Author Topic: Review: RealD bij je thuis. 3D Shutter omzetten naar Passieve 3D via Polarisator  (Read 1952 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Mediasluis

  • HT forum sponsor
  • senior member
  • *******
  • Trade Count: (0)
  • Posts: 984
  • Total likes: 12
  • Gender: Male
  • Voor jouw eigen bioscoop aan huis, bel Mediasluis
    • Mediasluis
Al jaren wordt er 3D geprojecteerd. Tot veel plezier van menig 3D liefhebber. Zo oud als dat de fotografie is,... zo oud is tevens de 3D fotografie. Het afdrukken werd gedaan met kleine foto's van zo'n 6 cm naast elkaar. Grotere foto's naast elkaar werden bekeken met prisma glazen of met een spiegelsysteem.
Maar hoe nu het beeld in 3D groot te projecteren?

Om het beeld voor het linker en rechter oog te scheiden zijn er nogal wat oplossingen bedacht. Velen kennen het Anaglyphen systeem wel dat gebruik maakt van een bril met links een Rood en rechts een Groen glaasje, vaak van kunststof. Voor mij was de eerste kennismaking hiermee, een 3D Uitzending op televisie begin jaren 80.
Dit systeem heeft als voordeel dat je het 3D met bv. een normale TV of enkele projector kunt bekijken of een 3D foto zelfs gewoon kunt printen op papier. Het nadeel van deze oplossing is wel, dat het beeld als het ware zwart wit, oftewel rood groen is. Naderhand werd er gebruik gemaakt van Rood en Cyaan, zodat je toch nog wat meer kleur in het beeld kunt overlaten.
Voor projectie met 2 projectoren werd gezocht naar een oplossing, waarbij je gewoon je kleur kunt behouden en al snel kwam men met linear gepolariseerde filters, die het licht maar op één richting doorlaten. (Vergelijkbaar met hele fijne lamellen) Door deze gekruist te plaatsen op de projectors en evenzo in de brillen, blok je haast volledig het licht van de andere kant en kan het linkerbeeld en het rechterbeeld van elkaar worden gescheiden en zo over mekaar worden geprojecteerd. (Met de horizon op 6,5 cm als seperatie) Hiervoor is dan wel een zilverscherm nodig dat het gepolariseerde licht op dezelfde manier weer via het scherm terugkaatst naar de kijker, die met de polarisatie bril enkel het juiste beeld met dezelfde polarisatierichting naar het juiste oog doorlaat. Zou je op een normaal scherm projecteren, dan depolariseert het licht weer en weg 3D, je ziet weer dubbel.
Omdat je met lineare polarisatiefilters je hoofd niet zijwaarts kunt draaien, omdat dan het licht van beide beelden wordt doorgelaten, is men de laatste tijd overgestapt op circulaire polarisatiefilters. Voor het ene oog gebruik je een linksdraaiende polar-filter en voor de andere een rechtsdraaiende polar-filter. Nu kun je je hoofd draaien en blijft het gescheiden beeld in tact.
In de 3D theaters van nu wordt dit systeem momenteel vollop gebruikt onder de naam RealD.

Wat momenteel in veel bioscopen wordt gedaan, is het 3D shuttersysteem omzetten naar een circulair polarisatie systeem, met als voordeel dat er nu gebruik gemaakt kan worden van lichtere en zeer goedkope 3D brillen en qua hygiëne ook veel beter is. Tientallen mensen die dezelfde bril delen is niet erg gezond. Nadeel is wel weer een beetje dat het traditionele witte scherm vervangen is voor een zilverscherm, wat voor gewoon 2D films wat nadeliger is omdat zo'n zilverscherm wat bijeffecten geeft, zoals hotspotting, een nauwere kijkhoek en wat minder heldere kleuren.
Je ziet dat ze in de bioscoop vaak maar één projector gebruiken en wanneer ze omschakelen naar 3D komt er iets voor de projector, dat het 3D Shuttersysteem omzet in Circulair gepolariseerd 3D.
Dit is ook bij jou thuis mogelijk en gaan we hier behandelen.

Lees de uitgebreide review met foto's bij Mediasluis hier:
http://www.mediasluis.nl/review/passieve-3d-met-polarisators
Je persoonlijke ISF-servicedealer, ook voor 3D en 4K HDR.

Matthieu