert

De woofers gaan inderdaad niet aangestuurd worden op hun maximale mogelijke belasting. De doelstelling is qua SPL is 105dB. Dit getal is afkomstig van het THX reference level (85dB) met 20dB headroom.

In de eerste onderstaande grafiek staat de SPL op basis van een geleverd vermogen van 18W (-3dB punt op 17Hz, subsonic!  ;D). Binnen het gebied van de LW transformatie loopt het geleverde vermogen natuurlijk rap op. Dit is te zien in het tweede plaatje vanaf 30,5Hz (Fsc) en lager. Het vermogen loopt hierbij op tot 127 Watt; de PWR-ICE250 heeft hierbij dus nog zo'n 50% van zijn vermogen als reserve beschikbaar.  ::)

Het afnemen van het geleverde vermogen vanaf ~10Hz en lager komt door een eerste orde highpass filter op 8Hz. Dit filter is nodig om de speaker volledig in zijn lineaire x-max te houden (derde plaatje) en er zodoende voor te zorgen dat de boel fysiek heel blijft en geen vervorming door xmax overschrijding.

Nu is 99dB natuurlijk nog geen 105dB. Aan de voorzijde van de thuisbios staan twee subwoofers. Hierdoor is er dus twee keer zoveel vermogen (+3dB) en komt de totale SPL op 102. Doordat de luidsprekers van de twee subwoofer dicht bij elkaar staan, koppelen de golven en komt er (gratis) 3dB bij, totaal 105dB. Doordat aan de achterzijde van de bios nog zo'n zelfde setje staat (+3dB), komt het totaal op 108dB. Hier bovenop is nog het een en ander aan roomgain te verwachten maar dit laat zich lastig exact berekenen omdat het mede aan de luisterpositie ligt. Twee (combi) subwoofers in het midden van twee tegenovergestelde rechte wanden levert een relatief goede verdeling van de bass op, dus met een beetje gain zou er ook 105dB op de luisterpositie gehaald moeten kunnen worden (3,3m).

Een bijkomend voordeel van meerdere subwoofers, die worden aangestuurd met relatief weinig vermogen, is dat er weinig thermische compressie optreedt (power compression) waardoor de gesimuleerde resultaten dichterbij de werkelijke resultaten zullen liggen. WinISD houdt namelijk geen rekening met thermische compressie terwijl dit bij enorme vermogens (per speaker) geen te negeren effect meer is.

morca

Quote from: Witalik on December 22, 2015, 05:38:28
Aha ok, dus er is ook al rekening gehouden met de helft van het vermogen ? Want ik geloof gelezen te hebben dat er een MiniDSP PWR-ICE250 amp op komt en dat is 250 watt ipv 500 watt die ze kunnen hebben ? Of pakt dat juist in dit geval beter uit met meer inhoud ?
Dat klopt en deze kist is redelijk fors voor een gesloten sub.


Quote from: Lambert on December 23, 2015, 17:01:32
De woofers gaan inderdaad niet aangestuurd worden op hun maximale mogelijke belasting. De doelstelling is qua SPL is 105dB. Dit getal is afkomstig van het THX reference level (85dB) met 20dB headroom.

In de eerste onderstaande grafiek staat de SPL op basis van een geleverd vermogen van 18W (-3dB punt op 17Hz, subsonic!  ;D). Binnen het gebied van de LW transformatie loopt het geleverde vermogen natuurlijk rap op. Dit is te zien in het tweede plaatje vanaf 30,5Hz (Fsc) en lager. Het vermogen loopt hierbij op tot 127 Watt; de PWR-ICE250 heeft hierbij dus nog zo'n 50% van zijn vermogen als reserve beschikbaar.  ::)

Het afnemen van het geleverde vermogen vanaf ~10Hz en lager komt door een eerste orde highpass filter op 8Hz. Dit filter is nodig om de speaker volledig in zijn lineaire x-max te houden (derde plaatje) en er zodoende voor te zorgen dat de boel fysiek heel blijft en geen vervorming door xmax overschrijding.

Nu is 99dB natuurlijk nog geen 105dB. Aan de voorzijde van de thuisbios staan twee subwoofers. Hierdoor is er dus twee keer zoveel vermogen (+3dB) en komt de totale SPL op 102. Doordat de luidsprekers van de twee subwoofer dicht bij elkaar staan, koppelen de golven en komt er (gratis) 3dB bij, totaal 105dB. Doordat aan de achterzijde van de bios nog zo'n zelfde setje staat (+3dB), komt het totaal op 108dB. Hier bovenop is nog het een en ander aan roomgain te verwachten maar dit laat zich lastig exact berekenen omdat het mede aan de luisterpositie ligt. Twee (combi) subwoofers in het midden van twee tegenovergestelde rechte wanden levert een relatief goede verdeling van de bass op, dus met een beetje gain zou er ook 105dB op de luisterpositie gehaald moeten kunnen worden (3,3m).

Een bijkomend voordeel van meerdere subwoofers, die worden aangestuurd met relatief weinig vermogen, is dat er weinig thermische compressie optreedt (power compression) waardoor de gesimuleerde resultaten dichterbij de werkelijke resultaten zullen liggen. WinISD houdt namelijk geen rekening met thermische compressie terwijl dit bij enorme vermogens (per speaker) geen te negeren effect meer is.

Dat laatste is op papier en zeker ook wat voor soort woofer je toepast.
Deze drivers spelen beter in een kleinere kist en meer vermogen,dat zorgt voor een direct spelender systeem.

