Dune 3.0 prime voeding elco revisie

Started by Kjelt, August 1, 2015, 17:38:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Disclaimer:
- ik doe dit niet commercieel of voor andere mensen dit is gewoon hobbie, informatief om eens te laten zien waar je nou op kunt letten en wat er bij een elcorevisie om de hoek komt kijken.
- tenzij je verstand van zaken hebt/ kundig bent, probeer dit niet zelf te doen, er kunnen levensgevaarlijke spanningen op deze print of onderdelen staan.

Hi,
ik hoorde van verschillende kanten dat de Dune prime 3.0 wel eens kuren begon te krijgen.
Onlangs bij vriend Richard was het afgelopen uit met de Dune en dat gaf mij zorgen want ik vind dit nog steeds een van de meest interessante media spelers.
Ik heb net een reserve gekocht voor het geval dat.
De Dunes zijn alweer 7 jaar oud ofzo dus ja het kan best wel eens tijd worden dat er iets vervangen moet worden.
Met name de voeding schijnt de oorzaak te zijn (de zwakke schakel) en als deze kapot gaat kan er evt. meer kapot gaan (bij overspanning bv).
Dus tijd om eens naar deze voeding te kijken wat er mis mee is?

Allereerst de kast open door de 6 zwarte schroeven eruit te draaien, eentje zit achter een VOID garantie sticker nou die garantie is na 7 jaar toch dik void  :D.
Vanachteren gekeken zit rechts dan de voeding in de kast gemonteerd. Echter (wat me pas bij het terug monteren opviel) is dat ze
de aardeaansluiting juist op de verkeerde plek hebben gezet, namelijk links waar de print geen contact met aarde maakt.
In mijn andere Dune zit het net zo dus zal wel aan mij liggen.
Juist rechts zitten de Y-caps die geaard moeten zijn, dat gat is ook voorzien van een metalen beugeltje en ik zou verwachten dat de aardaansluiting daar
gemonteerd zou moeten zitten. Vreemd maar ik ben eigenwijs ik monteer hem rechts terug :P
Overigens kan het geen kwaad want alle schroeven van de voedingsprint zijn hard verbonden met de (geaarde) kast.

Wat me veel meer opvalt en zorgen baart is dat er een mechanische constructie is gemaakt voor een ventilator naast het koellichaam zie foto.
Echter deze is in allebei mijn Dunes niet geplaatst. Ook op de voedingsprint zijn er nog twee lege connectoren waar best een ventilator op had gekund.
Kostenbesparing? Niet nodig? De kast heeft aan de bovenkant alleen boven de videoprint luchtgaten. Boven de voeding is het deksel potdicht, kortom de warmte van
het koellichaam zou via de lege ventilatoropening maar zelf zijn weg naar buiten moeten zien te vinden.
Tja dat zou best een oorzaak kunnen wezen?

Inspectie van de voeding levert geen directe aanwijzingen op van een nabije dood.
Wat opvalt is dat de electrische condensatoren (elco's) zeer dicht bij het koellichaam gemonteerd zitten, dit is meestal geen goed teken.
Warmte is namelijk de grootste killer voor elco's. Iedere 10 graden C neemt de levensduur van een elco met de helft af.
Je herkent elco's die te warm zijn geweest (of kapot zijn eigenlijk) doordat ze bol staan, het noodventiel (kruis op de bovenkant)gescheurd is of ergens anders lekt of als de plastick sleeve gekrompen is (ver onder de bovenkant komt).

Echter deze elco's zitten nog goed in hun jasje, geen spoor van lekkage en alles ziet er nog normaal uit. Ze doen het dan ook nog, echter de vraag is altijd voor hoe lang nog?
Alle tekenen wijzen er op dat de elco's niet te warm zijn geworden. Nou kan dat door het gebruik komen, ik gebruik nooit de bd drive en kijk meestal twee series of een film en dan gaat hij weer helemaal uit.
Als je het apparaat steeds 10 uur ofzo achter elkaar kijkt of altijd aan staat dan zou het er wel een veel anders uit kunnen zien. Als de warmte in het apparaat niet goed wordt afgevoerd blijft de temperatuur maar stijgen en stijgen.
Het zou interessant kunnen zijn om een defecte Dune eens te onderzoeken, om te achterhalen wat de oorzaak is, of er wellicht andere zwakke componenten op de voedingsprint zitten.

