zelfbouw subwoofer slank model

Started by bartkeeper, August 1, 2015, 14:53:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bartkeeper

Al een tijdje zit ik met het idee om zelf een subwoofer te maken, liefst een slim model wat lekker onder de bank of aan de muur gehangen kan worden. Ik merk dat mijn huidige sub (Jamo set A101 HCS5) niet lekker klinkt bij muziek. Is meer dat ik wat hoor dan voel. Dus het idee is ontstaan om zelf wat te bouwen.

Maar nu is mijn vraag, is er een website of handleiding die al bestaat van zo'n project waar stap voor stap uitgelegd wordt wat je moet aanschaffen en waar? Want ik ben niet goed in uitrekenen of bedenken. Op Internet zag ik wel een ontwerp van een "boogieman Couch sub" maar, misschien zijn er nog andere opties.

Hoor t graag van jullie!
Pioneer VSX-S510, Jamo A101 hcs5, Mede8er x600med3d, Philips 47pfk7509, PS4, WiiU


bartkeeper

#2
Ja klopt, meer voor muziek dan HT.

Budget, ongeveer 250 euro, incl. hout / afwerking

En voornaamste moet zijn dat hij onder de bank of aan de muur bevestigd kan worden.
Pioneer VSX-S510, Jamo A101 hcs5, Mede8er x600med3d, Philips 47pfk7509, PS4, WiiU

XtrmB

Ah ik denk dat je richting een 10" gesloten moet gaan kijken voor deze afmetingen

Bijvoorbeeld een peerless 10" in een behuizing van 19L gesloten. De afmetingen kan je dan zelf bepalen uiteraard zodat dez onder de bank oid past. De inhoud moet dan gelijk blijven.

Ik zie dat hij wel versterkt zal moeten worden, dat drijft de prijs wel omhoog. Gelukkig ligt hij onder de bank dus afwerking is niet echt nodig in dat opzicht. Je kan eens kijken bij conrad voor een goedkopere plate amp. Sommige hebben een standaard boost maar die kan eruit gehaald worden.

Al met al denk ik wel dat het lastig wordt. Een plate amp zit al snel op de 100-200 euro en dan nog je driver die ook wel een beetje rond die prijs zal zitten. Misschien eens rondneuzen in de 2e hands sectie of op  marktplaats.

Succes!
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


bartkeeper

Maar zijn er ergens sites waar ik de behuizingen en maten kan vinden?
Pioneer VSX-S510, Jamo A101 hcs5, Mede8er x600med3d, Philips 47pfk7509, PS4, WiiU

XtrmB

dat ligt toch echt aan de gebruikte driver. Je zult dit moeten gaan ontwerpen in winISD. Er zijn veel subwoofers gebouwd en je zou er daar 1 van kunnen nabouwen. Er staan er hier op het forum genoeg of op avs of hts.

De maatvoering staat 1 op 1 gelijk met de inhoud, hoe je deze maatvoering uiteindelijk doorvoert bepaal je zelf. Misschien goed om eens heel veel te googlen op bijvoorbeeld: small 10" sealed subwoofer enz.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

yorkie13

Een Peerless xls10 kan in 18 liter gesloten behuizing.