Vifa Vivace 87 remake

Started by aws, July 9, 2015, 18:02:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aws

#50
Hallo Dre,
Dacht ik al, het filter is dacht ik audiofiel te noemen, zeker naar de standaard van pakweg 1990.

Trouwens, weet jij toevallig van welk merk de condensatoren zijn?

dre73

Nou,dat is wat overdreven. :D
Het voldoet goed,maar een elco in serie met de middentoner zou ik niet willen. ;)

Dus C3=10uF zou ik vervangen voor iets anders.
Op zijn minst een MKT.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Bedankt, voor welk betaalbaar alternatief zou jij gaan bij zo'n vivace, staan allerlei soorten op de lijst van speaker en co, en welke is de juiste? Het is natuurlijk geen echte high-end speaker, meer top hifi.

dre73

Mundorf Mcap,Mundorf Mcap evo,Clarity cap pwa,Clarity cap pwx,Wima mkp10.

Budget condensatoren die een hoop goed doen. ;)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hvlemmi

Voor het mid m-cap evo / m-cap evo-oil, en voor het hoog audyn cap plus ('budget') of mundorf supreme (iets duurder). Mocht dat te duur zijn probeer audyn mkp-qs voor mid en audyn cap plus voor hoog, of m-cap evo-oil.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

dre73

De Qs klinkt echt verschrikkelijk muf,die zou ik zelf niet gebruiken.
Evo oil is wel heel erg behoudend in het tophoog,dus als je aan een Scan-speak tweeter wil zou ik die ook in twijfel nemen.
Bij je huisdige tweeter zou het wel een heel fraaie match kunne zijn. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Even bij speaker+co gekeken en mij lijkt die Mundorf Mcap wel wat, prijs is redelijk, totaal 4 x 4.7 uF en 2 x 10 uF = € 48,-. Ben niet van plan om er honderden euro's aan te gaan besteden, dan wordt deze speaker veel te duur.
De EVO uitvoering staat daar niet bij, wat zou het verschil zijn? En waar vindt ik de Clarity cap's?

aws

Heb ze al gevonden, de Clarity caps zijn nog iets voordeliger, zeker de PWA uitvoering, kosten zijn dan maar € 18,56 en met de iets duurdere PX uitvoering € 30,12 :exclamation:
Kijk, als dat nu echt een stukje beter is wil ik dat wel doen. Verschil echt hoorbaar tussen de PWA of PX uitvoering? Of anders gezegd welke product eigenschappen hebben deze?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hvlemmi

Quote from: dre73 on July 25, 2015, 16:18:51
De Qs klinkt echt verschrikkelijk muf,die zou ik zelf niet gebruiken.
Evo oil is wel heel erg behoudend in het tophoog,dus als je aan een Scan-speak tweeter wil zou ik die ook in twijfel nemen.
Bij je huisdige tweeter zou het wel een heel fraaie match kunne zijn. ;)

Ikzelf ook niet, maar als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten... Beats the hell out of an elco.
Mundorf supreme in serie met de tweet is wat ik doe, en vind dat ook stukken beter dan een cap plus.. Geraffineerder..
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

dre73

Minder korrelig inderdaad.
Maar met de juiste tweeter echt prima.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hvlemmi

Quote from: dre73 on July 25, 2015, 17:30:59
Minder korrelig inderdaad.
Maar met de juiste tweeter echt prima.

Ik moet zeggen eerder iets frontaler. Met de Audyn Cap Plus hoor je wat een goede condensator voor elkaar kan krijgen.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

dre73

Frontaler?
Die heb ik nog niet eerder voorbij horen komen. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hvlemmi

Quote from: dre73 on July 25, 2015, 18:04:19
Frontaler?
Die heb ik nog niet eerder voorbij horen komen. :D

Ik heb natuurlijk ook geen probleem het audiogezever achterwege te laten en meteen mijn punt te maken. 'Direct' dan? (Tov nuance van de Supreme).
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

dre73

Dat dacht ik al!

Ik denk dat dat komt omdat de cap+ de nadruk meer op het hoge midden geeft en de Supreme op het top hoog.
Maar je hebt volledig gelijk.

