André's woonkamer HT: update, verhuisd + nieuw speelgoed!

Started by André_84, July 21, 2015, 13:32:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: twani on July 23, 2015, 16:02:27
Tja, er zijn  tegenwoordig inderdaad ook al lieden die hun netwerkkabels moeten inspelen.  These guys are beyond repair, geloof me.

Wellicht kunnen we wat minder proberen elkaar belachelijk te maken?

En wellicht kunnen we iets minder geprikkeld raken wanneer iemand een andere mening heeft dan jezelf?

Fijn weekend allemaal.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

André_84

oke, graag weer on topic in mijn topic :-).

Ik heb momenteel een extra sub op bezoek, geleend van een vriend, om een beetje te kunnen testen. Het is een Mordaunt Short, volgens mij is het de ms907w. Nog niet 'echt' kunnen testen. Wel even aangesloten maar niet goed voor kunnen zitten. Benieuwd hoe die zich verhoud tov de huidige sony :-).

Ik kan nu natuurlijk ook spelen met 2 subs, of 1 muziek sub en 1 film sub, of bv de fronts doorlussen via de high level in-out op dde mordaunt short (kan mijn sony niet). Iemand ervaring met dat laatste?

willekeurig internet plaatje van de mordaunt:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

twani

Het aansluiten heb ik geen ervaring mee, wel weet ik dat je igv Stereo de zaakjes (lees integratie van de sub in het totale klankplaatje) goed voor elkaar moet hebben om het mooi te laten klinken.

Een aantal leden is dat gelukt, oa. YamahaRXV is er daar één van....

Het is overigens wel precies datgene wat een Kef iq70 goed kan gebruiken, zijn nogal licht in de onderste regionen. Idee is niet verkeerd dus. De uitvoering veel lastiger.

"Boem" zul je wel al snel hebben, een homogeen klankbeeld echter vergt heel wat kunst en vliegwerk.

Er is hierover betreffende deze materie kennis genoeg op het forum, benieuwd wie zich melden  :)

Mitch--

Quote from: twani on July 26, 2015, 21:56:03
Het aansluiten heb ik geen ervaring mee, wel weet ik dat je igv Stereo de zaakjes (lees integratie van de sub in het totale klankplaatje) goed voor elkaar moet hebben om het mooi te laten klinken.

Een aantal leden is dat gelukt, oa. YamahaRXV is er daar één van....

Het is overigens wel precies datgene wat een Kef iq70 goed kan gebruiken, zijn nogal licht in de onderste regionen. Idee is niet verkeerd dus. De uitvoering veel lastiger.

"Boem" zul je wel al snel hebben, een homogeen klankbeeld echter vergt heel wat kunst en vliegwerk.

Er is hierover betreffende deze materie kennis genoeg op het forum, benieuwd wie zich melden  :)

En om geen Boem effect te krijgen moet je in mijn ogen een echt serieus(!) goede sub kopen, ala Velodyne oid, dat heb ik al enige goed horen klinken en compleet goed geïntegreerd en integreerbaar wat een bijzonder moeilijk klusje is
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

André_84

Naja waar ik een beetje mee zit te klooien is de small en large instellingen op de amp. Amp is overigens een sony str db930. als ik de instellingen op small zet, dan lijkt er een flink gat te vallen in het midlaag. sublaag is er genoeg, maar het meer hoorbare laag komt volledig te vervallen.

Ik vraag me af of dit aan de subwoofer ligt of aan de Amp. Helaas kent de db930 niet echt iets van bassmanagement, afgezien van de large en small instellingen. Daarom nu maar even testen met de mordaunt short, kan ik de factor subwoofer afstrepen :-).
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Oké, het lijkt dus met name de factor subwoofer te zijn. Het bereik van de leensub gaat veel hoger en vult de KEF's beter aan, echt een duidelijk hoorbaar verschil in positieve zin.

Jammer though...nu heb ik een duidelijke reden om toch meer prioriteit te geven aan een nieuwe sub... :nervous:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Natuurlijk...meteen maar even marktplaats checken...ik zie deze hier in de buurt staan, er wordt geen typenr vermeld, maar het betreft een magnat subwoofer, ik vind m erg chique afgewerkt. Weet iemand hier welk type het betreft? En kan iemand iets zinnigs zeggen een goede aanvulling is op mijn KEF's?

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Mitch--

Ik zou voor een gesloten sub gaan, geen gepoorte zoals je op de foto ziet, die is wat meer voor film effecten ipv kwaliteit muziekweergave. Hier op het forum heb je RASubs met subs van BK, goed geprijsd en goed om mee te beginnen in het sub wereld!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

André_84

De belangrijkste toepassing zal toch voor films zijn, ik gok dat er niet zoiets is als een tussenweg? Althans zo heb ik het een beetje begrepen, voor films: gepoorte subs met diepe trage bassen, gesloten subs voor strakker maar minder diepe bas?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Mitch--

Quote from: André_84 on July 28, 2015, 10:42:09
De belangrijkste toepassing zal toch voor films zijn, ik gok dat er niet zoiets is als een tussenweg? Althans zo heb ik het een beetje begrepen, voor films: gepoorte subs met diepe trage bassen, gesloten subs voor strakker maar minder diepe bas?

Ik denk dat je met een gesloten sub voor films ook genoeg effect creëert, en vervolgens kan je er ook nog top muziek bij luisteren. Verder weinig ervaring met subs dus over vormen van laag kan ik je weinig vertellen ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

André_84

Nu ik wat ervaring op doe met deze sub, denk ik dat ik de aanschaf van de Marantz nog maar even verder uit moet stellen. Volgens mij is de grootste sprong voorwaarts die ik mijn set nu kan geven is het aanschaffen van een goede sub :-). Ik weet immers nu wat ik mis (verbetering van surroundervaring is echt groot vind ik) en what has been seen (heard in dit geval) can't be unseen.....
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

morca

Quote from: Mitch-- on July 26, 2015, 22:01:56
En om geen Boem effect te krijgen moet je in mijn ogen een echt serieus(!) goede sub kopen, ala Velodyne oid, dat heb ik al enige goed horen klinken en compleet goed geïntegreerd en integreerbaar wat een bijzonder moeilijk klusje is
De sub is maar een deel van de uiteindelijke werking.
Een dure klinkt soms idd wat strakker daar heb je wel een punt,er zijn een paar merken die daarin uitblinken.
De auto dsp van Anthem of XT32 werkt vaak beter als de meeste onboard dsp,s.

André_84

Inmiddels alweer bijna oktober en nog geen uitbreidingen kunnen maken in mijn setje :blink:. Máár...daar gaat nu dan toch verandering in komen. Ik verwacht op hele korte termijn van start te kunnen gaan met een DIY subwoofer. Dit verdient eerst toch maar de voorkeur boven een nieuwe receiver. Nieuwe versterker zou immers 'maar' een upgrade zijn. Nu ik een aantal 'echte' subwoofers bij mij thuis heb geprobeerd (staat momenteel nog 1), zou ik niet graag weer terugvallen op mijn huidige sub.

Na verschillende subs bij mij thuis te hebben getest, is voor mij duidelijk geworden dat het een PR sub moet worden. 90% van de tijd zal de sub worden gebruikt voor films, toch maakt de snellere respons veel meer indruk op mij, dan het weergeven van het laagste laag. Ik zal tzt een zelfbouw topic openen in het daarvoor bedoelde forumgedeelte. Keep you posted :-)
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Inmiddels al even op weg met mijn zelfbouwsub. Al wel even spelend gehad en zwaar onder de indruk  ;D.

Ondertussen alweer vooruitdenkend. Op korte termijn hoop ik mn av receiver alsnog te vervangen, ik neig nog steeds naar een Marantz. Tegelijkertijd heeft de woonkamer ook écht wel wat akoestische oplossingen nodig. Dat is wel een beetje waar de WAF grenzen getrokken worden, tot zover steeds vrij spel gehad met speakers en een huge ass sub. Wel krijg ik de vrijheid om akoestische oplossingen te zoeken die wel binnen de WAF grenzen passen. Ik prijs me erg gelukkig met deze vrouw  ;D :wub:.

Ik heb er geen haast mee, maar als er alvast iemand tips heeft mbt de akoestiek:

  • basstraps ga ik geloof niet kwijt kunnen in mijn woonkamer, wie hele goeie woonkamervriendelijke oplossingen heeft..graag! Dit heeft echter geen prioriteit
  • reflecties tegen gaan is wel erg welkom. Duidelijk hoorbare echo aanwezig. Op dit moment is de achtermuur (dus tegenover de tv/speakers) nog helemaal kaal. De vrouw laat deze muur het liefst kaal. Einde verhaal, of zijn er nog minder zichtbare oplossingen mogelijk...?
  • De zijmuur mag een grote/brede canvas aan. Op het forum staat wel het e.e.a. over akoestisch doek hiervoor, maar een heel concreet iets vind ik niet. linkjes anyone?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

fotootje van de vorige pagina om t iets duidelijker te maken:

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

frank2

Een anthem kopen om zijn arc, dat lost zeker wat akoestische problemen op.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

André_84

#42
lukt dat met een budget van pak m beet €500,- al dan niet 2e hands :P? Een Marantz met Audessy xt32 zou net moeten lukken. Ik probeer daarnaast daar waar ik kan e.e.a. bij de bron op te lossen. Problemen die er niet zijn hoef je ook niet corrigeren right? 
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

morca

Quote from: frank2 on October 22, 2015, 10:58:51
Een anthem kopen om zijn arc, dat lost zeker wat akoestische problemen op.
Arc lost het effect op als het goed gaat bedoel je.
Er is geen hardware die akoestiek en problemen op kan lossen.
Wel hardware die het effect/resultaat wat verbeterd.

XT32 is ook een goeie optie idd.

PS hoe wil je problemen in je akoestiek bij de bron oplossen?????

André_84

De bron van het probleem is niet persé de geluidsbron Morca ;). Indien  mogelijk gaat mijn voorkeur uit naar het zoveel wegnemen van de geluidsreflectie ipv de effecten te corrigeren
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

screw

Ik kan zo 123 niet opmaken of je al een meting hebt gedan met REW (oid?)

Dat zou ik eerst doen en kijken waar het "probleem" zit.. dan daar op stap voor stap actie op ondernemen.

gr
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

André_84

Owjah..goed punt, eerst meten. Helaas beschik ik nog niet over de juiste apparatuur hiervoor :huh2:
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

wh00pwh00p, als een kind zo blij, inmiddels een versterker kunnen aanschaffen/nja bestellen. Ik hoop volgende week een Marantz sr6010 van de postbode te mogen ontvangen. De nieuwe Marantz 6000 serie is ook uitgerust met audyssey xt32, wat ik er graag op wilde hebben. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en ook of het deze versterker zal lukken de KEF's iets rustiger te laten klinken. Zo niet, dan staan deze als volgende op de nominatielijst voor vervanging :'). Ik zal tzt even wat nieuwe plaatsjes posten.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

ow, was al even geleden zie ik, de laatste update van mijn topic. Bij deze dan, inmiddels bijna alles vernieuwd, waaronder zelfs de woning! alleen de speakerts zijn nog over. Die mogen voorlopig ook nog eventjes blijven.

2 belangrijke updates waren een 10" Peerless pr sub en een Marantz sr6010. De grootste verandering voor het geluid was echter met stip een nieuw huis! afgelopen augustus zijn we verhuisd en zitten we in de nieuwe woonkameratie iets dichter op de speakers (van bijna 5 naar 3,5 meter), en staan de speakers tegelijkertijd iets verder uit elkaar. Resultaat is een veel betere luisterdriehoek (en waarschijnlijk akoestiek) en zijn veel van mijn eerdere frustraties over het geluid als sneeuw voor de zon verdwenen. Alsof ik volledige nieuwe speakers heb, het geheel klinkt totaal anders! Vooral rustiger ruimtelijker.

Verder was de nieuwe sub natuurlijk een hele verademing voor het totaal. Met de verhuizing moest er ook maar een nieuwe tv komen, en ik wilde de apparatuur een beetje wegwerken in een zelfgemaakte audio/tv kast. 

fotootjes:






Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

B-art

Mooie set, maar de tv hang iets te hoog naar mij smaak
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note