Kleine greep uit mijn vintage collectie! Reparaties/video's/tips

Started by vintage87, July 10, 2015, 13:31:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vintage87

Dag iedereen,

Ik als 80's kind hou me al een tijdje (overgenomen van andere familieleden ;)) bezig met audio rond die periode en ouder. Ik wil dit topic dan ook gebruiken om te laten zien wat er allemaal in bezit is en zou het dan ook leuk vinden om suggesties/tips/op en aanmerkingen te delen met jullie.
In mijn huiskamer is het vrij simpel opgebouwd:
- Samsung UE48H6470 LED TV
- Denon AVR 1708
- Jamo S606 speakers

Dit wil ik later uit gaan breiden/verbeteren door de de speakers en AVR te gaan vervangen voor iets van betere klasse. Deze set is inmiddels een jaar of 6 oud en heb wel de behoefte om te gaan upgraden.

Voor de garage ben ik in het bezit van een leuke ''vintage'' set:


Philips 386 Versterker
Philips 186 Tuner
Echter zijn de speakers nu niet aangesloten maar hangen hier nu Philips DRC 9434 speakers aan.
Deze hele set heb ik een tijd geleden gekregen en na een kleine schoonmaak in gebruik genomen zodat er tijdens het klussen ook wat muziek is. De speakers zelf zijn niet al te beste staat (spelen wel goed). De onderste rechthoekige bas speaker heeft een flinke deuk en het fineer laat ook zeker te wensen over.

De speakers op de foto heb ik nog en wil deze later dan ook in gaan zetten in dezelfde ruimte (zien er ook nog vrij netjes uit). Het merk ben ik nog niet over uit, wellicht dat jullie iets meer kunnen zeggen over dit alles?

Kortom, brand los! Overige foto's volgen nog
Love vintage audio

vintage87

#1
Toch wat foto's kunnen vinden :):









Love vintage audio

dre73

Ik vraag me altijd af hoe oud een apparaat moet zijn om vintage genoemd te worden....... :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

i2Paq

Quote from: dre73 on July 10, 2015, 13:44:10
Ik vraag me altijd af hoe oud een apparaat moet zijn om vintage genoemd te worden....... :D

Soms is de uiterlijke staat misschien al voldoende  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

vintage87

#5
Binnenkort zullen er 2 speakers (opknapbeurt nodig) volgen:
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=436

Beovox 1500
Love vintage audio

vintage87

#6
Oudje:




Love vintage audio

Ron_Z

Van die Philips speakers heb ik indertijd nog de Aristona uitvoering gehad. Weet nog goed toen ik later mijn eerste NAD receiver 7020E kocht in Den Bosch bij Goosen en Swagerman de eigenaar me meewarrig aan zat te kijken toen ik zei dat ik daar erg tevreden over was.... Spelen nog steeds bij vriend van mijn broer trouwens en nog steeds naar tevredenheid.

martin778

Een paar plaatjes uit mijn eigen verzameling, meeste daarvan is al verkocht.

Optonica SA-3131


Luxman R-1040:


Pioneer SF-700 aktieve crossover:


Tijd geleden ook met Philips gedraaid:


Threshold T-200:


vintage87

Zelfbouwers van me vader. Gebouwd begin jaren
Love vintage audio

Mao

Geweldig die foto's vooral met de Pioneer SF 700 x-over moeten toch van ergens jaren 70 zijn. Heb met een SF 500 mijn eerste P.A. systeem gebouwd met....Multitone buizen eindversterkers erachter (4 versterkers met in iedere versterker 8 x EL 34 pitten goed voor ca. 250/300 watt.)
Laag waren 4 stukks Altec 816a bassbins (VOTT) en hoog midden....2 gitaar boxen met 4x 12" (london City's) voor de rest was geen geld meer.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

vintage87

Quote from: vintage87 on July 11, 2015, 16:43:05


De rechter speaker had een niet werkende tweeter. Ik heb via speurders.nl 2 precies dezelfde (zelfde typenr) gevonden en beide inmiddels vervangen.
Het volgende wat ik wil gaan doen is het houtwerk aanpakken. Iemand hier enig ervaring mee? Het lijkt op een soort eiken, volgens mij niet gelamineerd? Is dit een kwestie van licht opschuren en aflakken?
Love vintage audio

vintage87

Morgen wordt mijn ''collectie'' weer iets uitgebreid. Ik ga morgen een setje speakers ophalen:
JVC SP-X660






Iemand ervaring hiermee?

100w RMS
200w max
40hz - 20 khz
8 Ohm
Love vintage audio

vintage87

De volgende versterker die ik ondertussen onderhanden ga nemen (plakkende VU-meters) is mijn 70's Fisher CA-7000 (internet fototje). Weliswaar zonder de handvaten. Speelt verder goed.

Deze staan zijn nu aan de eerder genoemde JVC speakers gekoppeld.

Specifications

Power output: 42 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 15Hz to 40kHz
Total harmonic distortion: 0.3%
Damping factor: 40
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 75dB (MM), 85dB (line)
Output: 150mV (line)
Dimensions: 450 x 135 x 295mm
Weight: 6.8kg
Year: 1978
Love vintage audio

Maikel_audionerd

#15
Ik blijf toch altijd een zwak voor die mooie zilverlook houden. Lijkt wel wat op m'n Mitshubishi pre :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Joris1971

Quote from: dre73 on July 10, 2015, 13:44:10
Ik vraag me altijd af hoe oud een apparaat moet zijn om vintage genoemd te worden....... :D

Een paar jaar geleden noemden ze dat Ouwe Meuk, nu heet dat vintage.  ;D

vintage87

haha zo is dat! Persoonlijk zie ik dat oude spul liever dan het moderne spul. Bedoel... liever VU Meters als een saai led display  :headbanging: :music:
Quote from: Joris1971 on September 29, 2015, 20:04:29
Een paar jaar geleden noemden ze dat Ouwe Meuk, nu heet dat vintage.  ;D
Love vintage audio

vintage87

Kleine update:
De knutselhoek voorzien van eigen testopstelling  :clapping:

2x Philips 22RH421/11Z
Fisher CA-7000





Onlangs de VU-meters geprobeerd na te kijken. Helaas nog niet helemaal zoals ik het wil. Ergens klemt de behuizing van de metertjes. :-X
Love vintage audio



Maikel_audionerd

#21
Heey de meters doen t weer, .... Of toch niet?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

vintage87

Jazeker. Ze plakken een stuk minder nu. Alleen op lager volume nog wat.
Love vintage audio

vintage87

Vandaag nog wat spulletjes aan mijn verzameling toegevoegd. Jaren lang op zolder gestaan. Nu tijd dat het spul nagekeken wordt en proberen de problemen te verhelpen.

Fisher CR-7000 Tapedeck (hoort bij mijn Fisher CA-7000 versterker)


De wel bekende vissenoog Philips 22AH561




Kenwood KA-300 (te koop)
Mijn oude versterker die ik tijdens mijn tiener jaren gebruikt heb. Altijd goed werkend geweest, valt nu soms 1 kant het geluid van weg.:



Love vintage audio

patsijb

zie mooi spul voorbij komen op het net maar gelukkig ben ik dan wijs om t niet allemaal te kopen
ik hou t gewoon bij mijn set..
hoewel vele oudere apparaten betere looks hebben dan de moderne..