Vifa Vivace 87 remake

Started by aws, July 9, 2015, 18:02:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aws

Juist niet, meer als origineel, heb over de noppen schuim nog een dik stuk geel schuim voorgezet, dus dubbel uitgevoerd, en achter de tweeter zit nu ook een rolletje extra BAF :happy:

dre73

Dan heb ik niets gezegd! :D

Nog een beetje baf achter de driver en dan zal het echt genoeg zijn.

Klopt het filter een beetje?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#27
Dre, ik las ergens op een forum dat je een basreflex niet helemaal moet volstoppen, omdat anders de basreflex pijp niet goed zou werken, dit in tegenstelling tot een gesloten systeem, die kun je nagenoeg volstoppen, maar niet proppen, dan wordt het een dood geluid. Weet wel dat door het vullen met cellen materiaal en wol/baf de luchtsnelheid afneemt en de speaker een grotere kast ziet. Maar ik kan i.d.d. altijd even proberen er nog iets extra's bij te stoppen, heb een grote tas vol staan met dat spul. Ze staan nu thuis en moet er nog kleine zaken aan doen. Ze spelen geweldig, mooie speakers, vindt de ht 275 zeker geen slechte tweeter maar i.d.d. beetje piekerig hier en daar. Misschien later dus die scanspeak 9300 upgrade, met gelijk setje nieuwe condensatoren.

Paar plaatjes, waarvan 1 met z'n broertje de RR 105.4 die ik ook verbouwd heb. Vindt die oudere speakers gewoon lekker klinken, niets geen schel gedoe, en een lekkere bas :tounge2:






dre73

Dat ziet er prima uit!

Vroeger konden ze ook al speakers maken. :D

Mail nog gezien?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Ja, bedankt, dus een fijn getuned versie van het filter door Speaker & Co. Misschien kan ik dat later ook proberen, maar voorlopig vindt ik ze prima klinken, echt open en een lekkere bas. :colgate:

dre73

Dan dus lekker afblijven. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Behalve die 9300 of 9500 van scanspeak, die komt er zeker in want ik hoor bij kritische opnamen en bij een luider volume dat het hoog wat over zijn nek kan gaan. Heb met de rustige kef een goed vergelijk.

dre73

ja,er zit wel een randje aan de tweeter......

Even zoeken dan maar.
























Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Matthias

Ik heb de 87 ook gehad, echt een hele fijne speaker.
De tweeter had ik ook vervangen en dat is inderdaad een aanrader. De mkp vervangen door wat beters had bij mij ook een positief effect.

Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

aws

Ga ik misschien ook nog doen, maar eerst die tweeter, schijnt de grootste upgrade te zijn.

vintage87

Fijne speaker. Me vader heeft begin 90's eigen luidsprekers ontworpen met de vivace 94
Als basis. Zal binnenkort wel eens foto plaatsen
Love vintage audio

vintage87

#36


Hebben nog wel een likje verf nodig t.z.t. maar spelen nog erg goed
Love vintage audio

aws

Best apart, neem aan dat deze speciaal passend gemaakt zijn voor het wandmeubel? mooi gedaan :clapping:

vintage87

 :wow:
Quote from: aws on July 12, 2015, 13:46:09
Best apart, neem aan dat deze speciaal passend gemaakt zijn voor het wandmeubel? mooi gedaan :clapping:

Vroeger waren ze wit. Later zijn ze deze kleur gespoten. Het tv meubel kwam pas veel later.
Love vintage audio

aws

Zie wel dat er een andere tweeter in zit, zo te zien geen scanspeak 9300. En als ik goed kijk zakt de plank iets door waarop de speaker staat, of is dit gezichtsbedrog? Als ik jouw was zou ik deze in dikte verdubbelen, of er een stevig balkje onder monteren. En zo te zien is de baffle bekleed met vilt o.i.d.? Goed, want dan heb je bijna geen reflectie meer.

hvlemmi

Quote from: aws on July 13, 2015, 09:51:37
Zie wel dat er een andere tweeter in zit, zo te zien geen scanspeak 9300. En als ik goed kijk zakt de plank iets door waarop de speaker staat, of is dit gezichtsbedrog? Als ik jouw was zou ik deze in dikte verdubbelen, of er een stevig balkje onder monteren. En zo te zien is de baffle bekleed met vilt o.i.d.? Goed, want dan heb je bijna geen reflectie meer.

Of ipv het plankje dikker maken de hele speaker uit de (klank)kast halen. De mogelijke winst met het vilt kan niet opwegen tegen het verlies gemaakt door de plaatsing..
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

vintage87

Dit is al een oudere foto. De speakers staan op dit moment ''stil'' en worden dus niet gebruikt. De speakers waren destijds erin gezet ivm wat ruimte gebrek. De plank buigt inderdaad door zijn 28kg.Zijn geen scanspeaker tweeters maar Vifa zoals de tweeters en woofers.
Love vintage audio

aws

Dank voor de uitleg.

Poosje geluisterd naar de Vivace en vind ze beregoed. In vergelijk met de Kef 105.4 zijn ze iets gevoeliger in het hoog, maar niet perse mooier. De Kef heeft die speciale kop die ervoor zorgt dat de tweeter en midrange goed samenwerken en voortreffelijk imagen, dus het hoog en mid zijn meer een geheel. Het laag van de Vivace gaat iets dieper, dat heeft ook nadelen, maar kan ook heel mooi uitpakken, vooral bij wat lagere volumes. Voor het geld wat je er vandaag de dag voor betaald is het een koopje, maar dat geldt ook voor de Kef's . Wel is het zaak om oudere ontwerpen te voorzien van wat plaatjes bitumen, want dat zat er vroeger vaak niet in en daardoor kunnen ze wat 'kasterig' klinken. Aanrader, 1 van de betere speakers die ik ooit in mij bezit heb gehad. (en dat zijn er heel veel :wacko:)

dre73

Mooi,dat je zo tevreden bent!

Het hoog van de Kefs kon ik nou ook niet echt verfijnd noemen eigenlijk....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Nee, dat klopt, heeft ook te maken met de filteropbouw en gebruikte componenten zoals de elcap condensatoren, hoewel ik de T33A die in de rr 105.4 zit, een goede tweeter vindt. Het is vindt ik Kef's beste tweeter, beter als de T27 (o.a. 104, cadenza, corelli) of T52 (o.a. 105 & 105.2, cantata). Uni Q gebeuren kan mij niet echt bekoren, heb ooit kort de RDM3 en recentelijk de XQ40 gehad. De RDM3 vindt ik een hele neutrale maar ook saaie speaker. De XQ40 is op het 1e gehoor spectaculair, sprankelend hoog, stevig laag maar gaat bij kritieke opnames in het hoog over zijn nek. Dat over zijn nek gaan doet de HT275 dus ook een klein beetje, bij bepaalde opnames met hogere geluidsdrukken. Aan mijn versterker ligt het niet, die is zeker neutraal te noemen en heeft heel veel vermogen.

dre73

Op naar Scan-speak dan maar! :D

De t27 vond ik ook erg fraai inderdaad.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Vraagje, is de vifa HT-300D wel beter als de HT-275? Of gewoon niet doen omdat het verschil minimaal zal zijn? Kan deze namelijk kopen voor een leuke prijs. Is dus deze: http://shop.speakerenco.nl/content/images/PDF/VifaHT.pdf

dre73

Tja,het is slechts een klein stapje.......
Zelf zou ik het gewoon doorgaan voor een Scan-speak......

Dan weet je zeker dat je echte stap maakt.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Plaats hier nog even het filter en de bouwtekening, wordt alles beetje duidelijker. Misschien dat ik binnenkort een 9300 kan bemachtigen, dus wellicht die blauwe en gele ( c1 + c2 ) vervangen? Of voorlopig lekker laten zitten?




dre73

De gele en de blauwe condensator zijn van het hoog.......
Dat kan beter,maar slecht is het zeker niet.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.