Voor mij de de Mundorf silver/gold/oil wel de mooiste.....
Maar die prijs...... ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#65
Ook staan hier nog een set Kef's 105.4 die een geheel nieuwe baskast hebben. Op dat filter zitten de slecht bekend staande elcap condensatoren op. En raar maar waar, die kef klinkt echt heel mooi, imaging is bijna perfect, het hoog is netjes en nooit scherp, midden gewoon goed en het laag, tja, kef laag, dus gewoon een lekkere sound. Nu hebben ze al vaak, ook op dit forum, geprobeerd allerlei dure en betere condensatoren op een kef filter te plaatsen, resultaat is bijna altijd negatief, te scherp, of de balans is zoek. Zoals hier: http://www.hifiloudspeakers.info/speakertalk/viewtopic.php?t=1203&highlight=kef+104+capacitators. Ook heb ik dat in het verleden zelf ondervonden met een Kef CS7 (B139-B110-T33A), nadat speaker en co een hardwired filter had gemaakt was de balans volkomen zoek, laag was erg overheersend en heb ik dus de standaard filters er weer ingezet. Moet wel eerlijk zeggen dat het wel goed gegaan is met de vervanging van een RR104 filter, deze klonk wel beter met een nieuw speaker en co filter. Maar dat is ook een eenvoudiger 2 weg filter.

Dus ik denk dat in mijn geval met de Vivace de Clarity cap PWA of de PX een goede keus zou kunnen zijn, vooral de zin:  quite neutral with a slightly warmish presentation bevalt mij goed, want ik hou echt niet van een schel of een te open geluid, en de prijs/kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn. In ieder geval zou het zeker veel beter moeten worden als nu het geval is. Denk dat de PX misschien net wat mooier is. Ook met het oog op eventueel de scanspeak tweeter.

I found the PW to be quite neutral with a slightly warmish presentation. Compared to the PX there is a loss of detail but they never sound dark. Compared to a standard Mundorf M-Cap the stereo-image is a little larger. The price/quality ratio is very good. I can recommend this capacitor if you have a tight budget and like a speaker to be as smooth as possible.  Verdict: 7

I found the PX to be neutral with a slightly warmish presentation. Compared to a standard Mundorf M-Cap the stereo-image is a larger but less spacious than a Mundorf Supreme or Audyn Cap Plus. Clarity is a good step up from the PW and also the M-Cap. The price/quality ratio is very good. I can highly recommend this capacitor if you are looking for a nice, but not too expensive MKP.  Verdict: 7,5

Wat denken jullie?

dre73

De vraag is of de PWA op de tweeter beter is als wat je er nu heb zitten......
De mid zou ik in ieder geval vervangen voor PX.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Enne .... de bas? Zo laten of iets betaalbaars en toch beter?

aws

#68
Heb er over nagedacht en dre heeft ook geholpen en ga het volgende bestellen/proberen: op de tweeter laat ik 1 oude cap zitten, deze is beslist niet slecht. De andere wordt een Mundorf oil 4.70uF, met de bedoeling om het geheel niet te scherp te maken, maar wel mooier.
Midrange wordt vervangen door de ClarityCap PX 10.0uF.
En de bas ook gelijk want er zit verschil in de 2 filters (35V en 40V), en het kost bijna niets: Jantzen Bipolaire elco 47.0 uF 100v.
Totale kosten ex verzending € 34,88

aws

#69
Nog iets, de pritex die erin zit als demping raakt hier en daar al verteerd (verzand), logisch is ook ruim 20 jaar oud, dus die wordt ook gelijk meebesteld. Ze hebben 2,8 of 4.2 dik, denk dat de dikste het beste is? Bedoel dan wordt de bas iets strakker? :sneaky2:

dre73

Gewoon dezelfde dikte er in.

Wat zit er voor demping achter de mid?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

De mid heeft een eigen kant en klare plastieke buis behuizing, en is standaard gevuld met wol. Zat destijds bij het bouwpakket, naar ik heb begrepen. Dus laten we zo.  :sigh:


dre73

Volgende keer zal ik even kijken. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#73
Worden nu wel hele mooi speakers, tenminste op papier. Denk dat ik ze dan ook zelf zal houden. :happy:

De bestelling:

aws

Dre,
Heb je een pb gestuurd, twijfel nog over de C3 en C4 :notify: