IQ/REL speakers herbouwproject

Started by INIURIA, July 29, 2015, 17:02:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

INIURIA

Dag zelfbouwers,

Ik ben in het bezit van een stel IQ Gent L speakers met een fantastisch geluid echter niet al te mooie standaard kast. Voor de speakers wil ik een nieuwe behuizing gaan maken en - mocht het überhaupt zinvol zijn - mijn twee REL Quake (type 1) hierin integreren in de zijkant. Ik zit te denken aan een Avalon Trancendent of Focal Meastro Utopia III kloon. Zie plaatjes en bekende spec's hieronder.

Ik ga ervan uit dat als ik de huidige inwendige maten van de IQ's aanhoud, dat ik de speakers 1 op 1 over kan zetten. De IQ's zijn op zich al beste jongens met 2 woofers welke een prima basfundament neerzetten echter de vraag is of het inbouwen van de twee REL's een toevoeging is op het laag, al dan niet met een grotere eigen 'ruimte' in de nieuw te bouwen behuizing dan dat ze nu in hun eigen originele behuizing hebben.

Wie kan hier iets zinnigs over melden? Tip en truuks zijn uiteraard welkom. Bij voorbaat dank!


Avalon Transcendent


Focal Meastro Utopia III


De IQ's...



De REL's




De spec's...

I.Q. GENT L
Baujahre: 1990-1995
Hergestellt in: Hessen (Deutschland)
Farbe: Schwarz
Abmessungen: 255 x 1000 x 270 mm (B x H x T)
Gewicht: 19,1Kg (Stück)
Neupreis ca.: 2400,- DM (UVP Paar)

Technische Daten
Bauart: 3-Wege Standlautsprecher
Chassis:  Tiefton: 2 200mm Tieftöner (Peerlees)
Mittelton: 1 180 Mitteltöner (Peerlees)
Hochton: Seas Kalotte

Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 120/180 Watt
Wirkungsgrad:
Frequenzgang: 25 - 24.000 Hz
Übergangsbereiche: 250/2800 Hz
Impedanz: 4 Ohm

De specificaties van de REL QUAKE mkI kan ik vooralsnog nergens vinden. De inhoud van de kast is netto 25 liter. De spec's van de Westra woofer zijn:

Technische Daten PW 250-2158
Belastbarkeit RMS 100 Watt
Kennschalldruck1 Watt/ 1m 90 dB
Impedanz Z 8
Resonanzfrequenz fo 40 Hz
Gleichstromwiderstand Re 6,9
Mechanische Güte Qms 3,57
Elektrische Güte Qes 0,55
Gesamt Güte Qts 0,47
Äquivalentvolumen VAS 87 Liter
Eff. Membranfläche A 346 cm2




XtrmB

ze zullen geen laag meer toevoegen dat ze nu doen in hun eigen behuizing. Ze zijn in hun eigen behuizing makkelijker te plaatsen waardoor je laagverdeling zelfs beter kan zijn. Je fronts hoeven niet dezelfde spot te hebben als je subs voor een goede verdeling en als je de subs ingaat bouwen ben je de vrijheid van de juiste plaatsing wel kwijt.

Mooi project om te doen en ben erg benieuwd wat het gaat worden. Misschien is het een idee om de subs in een nieuw jasje te stoppen met dezelfde looks. Zo hou je toch een mooie eenheid qua uitstraling en de vrijheid van de plaatsing
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

INIURIA

Thanks!  Ik  snap dat de plaatsingsvrijheid van de beide subs verloren gaat maar het is een beetje een kiezen of delen verhaal hier in huis. Kortom, óf grote speakers óf kleintjes met de subs en dan ga ik voor de eerste mogelijkheid met de twee subs ingebouwd  :D

Wat ik me nog afvraag is of de twee subs aanvullend zijn op het frequentiebereik van de IQ's. Dus of ze een lager bereik hebben. Iemand in het bezit van de specs van de REL Quake mkI? Zo niet, kan ik dan het volume vergroten, al dan niet met toevoeging van een basreflex poort of gewoon 2 12 inch woofers gebruiken ipv de huidige 10 inch? 

