Nieuwe hoofdtelefoon zoekende...... :-) Gevonden !

Started by Nosferatu, July 31, 2015, 13:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosferatu

Voor m'n aaipotje heb ik destijds de standaard oordopjes vervangen door Bose IE's, een no-brainer voor het geld. Helaas irriteren de in-ears mij na een tijdje dus de Bose (IE2 ondertussen) vervangen door een Sennheiser Momentum. Een hoofdtelefoon met een fijne sound waar ik, voor onderweg, best wel tevreden mee ben.

Nu zoek ik voor m'n muziekhoek een nieuwe hoofdtelefoon, om af-en-toe ongestoord/niet storend een muziekje te kunnen luisteren en dat mag wel iets zijn van een ander 'niveau' dan m'n Momentum. Tijdens een bezoekje aan een audio winkel kwam ik eens een Grado tegen welke fantastisch klonk en ook nog eens een hoog draagcomfort. Bleek een RS1i te zijn gekoppeld aan een Antelope Zodiac DAC/hoofdtelefoonversterker. Totaal iets van € 2500,-en tja, dat was me op dat moment even te gek.

Die sound is me altijd wel bijgebleven en, wegens gebrek aan vergelijkingsmateriaal, een persoonlijke referentie geworden.

Nu ben ik dan toch zo ver dat ik zoiets wil alleen dan kom je tijdens het zoeken op het wereld wijde web merken tegen waar ik 'vroeger' nog nooit van had gehoord. Sennheiser, Beyerdynamic, Yamaha, AKG, dat zijn een paar van de 'oude' merken maar nu zie ik o.a. Hifiman, Audeze en Oppo voorbijkomen. Luisteren is natuurlijk de enigste juiste manier om te bepalen of een dergelijke hoofdtelefoon bij mij past. Een Beyerdynamic of Sennheiser is 'overal' te koop dus dat is geen probleem maar een Audeze of Oppo niet.

Kan iemand iets zeggen over de 'sound', eigenschappen van b.v. een Audeze LCD2, EL8 of Oppo PM2 en hoe deze zich verhoud t.o.v. bijvoorbeeld de Grado RS1i ? Alle info welkom om tot een goede weloverwogen keuze te komen.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

HDPHNS.com

De LCD-2 is wat donkerder dan de Grado RS1, de Hifiman HE-560 is een stuk helderder en neutraler, terwijl de Oppo PM-2 de meest rustige en vloeiende is.

Als je de energie van een Grado gaaf vindt dan ligt Audeze het dichtst bij. Hou er wel rekening mee dat het allemaal open modellen zijn, waar best wat geluid uit kan lekken. Je zou ook de Final Audio Pandora of de Audioquest Nighthawk nog kunnen proberen. De Final is gesloten, de Audioquest is half open.

De Sennheiser HD-800 is ook gaaf, maar lijkt me niet de beste keus als je Grado mooi vindt. De Beyers halen het imho niet bij de nieuwe lichting planars.

We hebben hier alle genoemde hoofdtelefoons luisterklaar liggen trouwens ;)

Nosferatu

Quote from: HDPHNS.com on July 31, 2015, 13:40:25
We hebben hier alle genoemde hoofdtelefoons luisterklaar liggen trouwens ;)
Dat weet ik, kijk wel eens op jullie website, maar ik ga in dit stadium (nog) niet 2 uur in de auto zitten om te gaan luisteren en ik verwacht niet dat je mij even een handjevol opstuurt om uit te mogen proberen.  :angel:
Maar de 'karakter' omschrijvingen die je geeft, daar kan ik wel wat mee.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Huub-13

Een half jaar geleden onder de aandacht gebracht en toen enigszins weggehoond door de "kenners" maar toch nog eens als tip boven water gehaald, omdat hij qua budget (ong. € 2.500,-) past bij wat je zoekt:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149110.0

Als je met de vormgeving kunt leven is dit een topper!

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Nosferatu

Quote from: Huub-13 on July 31, 2015, 16:46:50
Een half jaar geleden onder de aandacht gebracht en toen enigszins weggehoond door de "kenners" maar toch nog eens als tip boven water gehaald, omdat hij qua budget (ong. € 2.500,-) past bij wat je zoekt:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149110.0

Als je met de vormgeving kunt leven is dit een topper!
Ik ken deze, en zijn microfoon opstelling (een schijf tussen 2 rondom gevoelige microfoons) nog wel. Denk dat ik voor een iets ander model ga.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

HDPHNS.com

Quote from: Nosferatu on July 31, 2015, 13:59:39
Dat weet ik, kijk wel eens op jullie website, maar ik ga in dit stadium (nog) niet 2 uur in de auto zitten om te gaan luisteren en ik verwacht niet dat je mij even een handjevol opstuurt om uit te mogen proberen.  :angel:
Maar de 'karakter' omschrijvingen die je geeft, daar kan ik wel wat mee.  :smile:

Yes snap ik. Als ik iets kan doen hoor ik het wel :)

Had je de Grado GH1 al gezien? Ook wel gaaf! http://gradolabs.com/headphones/limited-editions/item/42-gh1

garmtz

Quote from: HDPHNS.com on July 31, 2015, 13:40:25
De LCD-2 is wat donkerder dan de Grado RS1, de Hifiman HE-560 is een stuk helderder en neutraler, terwijl de Oppo PM-2 de meest rustige en vloeiende is.