Goed verder inspecteren, enigste waar ik me zorgen over maak is het merk van de elco's: Cheng (WTF?)  :-X
Korte Google leert dat dit cheapo elco's zijn (bij alibaba zak van 200 voor een tientje ipv 20 stuks voor een tientje).
Genoeg zorgen om deze preventief te gaan vervangen door een goed merk. Er zijn eigenlijk (vind ik) maar drie goede merken elco's: Panasonic, Rubycon en Nichicon en ook in deze volgorde.
Eens kijken wat er allemaal vervangen moet worden:
Aan de primaire kant (netspanningskant) zitten er maar twee, een dikke 68uF/400V en 10uF/50V.

Aan de secundaire kant 10 stuks.
Op de elco's aan de secundaire kant staat expliciet LOW ESR, logisch want het is een schakelende voeding en met flinke rimpelstromen en dan wil je een zo klein mogelijke interne weerstand opdat ze niet te warm worden (interne weerstand geeft verliezen, die direct in warmte worden omgezet).

Wat me meeviel is dat ze 105oC elco's hebben gebruikt, geschikt voor hogere temperaturen en dus langere levensduur. Wat me dus ook heel erg meeviel is dat ze nog leefden.
Goed hoe low is low ESR, als ik een geschikte vervanger moet vinden zal ik een indicatie van de ESR willen hebben, dus dat wordt meten.
De 1000uF/25V elco die ik heb gemeten zat op 0,03 ohm (meter is niet topkwaliteit maar wel redelijk betrouwbaar dus het is een goede indicatie).
Dat is inderdaad behoorlijk laag en dus ook een teken dat hij niet kapot aan het gaan was.
De diameter van de 1000uF elco's waren maar 10mm dat is niet veel. De elco's zitten ook dicht op elkaar geplaatst, een elco van 12mm gaat waarschijnlijk net niet passen.
Dus het wordt dan wat lastiger om een vervanger te vinden.
Na wat zoeken (ze moeten ook ergens op voorraad te krijgen zijn behalve in een theoretische datasheet) vond ik de Panasonic FR series met vergelijkbare afmetingen en ESR van 0,02 ohm.
Dus de Panasonics FR's maar besteld. Helaas minimum ordergrootte €50.- , het zij zo.





Kjelt

#1
En dan is het een kwestie van de oude elco's er uit solderen en de nieuwe er in solderen.
Daarbij moet je goed opletten dat de positie van de elco klopt. Een elco heeft een polariteit (+ en -) en meestal wordt de - met een streep over de zijkant van de elco aangegeven.
Deze positie en polariteit moet dus gelijk blijven anders kan het fout aflopen.
De primaire afvlak elco voor de busspanning had ik nog liggen (iets meer capaciteit) echter deze is naar blijkt toch iets te lang, dus die moet ik ook nog even gaan nabestellen tzt.