XtrmB

Even testen door nu je subs op de plek van de speakers te zetten, dan weet je in ieder geval of ze daar goed staan.

Ik zie dat je luidsprekers tot 25hz doorlopen maar of dat in realiteit ook is durf ik niet te zeggen. De westra woofer kan je simuleren met winISD en kijken wat daar uit komt. Je zou kunnen kiezen om de crossover wat lager te zetten zo rond de 60hz om zo het laag te laten vullen door de westra's
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

INIURIA

Wederom dank. Ik ga ze even afstoffen en naast de speakers plaatsen voor een luistersessie.

Kan ik zomaar het volume van de subs een paar liter vergroten en is dan automatisch het resultaat dat ze dieper gaan? Of dat ik 12 inch speakers toepas ipv de huidige 10 inch met een iets grotere netto inhoud dan ze in hun huidige originele kasten hebben met een lagere bas tot gevolg? Bijv. 12 inch in een kast met een netto inhoud van 30 liter ipv de huidige 25 liter.

Nog een andere elektrotechnische vraag... Als ik de subs ga integreren, wil ik graag zien of ze aan staan of niet. Bijv. middels een LEDje aan de voorkant. Deze zit er niet standaard op maar is deze überhaupt ergens tussen te solderen?

XtrmB

Quote from: INIURIA on July 30, 2015, 09:37:34
Wederom dank. Ik ga ze even afstoffen en naast de speakers plaatsen voor een luistersessie.

Kan ik zomaar het volume van de subs een paar liter vergroten en is dan automatisch het resultaat dat ze dieper gaan? Of dat ik 12 inch speakers toepas ipv de huidige 10 inch met een iets grotere netto inhoud dan ze in hun huidige originele kasten hebben met een lagere bas tot gevolg? Bijv. 12 inch in een kast met een netto inhoud van 30 liter ipv de huidige 25 liter.

Een andere driver zul je sowieso moeten simuleren om te zien wat deze doet in een behuizing. 30L is krap voor een 12" gesloten maar met een 10" zou dat nog wel gaan. Als het een gesloten behuizing wordt dan is het standaard niet zo dat hoe meer inhoud des te dieper ze gaan, dit is wel bij gepoorte behuizing de vuistregel. Nogmaals elke driver heeft zijn eigen specs en de behuizing moet er op afgestemd worden. Dit kan je met winISD doen bijvoorbeeld. (hier kunnen we je daarmee helpen)

Quote from: INIURIA on July 30, 2015, 09:37:34
Nog een andere elektrotechnische vraag... Als ik de subs ga integreren, wil ik graag zien of ze aan staan of niet. Bijv. middels een LEDje aan de voorkant. Deze zit er niet standaard op maar is deze überhaupt ergens tussen te solderen?

Uiteraard goed mogelijk, als je de bestaande plate amps gaat gebruiken zal daar een lampje opzitten toch? Dan kan je misschien heel makkelijk met een stuk glasfiber de lichtstraal als het ware verplaatsen, scheelt weer solderen  :closedeyes:
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

INIURIA

Heb de Rel subs zowel back- (muur) als frontfired getest. Voegt niks toe aan mijn speakers. Gaan wellicht niet of nauwelijks lager dan mijn IQ speakers en een extra 'punch' kan ik ook al niet ontdekken.

Kortom, worden niet ingebouwd. Nu maar eens kijken welk ontwerp het gaat worden.




LucasM

Al een keuze in het ontwerp kunnen maken?

INIURIA

Nog niet definitief. Vooralsnog hebben de Focal's de voorkeur, mede gezien de bezetting van de units mooi uitkomt. Ben nu op zoek naar een cirkel/invalzaag om te gebruiken en overige benodigdheden als speakerterminals e.d.