Installatie aan stroom laten of 's nachts er van af?

Started by Rappapa, May 29, 2015, 11:34:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rappapa

ik ben een nietsweter op het gebied van stroom. Ik zit te denken om mijn installatie dmv een tijdschakelaar snacks van de stroom te halen tbv energiebesparing, geen stand bys dus.

Mijn vraag is of dit op de lange termijn schadelijk kan zijn voor de apparaten, stroom aan uit aan uit aan uit, etc you get the picture.
Lyngorf and Bang & Olufsen

Rowdy


Rappapa

Terechte vraag.

Mijn installatie staat in dit topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147953.msg2735076#msg2735076

- Lyngdorf TDAI 2170, gebruikt als voorversterker
- 2 beolab 8000's actieve speakers
- 1 beolab 11 actieve subwoofer
- platenspeler met aparte pre amp van cambridge audio

alles zit op 1 stopcontact
Lyngorf and Bang & Olufsen

Rowdy

Een tijdschakelaar heeft ook een lekstroom.
Als je de apparatuur helemaal uit wilt schakelen zet je het eerst op stand-by en dan via een schakelaar op uit.

ldegouw

Ik heb ook al mijn apparatuur achter een schakelaar zitten, die ik met een afstandsbediening in 1 keer uitschakel.
Dit scheelt 25 watt continu aan lekstroom.
In totaal doe ik dit bij heel veel apparaten en heb zo mijn continu verbruik teruggedrongen van 200 watt naar 80 watt.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

Snowmaster

Er wordt wel eens geschreven dat het slecht is, maar daar geloof ik niet in.  Als een set een paar dagen of meerdere weken van de stroom is, heeft hij wel tijd nodig voordat hij weer optimaal presteert. Het electronische gedeelte is blijkbaar een bepaalde spanning of balans verloren en klinkt dan vaak niet helemaal lekker.
Als jij je set 's nachts van de spanning afhaalt dan houdt je set zelf voor 1 nachtje probleemloos nog spanning vast. Als je echt wilt besparen dan zou ik dat gewoon doen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Deleted User

Na het luisteren gaat hier alles gewoon uit. Bij naderend erg slecht weer gaat de stekker uit het stopcontact. Hetzelfde als ik weken van huis ben.

Rusher


Quote from: jazzman on May 30, 2015, 14:07:56
Na het luisteren gaat hier alles gewoon uit. Bij naderend erg slecht weer gaat de stekker uit het stopcontact. Hetzelfde als ik weken van huis ben.
+1

Mokumer45

Ik heb bijna al mijn apparatuur aangesloten op een stand-by killer met de AV-Receiver als master. Dus als ik mijn receiver uitschakel, gaat hij na een aantal seconden naar een soort stand-by en en schakelt daarna helemaal uit, waardoor alle andere, op de de stand-by killer aangesloten apparatuur, ook helemaal uitgeschakelt worden. Hoeveel stroom er dan nog verbruikt wordt door de  stand-by killer, weet ik niet. Maar bij mijn weten staan mijn TV, audio-streamer, media box, BluRay speler, receiver en wat kleinere apparaten (die alleen maar een aan/uit schakelaar hebben) helemaal uit. Ook heb ik nog 3 andere apparaten op een ander stopkontakt aangesloten. Maar die hebben alle 3 geen stand-by, dus alleen maar een aan/uit schakelaar.                                                                                                                           
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Siddartha