Dan komt de uiteindelijke inspectie waarbij je naar de hele print gaat kijken of je nog andere dingen ziet die niet meer lekker zitten of verbeterd kunnen worden en ja hoor er is altijd wel iets te vinden.
Bij deze print heeft de fabrikant er voor gekozen om het soldeermasker (groene lak wat de koperen print beschermd en het soldeer tegen houdt) over een aantal printsporen weg te laten.
Bij het golfsoldeerbad komt er dan op die plaatsen extra soldeer te zitten. De reden dat ze dit doen is dat er dan over dat printspoor een hogere stroom kan lopen oftewel een lagere weerstand dus lagere spanningsval bij gelijke stroom.
Dit is normaal en wordt vaak toegepast. Echter bij deze print is er een stukje niet gesoldeerd (zie foto braswerk) en dus is het koper geoxydeerd en heeft daar ook wat meer geleden.
Gelukkig is het maar een zeer klein stukje dus heeft het geen verdere consequenties gehad. Dus dat stukje even schoongemaakt, beetje flux en alsnog van een tincoating voorzien.
Als je op diezelfde foto kijkt zie je trouwens ook dat ze nog wat nawerk hebben gedaan.
Zo is er nog een extra spoeltje (ziet eruit als een groene weerstand) gemonteerd waarschijnlijk voor ontstoring.
Ook zie je dat het smd ic met 8 pootjes wel heel erg lomp gesoldeerd is, wat een braswerk
Ook dit heeft weer een reden, extra tin is extra koeling voor dat ic. Normaal los je dat op door voldoende koperoppervlakte rond het ic te gebruiken.
Hier kwamen ze er kennelijk pas later achter dat dit ic wat meer koeling nodig had (speculatie maar ik zou geen andere reden voor zulk braswerk kunnen/willen verzinnen  ;D ) en hebben ze het zo opgelost. Echt netjes vind ik het niet maar ze doen het niet voor niets, dus vooral laten zitten.

Nou kastje weer dicht en zoals gezegd zo eigenwijs als ik ben het aardkabeltje rechts gemonteerd en ja hij werkt gelukkig nog steeds :)
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens mee te kijken/lezen wat er in wat meer detail bij een elco revisie komt kijken.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Vishay qua brand voor componenten is erg goed. Ik wist niet dat ze ook elco's maakten in ieder geval ben ik er minder bekend mee.

Kingpin

Ik gebruik ze wel eens in m'n voedingen.
Was dat niet voorheen Philips?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Geen idee , dat zou best kunnen. Het veld verandert ook regelmatig, er zijn nu voor schakelende voedingen polymeer elco's , die zie je vaak op moederborden zitten, hebben meestal zo'n apart afwijkend kleurtje (rose, lichtblauw).
De nieuwe spelers op die markt zijn ook onbekenden (samwha bv) en er komen er steeds meer bij.
Het kan ook best zijn dat Cheng redelijke kwaliteit voor het geld biedt, ze hebben het tenslotte 7 jaar volgehouden (wat voor consumentenapparatuur ruim voldoende is) maar dat wil niet zeggen dat er niet beter is te krijgen  ;)

Kingpin

Idd. Blijft toch een mooie speler, hier draait ie ook nog steeds.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

quattronl

Interessant en duidelijk topic, thx!
Je was niet van plan een fan te monteren? De plek zit er dus waarom niet?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Kjelt

Quote from: quattronl on August  1, 2015, 21:08:15
Interessant en duidelijk topic, thx!
Je was niet van plan een fan te monteren? De plek zit er dus waarom niet?
Zou kunnen. Voor mijn manier van gebruik is het kennelijk toch niet nodig  ;)
Daarnaast heeft een ventilator een groot nadeel het trekt stof aan dat zich in het apparaat ophoopt. Dus is het aan te raden dan ook een soort van stoffilter te plaatsen bij de ingangen.

Maikel_audionerd

Hoi Kjelt,
Eergisteren is één van de condensatoren 1000uF 16V geploft op m'n voedingsprint van m'n Dune prime 3.0
Ik heb zojuist een lijstje gemaakt met alle waarden, waarbij ik de nummering op de print heb aangehouden:
C1 =68uF 400V
C3 =10uF 50V
C4 =470uF 16V LOWESR
C6 =470uF 16V LOWESR
C7 =1000uF 25V LOWESR
C8 =1000uF 25V LOWESR
C9 =1000uF 16V LOWESR
C10=1000uF 16V LOWESR
C12=220uF 16V LOWESR
C13=47uF 50V
C14=47uF 50V
C? (Rechtsonder)=220uF 16V LOWESR
Allemaal 105 grC
Ik meende op de foto te zien dat jij de 2x 1000uF 16V vervangen hebt voor 25V, klopt toch?
Verder vraag ik me af of je dezelfde capaciteitwaarde voor C1 hebt gebruikt (68uF)? Of heb je hier een iets grotere capaciteit gekozen (82uF)?
Ik kan hier helaas denk ik moeilijk Panasonic krijgen, dus heb me zojuist in Nichicon verdiept.

Klopt het dat ik voor C1 de CP serie (Miniature Type Aluminum Electrolytic Capacitors, CP series  High Voltage, Long Life) kan gebruiken?
En klopt het dat ik voor de LOWESR C's de HW serie (Miniature Type Aluminum Electrolytic Capacitors, HW series Extremely Low Impedance, For Switching Power Supplies) kan gebruiken? Deze hebben een impedantie van 0.02ohm

Groeten Maikel
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kjelt

Quote from: Maikel_audionerd on November 17, 2015, 18:43:57
Eergisteren is één van de condensatoren 1000uF 16V geploft op m'n voedingsprint van m'n Dune prime 3.0
:( Hopelijk is er niet verder iets kapot gegaan, maar dat kun je pas zien als je de voeding hebt gereviseerd.

QuoteIk meende op de foto te zien dat jij de 2x 1000uF 16V vervangen hebt voor 25V, klopt toch?
Ja ik heb meteen van alle elco's tien of vijfentwintig stuks ofzo besteld want dan worden ze goedkoper bij tme.eu of farnell, die hebben staffelkortingen.
Dus kon ik meteen alle vier 25V pakken.

QuoteVerder vraag ik me af of je dezelfde capaciteitwaarde voor C1 hebt gebruikt (68uF)? Of heb je hier een iets grotere capaciteit gekozen (82uF)?
Dezelfde waarde is prima maar daar kon ik niet aankomen dus ik heb een grotere waarde genomen die ik had liggen alleen past nu de deksel net niet/wel. Dus die ga ik nog eens vervangen door een kleinere of je moet de elco liggend monteren dat kan natuurlijk ook.

QuoteIk kan hier helaas denk ik moeilijk Panasonic krijgen, dus heb me zojuist in Nichicon verdiept.
Ook prima elco's. ik zal van de door jou genoemde series even de datasheet moeten opzoeken maar voor C1 heb je een elco nodig voor primaire switch mode power supply afvlakking dus bus elco. Als je de goede spanning aanhoudt en ze een goede rimpel kunnen verdragen zal het wel lukken.

QuoteEn klopt het dat ik voor de LOWESR C's de HW serie (Miniature Type Aluminum Electrolytic Capacitors, HW series Extremely Low Impedance, For Switching Power Supplies) kan gebruiken?
Zal het morgen even nakijken maar de naam zegt het al he? Extreme low impedance for SMPS is precies wat je nodig hebt  ;)
Succes met de revisie en maak even foto's voor je begint let goed op de polariteit en double check als je klaar bent met de begin fotos, fouten zijn menselijk maar verkeerd om aangesloten elco's is boem.

Maikel_audionerd

Quote from: Kjelt on November 17, 2015, 20:48:10
:( Hopelijk is er niet verder iets kapot gegaan, maar dat kun je pas zien als je de voeding hebt gereviseerd.
Ja ik heb meteen van alle elco's tien of vijfentwintig stuks ofzo besteld want dan worden ze goedkoper bij tme.eu of farnell, die hebben staffelkortingen.
Dus kon ik meteen alle vier 25V pakken.
Dezelfde waarde is prima maar daar kon ik niet aankomen dus ik heb een grotere waarde genomen die ik had liggen alleen past nu de deksel net niet/wel. Dus die ga ik nog eens vervangen door een kleinere of je moet de elco liggend monteren dat kan natuurlijk ook.
Ook prima elco's. ik zal van de door jou genoemde series even de datasheet moeten opzoeken maar voor C1 heb je een elco nodig voor primaire switch mode power supply afvlakking dus bus elco. Als je de goede spanning aanhoudt en ze een goede rimpel kunnen verdragen zal het wel lukken.

