Lg oled 4k

Started by kroetie, July 17, 2015, 17:14:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hully

#3225
@rdebruin

zoals ik het zie (grofweg) is de 7 serie - qua beeld - al niet veel beter dan de 6 (3d eruit gesloopt, maar wel wat meer helderheid) en is 8 - qua beeld - nauwelijks beter dan 7.

volgens mij zitten verbeteringen van 6 naar 7 en 7 naar 8 vooral in de gebruikerssoftware en geluid.

echter: ik zie bij de 8 serie niet meer de i.m.o. mooie 'picture on glass' variant.

Bottom-line: als 3d je niet interesseert zou ik voor de E7. Als 3d wel belangrijk is, dan voor een mooie prijs voor de E6 gaan.

Zijn opties als geluid en bediening (en zelf lerende modus enz) belangrijk dan zou ik voor de 8 serie gaan.

EDIT: er is wel een 'picture on glass' variant de E8, alleen die is anders dan de E7 en E6. Ook wel erg mooi moet ik zeggen.

Nou opnieuw dan: als geld en 3d er niet toe doen: ik zou voor de E8 gaan !

zie ook: https://www.homecinemamagazine.nl/2018/03/lg-2018-oled-tv-line-up-w8-g8-e8-en-c8-series/

Heb zelf een E6 btw en ben er super blij mee (en gebruik hem heel veel: gaming, tv, netflix en uhd)

bigbro

de 2018 serie moet nog getest worden. Er zijn nog geen reviews voor zover ik weet. Er zit een nieuwe chip in die meer aankan(muv van de B8) Verder is er wellicht een andere wel belangrijkere feature bijgekomen, namelijk de mogelijk black frame insertion. Hoe dit in de praktijk gaat uitpakken tja dat moeten de testen gaan vertellen.

De prijzen van de Oleds zijn heel merkwaardig. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar mocht het ander het weten dan hoor ik het graag.
Voorbeeld: de 77G7 heeft een adviesprijs van EUR 19,999.00. Hij staat op dit moment bij de grootste electronicazaak van Nederland voor ik geloof EUR 18,999.00. Voor de BTW actie stond hetzelfde toestel er voor EUR 9,999.00 en tijdens de BTW actie voor nog eens bijna 20% minder. Ook wanneer je andere bekende aanbieders BELT dan krijg je de meest uiteenlopende prijzen. Al met al heb ik duidelijk de indruk dat bij dit toestel bij een prijs  van EUR 7,000.00 nog winst wordt gemaakt.

Hully heeft een 6 serie. en dat is een heel goede Oled. Ik had de Oled 950v. Die stamt van 2015. Die heb ik na 3 maanden de deur uitgedaan vanwege een veel te lage lichtopbrengst. Heb nu een 65c7 die voldoende lichtopbrengst heeft in de meeste gevallen. Problemen ontstaan wanneer je naar een HDR serie of film gaat kijken waarbij de het verschil tussen het donkerste donker en het lichtste licht heel groot is1 tot 10.000 nits). Groter dan de tv(bij een Oled max 750 nits) aankan. Zit er dus in de hele film 1 momentje van extreem helder licht dan wordt de hele film daarop aangepast.  Dan wordt er tonemapping toegepast en zit je vaak met een veel te donker beeld. Koop je er een UHD bluray speler van Oppo bij dan kun je in het menu van de Oppo dit aanpassen maar behoud je toch de grotere(rec2020) beeldruimte.


Richard70…

Zal me eens verdiepen in de 7 serie. Wilde eigenlijk de 77 inch, maar daar zie ik nog maar even vanaf :D. Abnormaal bijna 20 Mille voor een tv
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

blue-eyes

Quote from: rdebruin on March 19, 2018, 14:37:59
Zal me eens verdiepen in de 7 serie. Wilde eigenlijk de 77 inch, maar daar zie ik nog maar even vanaf :D. Abnormaal bijna 20 Mille voor een tv

Gelukkig is deze nu voor 7k te krijgen. Dus jij gaat kopen :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Richard70…

Quote from: Blue-Eyes on March 19, 2018, 14:54:23
Gelukkig is deze nu voor 7k te krijgen. Dus jij gaat kopen :D
En waar heb jij dat gezien :wacko:
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Job

Quote from: Blue-Eyes on March 19, 2018, 14:54:23
Gelukkig is deze nu voor 7k te krijgen. Dus jij gaat kopen :D
Vertel!!!

bigbro

binnenkort komt de 77c8. Die heeft een adviesprijs van EUR 9,999.00. Dan kun je dus nooit de C7 handhaven op EUR 19,999.00. Ga ervan uit dat de C8 over 9 maanden te koop is voor 4,999,00. Tegen die tijd moeten alle C7's echt wel verkocht zijn vermoed ik. Maar zoals ik al zei, de prijsstellingen zijn heel merkwaardig. Dat de C7 nu voor EUR 7,000.00 te koop is geloof ik wel. Wat ik je aanraad is bij de bekende internetwinkels te bellen. Neem wel een bekende en lees wat onafhankelijke reviews. We mogen hier voor zover ik weet geen reclame maken.

Richard70…

Vraag me af of deze dan na 9 maanden de helft zal zakken, dat zie ik nog niet gebeuren eigenlijk, daar er nog steeds geen echte concurrentie is
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

bigbro

Quote from: rdebruin on March 19, 2018, 16:33:10
Vraag me af of deze dan na 9 maanden de helft zal zakken, dat zie ik nog niet gebeuren eigenlijk, daar er nog steeds geen echte concurrentie is

Misschien heb je gelijk. Ik heb mijn 65c7 voor EUR 3899 gekocht. Een paar maanden later zag ik hem voor EUR 2899. Nu staat hij op internet voor EUR 2548. Als je belt heb je hem waarschijnlijk voor EUR 2300. Ik meen dat de adviesprijs EUR 4300 was....

hully

Quote from: bigbro on March 19, 2018, 14:29:33
Hully heeft een 6 serie. en dat is een heel goede Oled. Ik had de Oled 950v. Die stamt van 2015. Die heb ik na 3 maanden de deur uitgedaan vanwege een veel te lage lichtopbrengst. Heb nu een 65c7 die voldoende lichtopbrengst heeft in de meeste gevallen. Problemen ontstaan wanneer je naar een HDR serie of film gaat kijken waarbij de het verschil tussen het donkerste donker en het lichtste licht heel groot is1 tot 10.000 nits). Groter dan de tv(bij een Oled max 750 nits) aankan. Zit er dus in de hele film 1 momentje van extreem helder licht dan wordt de hele film daarop aangepast.  Dan wordt er tonemapping toegepast en zit je vaak met een veel te donker beeld.

Aha, dat verklaart de enorme verschillen. Ik heb van het weekeinde The Shape of Water en Paddington 2 UHD gekeken, echt fantastisch ook qua helderheid, echter heb ook Ferdinand uhd gezien... veeeeeeel te donker, verder super mooi hoor, maar echt té donker.


bigbro

Quote from: hully on March 19, 2018, 18:23:33
Aha, dat verklaart de enorme verschillen. Ik heb van het weekeinde The Shape of Water en Paddington 2 UHD gekeken, echt fantastisch ook qua helderheid, echter heb ook Ferdinand uhd gezien... veeeeeeel te donker, verder super mooi hoor, maar echt té donker.
Je moet wel een onderscheid maken. UHD is alleen maar prima. Hoe meer pixels hoe beter. Het probleem ontstaat wanneer er HDR wordt toegevoegd. Lang niet alle series zijn in HDR terwijl het wel UHD is. Als je het gaat controleren is Ferdinand waarschijnlijk HDR en die andere 2 niet. Laat het maar weten.

hully

#3236
oh sorry, alledrie hdr. nagenoeg alle films in 4k uhd hebben hdr ondersteuning (meestal hdr10 maar tegenwoordig steeds meer DV).

Shape of water en paddington 2 (beide hdr10 films) waren vele malen helderder dan Ferdinand (ook hdr10).

bigbro

Andere mogelijke oorzaak ligt erin dat ik ontdekt heb dat de filmers of technici steeds beter leren omgaan met HDR. Mijn ervaring maar nogmaals dat is mijn ervaring is  dat de meeste films/series met HDR in het begin allemaal veel te donker waren. Tegenwoordig lijkt er rekening met de tonemapping gehouden te worden en zijn de series/films wat lichter. DV is sowieso veel lichter. Zal waarschijnlijk komen omdat die dynamische tonemapping heeft en een ander algoritme. Met HDR10+ zouden de problemen opgelost moeten zijn.

hully

Quote from: bigbro on March 20, 2018, 09:53:04
Andere mogelijke oorzaak ligt erin dat ik ontdekt heb dat de filmers of technici steeds beter leren omgaan met HDR. Mijn ervaring maar nogmaals dat is mijn ervaring is  dat de meeste films/series met HDR in het begin allemaal veel te donker waren. Tegenwoordig lijkt er rekening met de tonemapping gehouden te worden en zijn de series/films wat lichter. DV is sowieso veel lichter. Zal waarschijnlijk komen omdat die dynamische tonemapping heeft en een ander algoritme. Met HDR10+ zouden de problemen opgelost moeten zijn.

Ok dat maakt het wat duidelijker, nieuwste films zijn idd vaak meer dan helder genoeg.

HDR10+ alles opgelost? laat mijn E6 dat formaat nou net niet ondersteunen....

bigbro

nee en eerlijk gezegd verwacht ik ook geen HDR10+ bij LG. Het is (mede)ontwikkeld door Samsung en ja die 2 gaan liever niet door 1 straat. Wat ik niet weet of je iets dat met HDR is opgenomen vervolgens aangepast kunt afspelen in HDR10+ of dat het alleen backwards compatibel is. Maar ja zolang je bij LG blijft zal dat wellicht geen relevantie hebben. Gelukkig heeft Netflix nu steeds meer in DV. Amazon Prime niet. Die blijven mikken op HDR voor zover ik heb constateren. Soms denk ik dat die afspraken heeft met Samsung maar ja dat zou dan weer niet de aparte button voor Amazon op de ab verklaren.

Een handig manier om een te donker beeld te voorkomen is de serie in SDR af te spelen. Je hebt dan minder kleuren(valt meestal niet op) maar wel een lichter beeld. HDR wordt o.a. gepromoot door te zeggen dat je meer detail in het zwart ziet maar ja als alles veel te donker is schiet dat niet op.

Ga ik dus bijvoorbeeld naar ' the man in the high castle'  kijken op Amazon dan doe ik dat via mijn Apple TV4k en dwing het apparaat tot SDR output.

hully

Quote from: bigbro on March 20, 2018, 10:35:05
nee en eerlijk gezegd verwacht ik ook geen HDR10+ bij LG. Het is (mede)ontwikkeld door Samsung en ja die 2 gaan liever niet door 1 straat.

HDR10+ is toch een zogenaamde 'free open standard', dit itt DV bijv..?

bigbro

Quote from: hully on March 20, 2018, 11:55:05
HDR10+ is toch een zogenaamde 'free open standard', dit itt DV bijv..?
Ja het is inderdaad open standard. LG zou het dus zo kunnen toevoegen. Toch doen ze dat niet. Er zijn nog regelmatig updates zelfs voor de 2016 series. Dat is in tv-land vrij bijzonder. Ik kan 2 redenen bedenken:

1: update kan alleen via hardware
2: Samsung zit achter HDR10+

Zeg het maar.

StefaanD

Quote from: hully on March 20, 2018, 07:24:10
oh sorry, alledrie hdr. nagenoeg alle films in 4k uhd hebben hdr ondersteuning (meestal hdr10 maar tegenwoordig steeds meer DV).

Shape of water en paddington 2 (beide hdr10 films) waren vele malen helderder dan Ferdinand (ook hdr10).
Was wel benieuwd naar deze drie maar blijkt dat geen van de drie echt 4K films zijn, maar op een lagere resolutie geschoten zijn of dat de master geen 4K is. Althans dat is wat de site realorfake4k.com me wijsmaakt.

Dat verklaart wellicht niet waarom bv. Ferdinand dan zoveel donkerder was dan de andere twee.

hully

dat heeft er volgens mij idd niets mee te maken.

bigbro

http://www.areadvd.de/news/lg-dolby-vision-bugfix-auch-fuer-aeltere-oled-tvs/

de laatste .65 update gaat weer een update krijgen. Nog niet alle DV problemen zijn opgelost. Ook voor de 2016 serie komt de update.

road rebel

#3245
Quote from: bigbro on March 19, 2018, 16:38:23
Misschien heb je gelijk. Ik heb mijn 65c7 voor EUR 3899 gekocht. Een paar maanden later zag ik hem voor EUR 2899. Nu staat hij op internet voor EUR 2548. Als je belt heb je hem waarschijnlijk voor EUR 2300. Ik meen dat de adviesprijs EUR 4300 was....
Of misschien zelfs 1999€ ;-)

De prijsstelling dateert nog van een periode waar de yields relatief laag waren (nu >90%), met de productie in China (en de bijhorend subsidies) en de shift naar 77"-65" i.p.v. 55" zal de prijs wellicht nog verder dalen in 2018


Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk

bigbro

kreeg vandaag melding van een nieuwe update, de .70.85.  Iemand hem al geinstalleerd?

activ

Ja, ik. Ging prima. Kreeg een nieuwe license agreement voor mijn kiezen erna.

raindog

Even een tip voor iedereen die een 2018-model LG Oled overweegt. De huidige cashback actie op de nieuwe modellen is een leuke aanbieding maar laat je niet weerhouden om daarnaast nog een FLINKE korting te bedingen. Vandaag bij een forumsponsor namelijk een 65C8 besteld met meer dan duizend euro korting, en dat is dan nog excl. €500 cashback van LG. Ik was echt verbaasd dat er nu al zoveel ruimte zit in die prijs. Die adviesprijzen van LG slaan dus nergens op.

Vind de C8 trouwens echt mooi qua beeld, LG doet qua motion en processing nu niet of nauwelijks meer onder voor een Sony of Panasonic. Had eerst een voorkeur voor Sony maar vandaag dus toch gekozen voor LG  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

TopGun2010

Zeer tevreden met mijn 55E7N. Top tv! Hoe kun je zien hoeveel uur een panel heeft gespeeld?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...