Zoeits heb ik ook, master slave stekkerdoos waarbij de versterker master is en alle andere apparatuur slave. Alleen de Mac mini heb ik direct op het stopcontact. Werkt prima en scheelt inderdaad veel in stroom, maar ook in een aantal apparaten uitschakelen
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Echt slecht is het niet het apparaat is daar voor ontworpen. Er kunnen heel even wat hoge inschakelstromen lopen bij voornamelijk schakelende voedingen.
Ik doe het ook altijd, mijn hele set gaat via een zwaar relais van de stroom af, ik doe dit al ruim 30 jaar en heb nog nooit een defect gehad wat daar aan toe te schrijven was.
Ik zou geen schakelklok nemen, kans is dan aanwezig dat het geheel uitschakelt tijdens bedrijf dat is weer wat minder vooral bij bv projectoren. Gewoon een goede tweepolige netschakelaar nemen voor 16 Ampere.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Netschakelaar is er in een stekkerversie kost een tientje kan 16A schakelen.
Relais zul je een schakeling moeten bouwen dus veel meer werk.

donaldk

Ik zou eerder bang zijn voor brownouts en voltagesurges, voor brownouts (wegvallen spanning) is een schakelaar een bescherming, maar voor voltagepieken niet?

Kjelt

Hangt van de hoogte vd piek af maar is zeker geen garantie.
Als je dat wil dan zul je voor de schakelaar andere maatregelen nemen zoals snelle zekering icm sparkgaps (v > paar kV) en MOVs ( voor spanningen tot paar kV). Ook kant en klaar te koop onder de naam overspanningsbeveiliger.
Zelfs dan kun je tegen een directe blikseminslag niet wapenen  :(

gast2018

Wat ik me afvraag is hoe schadelijk is het uitschakelen voor apparaten die zelf geen echte uit knop hebben, zoals mijn marantz bv staat altijd in stand by of apparaten die aan de achterzijde de echte knop hebben.

Rowdy

Heb op mijn set 1 keer de schakelaar aan de achterzijde van mijn voor- en eindversterker iets te snel achter elkaar uitgezet. Klapte de smeltzekering van de eindversterker uit.

Kjelt

Quote from: ergé on July 12, 2015, 12:45:58
Wat ik me afvraag is hoe schadelijk is het uitschakelen voor apparaten die zelf geen echte uit knop hebben, zoals mijn marantz bv staat altijd in stand by of apparaten die aan de achterzijde de echte knop hebben.
Zoals ik al eerder zei apparaten zijn hier voor ontworpen ( als het goed is).
Wel zou ik alle apparatuur eerst in stanby brengen dan is de inschakel en uitschakelpiek beperkt.
Als je apparatuur hebt die een flinke stroom trekken bij inschakelen zul je die apart willen schakelen of een softstart schakeling ervoor zetten.
Wat betreft de "harde" netspanningsschakelaar achterop of voor op het apparaat dat is precies hetzelfde als met een "grote of hoofd"schakelaar alles uitzetten met als enig verschil dat de schakelaar in het apparaat ontworpen en gedimensioneerd is om alleen dat ene apparaat aan en uit te schakelen terwijl de hoofdschakelaar alle aan moet kunnen en dus zwaarder dient te zijn.

Kjelt

Quote from: Rowdy on July 12, 2015, 14:05:22
Heb op mijn set 1 keer de schakelaar aan de achterzijde van mijn voor- en eindversterker iets te snel achter elkaar uitgezet. Klapte de smeltzekering van de eindversterker uit.
Dan is er toch echt iets niet goed in het apparaat. Zekeringen branden pas snel door als er tien keer of meer stroom loopt dan normaal, dus echt in een kortsluiting. Als het vaker optreedt dan zou ik hem laten nakijken.

Rowdy

Het is 1 keer gebeurt, een jaar of 5 a 6 geleden. Daarna nooit meer. Apparatuur stond eerst in stand-by voordat ik ze ging uitschakelen.

Siddartha

Mijn Cambridge DAC heeft alleen een aan- en uitschakelaar. Deze zit in het slave circuit, maar aangezien deze niet veel stroom trekt zal dat wel
Meevallen lijkt me?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

djaxx


Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sirius666

Hier gaat de versterker uit, staat dan niet in standby. Netsnoer van de subwoofer haal ik er ook altijd uit. De cd speler gebruik ik niet zo vaak dus die stroom is er ook standaard vanaf.