Als je de energie van een Grado gaaf vindt dan ligt Audeze het dichtst bij. Hou er wel rekening mee dat het allemaal open modellen zijn, waar best wat geluid uit kan lekken. Je zou ook de Final Audio Pandora of de Audioquest Nighthawk nog kunnen proberen. De Final is gesloten, de Audioquest is half open.

De Sennheiser HD-800 is ook gaaf, maar lijkt me niet de beste keus als je Grado mooi vindt. De Beyers halen het imho niet bij de nieuwe lichting planars.

We hebben hier alle genoemde hoofdtelefoons luisterklaar liggen trouwens ;)

Een goed advies... Wij hebben de Final Pandora VI en Hifiman HE-560/400i demonstratieklaar als je zou willen luisteren in de buurt van Hilversum.

5061

Doe een keer de uitgave en je hebt je hele leven het allerbeste in huis. Ziet er lekker uit en het geluid : fantastisch.

De Stax 009. Je hoeft niks anders meer.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

garmtz

Quote from: 5061 on August  3, 2015, 10:45:18
Doe een keer de uitgave en je hebt je hele leven het allerbeste in huis. Ziet er lekker uit en het geluid : fantastisch.

De Stax 009. Je hoeft niks anders meer.

Tja, dat is inderdaad het mooiste dat ik ooit heb gehoord met een vrij grote marge...

Nosferatu

Kost ook een paar centen.... € 4899,- adviesprijs in NL...... heb je dan ook nog de Stax pre-amp/voeding nodig ? Of is de hoofdtelefoonuitgang van een versterker goed genoeg. Geloof niet dat dit qua prijs 'm gaat worden......  :wacko:

Toch wel leuk dat de SR-3/4/507 nog steeds dat 'oude' uiterlijk hebben.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nosferatu

Tijdje niet bezig geweest met een hoofdtelefoon (ach, vakanties zijn ook fijn om tijd aan te besteden  :angel:) maar ben nu aan het proefdraaien met een Hifiman HE-560 en een Audeze EL-8 O.

De HE-560 heeft een 'warm', 'vol', gedetailleerd geluid, prettig om naar te luisteren.

De EL-8 O valt tegen; laag is er nauwelijks en hoogweergave..... m'n Sennheiser Momentum verslaat de EL-8 moeiteloos op deze terreinen. Stemmen klinken an sich wel fraai maar het complete plaatje.... nou nee, is niet wat ik ervan verwacht heb, zeker niet n.a.v. de vele lovende recensies op het wereldwijdeweb. Heb'm nu aangesloten op m'n iPod en draait nu 24/7 in shuffle mode, hopelijk komt er na een paar dagen 'leven' in de EL-8.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Sonority audio

zeker een mooie hoofdtelefoon die Mrspeakers Alpha dog,ik heb er zelf ook een tijdje meegespeeld!

nu speel ik met een Mr speakers Ether C

heb hier ook nog stax in huis,ondertussen wel weer ietsje ouder.
maar vind dat draagcomfort niet om naar huis te schrijven.
en teveel geluid naar buiten,maar nog erger naar binnen..dus ff naast de vriendin op de bank en zij de tv aan zit er niet in..
Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com

Nosferatu

#13
Een Hifiman HE-560 besteld bij https://hdphns.com/. Erik was zo vriendelijk om mij zowel een HE-560 als een nieuw-in-doos Audeze EL-8 O toe te sturen. Zoals eerder gemeld viel de EL-8 mij ontzettend tegen, geen laag, geen hoog, ik 'ontdekte' continu nieuwe muziek, stemmen waren minstens een octaaf lager dus waar luister ik nu ook alweer naar ??  :laugh:

Overleg met Erik, kon ze nog wel een weekje langer houden zodat ze ongeveer 80 uur konden inspelen. iPod op shuffle play, 24/7 aan (kan makkelijk met 160GB aan data) en draaien maar. Inderdaad, na een dag of 2 kwam er 'laag' in, na 3-4 dagen waren de stemmen ook weer herkenbaar.  ;D

Om een lang verhaal kort te maken, de EL-8 O doet het prima maar ik mistte de finesses in het hoog. De Hifiman had dat wel maar dikte het laag ook nogal aan. M'n vrees was dat ik me daar op termijn aan zou ergeren (beetje loudness idee) en daarvoor zijn deze speeltjes me te duur. Na intensief luisteren kon ik eigenlijk alleen maar concluderen dat de EL-8 een prima hoofdtelefoon is maar dat de HE-560 'opener', 'ruimtelijker' klinkt. Zal ongetwijfeld door het iets meer aanwezige hoog komen. Eigenlijk is de HE-560 een hoofdtelefoon die me de muziek in trekt, gewoon lekker om naar te luisteren, de EL-8 is analytischer. Daarnaast is de HE-560 ook prettiger qua draagcomfort; de EL-8 klemt iets meer en voel je bovenop je hoofd, de HE-560 merk je niet eens op tijdens het luisteren.

Had natuurlijk verder kunnen zoeken of nog een treetje hoger kunnen gaan maar qua budget vind ik deze 2 acceptabel, je moet toch ergens een grens trekken. Als je dan iets hebt wat bevalt waarom dan steeds maar weer over de horizon willen kijken of Nirwana (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nirwana) 'daar' misschien ligt ? Kan altijd nog de kabeltjes vervangen door bij maanlicht door vestaalse maagden gewassen en kaboutertjes gesmede wonderkabeltjes. Andere discussie. :D

Voorlopig is deze zoektocht tenminste ten einde. Op naar de volgende uitdaging.  ::)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000