Ik heb even gekeken ,er hoort 81 liter omheen ong.....
http://www.daytonaudio.com/index.php/rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm.html

Lambert

@Morca

168 is inderdaad groot voor deze woofer, zie eerdere berichten over de achtergrond daarvan. Dayton geeft idd 81 liter als resultaat van de BassBox optimum calculaties. Als ik alle DSP effecten uitschakel kom ik in WinISD op exact hetzelfde -3dB punt als de site van Dayton vermeldt (top op 78hz/87,6dB en -3dB op 37hz, 1W). WinISD en BassBox verschillen hierbij dus niet. Kijkend naar de SPL grafieken van 81 vs 168 liter is er inderdaad nauwelijks een (hoorbare) reden om de kast twee keer zo groot te maken (eerste plaatje, 18W). Blauw is 81 liter, geel is 168 liter.

Een -3dB punt op 37hz is natuurlijk best leuk, maar een -3dB punt op 20hz of lager was het doel. Volgens sommigen is dit de enige echte definitie van een subwoofer; ik laat die definitie maar even voor wat het is. Om 20hz te halen kom je bij een gesloten sub niet snel om een LWT heen. Aangezien een maximale vlakke curve gewenst is (Qtc=0,707) is dit de doel-Q van de LWT. De doelfrequentie laat ik gelijk als in de eerdere post (15hz). De tweede afbeelding geeft wederom SPL weer. Exact hetzelfde resultaat. Cone excursion is ook hetzelfde, plaatje heb ik achterwegen gelaten.

Ga ik nu echter kijken naar hoe die gelijke SPL grafieken tot stand komen dan wordt de situatie wel iets anders. In het derde plaatje staat de hoeveelheid vermogen die nodig is voor deze gelijke curves. Bij de 81 liter versie ga je de 500W over. Het is de bedoeling dat die subwoofers even mee gaan :smile: Qua xmax ga je ook over de lijn, in ieder geval lineair.

Dan blijft er het punt van power compression over. Dit gaat verder dan alleen theorie. Dit is exact de reden waarom producenten zoveel spreken "extensive venting" (Dayton). JBL heeft een achtergrondartikel gepubliceerd over hun metingen omtrent de gevolgen van temperatuur stijgingen, zie link hieronder. De impedantie stijgt bij toenemende temperaturen en een hogere impedantie betekent minder SPL bij gelijkblijvend versterkervermogen. Koper en aluminium kennen overigens eenzelfde verloop qua weerstandstoename bij temperatuurstijging. De SPL lijn van de 168 liter variant zal minder afnemen bij lagere frequenties.

Er is een mooi woord voor de negatieve spiraal waarin de W vs SPL situatie op een gegeven moment belandt, maar dat ben ik nu even kwijt. Destruction ofzo haha (grapje).  ::)

Begrijp me overigens niet verkeerd, ik ga in op het punt van power compression omdat het niet alleen theorie is, en niet omdat het volgens mij op no 1 van iemands ontwerplijstje zou moeten staan. Er zijn belangrijkere zaken. Het is in ieder geval mooi meegenomen als je het vermogen lager kunt houden voor eenzelfde SPL resultaat.

https://www.jblpro.com/ProductAttachments/tn_v1n18.pdf

Een interessante pagina met achtergrondinformatie (best een lap tekst :smile: )
http://sound.westhost.com/articles/pwr-vs-eff.htm

Voor de goede orde, no personal offense hoor, ik lees al een tijdje mee op dit forum en kan je reacties en inbreng altijd waarderen.





Stormborne

Hoe staat het met de werken? We want pics !  ;D

Invader

#43
Hier nog even snel een foto update...

Volgende uitdaging wordt het isoleren van de trap die te zien is in de 1e foto van dit topic. Lastige is de vorm van de trap en het feit dat er een kruipruimte onder de trap zit, welke vrij moet blijven. We kunnen dus niet zomaar rechtstandig naar beneden werken. Iemand tips?
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Stormborne

Een deur noemt men dat geloof ik  ;D

Je kan natuurlijk zelf een luik op maat maken. Houten kader, scharnieren, gyproc ....

sparda

En dan ben ik al blij dat ik de filtertjes uit mijn speakers kan vervangen... Knap hoor!
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4


Invader

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#48
UPDATE:

Het heeft weer een tijd geduurd voordat er weer echt iets gebeurd is in de Shakeshack. Maar bij dezen weer een update.
De vertraging komt voornamelijk door het thema 'trap isoleren'. Aanvankelijk wilde ik ik dit uitbesteden en dit leek ook te gaan gebeuren. Helaas bleek uiteindelijk de persoon die het zou gaan doen niet uit het juiste hout gesneden, om het maar voorzichtig te zeggen  :unhappy: Gelukkig bleek dit wel vóórdat er gestart werd. Vervolgens besloten om het dan maar zelf te doen. Veel gepuzzel, maar inmiddels is er resultaat.

De doel is om de trap te isoleren, zodat het geluid van de HT via de trap verder het huis in zoveel mogelijk wordt tegengehouden. De uitdaging daarbij is dat er niet rechtstandig naar beneden gewerkt worden, omdat:
1. er onder de trap een kruipluik zit wat vrij moet blijven;
2. onder de trap een speaker komt te hangen (linksachter speaker);
3. ik al mijn apparaten onder de trap kwijt wil.

We hebben gekozen om naast de trap te isoleren, ook meteen een extra voorzetwand te plaatsen voor de muur naar de aangrenzende keuken en dit met een bocht door te werken rondom de trap. Het resultaat is een zwevende wand die maximaal -15db oplevert.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Invader

#49
Het resultaat van de muur is na afwerking met 22mm MDF en kitten dan als volgt. Je ziet hier ook al de contouren ontstaan van de trapisolatie.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack