JBL SUB 260P modificeren

Started by danny47, July 15, 2015, 14:06:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

danny47

Hoi, ik heb een JBL sub 260P, ik heb het aansluitpaneel wat op de achterkant zit gemonteerd incl. versterker uit de sub gehaald en buiten de sub geplaatst, zodat ik de sub makkelijker kan bedienen, hij staat namelijk in een open kast, maar kan hem moeilijk inregelen, nu het paneel los van de sub is kan ik hem beter inregelen, maar bij het open maken schrok ik eigenlijk van de kwaliteit die ik binnen aan trof. De kast is niet dikker dan 1 cm en het dempingsmateriaal is van een schrikbarend slecht kwaliteit, erg dun en zeer los materiaal, de sub klinkt ook best hol ondanks de prijs van 599 euro. Wat kan ik doen om er nog een redelijke kwaliteit van te maken? Pritex gebruiken voor demping of loodbituum, of andere bruikbare opties? Graag geen advies om de kast maar meteen op de schroot te gooien, want daar is hij te duur voor, maar serieuze adviezen die er ook echt toe doen zijn zeer welkom.
Marantz Pearl Lite, MA RX8 speakers, Marantz cd6004, Dune HD Smart D1, KPN iTV glasvezel, jbl studio 260P

Former member 78

Normaal stel je 1x een sub in, en dan ben je klaar.
Wat jij hebt gedaan is dus onlogisch.

Maar je moet meten, dan weet je wat je kan/moet veranderen.

Fr@nk

Ik had een complete JBL ES HT set met o.a. de ES250P.  Voor de gein had ik eens de frontspeakers (ES90) en de sub geopend. Wat ik zag verbaasde me helemaal niet, geen wonder dat het geluid van die dingen me der mate irriteerden. Een zeer dunne kast uit vezelplaat en een lapje dempingsmateriaal that's it. Na een aantal maanden de hele zooi van de hand gedaan voor een B&W 683 HT set waar ik nu toch al anderhalf jaar met tevredenheid naar luister. ;)

Wat ArjanR1 schrijft is juist! Je gaat toch ook geen motor uit een wagen halen om die af te stellen hé.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

XtrmB

#3
zit versterker in een afgesloten ruimte in de sub? Of heeft de achterkant nu een extra opening gekregen?

Sowieso vind ik het onlogisch om het eruit te halen en verder ben ik het met arjan eens. Je weet niet wat je nu aan het inregelen bent zonder dat je er wat aan meet. Even de kast modificeren is een slecht idee, de sub is gebouwd conform de specs die opgesteld zijn. Elke aanpassing zal niet leiden tot een verbetering anders hadden ze deze zelf wel doorgevoerd.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Roksan

Ik denk dat als je het zelfde volume ongeveer aanhoudt, het best te doen is om een betere kast te bouwen. Of je daarmee bereikt waarnaar jij opzoek bent is een ?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

danny47

Quote from: XtrmB on July 15, 2015, 15:36:55
zit versterker in een afgesloten ruimte in de sub? Of heeft de achterkant nu een extra opening gekregen?

Sowieso vind ik het onlogisch om het eruit te halen en verder ben ik het met arjan eens. Je weet niet wat je nu aan het inregelen bent zonder dat je er wat aan meet. Even de kast modificeren is een slecht idee, de sub is gebouwd conform de specs die opgesteld zijn. Elke aanpassing zal niet leiden tot een verbetering anders hadden ze deze zelf wel doorgevoerd.

Uiteraard is de achterkant zorgvuldig dicht gemaakt met een dikkere MDF plaat.
Marantz Pearl Lite, MA RX8 speakers, Marantz cd6004, Dune HD Smart D1, KPN iTV glasvezel, jbl studio 260P

danny47

Jullie stellen zelf vaak voor om ruim de tijd te nemen om een sub goed af te stellen, maar als ik er niet bij kan, zelfs niet om hem uit te zetten dan vind ik het zelf niet zo onlogisch. Ik vraag ook niet aan jullie of het handig wat ik heb gedaan, want ik vind het zelf van wel, maar ik vraag aan jullie wat ik kan verbeteren aan de kwaliteit nu ik zag dat het niet zoveel voorstelt voor zoveel geld. Iedere sub zou toch gemodificeerd kunnen worden? dat is wat ik vraag, hoe kan ik dat doen en meten is geen optie, want ik heb niets om te meten, het gaat er toch om wat je mooi vind klinken, ongeacht wat de meetresultaten zijn?
Marantz Pearl Lite, MA RX8 speakers, Marantz cd6004, Dune HD Smart D1, KPN iTV glasvezel, jbl studio 260P

XtrmB

Dan weten wij toch ook niet wat er veranderd moet worden want we kunnen hem niet horen. Geen sub is hetzelfde...
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

danny47

Om kosten te sparen kunnen ze besparen op materialen, dunner hout, of kleinere versterker cq driver, ik had gehoopt hier tips te krijgen hoe een kast stijver te krijgen of betere isolatie te gebruiken, een versterker die al redelijk goed is kan met betere elco's bijvoorbeeld toch nog beter klinken, de fabrikant zet er bewust een bepaald soort materiaal in om kosten te besparen, dus op voorhand het beste materiaal te gebruiken voor een produkt is niet waar.
Marantz Pearl Lite, MA RX8 speakers, Marantz cd6004, Dune HD Smart D1, KPN iTV glasvezel, jbl studio 260P

Fr@nk

#9
Quote from: danny47 on July 15, 2015, 16:42:54
Om kosten te sparen kunnen ze besparen op materialen, dunner hout, of kleinere versterker cq driver, ik had gehoopt hier tips te krijgen hoe een kast stijver te krijgen of betere isolatie te gebruiken, een versterker die al redelijk goed is kan met betere elco's bijvoorbeeld toch nog beter klinken, de fabrikant zet er bewust een bepaald soort materiaal in om kosten te besparen, dus op voorhand het beste materiaal te gebruiken voor een produkt is niet waar.

Met andere of betere elco's  zal de classe D versterker NIET beter klinken. Als je alles gaat modificeren aan de sub had je beter kunnen door sparen voor een sub van MA. 
Let op met modificeren als je er niks van kent draait het soms nog slechter uit. 
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

XtrmB

Quote from: danny47 on July 15, 2015, 16:42:54
Om kosten te sparen kunnen ze besparen op materialen, dunner hout, of kleinere versterker cq driver, ik had gehoopt hier tips te krijgen hoe een kast stijver te krijgen of betere isolatie te gebruiken, een versterker die al redelijk goed is kan met betere elco's bijvoorbeeld toch nog beter klinken, de fabrikant zet er bewust een bepaald soort materiaal in om kosten te besparen, dus op voorhand het beste materiaal te gebruiken voor een produkt is niet waar.
Kast stijver maken betekend dat de inhoud minder wordt en dus de tuning anders. Andere isolatie idem.

De driver keuze, versterker en kast ontwerp inclusief de isolatie is op elkaar afgestemd. Ga je een van deze dingen veranderen dan leidt dat to onbalans van het systeem
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

danny47

Quote from: aktevox on July 15, 2015, 17:35:47
Met andere of betere elco's  zal de classe D versterker NIET beter klinken. Als je alles gaat modificeren aan de sub had je beter kunnen door sparen voor een sub van MA. 
Let op met modificeren als je er niks van kent draait het soms nog slechter uit.

Het was om maar een voorbeeld te geven ;-)
Marantz Pearl Lite, MA RX8 speakers, Marantz cd6004, Dune HD Smart D1, KPN iTV glasvezel, jbl studio 260P

danny47

Quote from: XtrmB on July 15, 2015, 17:44:52
Kast stijver maken betekend dat de inhoud minder wordt en dus de tuning anders. Andere isolatie idem.

De driver keuze, versterker en kast ontwerp inclusief de isolatie is op elkaar afgestemd. Ga je een van deze dingen veranderen dan leidt dat to onbalans van het systeem

Oke helder
Marantz Pearl Lite, MA RX8 speakers, Marantz cd6004, Dune HD Smart D1, KPN iTV glasvezel, jbl studio 260P

hvlemmi

Quote from: aktevox on July 15, 2015, 17:35:47
Met andere of betere elco's  zal de classe D versterker NIET beter klinken. Als je alles gaat modificeren aan de sub had je beter kunnen door sparen voor een sub van MA. 
Let op met modificeren als je er niks van kent draait het soms nog slechter uit.

Ben het met de laatste zin eens, maar met andere/betere elco's kan een versterker WEL beter gaan klinken.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Fr@nk

Quote from: hvlemmi on July 16, 2015, 00:11:37
Ben het met de laatste zin eens, maar met andere/betere elco's kan een versterker WEL beter gaan klinken.

Maakt geen drol uit in zo'n boemkastje. Bij een hifi stereo amp. wel.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

XtrmB

Quote from: aktevox on July 16, 2015, 18:20:26
Maakt geen drol uit in zo'n boemkastje. Bij een hifi stereo amp. wel.  ;)

Is opzich een prima subje hoor om mee te beginnen, bestaande subs modificeren is gewoon niet te doen. lets DIY!!
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

djoeri

Aan de andere kant kun je nu je dat ding uit elkaar hebt gehaald gaan meten wat je subwoofer doet zonder plate amp, incl metingen van je kast resonantie. En dan gaat optimaliseren, middels bv loodbitumen of bracing tussen de zijpanelen en dan luisteren. Zo leer je in ieder geval wat het allemaal doet. Ik geloof namelijk niet zo dat in deze categorie de kast echt geoptimaliseerd, er is gewoon een simpel kastje gebouwd.
Later kun je evt zelf een kast bouwen.

Gr. Djoeri