Marantz sr7009 + b&w cm9 zacht geluid

Started by gilles0181, July 9, 2015, 22:00:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gilles0181

Ik heb vorig jaar januari een sr7008 gekocht met een cm center en m1 als surrounds. Ik heb de cm9 bi-amped aangesloten want dat scheen beter te zijn. Hiervoor heb ik dus 2 kanalen "opgeofferd".

Maar nu komt de vraag; ik moet soms mijn volume boven 55 zetten voordat ik het gevoel heb dat mijn speakers hard staan.

Misschien heb ik verkeerde instellingen, mijn speakers verkeerd aangesloten of een te zwakke versterker? Ik heb er te weinig verstand van om het zelf op te lossen, als jullie mij zouden willen helpen wat zaken op te helderen zou dat helpen.

Mijn collega heeft een Rotel rc-1070 als voorversterker en rb-1080 eindversterker met 804s, en die klinken bijzonder (veel) harder... Een nieuwe set is natuurlijk geen optie ;)
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Witalik

Het is wel beetje appels en peren toch ?

Rotel setup is : 2x200 watt 20hz/20khz bij 8 ohm en de speaker heeft 90db gevoeligheid.

Marantz is : 2x125 watt 20hz/20khz 8 ohm en de speaker heeft 89db gevoeligheid

Je zou met je Eigen setup echt wel moeten kunnen knallen hoor ! Maarja wat is hard en wat is mooi/goed ? Als het niet goed afgesteld / geplaatst staat kan het al stuk minder klinken ?

Bi amped is sowieso iets wat je kan testen wel of niet te doen. 
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

FeaR1986

Quote from: gilles0181 on July  9, 2015, 22:00:13
Maar nu komt de vraag; ik moet soms mijn volume boven 55 zetten voordat ik het gevoel heb dat mijn speakers hard staan.

De stand van de volumeknop zegt niets over hoe veel vermogen er wordt geleverd of hoe hard de receiver nu echt staat. Het hangt vooral af van het bronbestand. Ikzelf zet films veelal altijd gemiddeld op 75 dB, het verschilt per film of mijn receiver dan op -30.0 dB staat of zelfs onder de -20.0 dB duikt.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Matthijs1973

heb je audyssey laten draaien? bij mij waren vrijwel alle boxen teruggezet met 3 tot 5 db. Ik heb de settings er dus uitgegooid en puur op gehoor en gemeten afstanden het niveau van de boxen ingesteld. Dit scheelde al behoorlijk.

Tevens kun je per bronbestand bepalen wat je ingangsvolume is. Heb je dit bij alle bronnen?

Ik heb in mijn setup 7009 icm BW683s2 (bi-amp) geen probleem om volume te krijgen.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Sopper

#4
Quote from: FeaR1986 on July 10, 2015, 08:13:32
De stand van de volumeknop zegt niets over hoe veel vermogen er wordt geleverd of hoe hard de receiver nu echt staat. Het hangt vooral af van het bronbestand. Ikzelf zet films veelal altijd gemiddeld op 75 dB, het verschilt per film of mijn receiver dan op -30.0 dB staat of zelfs onder de -20.0 dB duikt.

^^

Niet al te druk maken over de volumestand...
-30, -20, wat maakt het uit?

Met tv kijken staat mijn set op 50 (op een schaal van 1-100)
Met muziek luisteren vind ik 35 vaak al voldoende
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Sanderke

Ik zou gewoon voortaan bij je collega muziek gaan draaien...  :P

gilles0181

Quote from: Matthijs1973 on July 10, 2015, 11:39:37
heb je audyssey laten draaien? bij mij waren vrijwel alle boxen teruggezet met 3 tot 5 db. Ik heb de settings er dus uitgegooid en puur op gehoor en gemeten afstanden het niveau van de boxen ingesteld. Dit scheelde al behoorlijk.

Tevens kun je per bronbestand bepalen wat je ingangsvolume is. Heb je dit bij alle bronnen?

Ik heb in mijn setup 7009 icm BW683s2 (bi-amp) geen probleem om volume te krijgen.

Hoi Matthijs, waar kan ik dit aangeven? Ik heb alle audio settings reset, bleek dat 1 van de m1 speakers een brakke connectie had...

De wiring verder nagekeken en ondanks dat de testtone uit de linker front anders klinkt (staat een bank voor) denk ik dat het nu beter afgesteld staat.

Crossover stond nog op 40hz van de speakers en impedance stond verkeerd. Fronts op Large gezet en geluid van center dmv testtone gelijk getrokken
.misschien is een DB meter een optie, maar ik moet er nog FF induiken hoe dit werkt, ook voor mijn sub afstelling...
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

Matthijs1973

de door audyssey ingestelde en gecorrigeerde volumes per speaker kan je aanpassen in Setupmenu>Luidsprekers>Handmatige setup>Niveaus>Geef testtoon weer. En uiteraard MultiEQ XT32 uitzetten.

volume bronbestand: Setupmenu>Ingangen>Bronniveau Je kant dan voor de bron die op dat moment geselecteerd staat en afspeelt het niveau aanpassen.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

rho

Quote from: gilles0181 on July  9, 2015, 22:00:13
Ik heb vorig jaar januari een sr7008 gekocht met een cm center en m1 als surrounds. Ik heb de cm9 bi-amped aangesloten want dat scheen beter te zijn. Hiervoor heb ik dus 2 kanalen "opgeofferd".

Maar nu komt de vraag; ik moet soms mijn volume boven 55 zetten voordat ik het gevoel heb dat mijn speakers hard staan.

Misschien heb ik verkeerde instellingen, mijn speakers verkeerd aangesloten of een te zwakke versterker? Ik heb er te weinig verstand van om het zelf op te lossen, als jullie mij zouden willen helpen wat zaken op te helderen zou dat helpen.

Mijn collega heeft een Rotel rc-1070 als voorversterker en rb-1080 eindversterker met 804s, en die klinken bijzonder (veel) harder... Een nieuwe set is natuurlijk geen optie ;)

Ik besef dat dit een hele late reactie is maar hij is wel relevant.
Ik ben een tijd geleden ook van een Rotel set (RC-1070 +RB-1050) naar een Marantz receiver (SR5008) overgestapt.
Hoewel de Marantz iets meer vermogen heeft moet ik het volume ook minstens 2x zo ver open draaien om een gelijkaardige geluidsdruk te creëren.
Dat heeft gewoon met de gain van de keten te maken. Volgens mij geeft de RC1070 gewoon veel gain in het lagere deel van de volumeregeling en de Marantz geeft daar waarschijnlijk weinig gain.
Op zich is de Marantz dus handiger om het volume te regelen bij normale niveaus. Hoe luider je speelt hoe meer extra vermogen je nodig hebt om het evenredig extra luider te laten klinken. Je hebt dus grotere stappen nodig in de gain van je systeem bij hogere geluidsdruk om een gelijkmatige volumeregeling te ervaren. (dat heeft met dB's te maken, dat lineaire eenheid is maar een logaritmische)
Ik kan dit niet met zekerheid zeggen, maar mijn ervaring doet dit toch vermoeden.
In 't kort:
Rotel: (waarschijnlijk) Lineaire analoge volumeregeling
Marantz: (waarschijnlijk) Logaritmische digitale volumeregeling