Diy subwoofer groundzero gzhw15; nu gesloten behuizing met 10 dB boost

Started by PaulSQ, July 22, 2015, 00:25:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Ik heb in een gekke actie deze caraudio woofer die in een 200 liter gepoorte behuizing gebouwd is gekocht op marktplaats.

1kanaal van de behringer inuke3000 erop............. en dit laat de lab12 die ik eerst had echt verbleken :D dit gaat diep, strak en met heel veel impact.

Nu is 200 liter echt lomp groot in een kamer van 5 bij 3 dus ik vroeg me af wat voor compacte verschillende (?) oplossingen er zijn om vergelijkbaar effect te bereiken?




Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

winisd zal je het antwoord geven
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

H&C Hifi


morca

Idd even rekeken Paul,deze driver komt me bekent voor,wie had er ook al weer dit merk......
Grote kist veel ultralaag output he,maar dat wist je zelf ook al denk ik  ;D

PaulSQ

Winisd zegt: 112 dB bij 20hz volgens winisd met de standaard in het progje aanwezige parameters en 600 watt erop, iets meer vermogen zou kunnen, maar is sowieso overbodig.. :D

Is het zo simpel als dat evenaren?

( 80 liter gesloten behuizing doet btw 106 dB op dezelfde frequentie volgens winisd)



Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Wat ga je er mee doen,film kijken?
Heb je nagerekend hoe het er op papier uitziet in deze kist,tuning ,luchtsnelheid ,Xmax.
Om goed te vergelijken hoeveel je db een kleine kist in het laag scheelt.

PaulSQ

Ja enkel film kijken, of een achtergrond muziekje..

Luchtsnelheid is laag, tuning << 20hz en x max wordt tot tuning Freq niet benaderd met dit vermogen, airspeed staat op ,13 en dus groen..

Een en ander nagegaan met zelf ingevoerde parameters en dan komt het iets gunstiger uit.

Vergeleken met de lab12 doet dit continue 4 tot 6 dB extra, dat los van het subjectieve verschil.

In 90 liter gesloten is de output van de GZ op 20 hz gelijk aan de lab 12 ik twijfel om dat eens te proberen...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

PaulSQ

Ik heb de groundzero driver in een 90 liter gesloten behuizing geplaatst en een shelving filter toegepast; vanaf 40 hz naar beneden oplopend tot +10db. Dit icm een 4th order highpass op 12hz.

Dit evenaart de gepoorte behuizing (iig voor het geluidsniveau waarop ik luister), de driver kan het hebben, en het resultaat is gelijk aan de onmogelijk grote gepoorte behuizing.

Om het concept eens verder te verkennen heb ik een 12 inch driver van hetzelfde type gekocht, iets lager belastbaar en minder oppervlak. Deze op dezelfde plek neergezet en dezelfde instellingen in de minidsp. Lijkt prima te gaan, level een paar dB verhoogd vanwege iets minder rendement, impact lijkt minder, maar moet nog even nameten wat dit doet.

'T is leuk spelen met deze drivers, komen met regelmaat voor weinig op marktplaats voorbij.. Versterking wordt tzt wel een dingetje, de behringer inuke voldoet best, maar zou liever met hypex werken :)

Eerstvolgende stap is een gekalibreerde meetmocrofoon kopen :-)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Quote from: PaulSQ on November 15, 2015, 10:47:20
Ik heb de groundzero driver in een 90 liter gesloten behuizing geplaatst en een shelving filter toegepast; vanaf 40 hz naar beneden oplopend tot +10db. Dit icm een 4th order highpass op 12hz.

Dit evenaart de gepoorte behuizing (iig voor het geluidsniveau waarop ik luister), de driver kan het hebben, en het resultaat is gelijk aan de onmogelijk grote gepoorte behuizing.

Om het concept eens verder te verkennen heb ik een 12 inch driver van hetzelfde type gekocht, iets lager belastbaar en minder oppervlak. Deze op dezelfde plek neergezet en dezelfde instellingen in de minidsp. Lijkt prima te gaan, level een paar dB verhoogd vanwege iets minder rendement, impact lijkt minder, maar moet nog even nameten wat dit doet.

'T is leuk spelen met deze drivers, komen met regelmaat voor weinig op marktplaats voorbij.. Versterking wordt tzt wel een dingetje, de behringer inuke voldoet best, maar zou liever met hypex werken :)

Eerstvolgende stap is een gekalibreerde meetmocrofoon kopen :-)
Gesloten net zoveel filmervaring als gepoort........
Heb ik gezien de specifieke klankkleur van beide me vragen bij.

Waarom verkoop je die hypexen dan ook voor een Inuke  ;)

PaulSQ

Hypex verkopen heb ik idd spijt van, wist toen ook niet dat ik zo'n mooie ruimte beschikbaar zou krijgen  :(

Filmbeleving, de 12" redt het niet, benodigde output inclusief veel correctie is daarvoor dus teveel gevraagd. Kabeltjes zijn onderweg om beide woofers san te sluiten :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Ik had het toevallig pas nog met Teus erover.
Ach al doende leert men,ik heb er zelf ook 1 staan omdat ik zonodig wilde leren  ;)
Maar goed hij doet het ook,en het is ook zeker geen rommel voor het geld.
2 keer een DS 4 met een DSP los had me 700 a 800 gekost,deze koste 300 of 320....