Zal het morgen even nakijken maar de naam zegt het al he? Extreme low impedance for SMPS is precies wat je nodig hebt  ;)
Succes met de revisie en maak even foto's voor je begint let goed op de polariteit en double check als je klaar bent met de begin fotos, fouten zijn menselijk maar verkeerd om aangesloten elco's is boem.
Super, hartstikke bedankt. Ik hoop morgen al de condensatoren te kunnen kopen. Hopelijk hebben ze de juiste series, hier weet je t maar nooit. Goeie tip, ik had al een overzichtsfoto gemaakt voor de kabels, maar zal ook wat close-UPS maken

Ik zal de foto's hier posten, voor en na de aanpassing
Ik hoop eeeeeeecht dat ie t daarna weer doet, we gaan t meemaken
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hifiman

Mooi werk weer Wicher  :pompom:

Ik heb zelf 2 maal de Dune HD Max, maar dat is intern feitelijk dezelfde speler (maar dan MET een fan  :D), dus misschien maar eens preventief de elco's reviseren.

Heb je ook gekeken of er cheng elco's op het cpu board zitten?


Kjelt

#14
thanks  :)
Quote from: Audioloog on November 18, 2015, 13:53:13
Heb je ook gekeken of er cheng elco's op het cpu board zitten?
Het cpu board zag er goed uit, vanuit mijn herrinnering waren er geen elco's behalve in de audiosectie die ik toch niet gebruik, maar ik zal het nog eens checken, strak plan.

Kjelt

Wat betreft de laatste onbeantwoorde vraag.
Quote from: Maikel_audionerd on November 17, 2015, 18:43:57
Klopt het dat ik voor C1 de CP serie (Miniature Type Aluminum Electrolytic Capacitors, CP series  High Voltage, Long Life) kan gebruiken?
Ja lijkt me een geschikte kandidaat, de datasheet zegt specifiek:
High ripple current.
Load life of 10000 hours at 105°C.
Suited for ballast applications.

Dat is een extreme lange levensduur zeg  :o , dus je kunt een goedkopere serie nemen eventueel.
De levensduur van een elco's verdubbelt bij iedere 10 graden C temperatuurdaling, dus als het in de kast 80 graden is (nog erg warm) dan gaat ie al 50000 uur mee.
Als het prijsverschil niet te hoog is en de afmetingen passen (checken) kies dan de 450V versie, dat geeft iets meer headroom. Niet perse nodig want de huidige heeft het ook overleefd maar zelf probeer ik indien mogelijk altijd 450V aan te houden voor gelijkgerichte netspanning.

Maikel_audionerd

#16
Quote from: Kjelt on November 18, 2015, 14:13:11
thanks  :)Het cpu board zag er goed uit, vanuit mijn herrinnering waren er geen elco's behalve in de audiosectie die ik toch niet gebruik, maar ik zal het nog eens checken, strak plan.
Nope een ander merk, ik kan het moeilijk lezen, zou het "united" kunnen zijn?


In de audioselectie zit nog weer een ander merk, leuke update voor de toekomst, mocht ik m'n Dune weer tot leven kunnen brengen

Edit: Ai, tinypic maakt er wel een heel beroerde qualiteit van :(
Yep dat is het merk, ik zie op de andere C staan 'ted' en 'uni' en op de C voorop de foto staat 'united'
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Quote from: Kjelt on November 18, 2015, 14:18:54
Wat betreft de laatste onbeantwoorde vraag.Ja lijkt me een geschikte kandidaat, de datasheet zegt specifiek:
High ripple current.
Load life of 10000 hours at 105°C.
Suited for ballast applications.

Dat is een extreme lange levensduur zeg  :o , dus je kunt een goedkopere serie nemen eventueel.
De levensduur van een elco's verdubbelt bij iedere 10 graden C temperatuurdaling, dus als het in de kast 80 graden is (nog erg warm) dan gaat ie al 50000 uur mee.
Als het prijsverschil niet te hoog is en de afmetingen passen (checken) kies dan de 450V versie, dat geeft iets meer headroom. Niet perse nodig want de huidige heeft het ook overleefd maar zelf probeer ik indien mogelijk altijd 450V aan te houden voor gelijkgerichte netspanning.
Aah heel goed om te weten, mochten ze de CP serie niet hebben  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Ben vandaag naar Zeer Ransit geweest, waar ze zo'n beetje alle electronica-componenten zouden moeten hebben. In letterlijke zin klopt dat ook wel, maar ze hebben alleen maar de wat goedkopere merken, ze wilden me ELNA verkopen, Panasonic of Nichicon hadden ze helaas niet.

Even een punt van aandacht, de te vervangen (en zeker niet slechte) condensatoren van Chengx hebben dus ook een namaak-variant met de naam Chong (met een + teken binnenin de o) en ze zien er hetzelfde uit!

Ik ga dus waarschijnlijk een order via Mouser doen voor een vriend van me in NL die volgende week hier komt en ze meeneemt. Zo voorkom ik evt. extra douane-kosten als ik ze in Thailand zou bestellen
Heeft iemand van jullie ervaring met Mouser?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kjelt

Mouser is een zelfde soort groothandel als RS-components, Farnell of TME. Dus op zich een prima leverancier.

hifiman

Hoe zit het eigenlijk met nieuwe elco's die 20 jaar in de kast liggen?
Zijn die dan nauwelijks verouderd of kunnen ze dan ook de kliko in?

Kjelt

Dat verschilt per merk en type.
Sommige schijnen er totaal geen last van te hebben en sommigen zijn weer ok na formeren*.
Andere zijn gewoon totall loss. Hangt (volgens mij) af van de hoeveelheid elektrolyt, merk en serie (hoeveel lek), de bewaartemperatuur en de leeftijd.
Zo zie je bv dat de grote oude blauwe Philips jampotten uit de jaren 70 het nog prima doen (bevatten dan ook veel elektrolyt) terwijl de kleintjes volledig uitgedroogd zijn.
Oftewel met een ESR meter eens meten en bij twijfel formeren.

*Formeren: (heel langzaam met een labvoeding ieder half uur (met stroombegrenzing !) de spanning een beetje opschroeven tot je na een paar uur uiteindelijk je op 80% van de nominale spanning zit. Gebruik bij grote elco's goede afscherming voor als het mis gaat) Eigenlijk alleen de moeite waard bij kostbare elco's, die kleintjes van 50 cent tot 1 euro gewoon vervangen door nieuwe, na 20 jaar is het formaat ook nog eens geslonken tot 25% ofzo van destijds.

hifiman


Maikel_audionerd

#23
Vanmiddag alle condensatoren op de voedingsprint vervangen, alles 3x gechecked, aangesloten, en...... Het werkt!! Hij werkt weer. Helemaal blij.
Meteen weer even filmpje gekeken.

Voedingsprint:

Bestelde condensatoren:

Oude eruit:

Nieuwe erin:


Hieronder de lijst van Mouser met de bestelde condensatoren. Het eerste cijfer is het volgnr. De laatste 2 cijfers is het aantal (besteld en ontvangen)
4   
RoHS: Compliant1
667-EEU-FC1H470
MFG Part No:EEU-FC1H470
EEU-FC1H470
Panasonic Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   2   2
5   
RoHS: Compliant1
667-EEU-FR1C221
MFG Part No:EEU-FR1C221
EEU-FR1C221
Panasonic Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   2   2
6   
RoHS: Compliant1
667-EEU-FR1E471Y
MFG Part No:EEU-FR1E471Y
EEU-FR1E471Y
Panasonic Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   2   2
7   
RoHS: Compliant1
667-EEU-FC1H100LH
MFG Part No:EEU-FC1H100LH
EEU-FC1H100LH
Panasonic Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   1   1
8   
RoHS: Compliant1
667-EEU-EE2G680
MFG Part No:EEU-EE2G680
EEU-EE2G680
Panasonic Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   1   1
9   
RoHS: Compliant1
667-EEU-FR1E102
MFG Part No:EEU-FR1E102
EEU-FR1E102
Panasonic Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   4      4

Als je ook de condensatoren (16 stuks) in de rca output wil vervangen kun je deze bestellen;
1   
RoHS: Compliant1
647-UKT1C100MDD
MFG Part No:UKT1C100MDD
UKT1C100MDD
Nichicon Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded
US HTS:8532220020 ECCN:EAR99 COO:MY   16   16
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!